LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ingecheckt in bus, maar toch een boete
Ingecheckt in bus, maar toch een boete
Hallo forummers,
Helaas kan ik over het bovenstaande probleem geen ervaringsverhalen of informatie vinden, vandaar dat ik een nieuw topic open.
Mijn zusje reisde vandaag met de bus in Utrecht. Zij heeft een OV-chipkaart met een studentenreisproduct. Doordeweeks reist zij gratis. Op het niet inchecken en uitchecken staat een boete van zo'n 40 euro, dus mijn zusje checkt netjes in en uit. Zo ook vanmorgen.
Zij checkte in met haar OV-chipkaart. Het apparaat gaf het geluidje en het groene lichtje en de tekst die het moet geven wanneer er is ingecheckt. Een medestudente en een vriend waren er bij en hebben mijn zusje zien inchecken en hebben gezien dat dit goed ging.
Op een gegeven moment werd zij gecontroleerd door één van de controleurs en werd haar verteld dat zij niet had ingecheckt. Mijn zusje, de medestudente en de vriend gaven aan dat ze wel had ingecheckt en dat het apparaat dit ook had aangegeven. Echter, kon de controleur dit niet zien op de kaart en kreeg zij een boete van 40 euro.
De boete van 40 euro moet zij binnen een week betalen. Doet zij dit niet, dan moet ze 50 euro betalen. Voor een studente die het financieel niet breed heeft, is dat een behoorlijk bedrag.
Om bezwaar te kunnen maken tegen de boete (want er is wel ingecheckt), moet de boete eerst worden betaald.
Maar hoe kan mijn zusje nou bewijzen dat zij wel heeft ingecheckt? Op haar transactieoverzicht staat de incheck niet geregistreerd. Echter, staan de incheck en uitcheck van gister ook niet vermeld.
Zijn er nog andere mogelijkheden om de 40 euro terug te krijgen?
Bij het declareren via de site van de ov-chipkaart staat er geen mogelijkheid tussen.
Ik weet dat er toen de papieren ov-jaarkaart nog bestond je een boete wegens het vergeten van je ov-jaarkaart kon declareren (met een bepaald maximum per jaar). Kan dit nu nog? En hoe gaat dit dan in zijn werk?
En kan het zijn dat de kaart defect is? Of had de controleur dit dan moeten zien?
Al met al een vervelend voorval welke tot een aantal vragen leidt.
Wie o wie kan er antwoord geven?
Alvast bedankt!
Edit: de controleur controleerde de OV-chipkaart met zijn scanapparaat. Mijn zusje geloofde niet dat ze niet had ingecheckt en dus ging de controleur de OV-chipkaart inchecken in de bus. Toen kwam dezelfde melding als die mijn zusje kreeg (toen ingecheckt dus). Mijn zusje heeft de controleur niet zien uitchecken. Zelf heeft zij ook niet uitgecheckt. Toen ze weer naar huis ging heeft ze in een andere bus weer ingecheckt (en nog eens goed gekeken welke melding ze kreeg. Deze was hetzelfde als toen zij vannochtend op de heenreis incheckte). Maar als de controleur niet heeft uitgecheckt en mijn zusje ook niet, had ze dan wel kunnen inchecken op de terugreis?
Helaas kan ik over het bovenstaande probleem geen ervaringsverhalen of informatie vinden, vandaar dat ik een nieuw topic open.
Mijn zusje reisde vandaag met de bus in Utrecht. Zij heeft een OV-chipkaart met een studentenreisproduct. Doordeweeks reist zij gratis. Op het niet inchecken en uitchecken staat een boete van zo'n 40 euro, dus mijn zusje checkt netjes in en uit. Zo ook vanmorgen.
Zij checkte in met haar OV-chipkaart. Het apparaat gaf het geluidje en het groene lichtje en de tekst die het moet geven wanneer er is ingecheckt. Een medestudente en een vriend waren er bij en hebben mijn zusje zien inchecken en hebben gezien dat dit goed ging.
