LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inzien transactieoverzicht OV-chipkaart ivm terugvorderen

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Sabbie28

Inzien transactieoverzicht OV-chipkaart ivm terugvorderen

Ongelezen bericht door Sabbie28 »

Zoals ieder jaar ging ik het vorige jaar na om te kijken of ik nog ergens ben vergeten om uit te checken. Nu zag ik op de site van OV-chip dat je alleen de jaren 2014 en 2013 qua transactieoverzichten in kan zien. Ik meen dat een consument tot 2 jaar terug een geldvordering kan indienen volgens het Burgerlijk Wetboek. Dit betekent dus dat een OV-chipkaart gebruiker het jaar 2012 ook zou in moeten zien, aangezien 2014 nog maar net is begonnen.
Ik realiseer mij ook dat je zo spoedig mogelijk teveel betaald saldo via zo'n formulier van de vervoersmaatschappij moet invullen, maar goed door de dagelijkse drukte schiet het er weleens bij in.

Zowel in de algemene voorwaarden als op de websites van de vervoersbedrijven ben ik ook niets tegengekomen. Iemand die hier meer van weet?

stofzuigertje

Re: Inzien transactieoverzicht OV-chipkaart ivm terugvorderen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Omdat je moet bewijzen dat je niet tot het einde bent mee gereden is regelmatig controleren beter.
Tot 3 maanden is het geen probleem maar langer terug vragen ze vaak aanvullend bewijs....
Als je van 1 jaar of nog langer terug wilt heb je blijkbaar het geld niet nodig.

Dus vaker even kijken en dat is voor jezelf ook makkelijker, en wat als ik fraudeerde?
Als ik een nep kaart maakte met toevallig jou nr, dan betaal je al mijn reizen want er zijn gekraakte kaarten in omloop die misbruikt worden helaas.

olaf79

Re: Inzien transactieoverzicht OV-chipkaart ivm terugvorderen

Ongelezen bericht door olaf79 »

stofzuigertje schreef:Omdat je moet bewijzen dat je niet tot het einde bent mee gereden is regelmatig controleren beter.
Dat is onmogelijk te bewijzen. Je bent immers niet uitgecheckt. Eventuele beelden van beveiligingscamera's, zo je daar als particulier al toegang toe hebt, mogen niet langer dan 1 week bewaard worden tenzij er een dringende reden is om dat langer te bewaren. Dus hoe ga je dat bewijzen.
Tot 3 maanden is het geen probleem maar langer terug vragen ze vaak aanvullend bewijs....
Ja de vraag is dus hoe je dat bewijst en waarom die arbitraire grens dan bij 3 maanden ligt.
Als je van 1 jaar of nog langer terug wilt heb je blijkbaar het geld niet nodig.
Dat is geen reden om onterecht geld te moeten betalen omdat het systeem brak en ondoordacht is. Als ik kijk naar het geld dat NS over de balk heeft gesmeten met roest uit Italie (mooie naam Fyra genoemd), zou je ook kunnen stellen dat NS zoveel geld heeft dat ze over die paar euro niet zo moeilijk moeten doen.
Dus vaker even kijken en dat is voor jezelf ook makkelijker, en wat als ik fraudeerde?
Als ik een nep kaart maakte met toevallig jou nr, dan betaal je al mijn reizen want er zijn gekraakte kaarten in omloop die misbruikt worden helaas.
De ov chipkaart organisatie beweert dat gekloonde of nepkaarten direct worden ontdekt omdat de nummers dan niet kloppen of dubbel geregistreerd staan. Dat zien ze dus gelijk in de computer en dan krijg je uiteraard totaal geen compensatie. Maar volgens Translink kan dat dus helemaal niet.

Gesloten