LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Langer traject goedkoper dan korter traject
Langer traject goedkoper dan korter traject
Hallo,
Ik zie deze vraag zo snel niet op het forum, vandaar een nieuw topic.
Al een tijdje reis ik van Wijhe via Deventer naar Enschede (nu €7,60).
Afgelopen weekend ging ik van Wezep via Zwolle via Deventer (dus ook via Wijhe) naar Enschede (€7,40)
De volgende dag ging ik van Enschede via Deventer naar Zwolle (dus ook via Wijhe) (€6,60)
Waarom ben ik duurder uit wanneer Wijhe mijn eerste (of laatste op de terugreis) station is dan wanneer Wezep of Zwolle mijn eerste station is en ik ook nog langs Wijhe ga? Ik had verwacht dat het vanaf Wezep en Zwolle naar Enschede duurder zou zijn dan vanaf Wijhe, immers leg ik dan een langer traject af.
Ik vind deze verschillen erg vreemd.
Heeft iemand een antwoord hierop?
Ik zie deze vraag zo snel niet op het forum, vandaar een nieuw topic.
Al een tijdje reis ik van Wijhe via Deventer naar Enschede (nu €7,60).
Afgelopen weekend ging ik van Wezep via Zwolle via Deventer (dus ook via Wijhe) naar Enschede (€7,40)
De volgende dag ging ik van Enschede via Deventer naar Zwolle (dus ook via Wijhe) (€6,60)
Waarom ben ik duurder uit wanneer Wijhe mijn eerste (of laatste op de terugreis) station is dan wanneer Wezep of Zwolle mijn eerste station is en ik ook nog langs Wijhe ga? Ik had verwacht dat het vanaf Wezep en Zwolle naar Enschede duurder zou zijn dan vanaf Wijhe, immers leg ik dan een langer traject af.
Ik vind deze verschillen erg vreemd.
Heeft iemand een antwoord hierop?
Re: Langer traject goedkoper dan korter traject
Hoi,
In het algemeen is dit mogelijk omdat de prijs van een kaartje bepaald wordt aan de hand van de korst mogelijke route, terwijl het reisadvies niet perse de korste is maar de snelste.
Ik heb het idee dat het in dit geval veroorzaakt wordt door een langdurige stremming bij Nijverdal, wat op de korste route tussen Zwolle en Almelo ligt. De prijs wordt aan de hand van deze route bepaald, maar je legt een veel grotere afstand af door om te rijden via Deventer.
Vanaf Wijhe via Zwolle en Nijverdal naar Almelo is waarschijnlijk langer dan Wijhe-Deventer-Almelo en daarom niet goedkoper.
Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld een rit tussen Heiloo en Hoorn. De korste afstand is via Alkmaar (3,20 euro), echter doordat de trein maar eens per uur gaat savonds wordt er ook een advies gegeven via Zaandam. Vanaf Zaandam naar Hoorn is 3,50 euro, dus duurder dan Heiloo-Zaandam-Hoorn.
Intuitief slaat het nergens op dat een kortere rit duurder is, maar het valt dus wel te verklaren. Ik zou zeggen maak gebruik van deze wetenschap en koop voortaan een kaartje vanaf Zwolle
In het algemeen is dit mogelijk omdat de prijs van een kaartje bepaald wordt aan de hand van de korst mogelijke route, terwijl het reisadvies niet perse de korste is maar de snelste.
Ik heb het idee dat het in dit geval veroorzaakt wordt door een langdurige stremming bij Nijverdal, wat op de korste route tussen Zwolle en Almelo ligt. De prijs wordt aan de hand van deze route bepaald, maar je legt een veel grotere afstand af door om te rijden via Deventer.
Vanaf Wijhe via Zwolle en Nijverdal naar Almelo is waarschijnlijk langer dan Wijhe-Deventer-Almelo en daarom niet goedkoper.
Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld een rit tussen Heiloo en Hoorn. De korste afstand is via Alkmaar (3,20 euro), echter doordat de trein maar eens per uur gaat savonds wordt er ook een advies gegeven via Zaandam. Vanaf Zaandam naar Hoorn is 3,50 euro, dus duurder dan Heiloo-Zaandam-Hoorn.
