LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incassobureau door automatisch opwaarderen OV chipkaart

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
NdeG

Incassobureau door automatisch opwaarderen OV chipkaart

Ongelezen bericht door NdeG »

Ongeveer 3 keer in de week gebruik ik mijn OV chipkaart om naar mijn werk toe te komen en al snel toen de strippenkaarten geheel verdwenen in Amsterdam, ben ik overgestapt op de OV chipkaart die op mijn voordeelpas zit van de NS.

Aangezien het telkens nodig was om een vast bedrag op mijn pas te hebben staan als ik wilde reizen, heb ik toen gekozen voor opwaarderen van €20,- om mij het rompslomp te besparen van elke keer weer naar de automaten toe te gaan om het op te waarderen.

Nu had ik al in maart eerder dit jaar meegemaakt dat er per ongeluk te weinig geld op mijn rekening stond om deze 20 euro op te waarderen (automatisch overstorten van spaargeld op spaarrekening, wordt ook meteen weer terug gestort als ik hierdoor minder dan €100 op mijn lopende rekening overhoud). Ik kon niet meer verder reizen, mijn pas werd meteen geblokkeerd en kreeg een brief een dag later binnen met het bericht dat ik de brief moest meenemen na een GVB loket om de 20 euro te betalen en mijn pas te laten deblokkeren.

Gisteren, 2 november, kreeg ik weer een rood schermpje, zeggende dat mijn pas geblokkeerd was. Ik heb toen een kaartje gekocht naar het Centraal Station, de enige plaats die ik weet die een GVB loket heeft die deze blokkade kan opheffen.
Daar een half uur in de rij gestaan te hebben kreeg ik van de medewerkster te horen dat zij dit niet meer voor mij konden doen. Dit werd nu uit handen gegeven aan Translink. Hiervoor mocht ik een 0900 nummer bellen om zo te informeren hoe ik de blokkade kon opheffen.
Uiteindelijk nog een kaartje gekocht voor de bus, want ik was op weg naar me werk toen dit gebeurde.

Op mijn werk heb ik toen het nummer gebeld wat ik gekregen had. Een vrouw hielp mij en vertelde mij dat ik twee brieven ontvangen zou hebben omdat op de 15de van september de €20 niet afgeschreven kon worden (de datum van mijn spaargeld, waarschijnlijk is dit dus weer gebeurd). Ik heb alleen nooit twee brieven gehad van hen anders wist ik dat dit dus al een tijd niet meer bij het loket kon. Ook vertelde ze mij dat mijn pas niet geblokkeerd werd als het geld niet afgeschreven kon worden. Dit word namelijk niet meer gedaan totdat de 'lening' boven de €60 uitkomt.
De €20 euro met eventuele administratiekosten kon ik niet bij haar betalen. Mijn pas was immers al geblokkeerd dus de schuld was al hoger dan €60!

Ik kreeg een nieuw telefoonnummer met een referentienummer wat ik maar moest bellen. Dit bleek een incassobureau te zijn!
Ik had al een halve hartverzakking toen ik hoorde dat het dus al meer dan €60 was geworden. De dame aan de telefoon vertelde mij doodleuk dat het bedrag al naar €82,04 was opgelopen. €20 vanaf Translink, daarna €25 'aanmeldkosten' en €37 incassokosten van het bureau. Om dit te betalen kon ik mijn e-mailadres opgeven waarin een transactie gegeven werd die ik kon betalen via iDeal.

Eenmaal weer thuis, nog eens armer van de telefoontjes en nog een kaartje terug naar huis zag ik in mijn postvak het e-mailtje van het incassobureau. 82,04 en ik heb tot 4 november (morgen) de tijd om dit te betalen.

Ik vind dit een hele hoop geld en nogal harde aanpak voor 20 euro die zij eenmalig niet hebben kunnen incasseren. Er is namelijk na 15 september nog 4x €20 van mijn rekening afgehaald voor automatisch opwaarderen. Hadden zij dit mogen doen? Kunnen zij mij afwimpelen met "mevrouw, wij krijgen heel vaak het excuus dat klanten geen brieven hebben ontvangen"? Waarom staat op mijn online ovchipkaart niet in het transactie overschrift dat er een transactie mislukt is of dat mijn kaart niet geblokkeerd is? Mogen deze aanmeldkosten wel in rekening gebracht worden? Waarom heb ik geen bericht gehad van het incassobureau maar moest ik hier zelf achter komen? En waarom krijg ik minder dan 48 uur de tijd om dit te betalen?

