LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan je OV transacties inzien? bank/chip/pin

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
diefstal

Kan je OV transacties inzien? bank/chip/pin

Ongelezen bericht door diefstal »

Ik verloor gister mijn OV chipkaart, ik kwam der een paar uur later achter en was heel blij dat iemand hem blijkbaar had afgegeven bij de concierge. Later toen ik met de bus (connexion) uitcheckte zag ik dat op die zag mijn 17 euro saldo ineens was veranderd in 2 euro... Het is een anonieme ov trouwens.

Nou vraag ik me dus af of ik op een of andere manier de geldopnames kan laten uitlezen ofzo? Want ik ben natuurlijk wel uit op vengeance.. Aangezien het een anonieme kaart was kan de vinder gewoon beweren dat de kaart van hem is.
Maar.. volgens mij is het zo dat je altijd sporen van een bankrekening nummer chip of pin achterlaat bij geldopnames van een ov. Als ik achter dit rekeningnummer kan komen ben ik zelf wel getalenteerd genoeg om deze persoon zelf te kunnen achterhalen.

dus mijn vraag is, iemand enig idee of je die geldopnames ergens kan terugvinden op een of andere manier?

sjohie

Re: Kan je OV transacties inzien? bank/chip/pin

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik zou die vraag bij de helpdesk van de ov-chipkaart organisatie neerleggen, die zullen deze vraag vast en zeker eerder gekregen hebben. :wink:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

diefstal schreef:Ik verloor gister mijn OV chipkaart, ik kwam der een paar uur later achter en was heel blij dat iemand hem blijkbaar had afgegeven bij de concierge. Later toen ik met de bus (connexion) uitcheckte zag ik dat op die zag mijn 17 euro saldo ineens was veranderd in 2 euro... Het is een anonieme ov trouwens.

Nou vraag ik me dus af of ik op een of andere manier de geldopnames kan laten uitlezen ofzo? Want ik ben natuurlijk wel uit op vengeance.. Aangezien het een anonieme kaart was kan de vinder gewoon beweren dat de kaart van hem is.
Maar.. volgens mij is het zo dat je altijd sporen van een bankrekening nummer chip of pin achterlaat bij geldopnames van een ov. Als ik achter dit rekeningnummer kan komen ben ik zelf wel getalenteerd genoeg om deze persoon zelf te kunnen achterhalen.

dus mijn vraag is, iemand enig idee of je die geldopnames ergens kan terugvinden op een of andere manier?
Geld opnemen van een ov-kaart kan wel, maar het kost wel een bepaalde moeite. Op de link zie je hoe het gaat. Het is alleen een kwestie van uitvogelen waar dat formulier is afgegeven, en waar het saldo is uitbetaald. Overigens, weten ze op school niet wie het ding heeft ingeleverd? Ze hebben hem daar toch aangepakt, mag ik aannemen.

http://www.ov-chipkaart.nl/klantenservi ... estitutie/

Overigens vind ik het een beetje een vreemd verhaal. Iemand vind een OV-kaart, haalt er 15 euro vanaf, en levert die kaart dan weer in op school. Ieder ander zou het ding weg gegooid hebben, denk je niet?

Daarbij, je hebt zelf ook nog een keer gereisd, dus dat zou je ook nog eens van dat saldo af moeten halen. Weet je wel zeker dat het saldo 17 euro was? En als het een anonieme kaart is, weet je wel zeker dat het jouw kaart is? Ik denk dat het wel eens verstandiger kon zijn het gewoon te laten rusten.

diefstal

Ongelezen bericht door diefstal »

witte angora schreef:
diefstal schreef:Ik verloor gister mijn OV chipkaart, ik kwam der een paar uur later achter en was heel blij dat iemand hem blijkbaar had afgegeven bij de concierge. Later toen ik met de bus (connexion) uitcheckte zag ik dat op die zag mijn 17 euro saldo ineens was veranderd in 2 euro... Het is een anonieme ov trouwens.

Geld opnemen van een ov-kaart kan wel, maar het kost wel een bepaalde moeite. Op de link zie je hoe het gaat. Het is alleen een kwestie van uitvogelen waar dat formulier is afgegeven, en waar het saldo is uitbetaald. Overigens, weten ze op school niet wie het ding heeft ingeleverd? Ze hebben hem daar toch aangepakt, mag ik aannemen.