Intuitief slaat het nergens op dat een kortere rit duurder is, maar het valt dus wel te verklaren. Ik zou zeggen maak gebruik van deze wetenschap en koop voortaan een kaartje vanaf Zwolle
Re: Langer traject goedkoper dan korter traject
@ p81,
De reis van Zwolle naar Enschede via Nijverdal kost €7,10 (ik had inderdaad al gedacht dat ze deze optie zouden berekenen, omdat dit wellicht zonder de stremming sneller/korter zou zijn). Het lijkt mij dus dat dit niet is gebeurd.
Al vraag ik mij nu dus wel af wat je moet betalen wanneer je van Zwolle via Nijverdal naar Enschede gaat wanneer je de ov-chipkaart gebruikt (zoals in mijn geval)? Die apparaten kunnen toch niet zien of je via Nijverdal of via Deventer hebt gereisd?
En als je een kaartje koopt van Zwolle naar Enschede, mag je dan zelf kiezen of je via Wijhe gaat of via Nijverdal (wanneer de stremming er niet meer is)? Want als ik in de kaartjesautomaat aangeef dat ik van Zwolle naar Enschede wil, welke prijs krijg ik dan? Of moet ik dan aangeven dat ik via Nijverdal of via Deventer ga?
Naar mijn mening geeft jouw visie dus geen antwoord op mijn vraag. De verschillende prijzen worden via de reisplanner van de ns op de trajecten die ik heb aangegeven weergegeven.
Daarnaast is het van Wezep via Zwolle naar Enschede (via Wijhe) goedkoper dan vanaf Wijhe via Deventer naar Enschede.
Overigens, Wijhe is voor mij normaal gesproken handiger. 35 minuten fietsen (inclusief pont) en treinreis van 1 uur en 5 minuten. Kosten: €7,60 plus €0,80 (pont) is €8,40. Totale reistijd: 1 uur en 40 minuten.
Voordat ik in Zwolle ben moet ik of eerst 30 minuten naar de lijnbus fietsen of met de buurtbus gaan (probleem: geen aansluiting op de lijnbus en geen aansluiting op de juiste trein). Het kost me dus minimaal een uur om in Zwolle te komen (vertraging lijnbus niet meegerekend. En die heeft nogal vaak vertraging) en dan moet ik nog 1 uur en 15 minuten in de trein. Kosten: €6,60 plus €2,05 (lijnbus) is €8,25 (met buurtbus erbij nog plus €1,80). Totale reistijd: minimaal 2 uur en 15 minuten (en meestal dus langer i.v.m. vertraging lijnbus en geen aansluitende trein).
Dus dan ga ik liever via Wijhe. Maar de pont vaart momenteel niet i.v.m. het hoge water vandaar dat ik afgelopen weekend niet via Wijhe heb kunnen reizen en de verschillen in reiskosten heb ontdekt.
Maar in ieder geval bedankt voor je bericht
De reis van Zwolle naar Enschede via Nijverdal kost €7,10 (ik had inderdaad al gedacht dat ze deze optie zouden berekenen, omdat dit wellicht zonder de stremming sneller/korter zou zijn). Het lijkt mij dus dat dit niet is gebeurd.
Al vraag ik mij nu dus wel af wat je moet betalen wanneer je van Zwolle via Nijverdal naar Enschede gaat wanneer je de ov-chipkaart gebruikt (zoals in mijn geval)? Die apparaten kunnen toch niet zien of je via Nijverdal of via Deventer hebt gereisd?
En als je een kaartje koopt van Zwolle naar Enschede, mag je dan zelf kiezen of je via Wijhe gaat of via Nijverdal (wanneer de stremming er niet meer is)? Want als ik in de kaartjesautomaat aangeef dat ik van Zwolle naar Enschede wil, welke prijs krijg ik dan? Of moet ik dan aangeven dat ik via Nijverdal of via Deventer ga?
Naar mijn mening geeft jouw visie dus geen antwoord op mijn vraag. De verschillende prijzen worden via de reisplanner van de ns op de trajecten die ik heb aangegeven weergegeven.
