LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gevonden voorwerpen en OV-chip NS

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Lveen

Gevonden voorwerpen en OV-chip NS

Ongelezen bericht door Lveen »

4 maart ben ik mijn portemonnee verloren bij metrostation Blijdorp in Rotterdam. Ik heb verschillende keren op de site van gevonden voorwerpen van de gemeente gekeken of deze gevonden was, maar nee. Ondertussen heb ik al mijn pasjes opnieuw aangevraagd waarvan de OV chip veruit de duurste was: 11 euro! Wat mij hieraan irriteert is het volgende, ik ben al bijna mijn hele leven trouwe klant van de NS en dit is volgens mij de eerste keer dat ik een pasje ben kwijtgeraakt. Moet ik dan meteen geld gaan betalen voor een nieuw pasje? En 11 euro?! Wat een bizar hoog bedrag. En ik kan geen nee zeggen, want zonder OVchip kan ik niet met het OV reizen. Monopolypositie dus. Ik vind dat dit niet zou moeten kunnen. Daarna krijg ik vandaag (24 maart) een brief van de NS dat mijn portemonnee daar bij gevonden voorwerpen is afgegeven en dat ik 15 euro (!) moet betalen om hem terug te krijgen. Ik kan hem niet zelf ophalen, terwijl ik volgende week gewoon in Utrecht moet zijn want "dat is niet het beleid" En waar ik helemaal kwaad om wordt is dat ik als ik bel voor een klacht van het kastje naar de muur wordt gestuurd : van gevonden voorwerpen (ik kan niets voor u doen mevrouw) naar de klantenservice (terug in de wachtrij) en dan : Ja, ik kan wel een klacht voor u achterlaten, maar daar krijgt u toch geen persoonlijk antwoord op (dus: daar wordt niets mee gedaan) en de OV- chip hebben we niets mee te maken (o, nee? Ik moet toch een OV chip hebben wil ik met de NS kunnen reizen?!) daar gaat de firma OV chip over. Kastje naar de muur en strax 26 euro lichter voor nix! Ik vraag me af of dat trouwens wel legaal is: zij hebben iets van mij (portemonnee) en ik moet 15 euro betalen om het terug te krijgen. Als je me mijn eigendommen niet teruggeeft is dat toch diefstal?

GJvdZ

Re: Gevonden voorwerpen en OV-chip NS

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik ben het met je eens dat er iets gedaan moet worden aan de monopoliepositie op het spoor. Liever vandaag dan morgen marktwerking met andere aanbieders. Stel je voor dat onze voedselvoorziening op eenzelfde manier geregeld zou zijn als het spoorvervoer. Dan zou de pleuris uitbreken. Gelukkig hebben we daar voldoende keuze uit verschillende winkels. Nu het spoor nog.

Waar ik het qua OV kaart wel mee eens bent is dat je moet betalen voor vervanging. Ik geloof zonder meer dat jij je portemonnaie per ongeluk kwijt geraakt ben. Maar als het vervangen van de kaarten gratis of veel goedkoper zou worden zullen veel mensen "opeens" hun kaart kwijt zijn als ze zelf onzorgvuldig zijn geweest. En iemand moet toch die kosten dragen. Dan is het het meest logische dat dat degene is van wie de kaart is/was en niet andere reizigers.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lees dit topic eens, dan weet je waarom de ns die 15 euro mag rekenen.

viewtopic.php?f=141&t=156155&hilit=Gevonden+voorwerp

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Grappig dat u uw verhaal nu ook op dit forum zet. Waren de reacties die u kreeg op het andere forum niet naar uw zin?

https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/ ... temonnee-1

Lveen

nee hoor, tijger1, ik heb het tegelijkertijd op allebei de fora gezet, alleen die ene heeft het eerder geplaats dan de ander. Grappig he?

Lveen

GJvdZ fijn dat je zo genuanceerd reageert, ik snap natuurlijk dat daar wel kosten aan verbonden kunnen zijn, maar niet als je je kaart nog nooit kwijt bent geweest, dat vind ik gewoon een beetje flauw, begin met 1 euro kosten en laat het flink oplopen als je iets vaker verliest. Waar ik gewoon boos om wordt is dat ik geen keuze heb, Ik moet weer een nieuwe kaart kopen voor 11 euro EN ik moet mijn portemonnee terugkopen voor 15 euro. En ik heb het idee da ik al genoeg betaal aan de NS en de OVchip

