Op 16 mei jl. ben ik voor een paar dagen naar mijn ouders gegaan met reizen op saldo. Helaas was er een vertraging van 120 minuten. Op 20 mei ben ik terug gereisd. Toen met een vertraging van 90 minuten. Ik had nog een geld terug bij vertraging formulier liggen. Dus ik ga invullen:
1: Gegevens over uw vertraging. Hier kan je het volgende unvullen.
a: Heenreis, hoeveel vertraging had u (60 minuten aangevinkt). Reisdatum, vertrektijd.
b: Terugreis, hoeveel vertraging had u (60 minuten aangevinkt). Reisdatum, vertrektijd.
2: Gegevens over uw reis. Hier heb ik van enh naar station ingevuld.
3: gegevens over uw ns-vervoerbewijs. Hier heb ik ov-chipkaart aangevinkt met mijn kaartnummer.
Nu krijg ik het hele gebeuren terug omdat de NS opeens bedacht heeft dat ik slechts 1 formulier/reisdatum mag gebruiken. Nu snap ik het principe geeneens omdat men de data heeft en mijn ov-chipkaart nummer. Dus ze kunnen exact zien dat ik in totaal 210! minuten vertraging had. Maar als dat een regel is zou ik daar geen probleem mee hebben. Waarom echter bieden ze dan wel de mogelijkheid op hun eigen formulier. Invullen kost mij 15 minuten per formulier. Naar de brievenbus lopen kost mij nog eens 15 minuten. Dit betekend dus dat ik, naast een vertraging van 3,5 uur nu al weer 75 minuten extra kwijt ben aan mijn vertraging.
Ik vind het bijzonder slim van de NS. door het zo lastig en bureacratisch mogelijk te maken zullen zo min mogelijk mensen geld terug vragen. Daarnaast zijn ze een commercieel monopolist dus reizen met ze moet je wel.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] geld terug bij vertraging? bureacratische ellende!!
Re: geld terug bij vertraging? bureacratische ellende!!
U ging over 2 dagen dus 2 formulieren insturen.
U moet per reis invullen dus ook ochtend heen en avond terug met lang bezoek is ook 2x reizen dus 2x invullen.
Alleen met papieren retour kun je 2x op 1 formulier klagen.
U moet per reis invullen dus ook ochtend heen en avond terug met lang bezoek is ook 2x reizen dus 2x invullen.
Alleen met papieren retour kun je 2x op 1 formulier klagen.
Re: geld terug bij vertraging? bureacratische ellende!!
En waarom staat dat dan niet op het formulier aangegeven. Ik heb een heenreis en terugreis gemaakt. Staat nergens aangeven dat ik dan twee formulieren moet gebruiken en de logica ontgaat mij ook volkomen. Ik geef aan met een volledig formulier wanneer ik vertraging heb gehad. Aan de hand van mijn ov-chipkaart kan de NS dat nakijken.
Re: geld terug bij vertraging? bureacratische ellende!!
Staat gewoon onder "Zo vraagt u uw vergoeding aan:" op het voorblad, notabene cursief: Gebruik per persoon en per reisdatum één formulier.
Re: geld terug bij vertraging? bureacratische ellende!!
Omdat als u op 2 dagen reist niet standaard 2 dagen vertraging heeft. Hoewel met de ns.....
En het nakijken op uw kaart doen ze niet. U vraagt het aan, zij gaan niet uw kaart napluizen welke vertragingen u allemaal heeft gehad, en u had ook een tussenstop kunnen maken, waardoor de reis langer duurde.
Meteen goed lezen had u heel veel tijd gescheeld.
En het nakijken op uw kaart doen ze niet. U vraagt het aan, zij gaan niet uw kaart napluizen welke vertragingen u allemaal heeft gehad, en u had ook een tussenstop kunnen maken, waardoor de reis langer duurde.
Meteen goed lezen had u heel veel tijd gescheeld.
Re: geld terug bij vertraging? bureacratische ellende!!
Toch heeft de klager wel gelijk dat de NS het zo bureaucratisch mogelijk probeert te maken!
Want wat zou er nu op tegen zijn om niet 2 reizen van verschillende datum op 1 formulier te zetten?
En als het echt zo belangrijk is om aparte formulieren in te vullen, hoeveel moeite zou het dan kosten, om op het formulier, waarbij je de retour in kan vullen, om tussen haakjes nog eens erbij te zetten dat het op dezelfde dag moet zijn? Of moet je echt steeds alle kleine lettertjes lezen, wat alleen maar meer tijd kost?
Ja, inderdaad, de NS probeert het gewoon zo lastig mogelijk te maken. Alleen al het feit dat je die formulieren perse telefonisch moet aanvragen! Waarom kan je ze nergens downloaden? Of in ieder geval digitaal aanvragen?
Tip: als ik dan weer een bel, dan vraag ik standaard altijd meteen 5 formulieren aan.
Want wat zou er nu op tegen zijn om niet 2 reizen van verschillende datum op 1 formulier te zetten?
En als het echt zo belangrijk is om aparte formulieren in te vullen, hoeveel moeite zou het dan kosten, om op het formulier, waarbij je de retour in kan vullen, om tussen haakjes nog eens erbij te zetten dat het op dezelfde dag moet zijn? Of moet je echt steeds alle kleine lettertjes lezen, wat alleen maar meer tijd kost?
Ja, inderdaad, de NS probeert het gewoon zo lastig mogelijk te maken. Alleen al het feit dat je die formulieren perse telefonisch moet aanvragen! Waarom kan je ze nergens downloaden? Of in ieder geval digitaal aanvragen?
Tip: als ik dan weer een bel, dan vraag ik standaard altijd meteen 5 formulieren aan.
Re: geld terug bij vertraging? bureacratische ellende!!
Men reist ook niet op dagtotaal op de chipkaart, maar per individuele reis. Dat lijkt me al een zwaarwegende reden om de vertragingsformulieren op af te stemmen? En ze checken het tegen bij hun bekende vertragingen, die ze per trein-rit bijhouden, en dat zijn enkele reizen. Pas bij het vermoeden van misbruik/fraude, gaan ze echt de reisdetails napluizen.mariusjr schreef:Toch heeft de klager wel gelijk dat de NS het zo bureaucratisch mogelijk probeert te maken!
Want wat zou er nu op tegen zijn om niet 2 reizen van verschillende datum op 1 formulier te zetten?
En als het echt zo belangrijk is om aparte formulieren in te vullen, hoeveel moeite zou het dan kosten, om op het formulier, waarbij je de retour in kan vullen, om tussen haakjes nog eens erbij te zetten dat het op dezelfde dag moet zijn? Of moet je echt steeds alle kleine lettertjes lezen, wat alleen maar meer tijd kost?
Ja, inderdaad, de NS probeert het gewoon zo lastig mogelijk te maken. Alleen al het feit dat je die formulieren perse telefonisch moet aanvragen! Waarom kan je ze nergens downloaden? Of in ieder geval digitaal aanvragen?
Tip: als ik dan weer een bel, dan vraag ik standaard altijd meteen 5 formulieren aan.
En met miljoenen reizigers per dag, kan zo'n op het oog kleine wijziging in de procedures, zomaar betekenen dat er een aantal FTE extra nodig zijn voor de verwerking, wat ~40k per jaar-FTE kost aan salaris, werkplek, staf- en HR functionaliteit, en ga zo maar verder.