Daarnaast is het van Wezep via Zwolle naar Enschede (via Wijhe) goedkoper dan vanaf Wijhe via Deventer naar Enschede.
Overigens, Wijhe is voor mij normaal gesproken handiger. 35 minuten fietsen (inclusief pont) en treinreis van 1 uur en 5 minuten. Kosten: €7,60 plus €0,80 (pont) is €8,40. Totale reistijd: 1 uur en 40 minuten.
Voordat ik in Zwolle ben moet ik of eerst 30 minuten naar de lijnbus fietsen of met de buurtbus gaan (probleem: geen aansluiting op de lijnbus en geen aansluiting op de juiste trein). Het kost me dus minimaal een uur om in Zwolle te komen (vertraging lijnbus niet meegerekend. En die heeft nogal vaak vertraging) en dan moet ik nog 1 uur en 15 minuten in de trein. Kosten: €6,60 plus €2,05 (lijnbus) is €8,25 (met buurtbus erbij nog plus €1,80). Totale reistijd: minimaal 2 uur en 15 minuten (en meestal dus langer i.v.m. vertraging lijnbus en geen aansluitende trein).
Dus dan ga ik liever via Wijhe. Maar de pont vaart momenteel niet i.v.m. het hoge water vandaar dat ik afgelopen weekend niet via Wijhe heb kunnen reizen en de verschillen in reiskosten heb ontdekt.
Maar in ieder geval bedankt voor je bericht
Re: Langer traject goedkoper dan korter traject
Hoi,
Even kijken of het lukt om een kort antwoord te schrijven
Alles op basis van aannames om de meest plausibele antwoorden te vinden, ik ken (gelukkig!) niet alle regels van de NS uit mijn hoofd.
Ik vermoed dat door de stremming bij Nijverdal momenteel korting wordt gegeven op dat traject, aangezien je per trein minder kilometers aflegt dan de normale lengte van het traject. Als dit zo is dan zou de prijs omhoog moeten gaan na het opheffen van de stremming.
Er zijn iets te veel mogelijkheden om alles helemaal na te lopen, het beste kun je de volgende punten in gedachten houden:
- in het geval van reizen met een OV chipkaart maakt de route niet uit, de kortste afstand tussen vertrek en aankomst worden gebruik voor de kosten bepaling. Je kunt echter geen ander vertrek station kiezen.
- in het geval van een enkele reis is reizen met de OV chipkaart goedkoper dan een los kaartje met dezelfde van en naar stations. In het geval van een enkeltje vanaf Zwolle is dit dus het goedkoopst.
- vanaf Wijhe is zolang de stremming duurt een papieren treinkaartje vanaf Zwolle naar Almelo waarschijnlijk het goedkoopst.
- na het opheffen van de stremming is een papieren treinkaartje Zwolle-Almelo vermoedelijk niet meer geldig op het traject Zwolle-Wijhe-Deventer-Almelo, aangezien de rit via Nijverdal dan de normale route is. (TENZIJ, deze trein bijvoorbeeld maar eens per uur zou gaan en het op sommige momenten toch het snelste is om via Deventer te gaan).
vanaf Wijhe naar Almelo reizen zou dan waarschijnlijk niet meer mogen met een kaartje Zwolle-Almelo.
Een boel informatie en iets te ingewikkeld om in 1 zin samen te vatten, ik hoop dat je er toch iets aan hebt.
Even kijken of het lukt om een kort antwoord te schrijven
Alles op basis van aannames om de meest plausibele antwoorden te vinden, ik ken (gelukkig!) niet alle regels van de NS uit mijn hoofd.
Ik vermoed dat door de stremming bij Nijverdal momenteel korting wordt gegeven op dat traject, aangezien je per trein minder kilometers aflegt dan de normale lengte van het traject. Als dit zo is dan zou de prijs omhoog moeten gaan na het opheffen van de stremming.
Er zijn iets te veel mogelijkheden om alles helemaal na te lopen, het beste kun je de volgende punten in gedachten houden:
- in het geval van reizen met een OV chipkaart maakt de route niet uit, de kortste afstand tussen vertrek en aankomst worden gebruik voor de kosten bepaling. Je kunt echter geen ander vertrek station kiezen.
