LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Luieren op niveau op CS Amsterdam
Luieren op niveau op CS Amsterdam
CS heeft echte eersteklaslounge
VERA SPAANS
AMSTERDAM - Rode loungebanken, een ruimhartig voorziene leestafel en een bar met gratis koffie, bier en wijn. Je zou er bijna de trein voor missen. Vandaag opende, midden op perron 1, de eersteklaslounge op het Centraal Station.
''Ik zou eigenlijk alleen anderhalf uur vergaderen, maar hier kan ik de hele dag blijven.'' Harald Rossing, adviseur bij Twynstra Gudde, klapt tevreden zijn laptop dicht in één van de vergaderkamers. Hij woont in Ede, zijn collega Albert de Bruijn in Leiden. Afspreken op stations deden ze wel vaker, maar deze lounge is een uitkomst, vinden ze. ''Helemaal top,'' zegt De Bruijn. ''Je hebt hier draadloos internet en een stopcontact voor je computer.''
De NS-lounge is de eerste in Nederland, gemodelleerd naar voorbeelden in Engeland, Frankrijk en Duitsland. Binnenkort komen ook ruimtes op Schiphol en Rotterdam Centraal. ''Onze klanten wilden een ruimte waar ze rustig konden werken, lezen en vergaderen,'' zegt Marc van Heumen van de NS.
Met die rust zit het wel goed: er is geen muziek, en de vijf flatscreens aan de muur tonen wel beeld, maar geven geen geluid. Ook omroepberichten worden de reiziger bespaard. Dat is geen probleem, zegt een medewerkster: ''Wij zien van iedereen die binnenkomt het kaartje, en houden de vertrektijden in de gaten.''
De lounge staat open voor iedereen met een eersteklasabonnement, een internationaal eersteklas ticket of een NS Business Card. Een eersteklas enkeltje Diemen doet het helaas niet.
''Dit is wat in Nederland ontbrak,'' zegt Eline Vrielink, formulemanager bij fruit- en sapbar Shakie's. Ze pendelt dagelijks tussen de stations waar de keten is gevestigd. ''Vroeger sprak ik met medewerkers af in de winkel, maar dat is zo onrustig. En ook in een brasserie zit je nooit privé.'' Schitterend vindt ze de lounge, zelfs hip.''
De boeddhakoppen in twee vitrines gaan nog weg, want het thema is Hollandse Meesters. Aan het plafond van de vergaderruimtes hangen zeventiende-eeuwse vrouwen. ''Maria van Bourgondië,'' zegt een medewerker zonder aarzelen. De lounge heeft nog wel een paar schoonheidsfoutjes, wijst een ander: de waterglazen voor Panna (met bubbels) en Pellegrino (zonder) staan door elkaar.
Het Parool 25-01-2007
VERA SPAANS
AMSTERDAM - Rode loungebanken, een ruimhartig voorziene leestafel en een bar met gratis koffie, bier en wijn. Je zou er bijna de trein voor missen. Vandaag opende, midden op perron 1, de eersteklaslounge op het Centraal Station.
''Ik zou eigenlijk alleen anderhalf uur vergaderen, maar hier kan ik de hele dag blijven.'' Harald Rossing, adviseur bij Twynstra Gudde, klapt tevreden zijn laptop dicht in één van de vergaderkamers. Hij woont in Ede, zijn collega Albert de Bruijn in Leiden. Afspreken op stations deden ze wel vaker, maar deze lounge is een uitkomst, vinden ze. ''Helemaal top,'' zegt De Bruijn. ''Je hebt hier draadloos internet en een stopcontact voor je computer.''
De NS-lounge is de eerste in Nederland, gemodelleerd naar voorbeelden in Engeland, Frankrijk en Duitsland. Binnenkort komen ook ruimtes op Schiphol en Rotterdam Centraal. ''Onze klanten wilden een ruimte waar ze rustig konden werken, lezen en vergaderen,'' zegt Marc van Heumen van de NS.
Met die rust zit het wel goed: er is geen muziek, en de vijf flatscreens aan de muur tonen wel beeld, maar geven geen geluid. Ook omroepberichten worden de reiziger bespaard. Dat is geen probleem, zegt een medewerkster: ''Wij zien van iedereen die binnenkomt het kaartje, en houden de vertrektijden in de gaten.''
De lounge staat open voor iedereen met een eersteklasabonnement, een internationaal eersteklas ticket of een NS Business Card. Een eersteklas enkeltje Diemen doet het helaas niet.
