LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hulp graag...NS zet mij klem

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
opgejaagd

hulp graag...NS zet mij klem

Ongelezen bericht door opgejaagd »

Hallo,

Ik heb zonder kaartje in de trein van Wijchen naar Den Bosch gezeten. Dus heb ik van de conducteur een uitstel van betaling gekregen. Ik heb de uitstel enkele keren niet kunnen betalen simpelweg omdat ik geen geld had.
De boete is toen overgedragen aan Inkasso-Unie Eindhoven. Ik heb echter een geldige ov-jaarkaart. Ik wilde de boete in het begin meteen afhandelen door de Inkasso-Unie een kopie te sturen + brief zodat ik de boete niet hoefde te betalen. De Inkasso-Unie vertelde mij dat ik het bedrag pas terug kon krijgen als ik de boete 100% betaald had. Dit had ik naar hun verzoek gedaan. Ik wilde het geld nu echter wel zeker weer terughebben en besluit om te bellen met de Incasso-Unie. De Inkasso-Unie vertelt mij dat alle gegevens + het geld van de boete overgedragen is naar NS.
Dus ik bel de NS op om te vragen hoe ik het geld (of tenminste een deel daarvan) weer terug kan krijgen. De NS vertelt mij echter dat ik dit binnen een maand terug had moeten vragen en dat de ''zaak'' nu gesloten is.

Als men uitstel van betaling krijgt duurt dat een paar dagen voordat men de rekening krijgt. Als men (net zoals ik) het niet kan betalen duurt het minstens een maand voordat de aanmaning aan de Inkasso-Unie "uitbesteed" word.

Dus eigenlijk kan ik het niet eens meer terugvragen volgens de NS. Ze hebben gewoon dikke winst op mij lopen maken ! :x

Dilbert29

Re: hulp graag...NS zet mij klem

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Nee hoor dat hebben ze helemaal niet. Jij dient gewoon te reizen met een geldig kaartje. Als je dit niet hebt kon je voor 1 oktober een uitstel van betaling krijgen.

Dat jij dat niet kunt of wilt betalen wegens geldgebrek dat is niet het probleem van de NS, maar van jou. Ze herinneren je er een paar keer aan en dan gaat het over naar de incasso. Lijkt me logisch.

Ook kun je inderdaad eenmalig per jaar je geld terugkrijgen door een kopie van je geldige kaart op te sturen. Dit blijft natuurlijk niet tot in het oneindige mogelijk maar dient binnen 1 maand na de boete te gebeuren. Daar heb je niet aan voldaan en dus heb je ook geen recht op geld terug. Simpel zat....

Bailey

Ongelezen bericht door Bailey »

Als je van te voren weet dat je het niet kan betalen, vind ik het belachelijk dat je toch met de trein gaat reizen. En terugkrijgen? Extra betalen moet je juist in mijn ogen.

opgejaagd

Het zou eigenlijk mogelijk moeten zijn om je onschuld meteen te bewijzen zodat je de boete niet hoeft te betalen..toch ?

Geplaatst op 25 Okt 2005 15:05 door Dilbert29

--------------------------------------------------------------------------------

Nee hoor dat hebben ze helemaal niet. Jij dient gewoon te reizen met een geldig kaartje. Als je dit niet hebt kon je voor 1 oktober een uitstel van betaling krijgen.

Dat jij dat niet kunt of wilt betalen wegens geldgebrek dat is niet het probleem van de NS, maar van jou. Ze herinneren je er een paar keer aan en dan gaat het over naar de incasso. Lijkt me logisch.

Ook kun je inderdaad eenmalig per jaar je geld terugkrijgen door een kopie van je geldige kaart op te sturen. Dit blijft natuurlijk niet tot in het oneindige mogelijk maar dient binnen 1 maand na de boete te gebeuren. Daar heb je niet aan voldaan en dus heb je ook geen recht op geld terug. Simpel zat....
\\\
\\\

Ik kan het geld pas terugvragen als ik het betaald heb en dat kon ditmaal niet binnen 1 maand, maak er dan 1 jaar van zou ik zeggen aangezien ik het 1x PER JAAR terug kan vragen

Het moet toch mogelijk zijn om METEEN mijn onschuld te bewijzen..zonder dat NS en de Inkasso-Unie hier bijvoorbeeld weer rente voor vangen

Dilbert29

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Het moet toch mogelijk zijn om METEEN mijn onschuld te bewijzen..zonder dat NS en de Inkasso-Unie hier bijvoorbeeld weer rente voor vangen
Maar je bent niet onschuldig om dat je zonder kaartje reist. En 1 maal per jaar je geld terug vragen is onzin, het is aan jou om dat zo snel mogelijk af te handelen.

opgejaagd

Ik kreeg trouwens ook een aanmaning die de 16e betaald moest zijn, de 14e was het geld al afgeschreven en Inkasso-Unie bv had nog niks op de 16e

Dus ik heb gebeld en toen zeiden ze: "Ja meneer wij hebben het geld pas later ontvangen, als u hier klachten over heeft moet u bij uw bank zijn." :x

Dus wat moet ik hier aan doen ? Moet ik de Inkasso-Unie vragen om een van hun rekeningafschriften ofzo ? :?