- in het geval van een enkele reis is reizen met de OV chipkaart goedkoper dan een los kaartje met dezelfde van en naar stations. In het geval van een enkeltje vanaf Zwolle is dit dus het goedkoopst.
- vanaf Wijhe is zolang de stremming duurt een papieren treinkaartje vanaf Zwolle naar Almelo waarschijnlijk het goedkoopst.
- na het opheffen van de stremming is een papieren treinkaartje Zwolle-Almelo vermoedelijk niet meer geldig op het traject Zwolle-Wijhe-Deventer-Almelo, aangezien de rit via Nijverdal dan de normale route is. (TENZIJ, deze trein bijvoorbeeld maar eens per uur zou gaan en het op sommige momenten toch het snelste is om via Deventer te gaan).
vanaf Wijhe naar Almelo reizen zou dan waarschijnlijk niet meer mogen met een kaartje Zwolle-Almelo.
Een boel informatie en iets te ingewikkeld om in 1 zin samen te vatten, ik hoop dat je er toch iets aan hebt.
Re: Langer traject goedkoper dan korter traject
Ik geloof dat het mij niet echt verder helpt
Ik reis met ov-chipkaart. Ik heb dezelfde prijs betaald als die via de ns reisplanner wordt weergegeven (Zwolle-Deventer-Enschede is goedkoper dan Zwolle-Nijverdal Enschede). Dit vind ik te begrijpen, want een heel ander traject.
Echter, verklaart dit nog steeds niet waarom Wezep-Zwolle-Deventer-Enschede en Zwolle-Deventer-Enschede goedkoper zijn dan Wijhe-Deventer-Enschede.
Met Wezep-Zwolle-Deventer-Enschede en Zwolle-Deventer-Enschede leg ik dezelfde route af als via Wijhe-Deventer-Enschede plus nog een extra stuk. Dit zijn dus langere trajecten dan Wijhe-Deventer-Enschede.
Ik had verwacht dat ik dus het traject Wijhe-Deventer-Enschede zou moeten betalen met het stuk vanaf Zwolle respectievelijk vanaf Wezep daarboven op.
(Het traject Zwolle-Nijverdal-Enschede is duurder dan Zwolle-Deventer-Enschede en kunnen we dus buiten beschouwing laten op zoek naar het antwoord op mijn vraag. Wel roept dit gegeven de nieuwe vraag op of je zelf mag of weten je via Deventer gaat of via Nijverdal en welke prijs je dan betaalt aangezien de ns reisplanner verschillende prijzen aangeeft).
Overigens, ik reis naar Enschede en niet naar Almelo
Ik reis met ov-chipkaart. Ik heb dezelfde prijs betaald als die via de ns reisplanner wordt weergegeven (Zwolle-Deventer-Enschede is goedkoper dan Zwolle-Nijverdal Enschede). Dit vind ik te begrijpen, want een heel ander traject.
Waarom zou reizen met een ov-chipkaart goedkoper zijn? Als ik een kaartje koop is dit toch ook gewoon van Zwolle naar Enschede, net zoals met mijn ov-chipkaart? Dan betaal ik toch dezelfde prijs (de prijs die wordt weergegeven in de ns reisplanner)?in het geval van een enkele reis is reizen met de OV chipkaart goedkoper dan een los kaartje met dezelfde van en naar stations. In het geval van een enkeltje vanaf Zwolle is dit dus het goedkoopst.
Nou reis ik met de ov-chipkaart en maakt dat voor mij dus niet uit (want Wijhe is dus makkelijker voor mij dan Zwolle). Maar kan de ns je dwingen via Nijverdal i.p.v. via Deventer te gaan? De trein via Nijverdal is een stoptrein, de trein via Deventer een intercity (weliswaar met overstap, maar dat heb ik liever dan de stoptrein).na het opheffen van de stremming is een papieren treinkaartje Zwolle-Almelo vermoedelijk niet meer geldig op het traject Zwolle-Wijhe-Deventer-Almelo, aangezien de rit via Nijverdal dan de normale route is.
