LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HTM Proces Verbaal onterecht

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
pvo93

HTM Proces Verbaal onterecht

Ongelezen bericht door pvo93 »

Op donderdag 30 oktober reed ik met de tram richting mijn werk.
Die dag zat ik eerst in lijn 1 richting brasserkade te delft.
Ik moest overstappen op lijn 19 die rijdt met andere voertuigen met gesloten cabines.
Eenmaal in de tram kwam ik tot ontdekking dat mijn ov chipkaart op naam 0,30 cent in de min stond.
Toen wilde ik een kaartje kopen bij een kaartautomaat in de tram.
Het kaartje wat ik moest kopen kostte 3 euro.
Helaas had ik net niet genoeg wisselgeld en had enkel nog mijn pinpas en een briefje van 20 euro.
Ik had op dat moment geen mogelijkheid om te wisselen.

Enkele haltes verder stapte controle in.
Hierop kreeg ik te horen dat ik in overtreding was en een PV kreeg.
Ik gaf aan dat ik niet met opzet zwart reed en nergens de voorziening had om een kaartje te kopen met me pinpas en contant geld.
Kreeg doodleuk te horen eigen verantwoording, dan moet je hem opladen bij een oplaadpunt.
Alsof die op elke hoek zitten??! Hij kon mij ook gewoon een kaartje verkopen?!

Helaas vind ik het heel triest dat door overstappen en boete krijg voor 0,30 cent in de min en nergens voorzieningen zijn waarbij je bijv met pinpas kan betalen. De apparaten zijn ook vaak met storing in de trams waardoor je dus helemaal geen kaartje kan kopen.

Belangrijkste vraag: is de vervoerder niet verplicht te zorgen dat je in de tram voorzieningen heb waar je met contant geld kan betalen? Toch blijf ik het jammer vinden dat wij als consument van de ov chipkaart moeilijk kunnen plannen hoe duur de rit nou daadwerkelijk kost.

prem

Re: HTM Proces Verbaal onterecht

Ongelezen bericht door prem »

Waarom is de boete nu onterecht?

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Dat vraag ik me ook af. Niet betaald, dus zwart rijden, dus boete. Waar Ts wel een punt heeft, waarom kan men niet gewoon in de tram of bus de ov kaart opladen. Zo moeilijk is dat toch niet.

pvo93

Zijn jullie bekend met de rampstadrail??
Daar zit de bestuurder in een aparte gesloten ruimte dus geen mogelijkheid om kaartje te kopen of te wisselen. Bij de HTM bestaat opladen in de tram niet! Kortom normenen waarden hebben ze niet bij htm.
Ik heb gewoon een pas op naam en check netjws in altijd.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

je kwam erachter dat je geen geldig plaatsbewijs had, maar je stapte niet bij de eerstvolgende halte weer uit, wat overigens bijna niemand zou doen maar dat terzijde, dus je nam bewust de keuze om dan maar zwart te rijden. ik zou hetzelfde gedaan hebben.
nu krijg je helaas net wel die controle en ben je het haasje.
Jammer maar helaas. Wat je wel kan doen, is de boete aanvechten en eens kijken wat de rechter hiervan vind.kost je niets extra en je hebt een leuk dagje uit

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

kokka schreef:je kwam erachter dat je geen geldig plaatsbewijs had, maar je stapte niet bij de eerstvolgende halte weer uit, wat overigens bijna niemand zou doen maar dat terzijde, dus je nam bewust de keuze om dan maar zwart te rijden. ik zou hetzelfde gedaan hebben.
nu krijg je helaas net wel die controle en ben je het haasje.
Jammer maar helaas. Wat je wel kan doen, is de boete aanvechten en eens kijken wat de rechter hiervan vind.kost je niets extra en je hebt een leuk dagje uit
Juist, had het niet beter kunnen verwoorden.
Alle mensen, welke betrapt worden op een overtreding, hebben dit soort verhalen en deze hebben de controleurs al vele keren gehoord.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Het standaard mantra op dit forum: onterecht.

En opnieuw niet onterecht dus. Ik kijk altijd voordat ik mijn OV gebruik hoeveel er nog op staat.

prem

Ongelezen bericht door prem »

pvo93 schreef:Zijn jullie bekend met de rampstadrail??
Daar zit de bestuurder in een aparte gesloten ruimte dus geen mogelijkheid om kaartje te kopen of te wisselen. Bij de HTM bestaat opladen in de tram niet! Kortom normenen waarden hebben ze niet bij htm.
Ik heb gewoon een pas op naam en check netjws in altijd.
Sinds wanneer wist je dit?

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

pvo93 schreef: Ik gaf aan dat ik niet met opzet zwart reed
Die hebben de controleurs denk ik nog niet eerder gehoord :lol:
pvo93 schreef:Belangrijkste vraag: is de vervoerder niet verplicht te zorgen dat je in de tram voorzieningen heb waar je met contant geld kan betalen?
Die voorzieningen zijn er, voordat u instapt. Als u instapt dient u namelijk in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs, heeft u die niet, bent u al in overtreding.