Afbeelding
Afbeelding

Jolijn

Re: Incassobureau door automatisch opwaarderen OV chipkaart

Ongelezen bericht door Jolijn »

Aanmeldkosten? Dat is iets nieuws zeker. :roll: Zou ik zelf niet betalen.
Twee brieven gemist is een beetje veel, echt niet gekregen of echt niet ontvangen?
Jouw systeem van automatisch opwaarderen werkt net niet helemaal. zo blijkt. Toch maar voor de rompslomp van opwaarderen bij automaten kiezen?

NdeG

Ik heb echt geen enkele brief ontvangen. Anders had ik geweten dat ik niet bij het GVB loket hoefde te zijn want dat vertelde de dame van Translink mij. Ook heb ik (nog?) geen brief ontvangen van het incassobureau.

Als ik de aanmeldkosten niet betaal, moet ik daarvoor nog het bureau van op de hoogte stellen? En zoja, hoe kan ik dat doen zonder dat ik daar nog meer gezeur mee ga krijgen?

Jolijn

Geen brief, maar wel een mail toch?
Eenmaal weer thuis, nog eens armer van de telefoontjes en nog een kaartje terug naar huis zag ik in mijn postvak het e-mailtje van het incassobureau. 82,04 en ik heb tot 4 november (morgen) de tijd om dit te betalen.

Je zou die €20 aan Translink zelf kunnen betalen, €37 aan het incassobureau, en idd wel met een begeleidende brief/mail wat je aan wie hebt overgemaakt. Dat je niet duidelijk is wat de zgn 'aanmeldkosten' zijn en welke grond er is deze te vragen. Nog maar eens melden dat je geen eerder schrijven hebt ontvangen.

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Negeert u die idiote en vooral onredelijke betalingstermijn eerst maar eens, en ga nog eens in de telefoon klimmen, algemene voorwaarden lezen, etc. U kunt gerust en mailtje terug sturen waarin u aangeeft de betalingstermijn onredelijk kort te vinden, nu u niet duidelijk is waarvoor nu eigenlijk betaling wordt verlangt en op grond waarvan, en een week nodig verwacht te hebben dit te onderzoeken. De hierop volgende poging tot intimidatie kunt u negeren.

Bij automatische incasso is het gebruikelijk na een paar dagen de opdracht tot afboeking nog eens te herhalen, dit staat dan over het algemeen ook in de voorwaarden vermeld. Net als of u een ingebrekestelling moet krijgen ja of nee, wat dan weer bepalend is of u in verzuim bent geraakt, wat dan weer bepalend is of u kosten en rente berekend mogen worden.
U vertelde dat u een minimaal saldo op uw betaalrekening van 100 euro heeft, met hooguit een dag of zo dat dit even 'weg' kan zijn tijdens het over-en-weer boeken naar uw spaarrekening, heb ik dat goed begrepen?

De 25 euro kunt u afstrepen, die hoeft u zeker niet te betalen, er bestaat geen enkele grond voor.
De rest m.i. ook niet, uw negatieve tegoed heeft de 60 euro immers niet overschreden, ik begrijp slechts 20 euro aan 'lening', kosten van een incasso bureau kunnen daar moeilijk bij geteld worden, al drie keer niet wanneer daar 25 euro aan drie-maal-drie-is-negen-etc-fantasie-kosten bij zitten.
Afhankelijk van wat de voorwaarden zeggen kan voor de rest zelfs nog minder als geen grond bestaan.

Brieven hebben enkel waarde in rechte wanneer zij aantoonbaar ontvangen zijn, dus een track-and-trace beschikbaar bij aangetekende post, een ontvangst bericht van een fax, of een reactie op een brief van u waarmee u feitelijk aangeeft de brief ontvangen te hebben. Dit is alles niet aan de orde naar ik begrijp.

Nieuwe tactiek kennelijk van IJ, uitznderlijk fraai allemaal weer.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Wacht effe..

Je waardeert op - maar dat lukt niet.
Dus, logisch, je kaart blokkeert en je kan niet reizen.

Er is toch geen betalingsverplichting?
Zo`n incasso is m.i. alleen gemak - hoef je niet voor een of ander (storingsgevoelig) apparaat te gaan staan om op te laden.