Op een gegeven moment werd zij gecontroleerd door één van de controleurs en werd haar verteld dat zij niet had ingecheckt. Mijn zusje, de medestudente en de vriend gaven aan dat ze wel had ingecheckt en dat het apparaat dit ook had aangegeven. Echter, kon de controleur dit niet zien op de kaart en kreeg zij een boete van 40 euro.
De boete van 40 euro moet zij binnen een week betalen. Doet zij dit niet, dan moet ze 50 euro betalen. Voor een studente die het financieel niet breed heeft, is dat een behoorlijk bedrag.
Om bezwaar te kunnen maken tegen de boete (want er is wel ingecheckt), moet de boete eerst worden betaald.
Maar hoe kan mijn zusje nou bewijzen dat zij wel heeft ingecheckt? Op haar transactieoverzicht staat de incheck niet geregistreerd. Echter, staan de incheck en uitcheck van gister ook niet vermeld.
Zijn er nog andere mogelijkheden om de 40 euro terug te krijgen?
Bij het declareren via de site van de ov-chipkaart staat er geen mogelijkheid tussen.
Ik weet dat er toen de papieren ov-jaarkaart nog bestond je een boete wegens het vergeten van je ov-jaarkaart kon declareren (met een bepaald maximum per jaar). Kan dit nu nog? En hoe gaat dit dan in zijn werk?
En kan het zijn dat de kaart defect is? Of had de controleur dit dan moeten zien?
Al met al een vervelend voorval welke tot een aantal vragen leidt.
Wie o wie kan er antwoord geven?
Alvast bedankt!
Edit: de controleur controleerde de OV-chipkaart met zijn scanapparaat. Mijn zusje geloofde niet dat ze niet had ingecheckt en dus ging de controleur de OV-chipkaart inchecken in de bus. Toen kwam dezelfde melding als die mijn zusje kreeg (toen ingecheckt dus). Mijn zusje heeft de controleur niet zien uitchecken. Zelf heeft zij ook niet uitgecheckt. Toen ze weer naar huis ging heeft ze in een andere bus weer ingecheckt (en nog eens goed gekeken welke melding ze kreeg. Deze was hetzelfde als toen zij vannochtend op de heenreis incheckte). Maar als de controleur niet heeft uitgecheckt en mijn zusje ook niet, had ze dan wel kunnen inchecken op de terugreis?
Laatst gewijzigd door Ekein op 15 nov 2011 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ingecheckt in bus, maar toch een boete
Er zijn 3 mogelijkheden.Maar hoe kan mijn zusje nou bewijzen dat zij wel heeft ingecheckt? Op haar transactieoverzicht staat de incheck niet geregistreerd. Echter, staan de incheck en uitcheck van gister ook niet vermeld.
De eerste is bij een automaat (of een service punt, maar die zie je steeds minder) een transactie overzicht printen. Deze hoort altijd up tot date te zijn
De tweede is bij OVChipkaart.nl het transactie overzicht opvragen. Deze kan echter een paar dagen achter lopen. De laatste transactie, die ik daar van mezelf zie, is die van afgelopen vrijdag.
De derde mogelijkheid is, dat ze inderdaad niet ingechecked heeft, wat vreemd is, want meerdere personen hebben geconstateerd dat dit wel zo zou zijn. Is het uitchecken wel gelukt (want uitchecken zonder inchecken is niet mogelijk)
Declareren doe je altijd bij de vervoerder waar het mis ging, niet bij de site van OVChipkaart.nl. Bij sommige gaat dat electronisch en hoef je geen bewijzen mee te sturen, omdat ook zij de gegevens van de chipkaart voor wat betreft hun eigen transacties kunnen opvragen.Bij het declareren via de site van de ov-chipkaart staat er geen mogelijkheid tussen.
@ Dirkie, bedankt voor je reactie.
Inmiddels staan de incheck en uitcheck van gister er wel op. Die van vandaag zouden na 14.00 uur er op moeten staan.
