LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het kastje en de muur van de NS

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
mikeynl

Het kastje en de muur van de NS

Ongelezen bericht door mikeynl »

Eind maart heb ik besloten voor onbepaalde tijd te gaan reizen. Aangezien ik nog een (oud) Voordeelurenabonnement had lopen, en een fietsabonnement besloot ik de NS te bellen. Helaas lag hun systeem plat, of ik een week later kon terugbellen.

Een week later zat ik al in het buitenland. Ik heb gebeld, en mijn Voordeelurenabonnement kon worden beëindigd. Ik kon niet doorgeschakeld worden naar de OV-fiets afdeling, maar toen ik daar mijn abonnement wilde opzeggen werd mij verteld dat ik die opzegging moest activeren door langs 1 van de betaalautomaten van de NS te gaan. Ik gaf aan dat ik in het buitenland zat en dat niet mogelijk was, en uiteindelijk kreeg ik een "bevestiging opzegging abonnement". Ik dacht dat het hiermee was afgedaan.

Eind juni werd er ineens toch een bedrag voor een nieuw Voordeelurenabonnement afgeschreven. Ik heb direct gemaild (want via de telefoon kon ik ze niet bereiken, in ieder geval niet met minder dan 5 minuten wachttijd, en ik ga met een telefoontje vanuit het buitenland niet zo lang wachten).

Antwoord: of ik toch maar even wilde betalen. En even langs de automaat wilde gaan om de beëindiging van mijn abonnement te activeren. Ook bleek het OV-fiets abonnement nog te lopen. Meerdere malen gemaild met de uitleg dat 1) mij nooit verteld was dat ik het opzeggen van het Voordeelurenabonnement moest activeren, 2) dat mijn OV-fiets abonnement volgens een email was beëindigd, en 3) dat ik de komende maanden niet in Nederland ben om langs een automaat te gaan. Na meerdere e-mails over en weer (een trage conversatie want er werd nooit binnen een week geantwoord) is mij verteld dat:
  • - het het OV-fietsabonnements beëindigd is en ik NIET langs de automaat hoef te gaan,
  • - dat mijn Voordeelurenkaart beëindigd is, maar dat er geen informatie kan worden gegeven over openstaande facturen en of ik wel of niet langs de automaat moet gaan. Of ik daarvoor met de afdeling Consumenten contact op kan nemen. Terwijl ik bij deze persoon terecht was gekomen via een mail aan de afdeling Consumenten.
Ondertussen heb ik een boete gekregen voor het niet betalen van de factuur van eind juni, en is mij gedreigd met een incassobureau. Ik heb alles nogmaals uitgelegd, en gevraagd wat nou precies de status van de factuur is, maar na 9 dagen heb ik nog steeds geen antwoord.

Wat kan ik doen?

Julie4444

Re: Het kastje en de muur van de NS

Ongelezen bericht door Julie4444 »

mikeynl schreef:[...] toen ik daar mijn abonnement wilde opzeggen werd mij verteld dat ik die opzegging moest activeren door langs 1 van de betaalautomaten van de NS te gaan.
mikeynl schreef:Meerdere malen gemaild met de uitleg dat 1) mij nooit verteld was dat ik het opzeggen van het Voordeelurenabonnement moest activeren,
Dat is je wel verteld; zie bovenstaand citaat. Dat is ook de normale gang van zaken, dus lijkt me dt je dit had moeten weten.
mikeynl schreef: 2) dat mijn OV-fiets abonnement volgens een email was beëindigd,
En hier had je bevestiging van?
mikeynl schreef:3) dat ik de komende maanden niet in Nederland ben om langs een automaat te gaan.
Dat is niet hun schuld?
mikeynl schreef:
  • - het het OV-fietsabonnements beëindigd is en ik NIET langs de automaat hoef te gaan,
  • - dat mijn Voordeelurenkaart beëindigd is, maar dat er geen informatie kan worden gegeven over openstaande facturen en of ik wel of niet langs de automaat moet gaan. Of ik daarvoor met de afdeling Consumenten contact op kan nemen. Terwijl ik bij deze persoon terecht was gekomen via een mail aan de afdeling Consumenten.
Dus ze hebben het voor je opgelost?
mikeynl schreef:Ondertussen heb ik een boete gekregen voor het niet betalen van de factuur van eind juni, en is mij gedreigd met een incassobureau.
Als dat gaat over het bedrag van het dalurenabonnement lijkt me dat terecht. Waarom betaal je dit niet?
mikeynl schreef:Ik heb alles nogmaals uitgelegd, en gevraagd wat nou precies de status van de factuur is, maar na 9 dagen heb ik nog steeds geen antwoord.
Dat gaat normaal gesproken schriftelijk. Is er iemand op jouw adres in Nederland die je daarmee kan helpen?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Moraal van het verhaal: je zaken regelen een week voordat je vertrekt, is niet handig.