''Dit is wat in Nederland ontbrak,'' zegt Eline Vrielink, formulemanager bij fruit- en sapbar Shakie's. Ze pendelt dagelijks tussen de stations waar de keten is gevestigd. ''Vroeger sprak ik met medewerkers af in de winkel, maar dat is zo onrustig. En ook in een brasserie zit je nooit privé.'' Schitterend vindt ze de lounge, zelfs hip.''
De boeddhakoppen in twee vitrines gaan nog weg, want het thema is Hollandse Meesters. Aan het plafond van de vergaderruimtes hangen zeventiende-eeuwse vrouwen. ''Maria van Bourgondië,'' zegt een medewerker zonder aarzelen. De lounge heeft nog wel een paar schoonheidsfoutjes, wijst een ander: de waterglazen voor Panna (met bubbels) en Pellegrino (zonder) staan door elkaar.
Het Parool 25-01-2007
Re: Luieren op niveau op CS Amsterdam
Ze kunnen het geld beter steken in beter en meer materieel in plaats van dit soort overbodige onzin.
Re: Luieren op niveau op CS Amsterdam
Dat lijkt mij ook ja! Vraag me alleen af van welk geld dit is betaald.
Re: Luieren op niveau op CS Amsterdam
Zijn jullie jaloers? Geef een paar eurotjes meer uit en je mag er ook vertoeven. Je hoeft niet eens op je eigen horloge te kijken wanneer je trein gaat. Een vriendelijke "gastvrouw" zegt op een gegeven moment dat het jouw hoogste tijd is. Wat krijgen we nog meer voor zottigheid in dit pleuris land.
Re: Luieren op niveau op CS Amsterdam
Nee hoor, ben niet jaloers. Reis prive altijd 1e klas, dus. Trouwens tegenwoordig ook vaak naar mijn werk omdat ik een vrij vervoerpas heb van Arriva.
Dus nee...ben niet jaloers. Vind wel dat je eerst de basisprincipes (dus het vervoer) op orde moet hebben voordat je dit soort dingen gaat doen.
Dus nee...ben niet jaloers. Vind wel dat je eerst de basisprincipes (dus het vervoer) op orde moet hebben voordat je dit soort dingen gaat doen.
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52
Re: Luieren op niveau op CS Amsterdam
Ik dacht dat jouw vriend bij RET zat...... Zeker verward met een ander.....
Wel lekker he een vrijvervoerspas... Zelfs in het buitenland kun je gratis mee... en in de trein 1e klas... ahum sorry....
Enne wat die meer treinstellen betreft...als je het nieuws volgt dan heb je 2 maanden geleden gelezen dat de NS weer een zooi van die nieuwe treinstellen heeft aangeschaft.... Het duurt ongeveer een jaar voordat zij alle treinstellen in bezit hebben... deze treinstellen zijn ter vervanging en uitbreiding van het huidige wagenpark... Elk OV bedrijf probeert reizigers te lijmen.. hun doen het zo en weer een ander zus.... Wat maakt het nu uit... Het geld wat daarin zit komt uit een heel ander potje.
Wel lekker he een vrijvervoerspas... Zelfs in het buitenland kun je gratis mee... en in de trein 1e klas... ahum sorry....
Enne wat die meer treinstellen betreft...als je het nieuws volgt dan heb je 2 maanden geleden gelezen dat de NS weer een zooi van die nieuwe treinstellen heeft aangeschaft.... Het duurt ongeveer een jaar voordat zij alle treinstellen in bezit hebben... deze treinstellen zijn ter vervanging en uitbreiding van het huidige wagenpark... Elk OV bedrijf probeert reizigers te lijmen.. hun doen het zo en weer een ander zus.... Wat maakt het nu uit... Het geld wat daarin zit komt uit een heel ander potje.
Re: Luieren op niveau op CS Amsterdam
Ja Bailey, volgens mij heb ik ook goed opgelet.
Andere vriend bij arriva???
Goed maakt ook niet uit, een vrijvervoerpas krijgt men overig pas bij duurzaam samenwonen.. dat is dus meer als 1 jaar op het zelfde adres ingeschreven staan.
Anders heeft pietje, klaas, jan of kareltje verschillende 'chicken' lopen met 100 oneigenlijke gebruikte passen in rolatie.
En dan ook nog eentje voor first-class
Andere vriend bij arriva???
Goed maakt ook niet uit, een vrijvervoerpas krijgt men overig pas bij duurzaam samenwonen.. dat is dus meer als 1 jaar op het zelfde adres ingeschreven staan.
Anders heeft pietje, klaas, jan of kareltje verschillende 'chicken' lopen met 100 oneigenlijke gebruikte passen in rolatie.
