LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gratis met de NS

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
FransVanRijn

Gratis met de NS

Ongelezen bericht door FransVanRijn »

Ik heb eens geprobeerd met mijn Jaartrajectkaart te reizen op de OV-Chipkaart. Ik reis gewoonlijk met papieren kaartjes, maar aangezien het binnenkort is afgeschaft wordt wilde ik het eens uitproberen.

Dus reis van een station die niet op het traject van mijn trajectkaart staat naar een station die er NIET op ligt. Ik zorg voor voldoende saldo. Dus volgens voorwaarden van de trajectkaart kan ik met 40% korting reizen. Ik check keurig in en uit, in ben meerdere keren gecontroleerd en heb daarna geconstateerd dat er niets van het saldo is afgeschreven.

Heb ik nu een gigantische loophole in het systeem ontdekt of mis ik iets?

Ik had één van de volgende zaken verwacht:
- Omdat het apparaat de 40% korting niet snapt, dat hij het volle tarief afschrijft. (Het is voor alle aanbieders behalve de NS immers een gewone OV-chipkaart)
- Omdat de berekening van de korting redelijk complex is, dat dit achteraf gecorrigeerd wordt.

Al met al voelt dit systeem aan als knulligheid in het kwadraat.

Jantje7

Re: Gratis met de NS

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Heeft u een account aangemaakt bij https://www.ov-chipkaart.nl/ en zo ja, is hier na 2 dagen niet uw reis vermeld? Ook de eventuele afgeschreven bedragen zullen hier vermeld staan. Controleer voor de zekerheid of u het goede kaartnummer heeft ingevuld.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als het inderdaad niet wordt afgeboekt is het handig om dat hier te melden... :-)

mika21

Ongelezen bericht door mika21 »

Het is mij ook wel eens overkomen dat er van de drie reizen op een dag, de laatste reis pas na 3 dagen op het overzicht stond, de anderen al eerder.

FransVanRijn

@Jantje7 en mika21: Nee ik maak geen gebruik van het online transactieoverzicht. Maar als ik naar een kaartautomaat ga kan ik zien dat alle in- en uitcheckgegevens keurig vermeld staan en dat daarvoor het bedrag van 0 (zegge: nul) euro is afgeschreven.

Ik heb met de klantenservice van de NS gebeld. Zij bevestigen dat de transacties keurig vermeld stonden en dat hier inderdaad geen geld voor is afgeschreven. Zij kwamen niet verder dan dat "de kaart niet geschikt was voor dit soort reizen" maar waarom kom men mij niet vertellen. Ik moest maar direct met de afdeling trajectkaarten bellen. Toch grappig dat ik, de bevoordeelde partij, hier dus achterheen moet... Laten wij zeggen dat ik al 0,50 EUR terugbetaald heb aan kosten voor het 0900-nummer.

Wordt vervolgd...

Jantje7

Mogelijk heeft u een studenten product op uw kaart staan? Bij mijn kleindochter (studente) staat ook keurig per rit € 0,00 met zowel de in als uit check momenten en plaatsen.....

FransVanRijn

@Jantje7: Nee, er staat enkel een jaartraject-product op de kaart.

FransVanRijn

Ik het net met de afdeling "vaste klanten" van de NS gebeld en het werd een bizar gesprek.

Het blijkt dat mijn jaartrajectkaart met OV-chipkaart eigenlijk een "zichtkaart" is. Je dient hem dus alleen met papieren kaartjes te gebruiken (Huh? :shock: ). Dit komt omdat het een oud reisproduct is; men is bezig met een nieuw product genaamd "trajectvrij", die nu in de testfase is.

Dus reizen op de OV-chip met kan dus alleen op het traject van je jaartrajectkaart. Maar raargenoeg schrijft de kaart geen saldo af als je buiten je traject reist. Als je te lang buiten je traject doorreist op de chipkaart dan kan de kaart geblokkeerd raken en kan de conducteur de kaart innemen.

Maaruh, waarom zet de NS dan überhaupt een jaartraject-reisproduct op de kaart als het toch niet gaat werken?!
Want nu kan ik mijn jaartrajectkaart dus overal gebruiken BEHALVE bij de NS, maar weer wel op het aangegeven traject... Als ze dat product gewoon weggelaten hadden, dan was dat geen probleem, plus dat je niet het risico loopt dat de kaart geblokkeerd wordt en ingenomen wordt. Ik dacht dat de OV-chipkaart er was om je leven gemakkelijker te maken? Schijnbaar niet.

Op de vraag op welk rekeningnummer ik het bedrag dat de NS nog van mij tegoed heeft kan storten, kreeg ik als antwoord dat de NS mijn geld niet wil! Ze nemen gewoon dit bedrag voor lief.

Dus, in conclusie, als je met je jaartrajectkaart te goeder trouw en met voldoende saldo op de kaart bij de NS reist, loop je kans dat de NS je kaart blokkeert wegens wanbetaling omdat de NS weigert je geld aan te nemen. Als iemand dit logisch vind dan hoor ik dat graag.

Jantje7

Nee, logisch vind ik het niet, wel blij voor de "duidelijkheid".

Gesloten