mikeynl

Ik heb de NS gebeld op de dag dat ik uitvond dat ik naar het buitenland ging. Als hun systeem niet plat lag had ik makkelijk langs de automaat kunnen gaan om de beëindigen, maar kon pas een week later terugbellen en toen was ik al weg. En dat je fysiek in Nederland moet zijn om een abonnement op te kunnen zeggen is natuurlijk onzin.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Moneyman schreef:Moraal van het verhaal: je zaken regelen een week voordat je vertrekt, is niet handig.
mikeynl schreef:Ik heb de NS gebeld op de dag dat ik uitvond dat ik naar het buitenland ging.
Maar dat blijft jouw keuze/ verantwoordelijkheid. Niet alles is altijd even snel en makkelijk te regelen.

mikeynl

Julie4444 schreef:
mikeynl schreef:[...] toen ik daar mijn abonnement wilde opzeggen werd mij verteld dat ik die opzegging moest activeren door langs 1 van de betaalautomaten van de NS te gaan.
mikeynl schreef:Meerdere malen gemaild met de uitleg dat 1) mij nooit verteld was dat ik het opzeggen van het Voordeelurenabonnement moest activeren,
Dat is je wel verteld; zie bovenstaand citaat.
Nee hoor. Die eerste opmerking ging namelijk over mijn OV-fiets abonnement. Bij het opzeggen van mijn Voordeelurenabonnement wat ik eerder gedaan had (totaal ander nummer ook) is mij dat niet verteld.
Julie4444 schreef:
mikeynl schreef: 2) dat mijn OV-fiets abonnement volgens een email was beëindigd,
Ja. "Zoals u heeft verzocht heb ik uw OV-fietsabonnement beëindigd."
Julie4444 schreef:
mikeynl schreef:3) dat ik de komende maanden niet in Nederland ben om langs een automaat te gaan.
Dat is niet hun schuld?
Als hun systeem niet plat lag toen ik de eerste keer belde had ik prima langs een automaat kunnen gaan. Maar verder, het zou toch van de zotte zijn als je als je bijvoorbeeld ineens naar het buitenland verhuist niet je abonnement kan opzeggen omdat je niet fysiek in Nederland bent? Daar heb je toch e-mail, telefoon, etc voor? Als ik welk ander abonnement wil opzeggen kan dat ook gewoon vanuit het buitenland. Waarom zo moeilijk doen bij de NS?
Julie4444 schreef:
mikeynl schreef:
Dus ze hebben het voor je opgelost?
OV-fiets is blijkbaar opgelost en daar hoef ik NIET voor langs de automaat te gaan, maar het dalurenabonnement is niet opgelost, daar moet ik nog wel voor langs de automaat gaan, en moet ik het bedrag dat eind juni is afgeschreven (terwijl ik het half april had opgezegd), nog wel betalen.
Julie4444 schreef:
mikeynl schreef:Ondertussen heb ik een boete gekregen voor het niet betalen van de factuur van eind juni, en is mij gedreigd met een incassobureau.
Als dat gaat over het bedrag van het dalurenabonnement lijkt me dat terecht. Waarom betaal je dit niet?
Als ik mid-april een abonnement opzeg, mij wordt verteld dat het beëindigd is, en er niet wordt verteld dat ik langs de automaat moet gaan, dan neem ik dus aan dat de zaak is afgerond. Als ik dan eind juni toch weer afgerekend wordt voor een nieuw abonnement ben ik het daar dus niet mee eens en betaal ik niet.
Julie4444 schreef:
mikeynl schreef:Ik heb alles nogmaals uitgelegd, en gevraagd wat nou precies de status van de factuur is, maar na 9 dagen heb ik nog steeds geen antwoord.
Dat gaat normaal gesproken schriftelijk. Is er iemand op jouw adres in Nederland die je daarmee kan helpen?
Waarom moet dat nou weer schriftelijk? Waarom zou dat niet per mail kunnen? Ik heb ze toch al meerdere malen uitgelegd niet in het land te zijn?

mikeynl

Moneyman schreef:
Moneyman schreef:Moraal van het verhaal: je zaken regelen een week voordat je vertrekt, is niet handig.
mikeynl schreef:Ik heb de NS gebeld op de dag dat ik uitvond dat ik naar het buitenland ging.
Maar dat blijft jouw keuze/ verantwoordelijkheid. Niet alles is altijd even snel en makkelijk te regelen.
Echt, het stopzeggen van een abonnement kan niet vanuit het buitenland? Klare onzin, behalve bij de NS blijkbaar. En blijkbaar kan mijn OV-fiets abonnement WEL vanuit het buitenland worden opgezegd, dus waarom dan niet dat andere abonnement dat ik bij hetzelfde bedrijf heb lopen?

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Interresant gegeven inderdaad dat als je in het buitenland verblijft, je abo niet kan stopzetten.

Al eens dit probleem op het NS serviceforum geplaatst. Dan zit je duidelijk dichter bij de bron.

Leuk als je nog even terugkoppeld :D

grun

Ongelezen bericht door grun »

mikeynl schreef:Wat kan ik doen?
Volgens het ns forum kun je de kaart niet activeren (omdat je niet in NL bent) maar wel laten blokkeren. Na 5 dagen wordt hij dan onbruikbaar en effectief is dat hetzelfde als opzeggen.