Inmiddels had ik er nog een stukje bij gezet
En declareren moet dus bij de vervoersmaatschappij!
Inmiddels staan de incheck en uitcheck van gister er wel op. Die van vandaag zouden na 14.00 uur er op moeten staan.
Inmiddels had ik er nog een stukje bij gezet
En declareren moet dus bij de vervoersmaatschappij!
staat er wel genoeg geld op haar rekening ? .. dan doet hij het ook nietEkein schreef:!
en als je het net andersom doet , inchecken is eigenlijk uitchecken , blijft er steeds wat opne staan
er moet staan " goede reis" , en niet " overstappen " of zoiets
dat had ik ook een keer gehad
maar later bleek, dat ik het ook net andersom had gedaan
.
DUINER, ze heeft gratis vervoer doordeweek dus haar persoonlijke saldo heeft hier niets mee te maken.
Sorry topicstarter, weet even geen antwoord op je vraag.
Sorry topicstarter, weet even geen antwoord op je vraag.
Ik heb wat verhalen gelezen dat het soms moeilijkheden geeft wanneer je niet genoeg saldo hebt, ondanks dat je vrij mag reizen. Mijn zusje heeft er nog 3 euro op staan. Echter, maandag heeft ze geen problemen gehad en ook vanochtend kreeg ze de melding: Goede Reis!duiner schreef:staat er wel genoeg geld op haar rekening ? .. dan doet hij het ook nietEkein schreef:!
en als je het net andersom doet , inchecken is eigenlijk uitchecken , blijft er steeds wat opne staan
er moet staan " goede reis" , en niet " overstappen " of zoiets
dat had ik ook een keer gehad
maar later bleek, dat ik het ook net andersom had gedaan
.
Dat is dus ook het vreemde. Ze kreeg een melding dat ze was ingecheckt, maar volgens de controleur was ze dit niet. Vervolgens heeft hij haar ingecheckt, maar ze kreeg haar kaart pas terug toen de bus al weg was. Ze heeft zelf niet kunnen uitchecken en ze heeft het de controleur ook niet zien doen.
Helaas is het transactieoverzicht nog niet up to date.
Ja dat kan, want het is een andere bus (=wagennummer). Op het overzicht zou nu een reis moeten staan met alleen een incheck en geen uitcheck.Maar als de controleur niet heeft uitgecheckt en mijn zusje ook niet, had ze dan wel kunnen inchecken op de terugreis?
Ik weet dat bij de RET (Rotterdam) je geen negatief saldo mag hebben, ook al reis je vrij met een abonnement. Op het moment dat je een 'schuld' hebt, moet je deze eerst aflossen en dan pas gaan de poortjes (bij de metro) weer open.Ik heb wat verhalen gelezen dat het soms moeilijkheden geeft wanneer je niet genoeg saldo hebt, ondanks dat je vrij mag reizen.
Maar gelukkig is één ding zeker met de uniforme OV Chipkaart. Iedere vervoerder heeft zijn eigen regels en voorwaarden, dus nu deze kaart overal ingevoerd is snapt langzaam aan niemand het meer, inclusief de controleurs van de OV bedrijven
dan heeft hij haar weer uitgecheckt, als haar verhaal klopt , het is een ingewikkelde situatieEkein schreef:
Dat is dus ook het vreemde. Ze kreeg een melding dat ze was ingecheckt, maar volgens de controleur was ze dit niet. Vervolgens heeft hij haar ingecheckt, maar ze kreeg haar kaart pas terug toen de bus al weg was. Ze heeft zelf niet kunnen uitchecken en ze heeft het de controleur ook niet zien doen.
Helaas is het transactieoverzicht nog niet up to date.
.
Tot op heden heb ik nog geen bericht van mijn zusje gehad over het transactieoverzicht. Dat zou toch enige opheldering moeten geven.