En dan ook nog eentje voor first-class
Re: Luieren op niveau op CS Amsterdam
Mijn vriend werkt bij Arriva, wat het Stadsvervoer Dordrecht heeft overgenomen. Hij heeft nog never nooit bij de RET gewerkt, dat heb ik ook nergens geschreven. Ik kan dus helaas niet gratis met de NS rijden, alleen met het ov van Arriva. En laat ik nou in Gorinchem werken, waar Arriva nu ook rijdt met de trein. Dat scheelt een hoop geld in ieder geval. Elk nadeel heeft zijn voordeel zullen we maar zeggen
Re: Luieren op niveau op CS Amsterdam
Tweedeklas reizigers mogen vaak staan, waarom niet elke reiziger eersteklas service geven?
Het CS is niet eens af maar deze lounge wel ...vreemd.
Het CS is niet eens af maar deze lounge wel ...vreemd.
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52
Re: Luieren op niveau op CS Amsterdam
Maakt zeker niet uit. Ik denk dat je dan ergens hebt doen laten blijken dat je vriend bij de RET werkt of heeft gewerkt.
Wat betreft die pas..... Gewoon met NS meereizen kan; wordt over het algemeen oogluikend toegestaan. Ook heb jij geldig toegang tot Connexxion zoals wij (connexxion) weer bij jullie. Dat zijn onderling afgesloten contracten binnen de OV bedrijven onderling. NS is alleen erg halstarrig met dit. Het leuke is echter dat wij wel NS personeel op vertoon van hun pas gratis doorlaten terwijl zij officieel geen vrijvervoer bij ons hebben. Daarom zeg ik oogluikend...
En verder Arriva, Connexxion, GVU, GBA, HTM etc etc wat maakt het uit.... we zijn one big happy ( family.
Wat betreft die pas..... Gewoon met NS meereizen kan; wordt over het algemeen oogluikend toegestaan. Ook heb jij geldig toegang tot Connexxion zoals wij (connexxion) weer bij jullie. Dat zijn onderling afgesloten contracten binnen de OV bedrijven onderling. NS is alleen erg halstarrig met dit. Het leuke is echter dat wij wel NS personeel op vertoon van hun pas gratis doorlaten terwijl zij officieel geen vrijvervoer bij ons hebben. Daarom zeg ik oogluikend...
En verder Arriva, Connexxion, GVU, GBA, HTM etc etc wat maakt het uit.... we zijn one big happy ( family.
Re: Luieren op niveau op CS Amsterdam
Misschien dat ik die indruk heb gewekt omdat ik behoorlijk voor de staking van de RET-medewerkers was. Misschien dat men daarom denkt dat mijn vriend bij de RET werkt. Maar goed, dat is dus echt niet zo.
Op mijn Arriva pas reizen met de NS? Pfff...ben een watje in dat soort dingen hoor. Ik wist geeneens dat ik met die pas in de Arriva treinen 1e klas mocht zitten. De eerste paar keer zat ik gewoon 2e klas, totdat een conducteur me erop wees. Als ik nu zonder collega's reis dan zit ik in de 1e klas, met collega's ga ik bij hun zitten, want vind dat raar staan als ik dan 1e klas ga zitten. Zo lullig.
Ik reis niet zo heel vaak meer met de NS, maar zal de volgende keer een kaartje kopen en dan ga ik het gewoon vragen als ik controle krijg. Gewoon voor de zekerheid. En als het kan? Het scheelt allicht een beetje. Moet inderdaad zeggen dat het NS personeel gewoon in de Arriva treinen reist zonder kaartje en ook 1e klas. Vind ik ook niet meer dan logisch eigenlijk. Alleen ik ben geen personeel van Arriva, ben maar een aanhangsel
Op mijn Arriva pas reizen met de NS? Pfff...ben een watje in dat soort dingen hoor. Ik wist geeneens dat ik met die pas in de Arriva treinen 1e klas mocht zitten. De eerste paar keer zat ik gewoon 2e klas, totdat een conducteur me erop wees. Als ik nu zonder collega's reis dan zit ik in de 1e klas, met collega's ga ik bij hun zitten, want vind dat raar staan als ik dan 1e klas ga zitten. Zo lullig.
Ik reis niet zo heel vaak meer met de NS, maar zal de volgende keer een kaartje kopen en dan ga ik het gewoon vragen als ik controle krijg. Gewoon voor de zekerheid. En als het kan? Het scheelt allicht een beetje. Moet inderdaad zeggen dat het NS personeel gewoon in de Arriva treinen reist zonder kaartje en ook 1e klas. Vind ik ook niet meer dan logisch eigenlijk. Alleen ik ben geen personeel van Arriva, ben maar een aanhangsel