Echter, verklaart dit nog steeds niet waarom Wezep-Zwolle-Deventer-Enschede en Zwolle-Deventer-Enschede goedkoper zijn dan Wijhe-Deventer-Enschede.
Met Wezep-Zwolle-Deventer-Enschede en Zwolle-Deventer-Enschede leg ik dezelfde route af als via Wijhe-Deventer-Enschede plus nog een extra stuk. Dit zijn dus langere trajecten dan Wijhe-Deventer-Enschede.
Ik had verwacht dat ik dus het traject Wijhe-Deventer-Enschede zou moeten betalen met het stuk vanaf Zwolle respectievelijk vanaf Wezep daarboven op.
(Het traject Zwolle-Nijverdal-Enschede is duurder dan Zwolle-Deventer-Enschede en kunnen we dus buiten beschouwing laten op zoek naar het antwoord op mijn vraag. Wel roept dit gegeven de nieuwe vraag op of je zelf mag of weten je via Deventer gaat of via Nijverdal en welke prijs je dan betaalt aangezien de ns reisplanner verschillende prijzen aangeeft).
Overigens, ik reis naar Enschede en niet naar Almelo
Re: Langer traject goedkoper dan korter traject
Mischien even contakt opnemen met het bedrijf waarmee je reist die kunnen je precies vertellen wat daar de reden van is, neem ik aan.
Re: Langer traject goedkoper dan korter traject
Haha, ja dat is de NS dusChocomelk schreef:Mischien even contakt opnemen met het bedrijf waarmee je reist die kunnen je precies vertellen wat daar de reden van is, neem ik aan.
Ik zat er inderdaad aan te denken om te mailen. Echter, heb ik wel eens eerder gemaild naar de NS en nooit een antwoord gekregen (andere vraag).
Ik weet niet of ze mij via de telefoon snappen.
Re: Langer traject goedkoper dan korter traject
Ik zie dat ik fout was wat betreft dit punt:
"in het geval van een enkele reis is reizen met de OV chipkaart goedkoper dan een los kaartje met dezelfde van en naar stations."
Dit was volgens mij zo toen de OV chipkaart net was gelanceerd, maar dit is blijkbaar aangepast.
Ik beperkte me op de driehoek Zwolle, Deventer, Almelo omdat daar de gekke tarieven ontstaan.
Waar de bron van het 'probleem' ligt is dat omrijden gratis is en je dus met een kaartje dat eigenlijk bedoeld is voor een ander traject relatief goedkoop een veel langer stuk kan rijden.
Je kunt bij een reisadvies zien wat voor tariefeenheden er gerekend worden per traject, de tariefeenheden is volgens mij het aantal kilometer, berekend over het kortste traject. Dit is een maat voor de prijs van je treinkaartje:
Je vind dan:
wezep zwolle: 9
zwolle almelo: 45
zwolle almelo, via nijverdal: 45
zwolle almelo, via deventer: 70
almelo, enschede: 22
wijhe, zwolle: 14
wijhe, almelo: 56
wijhe, almelo, via deventer: 56
wijhe, almelo, via nijverdal: 59
wezep, enschede: 76
wijhe, enschede: 78
zwolle, enschede: 67
Dan zijn de volgende trajecten uit je startpost als volgt te verklaren:
(wezep, enschede) = (wezep, zwolle) + (zwolle, almelo via nijverdal) + (almelo, enschede) = 9 + 45 + 22 = 76
(wijhe, enschede) = (wijhe, almelo via deventer) + (almelo, enschede) = 56 + 22 = 78
(zwolle, enschede) = (zwolle, almelo, via nijverdal) + (almelo, enschede) = 45 + 22 = 67
Als je vervolgens op de volgende lijst kijkt:
http://www.ns.nl/binaries/content/asset ... n-2012.pdf
Zie je
wezep, enschede, 76 eenheden: 7.40 euro
wijhe, enschede, 78 eenheden: 7.60 euro
zwolle, enschede, 67 eenheden: 6.60 euro
En dan nog het volgende:
zwolle, almelo via nijverdal : 45 eenheden, hier zou dus 4.60 volgens de tabel moeten worden berekend. Dit is in werkelijkheid 5.10 euro.