Overigens vind ik het een beetje een vreemd verhaal. Iemand vind een OV-kaart, haalt er 15 euro vanaf, en levert die kaart dan weer in op school. Ieder ander zou het ding weg gegooid hebben, denk je niet?

Daarbij, je hebt zelf ook nog een keer gereisd, dus dat zou je ook nog eens van dat saldo af moeten halen. Weet je wel zeker dat het saldo 17 euro was? En als het een anonieme kaart is, weet je wel zeker dat het jouw kaart is? Ik denk dat het wel eens verstandiger kon zijn het gewoon te laten rusten.

ja ik wist de laatste 6 nummers van de kaart en die klopte allemaal.
Het gaat me overigens niet om het geld maar om het principe. Wou de des betrefende persoon bedanken maarja nu overduidelijk niet meer. Ik weet zeker dat het mijn kaart it, en het is idd heel dom dat die weer is ingeleverd. nogal heeeel erg dom. Ik wil er dan ook echt achterkomen wie dit nou weer heeft geflikt.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Volgens mij kun je dit vergeten. Voor zover als ik weet kun geen geld van een OV-Chipkaart naar een bank/giro rekening terug boeken. Je kunt deze alleen opladen en eventueel na het verlopen ervan het resterende tegoed, na aftrek van kosten, terug laten boeken. Maar dat laatste kan volgens mij niet met een anonieme kaart, omdat deze niet gekoppeld is aan iemand. En als het wel zou kunnen, gaan daar dagen of weken overheen, geen uren.
Misschien heeft die persoon wel gewoon een of meer ritjes gemaakt met het OV ter waarde van die 15 euro. Door het uitdraaien van de laatste (10) transacties kun je daar snel achter komen.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

idd je kan de laatste 10 transacties terug lezen..
en om 15 euro? als je nieuwe kaart had moeten kopen was je ook?wat is het 10 euro kwijt geweest..dus hij hij of zei heeft je dat ook nog bespaart.

eerlijk gezegd,tja dieven heb je overal,maar volgens mij a je beetje te ver?

witte angora

@ Dirkie:

Kijk eens op deze link? Daar vind je de antwoorden op je post.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

witte angora schreef:@ Dirkie:

Kijk eens op deze link? Daar vind je de antwoorden op je post.

Ik had eigenlijk geen vragen maar goed. Ik zat er toch niet ver naast. Alleen ga ik er vanuit de er geen saldo 'uitbetaald' is, omdat (voor zover als ik het lees) het saldo, na aftrek van € 2,50 kosten, uitbetaald wordt. En dus zou er geen € 2 meer op kunnen staan, maar zou het saldo € 0,00 moeten zijn. En mocht het wel uitbetaald zijn, dan heeft TS nog steeds geen 'zaak' volgens mij. Het gaat om een anonieme kaart en dus kan iemand die zo'n kaart 'vindt' deze volkomen rechtmatig gebruiken of leeg laten halen. Een van de voordelen van een anonieme kaart is dat deze door meerdere personen gebruikt kan en mag worden.

rozemarijntje

@dirkie

denk idd ook niet dat hij er wat mee kan...
en ik geloof niet dat ie echt een zaak wilt hebben,maar meer wraak wilt nemen :wink:

witte angora

rozemarijntje schreef:@dirkie

denk idd ook niet dat hij er wat mee kan...
en ik geloof niet dat ie echt een zaak wilt hebben,maar meer wraak wilt nemen :wink:
Daarom heb ik één oplossing ook niet opgeschreven... :wink:

melomaan

Ongelezen bericht door melomaan »

@diefstal: Wanneer je weet wie de kaart heeft ingeleverd heb je nog niets.
Degene die het geld eraf heeft gehaald kan de kaart daarna weggegooid hebben, waarna een ander hem heeft gevonden en ingeleverd.
Jij zou dan iemand die ter goeder trouw is van diefstal beschuldigen (=smaad).

rozemarijntje

Ja idd ook dat kan...niet eens aangedacht!!
Maar goed ts horen we niet meer dus....

Gesloten