LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incheckpoort RET buiten werking

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Mattijs87

Incheckpoort RET buiten werking

Ongelezen bericht door Mattijs87 »

Beste allen,

Op dit forum zijn er al meer klachten verschenen over de RET en de manier waarop zij met reizigers omgaat. Ook ik ben de dupe geworden van deze vervoerder en hoor graag jullie mening op onderstaande.

Elke dag reis ik van met een onbemande pendelbus van Rivium Eerstestraat richting Rotterdam Alexander. Ik heb daarvoor een onbeperkt vrijreizenkaart voor alle OV vervoerders. Op de bewuste dag was het incheckpoortje buiten werking. Meerdere mensen ondervonden het probleem en zijn dus zonder in te checken ingestapt. Bij de halte Kralingsezoom stond een controleur welke mij om het vervoersbewijs vroeg. Ik liet hem mijn jaarkaart zien en vertelde de situatie bij het incheckpoortje en dat het onmogelijk was om in te checken (alle overige reizigers die niet hadden ingecheckt konden door mijn gesprek met de man rustig doorlopen).

Om een lang verhaal kort te maken: de conclusie was dat ik zelf verantwoordelijk was voor het niet in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs. In principe een logische conclusie. Echter, het was überhaupt niet mogelijk om in het bezit te zijn van een vervoersbewijs door een gebrek bij de RET! Uiteindelijk kreeg ik toch een boete. Uiteraard in bezwaar gegaan maar ook dit mocht niet helpen.

De sectiechef E. Erkemey hanteert in zijn reactie een schandalige toon waarin naar voren komt: ik ben de baas en jij hebt lekker pech. De RET stelt dat, ook in het geval van een technische storing, de reiziger te allen tijde verantwoordelijk is voor een geldig vervoersbewijs. Nog specifieker, E. Erkemey stelt het volgende: Wanneer u om wat voor reden dan ook geen geldig vervoersbewijs heeft, bent u in overtreding.

Begrijpelijkerwijs kan ik de voorwaarden van de RET (of welke andere vervoerder dan ook) niks vinden over het buiten werking zijn van de poortjes. Iemand ervaring met deze situatie en hoe dit aan te pakken?

kokka

Re: Incheckpoort RET buiten werking

Ongelezen bericht door kokka »

Als je echt geen mogelijkheid had om in te checken, dus ook niet bij een ander poortje waarvoor je misschien een paar meter meer moet lopen, zou ik het lekker voor laten komen.
Het is natuurlijk al vreemd dat je ondanks dat je een jaarkaart hebt, toch een boete kan krijgen voor het niet inchecken. Met het inchecken betaal jij helemaal niet, want dat heb je al gedaan toen je de jaarkaart kocht.

Guardian72
Contacteer:

Re: Incheckpoort RET buiten werking

Ongelezen bericht door Guardian72 »

kokka schreef:Als je echt geen mogelijkheid had om in te checken, dus ook niet bij een ander poortje waarvoor je misschien een paar meter meer moet lopen, zou ik het lekker voor laten komen.
Het is natuurlijk al vreemd dat je ondanks dat je een jaarkaart hebt, toch een boete kan krijgen voor het niet inchecken. Met het inchecken betaal jij helemaal niet, want dat heb je al gedaan toen je de jaarkaart kocht.
@ Kokka,

de RET , maar ook GVB en HTM hanteren als uitgangs principe dat niemand een geldige kaart heeft, tenzij deze ingechecked is. (Men wil koste wat het kost weten wanner we naar het werk gaan, en hoe laat weer terug kennelijk...)

Dat iemand een jaarkaart heeft (volledig betaald en dus geldig) of een OV Jaarkaart heeft - hebben zij kennelijk niets mee te maken.

Er zou eens een jurist in moeten duiken, of deze gestelde voorwaarden wel kunnen, want zolang ik op tijd betaald heb, is een kaart geldig. Het in / uit checken zou dan als 'onredelijke eis' gezien kunnen worden - want dat dient geen doel an sich (inchecken met een saldo kaart is om de reis te betalen - maar dat vervalt bij een OVjaarkaart of andere abonnementsvorm).

Bij zo`n poortje kan ik me voorstellen dat je jaarkaart als 'sleutel' gebruikt moet worden.. maar verder...

Gesloten