Het lijkt me vreemd dat men dan denkt een incassoburo te kunnen inschakelen die van 20 euro 80 euro maakt.

Ik zou eens advies inwinnen bij het Juridisch Loket - want mijn gevoel zegt dat TLS (alweer) de boel belazert.

Het enige dat zou kunnen is dat hierdoor een negatief saldo op de kaart staat - maar het rechtvaardigd niet de bedreigingen en op afpersing lijkende handelingen die men nu doet.

Jolijn

Pas blokkeren:Dit word namelijk niet meer gedaan totdat de 'lening' boven de €60 uitkomt.
Die informatie klopt niet, als er nadien wel 4 x €20 is afgeschreven.
Bovendien, dan zou het bedrag niet 'maar' €20 aan saldo zijn, maar hoger, nl. minimaal €60. Toch?
Kun jij zien voor hoeveel geld je verreist heb en klopt dat met de incasseringen?

e-mailtje van het incassobureau. 82,04
Staan hierin de kosten ook duidelijk gespecificeerd?
Termijn van betaling is idd belachelijk.
Hoe zouden ze je trouwens op de hoogst gesteld hebben als je niet zelf naar de balie was gegaan, gebeld had enzovoort?

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Je waardeert op - maar dat lukt niet.
Dus, logisch, je kaart blokkeert en je kan niet reizen.

Er is toch geen betalingsverplichting?
Helaas heeft TransLinkSystems gekozen voor een iets andere werkwijze, die ook in de voorwaarden van automatisch opwaarden na te lezen is. Automatisch opwaarderen gaat in 2 stappen. Het opwaarderen met in dit geval 20 euro, waardoor je meteen een 'lening' aangaat bij TLS van 20 euro. M.a.w. het opwaarderen lukt wel, maar het aflossen van je schuld aan TLS via de incasso lukt niet. En dan wordt je OV chipkaart geblokkeerd, dwz. onbruikbaar tot de blokkade vrijgegeven wordt. Je kunt hem dus ook niet meer opwaarderen. En dat is dus iets anders dan te weinig saldo.
De termijn is niet zo belachelijk. Je kunt je kaart niet meer gebruiken, totdat er betaald is. Dus als je wilt reizen, moet de schuld z.s.m. afgelost worden.

Jolijn

De termijn is niet zo belachelijk. Je kunt je kaart niet meer gebruiken, totdat er betaald is. Dus als je wilt reizen, moet de schuld z.s.m. afgelost worden.
Het is dus geen verplichting? Wil de klant niet meer reizen, lost 'ie niet af?

Guardian72
Contacteer:

Ik vraag me af of die voorwaarden niet onredelijk bezwarend zijn.
Daarnaast - is TLS gemachtigd om leningen te verstrekken?

NdeG

Jolijn schreef:Pas blokkeren:Dit word namelijk niet meer gedaan totdat de 'lening' boven de €60 uitkomt.
Die informatie klopt niet, als er nadien wel 4 x €20 is afgeschreven.
Bovendien, dan zou het bedrag niet 'maar' €20 aan saldo zijn, maar hoger, nl. minimaal €60. Toch?
Kun jij zien voor hoeveel geld je verreist heb en klopt dat met de incasseringen?

e-mailtje van het incassobureau. 82,04
Staan hierin de kosten ook duidelijk gespecificeerd?
Hoe zouden ze je trouwens op de hoogst gesteld hebben als je niet zelf naar de balie was gegaan, gebeld had enzovoort?
Ik kreeg op 4 november (dus 2 dagen geleden) een brief van het incassobureau (ook dus niet aangetekend. raar dat ze nu dan dus wel mijn brievenbus kunnen vinden) ik heb inderdaad geen (aangetekende) brieven gehad.
OOK GEEN MAIL.
De betalingsmail heb ik gekregen van het incassobureau, dus niet van Translink en mijn emailadres heb ik hen gegeven nadat IK contact met hen had opgenomen op 2 november, de dag dat ik erachter kwam dat mijn pas geblokkeerd was etc etc etc.
Dus, voor 4 november, dat ik de brief van het incassobureau had gehad, heb ik geen enkel communicatie (lees: waarschuwing oid) ontvangen van Translink, GVB of Intum Justitia (incassobureau).