Ik zit bij de Rabobank en heb hier NOOIT iets verkeerd aan meegemaakt :lol:

opgejaagd

@ dilbert 29

Ik vind dat de NS hier wel een beetje soepeler in mag zijn :evil:

Ik krijg steeds meer een hekel aan dat bedrijf

karr-2

Ongelezen bericht door karr-2 »

De NS is jarenlang te soepel geweest waardoor het volledig uit de hand gelopen is. Nu wordt er met harde hand ingegrepen en dat had al veel eerder moeten gebeuren naar mijn mening.

Dilbert heeft een goed punt als hij of zij zegt dat het niet aan de NS of aan de Incasso organisatie te wijten is dat jij niet kunt of wilt betalen. Geld terugvragen lijkt me dus inderdaad niet aan de orde.

maybe

Ongelezen bericht door maybe »

@opgejaagd

Jij vind dat de NS soepeler moet zijn omdat jij geen geld hebt en toch met de trein gaat reizen. Vervolgens geeft de NS je de mogelijkheid om later te betalen. Dit doe je ook niet omdat je geen geld en dan ga je zeuren dat ze soepeler moeten zijn????

Dat is toch de tegenovergestelde wereld.

Ga gewoon niet met de trein als je geen geld.

pewi

Ongelezen bericht door pewi »

Opgejaagd,
Iedereen moet met een geldig plaatsbewijs reizen, ook opgejaagd. Het feit dat de NS een keer per jaar coulant is, en genoegen neemt met een een kopie van je OV-kaart, is pure goedheid van de NS.
Maar al te vaak wordt een OV-jaarkaart uitgeleend aan iemand die hier op dat moment misbruik van maakt. Dat ze in deze niet tot in den treure coulant blijven lijkt mij logisch. Ik zeg hiermee niet dat jij dit zo gedaan hebt, maar heb wel mijn twijfels aan personen die vaker hun kaart "vergeten".
Mede door personen die niet betalen voor een kaartje, wordt de prijs voor de wel betalende reiziger elk jaar flink opgedreven.
Pewi

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

opgejaagd,

Weet je wanneer de NS in jouw geval soepel was geweest????

Als je de zelfde dag al met hen contact had opgenomen om de situatie uit te leggen.

Op precies het zelfde traject is mij het ook eens gebeurd dat ik mijn jaarkaart niet bij me had.
Ik ben naar de conducteur gegaan, dus niet gewacht tot hij kwam controleren, heb de situatie uitgelegd en om uitstel van betaling gevraagd.
Toen ik 's avonds om 19.00 uur thuis kwam heb ik mijn jaarkaart gepakt en direct de NS gebeld.
Mijn verhaal gedaan, mijn kaartnummer genoemd en door de mendewerker laten controleren of dit klopte.
Ik kreeg gelijk te horen dat alles in orde was en dat ik verder niets hoefde te betalen.

Kijk en dat is net even iets anders als wat jij gedaan hebt.
Jij gaat een maand zitten wachten.

En ja jongen, dan komt het bekende spreekwoord om de hoek;
"Wie z'n kontje brand moet op de blaren zitten".

karr-2

Ongelezen bericht door karr-2 »

Toch opvallend dat opgejaagd zelf niets meer te melden heeft?

klaasvd

Ongelezen bericht door klaasvd »

opgejaagd is waarschijnljk opgepakt voor zwartrijden :lol: :P

maybe

Ongelezen bericht door maybe »

:lol:

Zou eigenlijk wel zijn verdiende loon zijn.

Maar waarschijnlijk heeft hij zelf ook ingezien dat heel zijn verhaal compleet onredelijk is en in feite nergens op slaat. :idea:

Behalve dat hij nu een hoop mensen te kennen heeft gegeven dat hij geen geld heeft, maar toch lekker illegaal gaat rijden. Vervolgens wordt hij gepakt en is hij in keer een slachtoffer :?:

Gesloten