@ Duiner, ja daar dachten wij ook aan. Echter, kreeg de controleur de melding dat er goed was ingecheckt (door hem dus). Volgens mijn zusje dezelfde melding als die zij kreeg, toen ze incheckte.
@ Dirkie, ik las ergens anders op het forum dat een controleur iemand een boete wilde geven wegens het niet inchecken en de andere controleur zei dat dit nog niet verplicht is
Vraag me wel af of het inchecken nog niet verplicht is of die boete geven
Ik heb trouwens even de WP2000 bekeken en er staat nergens expliciet beschreven dat je verplicht bent om in te checken. Ook impliciet haal ik het er niet uit.
@ Duiner, ja daar dachten wij ook aan. Echter, kreeg de controleur de melding dat er goed was ingecheckt (door hem dus). Volgens mijn zusje dezelfde melding als die zij kreeg, toen ze incheckte.
@ Dirkie, ik las ergens anders op het forum dat een controleur iemand een boete wilde geven wegens het niet inchecken en de andere controleur zei dat dit nog niet verplicht is
Vraag me wel af of het inchecken nog niet verplicht is of die boete geven
Ik heb trouwens even de WP2000 bekeken en er staat nergens expliciet beschreven dat je verplicht bent om in te checken. Ook impliciet haal ik het er niet uit.
Inmiddels het transactieoverzicht van mijn zusje gezien.
Ze moet vanaf haar kamer naar Busstation Centraal. Het inchecken en uitchecken van deze rit staan erop. Vanaf Busstation Centraal moet ze naar de Uithof. Het inchecken van deze rit staat er niet op (uitchecken had ze niet gedaan, omdat ze de kaart pas terug kreeg toen de bus al weg was).
Ze nam rond 8 uur 's ochtends de bus op Busstation Centraal naar de Uithof en kreeg rond kwart over 8 de boete. De controleur heeft toen ingecheckt, omdat mijn zusje niet geloofde dat ze niet had ingecheckt. Ook het inchecken van de controleur staat niet op het overzicht.
Het inchecken en uitchecken op de terugreis staan wel in het overzicht.
Ik denk dat we kunnen concluderen dat het apparaat in de bus niet helemaal goed is/was. Immers kregen zowel mijn zusje als de controleur de melding dat er goed was ingecheckt, maar zijn beide handelingen niet te zien op het overzicht.
Oftwel, mijn zusje had wel ingecheckt, maar ze was niet ingecheckt
Ik zal voor mijn zusje een bezwaar tegen de boete schrijven. Hopelijk krijgt ze dan het geld terug.
Ze moet vanaf haar kamer naar Busstation Centraal. Het inchecken en uitchecken van deze rit staan erop. Vanaf Busstation Centraal moet ze naar de Uithof. Het inchecken van deze rit staat er niet op (uitchecken had ze niet gedaan, omdat ze de kaart pas terug kreeg toen de bus al weg was).
Ze nam rond 8 uur 's ochtends de bus op Busstation Centraal naar de Uithof en kreeg rond kwart over 8 de boete. De controleur heeft toen ingecheckt, omdat mijn zusje niet geloofde dat ze niet had ingecheckt. Ook het inchecken van de controleur staat niet op het overzicht.
Het inchecken en uitchecken op de terugreis staan wel in het overzicht.
Ik denk dat we kunnen concluderen dat het apparaat in de bus niet helemaal goed is/was. Immers kregen zowel mijn zusje als de controleur de melding dat er goed was ingecheckt, maar zijn beide handelingen niet te zien op het overzicht.
Oftwel, mijn zusje had wel ingecheckt, maar ze was niet ingecheckt
Ik zal voor mijn zusje een bezwaar tegen de boete schrijven. Hopelijk krijgt ze dan het geld terug.