Het is dus omgekeerd aan wat ik eerder zei: het lijkt er op alsof er een toeslag wordt berekend wanneer je nijverdal als 'via station' kiest. Zou een normaal kaartje zwolle-almelo dan niet geldig zijn?
Veel meer dan dit kan ik er niet van maken.....
"in het geval van een enkele reis is reizen met de OV chipkaart goedkoper dan een los kaartje met dezelfde van en naar stations."
Dit was volgens mij zo toen de OV chipkaart net was gelanceerd, maar dit is blijkbaar aangepast.
Ik beperkte me op de driehoek Zwolle, Deventer, Almelo omdat daar de gekke tarieven ontstaan.
Waar de bron van het 'probleem' ligt is dat omrijden gratis is en je dus met een kaartje dat eigenlijk bedoeld is voor een ander traject relatief goedkoop een veel langer stuk kan rijden.
Je kunt bij een reisadvies zien wat voor tariefeenheden er gerekend worden per traject, de tariefeenheden is volgens mij het aantal kilometer, berekend over het kortste traject. Dit is een maat voor de prijs van je treinkaartje:
Je vind dan:
wezep zwolle: 9
zwolle almelo: 45
zwolle almelo, via nijverdal: 45
zwolle almelo, via deventer: 70
almelo, enschede: 22
wijhe, zwolle: 14
wijhe, almelo: 56
wijhe, almelo, via deventer: 56
wijhe, almelo, via nijverdal: 59
wezep, enschede: 76
wijhe, enschede: 78
zwolle, enschede: 67
Dan zijn de volgende trajecten uit je startpost als volgt te verklaren:
(wezep, enschede) = (wezep, zwolle) + (zwolle, almelo via nijverdal) + (almelo, enschede) = 9 + 45 + 22 = 76
(wijhe, enschede) = (wijhe, almelo via deventer) + (almelo, enschede) = 56 + 22 = 78
(zwolle, enschede) = (zwolle, almelo, via nijverdal) + (almelo, enschede) = 45 + 22 = 67
Als je vervolgens op de volgende lijst kijkt:
http://www.ns.nl/binaries/content/asset ... n-2012.pdf
Zie je
wezep, enschede, 76 eenheden: 7.40 euro
wijhe, enschede, 78 eenheden: 7.60 euro
zwolle, enschede, 67 eenheden: 6.60 euro
En dan nog het volgende:
zwolle, almelo via nijverdal : 45 eenheden, hier zou dus 4.60 volgens de tabel moeten worden berekend. Dit is in werkelijkheid 5.10 euro.
Het is dus omgekeerd aan wat ik eerder zei: het lijkt er op alsof er een toeslag wordt berekend wanneer je nijverdal als 'via station' kiest. Zou een normaal kaartje zwolle-almelo dan niet geldig zijn?
Veel meer dan dit kan ik er niet van maken.....
Re: Langer traject goedkoper dan korter traject
Maar als ik Zwolle-Deventer-Enschede bereken kom ik op (Zwolle-Almelo, via Deventer) + (Almelo-Enschede) = 70 + 22 = 99 --> €9,20.Dan zijn de volgende trajecten uit je startpost als volgt te verklaren:
(wezep, enschede) = (wezep, zwolle) + (zwolle, almelo via nijverdal) + (almelo, enschede) = 9 + 45 + 22 = 76
(wijhe, enschede) = (wijhe, almelo via deventer) + (almelo, enschede) = 56 + 22 = 78
(zwolle, enschede) = (zwolle, almelo, via nijverdal) + (almelo, enschede) = 45 + 22 = 67
Volgens de reisplanner via deze route is het 67 --> €6,60.
Voor Wezep-Zwolle-Deventer-Enschede geldt dan (Wezep-Zwolle) + (Zwolle-Almelo, via Deventer) + (Almelo-Enschede) = 9 + 70 + 22 = 101 --> €9,40.
Volgens de reisplanner via deze route is het 76 -->€7,40.
Volgens deze tariefeenheden zou ik dus eigenlijk meer moeten betalen (want ik reis via Deventer en niet via Nijverdal). Maar ik gebruik de ov-chipkaart, dus die weet dat niet en berekent dus blijkbaar de goedkoopste rit voor mij (dus fictief ga ik via Nijverdal).