Lveen

Mucha u heeft helemaal gelijk. Ware het niet dat ik pas na 20 (!) dagen nadat mijn portemonnee gevonden is bericht heb gekregen, dus de kosten voor nieuwe pasjes zijn al gemaakt. Of het contante geld (ong 20 euro) er nog in zit, is niet duidelijk want daar wordt niets over gezegd. Blijkbaar had ik de eerst 5 dagen mijn portemonnee gewoon gratis op kunnen halen bij Rotterdam CS maar daar heb ik geen bericht van gekregen ( en aangezien ik em niet bij de NS verloren was, maar bij een metrostation ergens anders in de stad, heb ik bij de gemeente en de RET (rdamse OV) geïnformeerd ). En ik ben het met je eens : Er kunnen best kosten aan verbonden zijn. Maar waar komt die 11 euro vandaan? en waarom kan ik niet( als ik er niet mee eens ben) naar een andere vervoerder? Dus: waarom MOET ik dit betalen. EN waarom kan ik mijn portemonnee, niet volgende week gewoon zelf ophalen (ik kom toch langs Utrecht CS met mijn nieuwe OVCHIP) maar moet ik die VERPLICHT voor 15 euro op laten sturen?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Lveen schreef:4 maart ben ik mijn portemonnee verloren bij metrostation Blijdorp in Rotterdam. Ik heb verschillende keren op de site van gevonden voorwerpen van de gemeente gekeken of deze gevonden was, maar nee. Ondertussen heb ik al mijn pasjes opnieuw aangevraagd waarvan de OV chip veruit de duurste was: 11 euro! Wat mij hieraan irriteert is het volgende, ik ben al bijna mijn hele leven trouwe klant van de NS en dit is volgens mij de eerste keer dat ik een pasje ben kwijtgeraakt. Moet ik dan meteen geld gaan betalen voor een nieuw pasje? En 11 euro?! Wat een bizar hoog bedrag. En ik kan geen nee zeggen, want zonder OVchip kan ik niet met het OV reizen. Monopolypositie dus. Ik vind dat dit niet zou moeten kunnen. Daarna krijg ik vandaag (24 maart) een brief van de NS dat mijn portemonnee daar bij gevonden voorwerpen is afgegeven en dat ik 15 euro (!) moet betalen om hem terug te krijgen. Ik kan hem niet zelf ophalen, terwijl ik volgende week gewoon in Utrecht moet zijn want "dat is niet het beleid" En waar ik helemaal kwaad om wordt is dat ik als ik bel voor een klacht van het kastje naar de muur wordt gestuurd : van gevonden voorwerpen (ik kan niets voor u doen mevrouw) naar de klantenservice (terug in de wachtrij) en dan : Ja, ik kan wel een klacht voor u achterlaten, maar daar krijgt u toch geen persoonlijk antwoord op (dus: daar wordt niets mee gedaan) en de OV- chip hebben we niets mee te maken (o, nee? Ik moet toch een OV chip hebben wil ik met de NS kunnen reizen?!) daar gaat de firma OV chip over. Kastje naar de muur en strax 26 euro lichter voor nix! Ik vraag me af of dat trouwens wel legaal is: zij hebben iets van mij (portemonnee) en ik moet 15 euro betalen om het terug te krijgen. Als je me mijn eigendommen niet teruggeeft is dat toch diefstal?
Volgens mij gaan er wat dingen door elkaar. Ik zie een site van de gemeente, de NS die de portemonnee vindt en opstuurt, en 11 kosten voor de chipkaart. Volgens mij is de beheerder van de ov-chipkaart een apart bedrijf, weliswaar met de NS klanten als grootste groep gebruikers, en in de vorm van de NS ook de grootste aandeelhouder. Er zijn dus drie partijen bij betrokken, en de partij die voor het afhandelen van dit alles een kleine vergoeding vraagt, is de sjaak, en en passant is hoe het hele landelijke OV geregeld is in Nederland ineens ook relevant?

Je bent een portemonnee verloren, niet een van die bedrijven. Die konden daar niks aan doen, maar het is wel hun schuld als ze voor geleverde diensten een kleine vergoeding vragen? Ik volg je redenatie niet helemaal.

Wat betreft hierboven genoemde marktwerking, ik stel voor dat je eens gaat praten in Engeland, volgens mij is het experiment met meer concurrentie daar ook niet echt een succes. Het gras is niet altijd groener bij de buren.. :wink:

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Een ov chipkaart kost nieuw 7,50, dus waarom zou deze bij vervanging wegens verlies bij NS 11 euro moeten kosten?

Het opsturen van een aangetekend pakketje met een portemmonnai kost 6,75. Waarom zou deze bij NS dan 15 euro moeten kosten.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Je vergeet, Olaf, dat er dan ook een werknemer is die die portemonnee in een doos moet doen, er een adres op moet schrijven en ervoor moet zorgen dat die doos bij de post terecht komt. Tijd kost geld. En ik kan me zo voorstellen dat als ze jaarlijks misschien wel duizend portemonnees vinden, dat dat een hoop tijd kost.

olaf79

Ja en? Klantenservice heet dat.

Moneyman

Tsja, daar kan je alles onder scharen. En die service moet dan maar door alle reizigers betaald worden, in plaats van door degenen die het probleem veroorzaken? Ik ben blij dat het zo niet werkt.

Mucha

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

olaf79 schreef:Ja en? Klantenservice heet dat.
Tsja, linksom of rechtsom kost dit de NS moeite, en dus geld. De kosten daarvoor kunnen ze óf versleutelen in de kaartjes, of in rekening brengen bij de veroorzaker, wat in mijn ogen zowel transparant als eerlijk tov de andere reizigers is.

olaf79

of ze betalen het uit de exorbitant hoge winst die deze ballentent maakt.

Moneyman

Lekkere drogreden Olaf.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

olaf79 schreef:of ze betalen het uit de exorbitant hoge winst die deze ballentent maakt.
BS.

Mucha

prem

Ongelezen bericht door prem »

Ik vind het nog netjes van ze, ze kunnen ook de hele rotzooi naar het lokale politiebureau sturen met een briefje van gevonden alhier. Zoek het dan maar eens uit klager.

Gesloten