Het verhaal is ingewikkelder geworden
Het inchecken van de controleur welke gister niet in het transactieoverzicht was te zien (en het andere inchecken en uitchecken van die dag wel) staat nu opeens wel in het overzicht
Rond 8 uur heeft mijn zusje lijn 12 naar de uithof gepakt. Rond 8.05 kwamen de controleurs binnen. Rond 8.10 checkte de controleur de kaart van mijn zusje in. Op het transactieoverzicht is dit 8.14 bij halte X. Mijn zusje kreeg de boete echter pas na halte X, maar met de tijdsaanduiding 8.13.
Als verweer zal er waarschijnlijk aangegeven worden dat er tijdsverschil zit tussen het apparaat in de bus en het apparaat van de controleur.
Feit blijft dat mijn zusje wel heeft ingecheckt en er ook getuigen zijn. Maar nu er wel een incheck staat van de controleur, maar niet van mijn zusje zou het wel eens heel moeilijk kunnen zijn om het geld terug te krijgen.
Weet iemand of je de eerste boete als student zijnde kan declareren? Net zoals toen er nog de papieren ov-kaart was en je die was vergeten....
Het inchecken van de controleur welke gister niet in het transactieoverzicht was te zien (en het andere inchecken en uitchecken van die dag wel) staat nu opeens wel in het overzicht
Rond 8 uur heeft mijn zusje lijn 12 naar de uithof gepakt. Rond 8.05 kwamen de controleurs binnen. Rond 8.10 checkte de controleur de kaart van mijn zusje in. Op het transactieoverzicht is dit 8.14 bij halte X. Mijn zusje kreeg de boete echter pas na halte X, maar met de tijdsaanduiding 8.13.
Als verweer zal er waarschijnlijk aangegeven worden dat er tijdsverschil zit tussen het apparaat in de bus en het apparaat van de controleur.
Feit blijft dat mijn zusje wel heeft ingecheckt en er ook getuigen zijn. Maar nu er wel een incheck staat van de controleur, maar niet van mijn zusje zou het wel eens heel moeilijk kunnen zijn om het geld terug te krijgen.
Weet iemand of je de eerste boete als student zijnde kan declareren? Net zoals toen er nog de papieren ov-kaart was en je die was vergeten....
ik zit nu een beetje te twijfelen over het verhaal van je zusje ..Ekein schreef:. Maar nu er wel een incheck staat van de controleur, maar niet van mijn zusje zou het wel eens heel moeilijk kunnen zijn om het geld terug te krijgen.
...
.
Dat begrijp ik.duiner schreef:ik zit nu een beetje te twijfelen over het verhaal van je zusje ..Ekein schreef:. Maar nu er wel een incheck staat van de controleur, maar niet van mijn zusje zou het wel eens heel moeilijk kunnen zijn om het geld terug te krijgen.
...
.
Maar ik heb gister het overzicht gezien en daar stond die incheck van de controleur niet op en vandaag dus wel. Dat vind ik wel raar....
En ik ken mijn zusje wel een beetje natuurlijk. Ze checkt altijd netjes in (hebben we het wel eens over gehad) en ze was er echt van overtuigd dat ze had ingecheckt. Ze kreeg ook de melding dat het gewoon goed was gegaan.
Toen de controleurs instapten, maakte haar medestudente en de vriend nog grappen over dat het wel erg zou zijn als je nu niet ingecheckt zou zijn.
Zowel mijn zusje als die medestudente als die vriend waren erg verbaasd dat mijn zusje niet ingecheckt zou hebben.
Ik snap dat de controleur daar geen verhaal aan heeft. Hij doet gewoon zijn werk. Maar het is toch wel zuur hoor. Je checkt in, je krijgt de melding dat het goed gaat en dan blijkt het toch niet goed te zijn gegaan.
En mijn zusje kennende zal ze nu bij elke controle gigantisch zenuwachtig zijn of ze wel goed is ingecheckt.
ik denk dat hier de fout zit , je moet het ALTIJD afronden in hetzelfde vervoermiddel ( bus ) !!!Ekein schreef:Mijn zusje heeft de controleur niet zien uitchecken. Zelf heeft zij ook niet uitgecheckt.
