LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Last van typen op de laptop in de trein

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
PietPlectrum

Last van typen op de laptop in de trein

Ongelezen bericht door PietPlectrum »

Wil eens weten wie zich stoort aan mensen die op hun laptop typen in de trein. Reis je 's-ochtends in een stilte coupe, want je wilt nog wat slapen, beginnen er deadline minnende of andere workaholics naast je op een toetsenbord te ratelen.

Het ene toetsenbord is de ander niet en klinkt luider dan de ander
De ene persoon typt subtiel, de ander molesteert zn laptop.

Maar het is een stilte coupe, ik ben er door getriggerd en kan niet meer slapen.....
Wat is volgens jullie de mores hier? Moet ik niet zeuren?

(Ja ik weet dat als je in Afrika uitlegd dat dit een probleem is dat me bezighoudt er weinig begrip zal zijn, maar met een licht vorm van mysophonie, super irritant)
Laatst gewijzigd door Radar op 22 feb 2017 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

riddert

Re: Last van typen op de laptop in de trein

Ongelezen bericht door riddert »

Ik was laatst met de trein op weg naar mijn werk. Ik moest nog een opdracht afwerken, en dat wilde ik in de stiltecoupé doen. Daar kun je in alle rust op je laptop werken.
Echter zat er een man schuin tegenover mij die na enkele kilometers in slaap sukkelde. En af en toe hoorde je de man gewoon ademhalen, en heel soms een klein snurkje. Dat kan toch niet in een stilte coupé?

@PietPlectrum,

Neem een boek mee, ga lezen en verleg je aandacht op iets anders dan mensen die typen op hun laptop. Of doe een paar oordopjes in, en doe een tukje, alhoewel mensen die willen werken zich hier aan kunnen storen.

Ik denk inderdaad dat u niet moet zeuren, wat uw eerste gedachte ook al was, zoals u in de openingspost schrijft.

Zombiemaster

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Gelukkig maken de treinen zelf geen enkel geluid....

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Beste Piet, als jij pysophonie-patient bent, dan weet je toch dat je dergelijke geluiden prima kunt buitensluiten met een stel oordopjes? Problem solved.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

ik denk dat je verder een fijn leven hebt als je je al zorgen gaat maken over het typen op een laptop.
de treinen zijn zo vol tegenwoordig dat je ook asl je niet stil wil zijn, je toch maar in die stilte coupe gaat zitten.
als je dan fluisterd tegen je reispartner, krijg je dan al snel van die zeurpieten" sssstttt " .. dat vind ik ook erg irritant.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

PietPlectrum schreef:Wil eens weten wie zich stoort aan mensen die op hun laptop typen in de trein. Reis je 's-ochtends in een stilte coupe, want je wilt nog wat slapen, beginnen er deadline minnende of andere workaholics naast je op een toetsenbord te ratelen.

Het ene toetsenbord is de ander niet en klinkt luider dan de ander
De ene persoon typt subtiel, de ander molesteert zn laptop.

Maar het is een stilte coupe, ik ben er door getriggerd en kan niet meer slapen.....
Wat is volgens jullie de mores hier? Moet ik niet zeuren?

(Ja ik weet dat als je in Afrika uitlegd dat dit een probleem is dat me bezighoudt er weinig begrip zal zijn, maar met een licht vorm van mysophonie, super irritant)
Met termen als "deadline minnend" en "workaholics" ben je wat mij betreft wel wat aan het zeuren ja. Als jij een aandoening hebt, die niemand aan je neus kan zien als je bij ze in de buurt gaat zitten in een trein, en vervolgens gaat klagen over normale geluiden van een toetsenbord, zou ik eerst eens in de spiegel kijken, en me afvragen waarom je bijvoorbeeld geen oordopjes ziet.

Voor veel mensen, sowieso ikzelf, is de reistijd in de trein werktijd, waarin je met een laptop gewoon gepland werk kan doen. Dat is iets wat mijn werkgever, door het ter beschikking stellen van een NS businesscard ook promoot. Sterker nog, die coupés en het beleid van de NS zijn er óók op gericht om meer zakenmensen, die dus onderweg werken, de trein in te krijgen. Dit zal dus zeker niet afnemen. Of dacht je dat ze dat wifi in de treinen alleen maar doen voor de snapchattende scholieren?