Maar Zwolle-Nijverdal-Enschede is volgens de reisplanner €7,10 (maar wel met tariefeenheid van 67 en zou dus €6,60 moeten zijn) tegenover de €6,60 van Zwolle-Deventer-Enschede (met tariefeenheid 67 die eigenlijk 99 en €9,20 behoort te zijn).
En Wezep-Zwolle-Nijverdal-Enschede is volgens de reisplanner €8,00 (maar wel met tariefeenheid van 76 en zou dus €7,40 moeten zijn) tegenover de €7,40 van Wezep-Zwolle-Deventer-Enschede (met tariefeenheid 76 die eigenlijk 101 en €9,40 behoort te zijn).
Volgens de tariefeenheden en de bijbehorende lijst zou het via Nijverdal goedkoper moeten zijn dan via Deventer. De reisplanner hanteert op dezelfde route, maar ander via station (dan wel Deventer dan wel Nijverdal) dezelfde tariefeenheden, maar vervolgens is de route via Nijverdal volgens de reisplanner wel duurder.
Dat is toch best merkwaardig!
En inderdaad, mensen die van Zwolle naar Enschede gaan en een kaartje kopen bij de automaat krijgen toch gewoon het kaartje van €6,60? (heb het net geprobeerd met een E-ticket). Pas wanneer ik aangeef via Nijverdal te reizen wordt het €7,10.
Vraag mij inderdaad af of je met het kaartje van €6,60 via Nijverdal mag.
Stel dat er vanaf Nijverdal iemand met je mee gaat reizen (en je dus niet via Deventer wil) dan moet je meer betalen, terwijl je ook nog met de stopbus moet tussendoor.
Echter, duurt de reis via Nijverdal nu langer dan via Deventer. Zal dat de reden zijn dat het via Nijverdal nu duurder is?
De mensen die met een ov-chipkaart via Nijverdal reizen hebben dan dus een voordeel ten opzichte van de mensen die een kaartje kopen en moeten aangeven dat ze via Nijverdal reizen (als het 'gewone' kaartje niet geldig is). Zij betalen immers €6,60 en de mensen met een kaartje betalen €7,10 terwijl ze dezelfde reis maken.
Zou het zo kunnen zijn dat i.v.m. de stremming in Nijverdal de route via Deventer nu als de gewone route wordt gezien en ze daarom de tariefeenheden van de route via Nijverdal gebruiken?
En zou het dan ook zo kunnen zijn dat wanneer de stremming in Nijverdal is opgeheven de route via Nijverdal weer de gewone route is en men met de route via Deventer duurder uit is (en dus weer de 'juiste' tariefeenheden worden gebruikt)?
Ik denk echter dat jij ook geen antwoorden hebt op deze vragen
Wel tof dat je de moeite hebt genomen om op mijn vragen te reageren en je die tariefeenheden en de lijst hebt gepost. Ik weet nu dus hoe de prijzen tot stand komen (al klopt het dus eigenlijk niet).
Re: Langer traject goedkoper dan korter traject
Juist, hier begint het kwartje te vallenZou het zo kunnen zijn dat i.v.m. de stremming in Nijverdal de route via Deventer nu als de gewone route wordt gezien en ze daarom de tariefeenheden van de route via Nijverdal gebruiken?
De kortste afstand is via nijverdal en daarop wordt de prijs gebaseerd. Door de stremming is dit niet meer de beste route, de NS zal de kostprijs niet verhogen als je om moet reizen.
Volgens mij heb ik gevonden wat er aan de hand is. Het lijkt er op dat als je een willekeurige route plant en vervolgens een via punt opgeeft dat sowieso al op de route ligt er opeens 50 cent extra wordt berekend! Wat een vreemde regel.En zou het dan ook zo kunnen zijn dat wanneer de stremming in Nijverdal is opgeheven de route via Nijverdal weer de gewone route is en men met de route via Deventer duurder uit is (en dus weer de 'juiste' tariefeenheden worden gebruikt)?