Toen ze weer naar huis ging heeft ze in een andere bus weer ingecheckt
(en nog eens goed gekeken welke melding ze kreeg. Deze was hetzelfde als toen zij vannochtend op de heenreis incheckte). Maar als de controleur niet heeft uitgecheckt en mijn zusje ook niet, had ze dan wel kunnen inchecken op de terugreis?
of je zusje zit je te belazeren , en ze heeft nooit ingecheckt,
zodat de boete terecht was
en ze ( of je bent het zelf ) moet echt wel die 40 euro betalen !!
.
Het nieuwe OV systeem brengt alleen maar goeds.
Afschaffen die zooi!
Wat was er mis met de papieren of plastic versie?
Waarom moet alles nu digitaal en zeer onbetrouwbaar?
Ingecheckt en toch niet ingecheckt?
Reizen die niet terug te vinden zijn?
Afschaffen die zooi!
Wat was er mis met de papieren of plastic versie?
Ingecheckt en toch niet ingecheckt?
Reizen die niet terug te vinden zijn?
wat dacht je van het zwart rijden tegen te gaan?Wat was er mis met de papieren of plastic versie?
daarom gaat alles digitaal.
Hmm, bij zwartrijden maakt het geen moer uit of het nu wel of niet digitaal is.ciske schreef:wat dacht je van het zwart rijden tegen te gaan?Wat was er mis met de papieren of plastic versie?
daarom gaat alles digitaal.
Diverse mensen zullen nu zeggen dat zwartrijders nu eerder gepakt worden, en dat komt niet door het digitaal, maar door meer controles.
Men was van mening dat digitaal moeilijker te vervalsen was. Jaja, het syteem is zo lek als een vergiet. Hoezo moeilijk te vervalsen?
Als ik de klachten lees, ben ik echt van mening dat het digitaal gaan juist een achteruit gang is dan een vooruit gang.
Ook de prijs is absurd omhoog gegaan.
Hoezo vooruit gang?
Ik ben zeer kritisch en ik zet beide systemen naast elkaar. Dan is het zeer duidelijk dat het nieuwe systeem vrijwel alleen maar nadelen kent ten opzichte van de voordelen.
Ze moeten wel van zeer goede huizen komen willen ze mij nog overtuigen dat het nieuwe systeem o zo geweldig is, en veel beter is.
@BBCS , als het om de veiligheid van het personeel gaat , dan is het goed dat dit is gedaan, en tja ik ga nooit met het OV maar alsnog vind ik de veiligheid belangrijker dan het ongemak.
Daarin ga ik niet mee.
Wat heeft veiligheid met digitaal te maken?
Wat heeft veiligheid met digitaal te maken?
Omdat ze ook bij gratis vervoer soms een bedrag afschrijven en later weer bijboeken en dit vertraging heeft is er soms daardoor een negatief saldo.
Met een negatief Saldo kun je ook een fout krijgen bij ingang dus ik vermoed dat het trage bij en af boeken en slechts €3,- saldo het probleem veroorzaakt.
Ik hoorde van controleur dat dit bij lage bedragen wel vaker voor kwam.
De oplossing heb ik niet behalve er tenminste €20,- op te laten staan.
Deze controleur zal nooit een boete geven in dit soort gevallen na in en uit want dan is bewezen via zijn apparaat dat je gratis kon reizen.
Ik ben ook tegen deze onzin kaarten, de controleur is er ook niet echt blij mee.
Met een negatief Saldo kun je ook een fout krijgen bij ingang dus ik vermoed dat het trage bij en af boeken en slechts €3,- saldo het probleem veroorzaakt.
Ik hoorde van controleur dat dit bij lage bedragen wel vaker voor kwam.
De oplossing heb ik niet behalve er tenminste €20,- op te laten staan.
Deze controleur zal nooit een boete geven in dit soort gevallen na in en uit want dan is bewezen via zijn apparaat dat je gratis kon reizen.
Ik ben ook tegen deze onzin kaarten, de controleur is er ook niet echt blij mee.