Wat ik hier nu allemaal lees van dat er een tweede keer geprobeert moet worden om het van mijn rekening af te krijgen is mij geheel nieuw en hier hebben ze mij niet van verteld dat dit niet gelukt is (wat dus niet mogelijk is. Dat hele heen en weer gaan van mijn spaarrekening is inderdaad in 1 dag opgelost). Daarnaast is er nog 3-4 keer 20 euro van mijn kaart afgehaald in de tussentijd van 15 september tot 2 november omdat ik gewoon altijd doorgereisd heb zonder te weten dat de transactie niet gelukt was. ik heb dus ook nooit een 'lening' gehad van meer dan €20 omdat de transacties daarna wel gewoon gelukt waren.

Wat dus meer dan €60.- was dus
20,- Translink
25,- aanmeldkosten incassobureau
37,- incassokosten incassobureau
0,04 rente per dag (en dat was dus stopgezet omdat ik meteen op de eerste dag van het incassobureau gebeld had anders was dat dus ook al hoger op 4 november toen ik de brief van Intum Justitia ontving)
-------
€82,04
dit staat in de brief die ik 4 november heb ontvangen. De email heb ik in mijn eerste post geplakt. Hierin staat alleen het totaal bedrag maar had mevrouw mij op 2 november aan de telefoon al uitgelegd waar deze kosten vandaan kwamen toen ik schrok van het bedrag en vroeg of het een grapje was.

Ondertussen heb ik het wel betaald en ga ik nu mijn gelijk halen bij Translink. Bij Intum Justitia kreeg ik alleen te horen 'Wij staan alleen maar in dienst bij Translink en wij kunnen niks voor u doen.'
Hoe, weet ik nog niet. Ik denk dat ik maar begin met een aangetekende brief met mijn verhaal en vragen of zij mij een bewijs kunnen geven dat zij mij duidelijk hebben kunnen maken dat er een probleem was buiten het 'Wij hebben u twee brieven gestuurd' en "We horen wel vaker dat brieven niet ontvangen worden, mevrouw." en gewoon mijn geld terug eis.

Jolijn

Er staat niet zoveel nieuws in je posting.

Ergens kan ik me wel voorstellen dat je alles hebt betaald, omdat je dan weer gebruik kunt maken van je pas. Dwz je gaat er van uit dat het zo werkt.
Wat in feite betekent dat er van alles gevraagd kan worden, zolang daar niet aan voldaan is, wordt de blokkering niet opgeheven.

Er is nu betaald, voor Translink weinig reden om in te gaan op een schrijven van jou...ben ik bang.

Ik weet niet of de kreet '(gedeeltelijk) onverschuldigd betaald' zoden aan de dijk zet? Houd in elk geval je verhaal kort en bondig, vraag niet vriendelijk of ze misschien heel asjeblieft als het hun gelegen komt...wees zeker van jezelf en maak dat duidelijk.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Helaas gaat er nog veel mis bij de OV Chipkaart en TransLink. En de afhandeling van die problemen laat nog veel te wensen over volgens dit bericht uit de Spits van vandaag met als kop "Geld chipkaart verdampt"

Guardian72
Contacteer:

De telegraaf meld ook dat de OV chip (mede) verantwoordelijk is voor dalende passagier aantallen:
http://www.telegraaf.nl/overgeld/consum ... tml?p=25,1

mikeyyo

Ongelezen bericht door mikeyyo »

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Daarnaast heeft TLS ook enkele fouten erbij gemaakt, en wordt er niet ingegaan op mijn bezwaarschrift, dus moet het nu zelf maar met Intrum Justitia uit gaan vechten. Ik ben er nog steeds voor aan het vechten, zodat ik niet ook €82 moet gaan betalen...

Mikki86

Ongelezen bericht door Mikki86 »

Hier idem. In April van dit jaar werd mijn kaart geblokkeerd. Ik dacht eerst onterecht, maar bleek toch te kloppen. Uiteindelijk heb ik alle kosten (inclusief incassokosten) maar betaald. Toch ga ik de incassokosten terug proberen te krijgen van TLS. Ik sta waarschijnlijk niet sterk, maar al dat gezeur met die chipkaart begint me nogal de neus uit te hangen.