Om nu te reizen via Nijverdal hoef je denk ik geen via punt aan te geven als je een papieren kaartje koopt, deze is sowieso geldig.
Wanneer de stremming is opgeheven zal je denk ik inderdaad extra moeten betalen als je via Deventer wilt, tenzij deze route alsnog sneller zou zijn.
Geen probleem, ik vind het een geinige puzzelWel tof dat je de moeite hebt genomen om op mijn vragen te reageren en je die tariefeenheden en de lijst hebt gepost. Ik weet nu dus hoe de prijzen tot stand komen (al klopt het dus eigenlijk niet).
Re: Langer traject goedkoper dan korter traject
Dat is voor de inkt en de moeite om het via-station op het kaartje te printenVolgens mij heb ik gevonden wat er aan de hand is. Het lijkt er op dat als je een willekeurige route plant en vervolgens een via punt opgeeft dat sowieso al op de route ligt er opeens 50 cent extra wordt berekend! Wat een vreemde regel.
Re: Langer traject goedkoper dan korter traject
Ha, wat ik zei klopt toch niet wat betreft die 50 cent.
Ik had niet genoeg voorbeelden genomen om het goed te checken.
Het lijkt er meer op dat als je een reis maakt tussen twee plaatsen A en B en dan als via station C kiest, de kosten als volgt worden berekend:
kosten A-C + kosten C-B = kosten A-B via C.
Amsterdam-Maastricht: 10,50
Amsterdam-Maastricht via Eindhoven: 19,60
Ben benieuwd hoeveel de NS verdient aan mensen die per ongeluk onnodig een via station kiezen
Ik had niet genoeg voorbeelden genomen om het goed te checken.
Het lijkt er meer op dat als je een reis maakt tussen twee plaatsen A en B en dan als via station C kiest, de kosten als volgt worden berekend:
kosten A-C + kosten C-B = kosten A-B via C.
Amsterdam-Maastricht: 10,50
Amsterdam-Maastricht via Eindhoven: 19,60
Ben benieuwd hoeveel de NS verdient aan mensen die per ongeluk onnodig een via station kiezen
Re: Langer traject goedkoper dan korter traject
Amsterdam Centraal - Maastricht €13,90 en geen €10,50 (Amsterdam-Eindhoven is wel €10,50).
Maar het is toch wel heel merkwaardig dat wanneer je een via station opgeeft waar je sowieso langs zult komen, de route duurder is dan zonder dat via station
Ik heb het ook met Zwolle-Deventer-Enschede geprobeerd. Zonder via station is het €6,60 en met Deventer als via station is het €9,50, terwijl dezelfde routes worden weergegeven. Wanneer ik de prijzen van de routes Zwolle-Deventer en Deventer-Enschede bij elkaar optel kom ik uit op, jawel, €9,50.
In het treinkaartje zit wellicht een opstaptarief (of misschien is dit ook gewoon zo). Blijkbaar krijg je met het aangeven van een via station dat bedrag er bij op.
Erg lullig voor degene die niet weten dat je met een via station duurder uit bent en het helemaal niet nodig is, wanneer je sowieso al langs dat station komt.
Maar het is toch wel heel merkwaardig dat wanneer je een via station opgeeft waar je sowieso langs zult komen, de route duurder is dan zonder dat via station
Dit lijkt inderdaad te kloppen.Het lijkt er meer op dat als je een reis maakt tussen twee plaatsen A en B en dan als via station C kiest, de kosten als volgt worden berekend:
kosten A-C + kosten C-B = kosten A-B via C.
Ik heb het ook met Zwolle-Deventer-Enschede geprobeerd. Zonder via station is het €6,60 en met Deventer als via station is het €9,50, terwijl dezelfde routes worden weergegeven. Wanneer ik de prijzen van de routes Zwolle-Deventer en Deventer-Enschede bij elkaar optel kom ik uit op, jawel, €9,50.
In het treinkaartje zit wellicht een opstaptarief (of misschien is dit ook gewoon zo). Blijkbaar krijg je met het aangeven van een via station dat bedrag er bij op.
Erg lullig voor degene die niet weten dat je met een via station duurder uit bent en het helemaal niet nodig is, wanneer je sowieso al langs dat station komt.