Ik zou je tijd en energie steken in het zoeken naar oplossingen om hier mee om te gaan, want dit gaat zo blijven in de trein.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

kokka schreef:de treinen zijn zo vol tegenwoordig dat je ook asl je niet stil wil zijn, je toch maar in die stilte coupe gaat zitten. Als je dan fluisterd tegen je reispartner, krijg je dan al snel van die zeurpieten" sssstttt " .. dat vind ik ook erg irritant
Een stiltecoupe is om in stilte te reizen, fluisteren met je reispartner kan overal in de trein, maar juist dus niet in de stiltecoupe. Dat reizigers daar dan een opmerking over maken, lijkt me niet meer dan logisch.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

PietPlectrum schreef:Wat is volgens jullie de mores hier? Moet ik niet zeuren?
Kort maar krachtig: inderdaad. De mores is dat je geen overbodig geluid maakt. Dus geen gesprek aangaan - ook niet fluisterend - en geen muziek/oordopjes zodanig dat anderen dat kunnen horen. Maar normale geluiden zoals typen op een toetsenbord, het knisperen van een bladzijde die wordt omgeslagen of licht gesnurk van in slaap gevallen mensen hoort er wel gewoon bij. (Net als dat de conducteur nog wel om je plaatsbewijs zal mogen vragen :wink: )

kokka

BL2 schreef:
kokka schreef:de treinen zijn zo vol tegenwoordig dat je ook asl je niet stil wil zijn, je toch maar in die stilte coupe gaat zitten. Als je dan fluisterd tegen je reispartner, krijg je dan al snel van die zeurpieten" sssstttt " .. dat vind ik ook erg irritant
Een stiltecoupe is om in stilte te reizen, fluisteren met je reispartner kan overal in de trein, maar juist dus niet in de stiltecoupe. Dat reizigers daar dan een opmerking over maken, lijkt me niet meer dan logisch.
je betaald tegenwoordig een stevige prijs voor het vervoer met de trein, als er geen plek meer is in een normale coupe dan maar de stilte coupe.
kan me voorstellen dat je daar geen uitgebreide gesprekken gaat houden, maar paar gefluisterde woordjes en het gezeur begint al.

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Moneyman

Als ik kijk naar de informatie op de website van de NS, dan blijkt er een verschil te zijn tussen een stilte-zone en een werkzone. In de stilte-zone moet het écht stil zijn, in de werkzone mag (logischerwijs) gewerkt worden.

Bij nader inzien is er -in ieder geval in theorie- dus nog wel iets te zeggen voor het standpunt van TS. Al is absolute stilte in een trein natuurlijk een utopie.
Zones voor ontmoeten, stilte en werken en rust
Stiltezones bevinden zich in dubbeldeks Intercity's verdeeld over de trein uitsluitend bovenin. In enkeldeks Intercity's zijn de stiltezones verspreid over de rijtuigen. In Sprinters vindt u geen stiltezones. Er rijden verschillende soorten Intercity’s. De oudere Intercitytreinen beschikken over één of meerdere stiltezones. De nieuwere modellen zijn verdeeld in stiltezones, werken en rustzones en meet & greet zones. In Voorzieningen en symbolen ziet u in welk type Intercity de verschillende zones aanwezig zijn.

Stiltezone
Dit symbool geeft aan waar de stiltezones zich bevinden. In deze zone is het ook écht stil. De stoelen staan daarom zoveel mogelijk achter elkaar en niet tegenover elkaar. U vindt dit symbool in alle Intercity’s op de binnenwanden van de trein. NS heeft huisregels op de balkons gehangen zodat reizigers eerder zien dat ze in een stiltezone zitten.

Werken en rustzone
Deze zone is ingericht om rustig te reizen. Hier kan de reiziger lezen, werken, slapen of zachtjes praten. De stoelen staan daarom zoveel mogelijk achter elkaar en niet tegenover elkaar. Een deel van de werken en rustzone is ook stiltezone. U vindt dit symbool op de binnendeuren die toegang geven tot het compartiment en op de ramen van de trein.

Meet & greet zone
Deze zone is bedoeld voor ontmoetingen. Er is een open sfeer en de stoelen zijn vaker tegenover elkaar opgesteld. Er zijn ook loungebanken waar groepen bij elkaar kunnen zitten. Op deze verdieping kan en mag de reiziger praten, bellen en ontmoeten. U vindt deze symbolen op de binnendeuren die toegang geven tot het compartiment en op de ramen van de trein.
bron

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

kokka schreef:je betaald tegenwoordig een stevige prijs voor het vervoer met de trein, als er geen plek meer is in een normale coupe dan maar de stilte coupe.
kan me voorstellen dat je daar geen uitgebreide gesprekken gaat houden, maar paar gefluisterde woordjes en het gezeur begint al.
Het is geen gezeur, het zijn de simpele regels welke je je dan niet aan houd. Dit heeft natuurlijk niets te maken met het bedrag wat je voor een treinkaartje betaald, maar gewoon met heel simpele regelgeving waar je je niet aan wilt houden. Dat medereizigers of personeel dan even ingrijpen, lijkt me niet meer dan logisch.

kokka

ik vind dat gezeur, jij mag dat geen gezeur vinden.
ik reis over het algemeen alleen, en ik kan me echt niet opwinden over iemand die zachtjes wat tegen zijn reispartner zegt.
en die enkele keer dat ik dan eens in een stilte coupe terechtkom dan doe ik dat dus ook.
als mensen daar last van hebben hoor ik het wel.