Ten eerste hebben ze een groot probleem met het correct versturen van de brieven: ik kreeg de mijne pas na een maand, in tweevoud met de dagtekening van 1 brief in de toekomst. Erg slordig. Bovendien dacht ik dat ik nog wel een herinnering zou krijgen, maar nee hoor...meteen naar het incassobureau met de zaak.
Verder heb ik contact opgenomen met de klantenservice na het ontvangen van de brieven. Zij zouden mij terugmailen met een reactie. Nooit gehad...zelf niet de kans gekregen om er achteraan te bellen (je wilt ze toch ook een redelijke termijn geven om de zaak uit te zoeken). Maar ja, waarschijnlijk had ik na een dag gewoon weer moeten bellen...

Nee, bij TLS is het zo dat de computer niet fout kan zitten. Daar kan ik enigzins inkomen, maar als de klantenservice hun werk zou doen (service bieden!), zou er veel frustratie en onnodige kosten vermijden kunnen worden.

Tsja, uiteindelijk een beetje een geval van eigen schuld dikke bult, maar TLS valt ook niet niets te verwijten.

@NdeG: Ik denk dat je idd het juiste hebt gedaan door eerst te betalen. IJ is maar een tussenpersoon en je moet denk ik toch je geschil bij TLS hebben liggen. Ik hoor graag hoe ver je uiteindelijk bent gekomen met de klachtenprocedure.

Remcokw

Ongelezen bericht door Remcokw »

Wij hebben exact hetzelfde meegemaakt. Wij hebben GEEN brieven ontvangen van TLS
maar wel een brief van Intrum Justitia, wat tevens ook onze eerste indicatie
was dat er iets mis was gegaan met de afboeking.

Wij hebben direct 20 euro overgemaakt maar weigeren om de rente, de administratiekosten
en de "registratiekosten" te betalen. Alles bij elkaar maar liefst 82,04 euro voor een
"schuld" van 20 euro. Over woekerkosten gesproken…

Volgens TLS (die ons uiteindelijk redelijk vriendelijk te woord heeft gestaan) mag
Intrum Justitia dit helemaal niet doen van hen en moet men vrijstelling aan de
opdrachtgever (TLS) aanvragen.

Intrum Justitia gebruikt een bijzonder agressieve manier van incasso en "probeert"
zoveel mogelijk geld binnen te schrapen van mensen die met het OV reizen.

Gelukkig zijn wij zelf redelijk mondig, maar wat als een bijstandsmoeder een dergelijke
dreigbrief ontvangt? Die betaald waarschijnlijk onmiddellijk, doodsbang dat ze daadwerkelijk
de ruim 300 euro aan gerechtsdeurwaarder kosten moet betalen. Ronduit verwerpelijk vinden wij dit.

Dit alles nog even afgezien van de suggestieve naam van Intrum Justitia die een verbinding met
Justitie impliceert.

Inmiddels loopt dit nog steeds en regelmatig krijgen wij af en toe dreigbrieven van Intrum Justitia.
Mocht dit zover komen dat leggen wij dit allemaal erg graag aan een rechter uit.

Jolijn

Volgens TLS (die ons uiteindelijk redelijk vriendelijk te woord heeft gestaan) mag Intrum Justitia dit helemaal niet doen van hen en moet men vrijstelling aan de opdrachtgever (TLS) aanvragen.

Intrum Justitia gebruikt een bijzonder agressieve manier van incasso en "probeert" zoveel mogelijk geld binnen te schrapen van mensen die met het OV reizen.

Dan moet TLS duidelijke instructies aan IJ geven, de vinger aan de pols houden ... of met een ander bureau in zee gaan.

Remcokw

Ongelezen bericht door Remcokw »

Dan moet TLS duidelijke instructies aan IJ geven, de vinger aan de pols houden ... of met een ander bureau in zee gaan.

Klopt, Dat vinden wij ook en zo zou het ook moeten zijn, maar I.J. maakt misbruik van de wanorde bij TLS vrees ik.
En zij gaan er natuurlijk niet vanuit dat hun nieuwe "klanten" nooit daadwerkelijk op de hoogte gesteld zijn.

Guardian72
Contacteer:

Die 'registratiekosten' kan je zowiezo vergeten.

Kijk naar rapport voorwerk II - waar redelijke incassokosten staan.

Zelfs de 37 euro zou aan te vechten zijn.

TLS is m.i. een oplichterszooi - aangezien ze Intrum Justitia gebruiken, wat ook manipulerende oplichters zijn.
Een eerlijk en serieus bedrijf (2 termen die niet op TLS van toepassing zijn) zou verre blijven van IJ.

Gesloten