Maar als u vindt dat u in uw recht staat, kunt u natuurlijk bezwaar aantekenen.
pvo93 schreef:Toch blijf ik het jammer vinden dat wij als consument van de ov chipkaart moeilijk kunnen plannen hoe duur de rit nou daadwerkelijk kost.
U gaat met de tram naar uw werk zegt u, varieert die prijs dan van dag tot dag? Een Ov chipkaart op naam kan ook gekoppeld worden aan een bankrekening.

pvo93

Hebben jullie wel gelezen het stukje dat ik ging overstappen?
Ik maak vaker dezelfde reis maar een mens kan zich ook vergissen hoeveel de reis kost. Nu gaat het om een paar cent waar moeilijk om wordt gedaan. Waar is de tijd gebleven dat je kaartje kon kopen bij de conducteur?!! Dat was toch veel makkelijker en zag je direct of je genoeg had of niet.
Mijn mening blijft erbij: zorg voor goed werkende voorzieningen in de RR!
Laatst gewijzigd door pvo93 op 31 okt 2014 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

eleven

pvo93 schreef:Hebben jullie wel gelezen het stukje dat ik gong overstappen?

Ik lees dit:
Eenmaal in de tram kwam ik tot ontdekking dat mijn ov chipkaart op naam 0,30 cent in de min stond.
Hoe heb je dit ontdekt?

Verder lees ik dit:
Enkele haltes verder stapte controle in.
Dus als je uitgestapt was, toen je ontdekte, dat je niet genoeg op de OV chipkaart hebt staan, was niets aan de hand geweest.
Dan ergens opwaarderen en of geld wisselen, en de reis voort zetten.
Of ben ik nu zo dom om dit te verzinnen!

pvo93

Dan mag jij mij vertellen waar de dichtbij de eerste oplaadpunt is!
Die staan ook echt op elke hoek van de straat!
Ik kwam tot ontdekking toen ik het vrowg aan de conducteur hoeveel erop stond.
In begin hoor je de foutmeldingstoon

eleven

pvo93 schreef:Dan mag jij mij vertellen waar de dichtbij de eerste oplaadpunt is!
Die staan ook echt op elke hoek van de straat!
Ik kwam tot ontdekking toen ik het vrowg aan de conducteur hoeveel erop stond.
In begin hoor je de foutmeldingstoon
Ik schreef dan ook ergens opwaarderen en of geld wisselen.
Helaas staan natuurlijk ook geen wisselautomaten op ieder straat hoek.
Zoals eerder is opgemerkt, kan je de ov kaart automatisch laten opwaarderen, dan heb je altijd tegoed op staan.
Jij bent betrapt en moet boete betalen is niet leuk, maar dat is het risico.

pvo93

Daar ben ik het mee eens enkel jammer dat gepast betalen geen optie is en de mentaliteit direct schrijven is. Had het indd liever anders gezien, kan me er behoorlijk kwaad om maken om zoiets lulligs.

eleven

pvo93 schreef:Daar ben ik het mee eens enkel jammer dat gepast betalen geen optie is en de mentaliteit direct schrijven is. Had het indd liever anders gezien, kan me er behoorlijk kwaad om maken om zoiets lulligs.
Meneer de politie, ik wilde net voor u kwam een parkeerkaartje kopen, maar had geen kleingeld.
Waarom moet ik een boete betalen?
Omdat het een half uur geleden is, toen je hier parkeerde. :lol:
Conducteur, waarom moet ik een boete betalen: Omdat u al verschillende haltes zonder geldig bewijs op de tram zit.

53078

Ongelezen bericht door 53078 »

Ik begrijp ineens waarom ik nooit met het OV reis. Ik hoor termen die ik nooit eerder heb gehoord..

eleven

53078 schreef:Ik begrijp ineens waarom ik nooit met het OV reis. Ik hoor termen die ik nooit eerder heb gehoord..
Niets mis met OV te reizen, mits je aan de voorwaarden voldoet en een geldig plaatsbewijs hebt.
Zonder kaartje, mag je ook de bioscoop niet binnen. :wink:

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

mh73 schreef:
En opnieuw niet onterecht dus. Ik kijk altijd voordat ik mijn OV gebruik hoeveel er nog op staat.
Hoe dan en waar dan? Ik zie pas bij het inchecken in de bus hoeveel saldo ik nog heb.
Bij de trein is het anders , daar kun je je kaart voor de kaartlezer houden en zo nodig saldo opladen ter plekke.
Ik heb het ook wel eens gehad hoor in een bus , en vroeg dan medepassagiers of iemand kon wisselen, lukte altijd wel , maar bij ons kun je gelukkig ook nog kaartje kopen bij de chauffeur.
Maar in geval van TS was ik uitgestapt , zeker in de Randstad hoort de conducteur dagelijks smoezen en is daar terecht klaar mee. Een sigarenboer heeft vlg mij altijd een oplaadpunt of ik was ergens gaan wisselen , snicker kopen en je hebt weer kleingeld :wink:

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

@eleven , dat ontdek je idd pas op het moment dat je je OV chipkaart voor de kaartlezer houdt en wilt inchecken

eleven

moederslink schreef:@eleven , dat ontdek je idd pas op het moment dat je je OV chipkaart voor de kaartlezer houdt en wilt inchecken
Ik heb het al aangegeven, om het saldo automatisch laten opladen, als het minimum bereikt is.
Het tweede is, om op " Mijn OV" te kijken, hoeveel er is afgeschreven en hoeveel tegoed er nog is.
Tevens kijken, of er niets teveel is afgeschreven.

Gesloten