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

absent

Ongelezen bericht door absent »

De laatste keer dat iket de trein ging, mocht je nog gewoon roken. Maar zelfs ik als roker vond toch wel dat het wat TE was. Ach.....Trein. Ik mis en niet.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Moneyman schreef:Als ik kijk naar de informatie op de website van de NS, dan blijkt er een verschil te zijn tussen een stilte-zone en een werkzone. In de stilte-zone moet het écht stil zijn, in de werkzone mag (logischerwijs) gewerkt worden.

Bij nader inzien is er -in ieder geval in theorie- dus nog wel iets te zeggen voor het standpunt van TS. Al is absolute stilte in een trein natuurlijk een utopie.
Stiltezones bevinden zich in dubbeldeks Intercity's verdeeld over de trein uitsluitend bovenin. In enkeldeks Intercity's zijn de stiltezones verspreid over de rijtuigen. In Sprinters vindt u geen stiltezones. Er rijden verschillende soorten Intercity’s. De oudere Intercitytreinen beschikken over één of meerdere stiltezones. De nieuwere modellen zijn verdeeld in stiltezones, werken en rustzones en meet & greet zones. In Voorzieningen en symbolen ziet u in welk type Intercity de verschillende zones aanwezig zijn.

Stiltezone
Dit symbool geeft aan waar de stiltezones zich bevinden. In deze zone is het ook écht stil. De stoelen staan daarom zoveel mogelijk achter elkaar en niet tegenover elkaar. U vindt dit symbool in alle Intercity’s op de binnenwanden van de trein. NS heeft huisregels op de balkons gehangen zodat reizigers eerder zien dat ze in een stiltezone zitten.

Werken en rustzone
Deze zone is ingericht om rustig te reizen. Hier kan de reiziger lezen, werken, slapen of zachtjes praten. De stoelen staan daarom zoveel mogelijk achter elkaar en niet tegenover elkaar. Een deel van de werken en rustzone is ook stiltezone. U vindt dit symbool op de binnendeuren die toegang geven tot het compartiment en op de ramen van de trein.

Meet & greet zone
Deze zone is bedoeld voor ontmoetingen. Er is een open sfeer en de stoelen zijn vaker tegenover elkaar opgesteld. Er zijn ook loungebanken waar groepen bij elkaar kunnen zitten. Op deze verdieping kan en mag de reiziger praten, bellen en ontmoeten. U vindt deze symbolen op de binnendeuren die toegang geven tot het compartiment en op de ramen van de trein.
bron
Tsja, da's een leuke theoretische oefening van de NS, maar niet veel meer dan dat in de praktijk. Op veel trajecten ben je al blij als je kan zitten met je laptop op schoot, laat staan dat je kan kiezen in welke coupé je komt te zitten. Ook is het in de maalstroom die instappen heet, wat lastig om stil te staan bij de gepubliceerde huisregels, waarvan de letterlijke tekst blijkbaar alléén in de trein hangt, en dus niet vooraf in te zien is. (ik kan ze nl niet uitgeschreven vinden op hun site)

Student90

Ongelezen bericht door Student90 »

Moneyman schreef:Als ik kijk naar de informatie op de website van de NS, dan blijkt er een verschil te zijn tussen een stilte-zone en een werkzone. In de stilte-zone moet het écht stil zijn, in de werkzone mag (logischerwijs) gewerkt worden.

Stiltezone

Werken en rustzone

Meet & greet zone
bron
Het 'leuke' is dat de stiltezone onderdeel is van de werk- en rustzone. Daarmee wordt m.i. beoogd dat in deze (combi)zone wel gewerkt kan worden (lezen, schrijven, laptoppen, etc.), maar niet gepraat (werkoverleg) of getelefoneerd (idem); deze laatste twee zijn dan weer wel mogelijk in een werk- en rustzone zonder stiltesymbool.

De stiltezones bestaan volgens mij niet meer als aparte zones.

Moneyman

Student90 schreef:De stiltezones bestaan volgens mij niet meer als aparte zones.
Volgens de NS dus duidelijk wél. Het is een expliciet separaat deel van de werk- en rustzone.

Student90

Ongelezen bericht door Student90 »

Moneyman schreef:
Student90 schreef:De stiltezones bestaan volgens mij niet meer als aparte zones.
Volgens de NS dus duidelijk wél. Het is een expliciet separaat deel van de werk- en rustzone.
Een deel van de werken en rustzone is ook stiltezone.
M.i. is het zo duidelijk nog niet, maar in de praktijk zijn in ieder geval geen stilteruimtes meer. Alle stilteruimtes zijn tevens werk- en rustzones. Andersom bestaat weer wel, dus werk-en rustzones zonder stiltesymbool (S).

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik snurk harder dan ik nu kan tikken...
Verder hoor ik meer trein geluid dan mijn vingers kunnen maken .

Gesloten