Zie hier: https://forum.ns.nl/abonnementen-2/opze ... land-14065

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

mikeynl schreef:
Julie4444 schreef:[...]
Dat is je wel verteld; zie bovenstaand citaat.
Nee hoor. Die eerste opmerking ging namelijk over mijn OV-fiets abonnement. Bij het opzeggen van mijn Voordeelurenabonnement wat ik eerder gedaan had (totaal ander nummer ook) is mij dat niet verteld.
Dat dit misschien niet actief aan je is medegedeeld betekent niet dat je dit niet had kunnen weten. Dit staat namelijk overal; toen ik mijn eigen dalurenabonnement opzegde stond dat er ook gewoon bij, dit geldt voor alle abonnementen bij NS, en dit had je bij het afnemen van het abonnement ook al moeten hebben gezien. Dit valt dus onder je eigen verantwoordelijkheid.

mikeynl schreef:
Julie4444 schreef:
Ja. "Zoals u heeft verzocht heb ik uw OV-fietsabonnement beëindigd."
Als je dit schriftelijk hebt kun je dit als argument gebruiken als men abonnementsgelden wil incasseren voor het fietsabonnement, maar anderzijds is dit dus goed opgelost.
mikeynl schreef:
Julie4444 schreef:
Dat is niet hun schuld?
Als hun systeem niet plat lag toen ik de eerste keer belde had ik prima langs een automaat kunnen gaan. Maar verder, het zou toch van de zotte zijn als je als je bijvoorbeeld ineens naar het buitenland verhuist niet je abonnement kan opzeggen omdat je niet fysiek in Nederland bent? Daar heb je toch e-mail, telefoon, etc voor? Als ik welk ander abonnement wil opzeggen kan dat ook gewoon vanuit het buitenland. Waarom zo moeilijk doen bij de NS?
Je had ook je OV-kaart aan een vriend of familielid kunnen geven om even langs een automaat te gaan. Een verstandig mens wacht echter niet tot een week of 2 van te voren maar zegt dingen zeer tijdig op en zorgt dat alles is afgehandeld voor vertrek. Dit heb jij verzuimd en je kan een ander hier niet voor laten opdraaien.
mikeynl schreef:OV-fiets is blijkbaar opgelost en daar hoef ik NIET voor langs de automaat te gaan, maar het dalurenabonnement is niet opgelost, daar moet ik nog wel voor langs de automaat gaan, en moet ik het bedrag dat eind juni is afgeschreven (terwijl ik het half april had opgezegd), nog wel betalen.
Logisch; dit abonnement staat nog steeds op je OV kaart en is dus actief. Dat jij er geen gebruik van hebt gemaakt is niet relevant. Als je je abonnementen niet correct opzegt en de service geleverd wordt moet je er ook voor betalen.
mikeynl schreef:
Julie4444 schreef:
Als ik mid-april een abonnement opzeg, mij wordt verteld dat het beëindigd is, en er niet wordt verteld dat ik langs de automaat moet gaan, dan neem ik dus aan dat de zaak is afgerond. Als ik dan eind juni toch weer afgerekend wordt voor een nieuw abonnement ben ik het daar dus niet mee eens en betaal ik niet.
Je hebt een betalingsverplichting en moet dit betalen omdat je niet juist hebt opgezegd. Je hebt alleen bevestiging gehad van het fiets-abonnement en niet van het dalurenabonnement omdat je niet langs een automaat bent gegaan.

Als je weigert te betalen ben je in gebreke en zal je als wanbetaler extra kosten moeten gaan betalen - op zijn ergst zelfs kosten voor een gerechtelijke procedure, naast rente en incassokosten.
mikeynl schreef:
Julie4444 schreef:
Waarom moet dat nou weer schriftelijk? Waarom zou dat niet per mail kunnen? Ik heb ze toch al meerdere malen uitgelegd niet in het land te zijn?
En er is letterlijk niemand in Nederland die je kan helpen? Jij hebt jezelf met dit probleem opgezadeld door de dingen niet goed te regelen voor je ging. Daar ben jij alleen verantwoordelijk voor.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Brahms schreef:Interresant gegeven inderdaad dat als je in het buitenland verblijft, je abo niet kan stopzetten.
De use case dat iemand heel spontaan besluit om voor langere tijd naar het buitenland vertrekt is uiterst zeldzaam. De kosten om voor zo'n kleine groep een oplossing te implementeren zijn dan buitenproportioneel hoog. De NS zou natuurlijk iets kunnen maken en die kosten in rekening brengen bij die hele kleine groep. Maar dan zou het mij niet verbazen dat even op en neer vliegen goedkoper is....

gemist

Ongelezen bericht door gemist »

Op en neer vliegen?
Hier issie volgens mij gewoon weer in Nederland na een dagje Movieworld oid. Onzintopic dus.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Ik zie nergens dat TS terug is in Nederland of niet in het buitenland was.

To the Point: Het OV fiets abo van welgeteld 10 euro per jaar staat niet op de OV chipkaart, maar gaat via de barcode van de kaart. Daarom is dit abo stop te zetten zonder langs een automaat te gaan.

Reisabo's staan wel op de chip van de kaart en kunnen alleen verwijderd worden via de automaat.

Gesloten