LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nadeel anonieme OV Chipkaart RESTITUTIE!
Nadeel anonieme OV Chipkaart RESTITUTIE!
Bij de verkoop- en oplaadautomaten kunt u een bon printen met een overzicht van uw laatste tien reistransacties (check-in en check-uit) en de laatste twee oplaadtransacties (saldo of product laden, automatisch opladen).
Alléén de laatste 10 transacties zijn zichtbaar op de anonieme OV Chipkaart. Niet in elke plaats kun je een overzicht laten uitdraaien. Wanneer je de bus verlaat dan moet je dus goed kijken of het juiste bedrag wordt getoond. Maar ook dat is geen garantie. Indien er teveel geld is afgeschreven en laat dat nu net de elfde transactie zijn dan kun je fluiten naar je geld. Ik vind dit dan ook zéér klantonvriendelijk. Ik zet precies het bedrag op de kaart wat ik nodig ben. Blijk ik opeens toch in de min te staan op deze kaart. Oftewel een NEGATIEF saldo op de kaart. In dit geval was het 3 euro 66. Net niet genoeg om de kaart weg te gooien en een nieuwe aan te schaffen!
Ik vind het klantvriendelijker dat de reizen 3 maanden minimaal zichtbaar moeten zijn (tot 3 maanden mag je een bedrag terug vorderen). Nu wordt het veel printwerk bij de balie, maar ik vind de laatste 10 transacties wel erg weinig.
Alléén de laatste 10 transacties zijn zichtbaar op de anonieme OV Chipkaart. Niet in elke plaats kun je een overzicht laten uitdraaien. Wanneer je de bus verlaat dan moet je dus goed kijken of het juiste bedrag wordt getoond. Maar ook dat is geen garantie. Indien er teveel geld is afgeschreven en laat dat nu net de elfde transactie zijn dan kun je fluiten naar je geld. Ik vind dit dan ook zéér klantonvriendelijk. Ik zet precies het bedrag op de kaart wat ik nodig ben. Blijk ik opeens toch in de min te staan op deze kaart. Oftewel een NEGATIEF saldo op de kaart. In dit geval was het 3 euro 66. Net niet genoeg om de kaart weg te gooien en een nieuwe aan te schaffen!
Ik vind het klantvriendelijker dat de reizen 3 maanden minimaal zichtbaar moeten zijn (tot 3 maanden mag je een bedrag terug vorderen). Nu wordt het veel printwerk bij de balie, maar ik vind de laatste 10 transacties wel erg weinig.
Re: Nadeel anonieme OV Chipkaart RESTITUTIE!
Dat is inderdaad een van 'nadelen' van een anonieme kaart. Omdat een anonieme kaart niet persoonsgebonden is (omdat U niet wil dat Uw reisgegevens bekend zijn of omdat U bijvoorbeeld met 1 kaart meerdere gezinsleden kan laten reizen) is het ook niet mogelijk om deze te koppelen aan een account bij OV-Chipkaart.nl waar U de gegevens over een langere periode kunt inzien. En dus bent U aangewezen op de uitdraai van de laatste 10 reizen om het e.e.a. te controleren.
De oplossing is dan ook een persoonsgebonden kaart.
De oplossing is dan ook een persoonsgebonden kaart.
Helaas kun je met deze kaart ook geen switch maken naar persoonlijke. We hadden op dat moment snel een OV Chipkaart benodigd en konden geen persoonlijke meer aanvragen, want dat duurt volgens mij een tijdje. Maar bedankt voor uw schrijven.
Niet handig is dus dat je exact het reis te goed er op boekt wat je nodig bent, want bij een foutieve afschrijving dat merendeels te veel is dan zit je al.
De reis van Leeuwarden naar Holwerd was € 3,50 euro. Terugreis € 4,62. Op 9292 staat weer een ander tarief. Ik snap hier niets van!
Op de site staat verder:
Saldo opmaken of terugvragen
Een persoonlijke OV-chipkaart is vijf jaar geldig, een anonieme kaart vier tot vijf jaar. Na deze periode verloopt de kaart en kunt u een persoonlijke kaart vernieuwen of beëindigen. Een anonieme kaart beëindigt u en u koopt een nieuwe....
Dus het geld moet je vooraf opmaken, dat zal niet altijd lukken omdat je dient op te waarderen met 10 euro en er geen hele euro's van je kaart door de vervoerder afgeschreven wordt. Met een saldo minder dan 30 euro dien je 2,50 euro te betalen om je saldo weer terug te krijgen op je bankrekening. Wat je dan beter kunt doen is er even een bedrag hoger dan 30 euro erop te zetten en dan terug te vragen, zo betaal je namelijk geen 2,50 euro administratie kosten.
Niet handig is dus dat je exact het reis te goed er op boekt wat je nodig bent, want bij een foutieve afschrijving dat merendeels te veel is dan zit je al.
De reis van Leeuwarden naar Holwerd was € 3,50 euro. Terugreis € 4,62. Op 9292 staat weer een ander tarief. Ik snap hier niets van!
Op de site staat verder:
Saldo opmaken of terugvragen
Een persoonlijke OV-chipkaart is vijf jaar geldig, een anonieme kaart vier tot vijf jaar. Na deze periode verloopt de kaart en kunt u een persoonlijke kaart vernieuwen of beëindigen. Een anonieme kaart beëindigt u en u koopt een nieuwe....
Dus het geld moet je vooraf opmaken, dat zal niet altijd lukken omdat je dient op te waarderen met 10 euro en er geen hele euro's van je kaart door de vervoerder afgeschreven wordt. Met een saldo minder dan 30 euro dien je 2,50 euro te betalen om je saldo weer terug te krijgen op je bankrekening. Wat je dan beter kunt doen is er even een bedrag hoger dan 30 euro erop te zetten en dan terug te vragen, zo betaal je namelijk geen 2,50 euro administratie kosten.
Klopt niet helemaal. Opwaarderen in de automaat kan al met een veelvoud van 1 euro, dat is geen probleem. En als de kaart verloopt, krijg je vanzelf een brief of je deze wil verlengen of beëindigen. Bij verlengen wordt het gehele saldo van de oude kaart teruggestort. Toevallig hebben wij net 3 kaarten moeten verlengen, vandaar. Een anonieme kaart kun je niet verlengen (is immers niet persoonsgebonden). Als u saldo terug wilt is dat meer werk en moet er dus betaald worden. Maar als U de kaart op de laatste dag negatief laat eindigen, kunnen ze U ook niet vinden. En dat kan met een persoonsgebonden kaart nu juist weer wel.verzendingen schreef:Een persoonlijke OV-chipkaart is vijf jaar geldig, een anonieme kaart vier tot vijf jaar. Na deze periode verloopt de kaart en kunt u een persoonlijke kaart vernieuwen of beëindigen. Een anonieme kaart beëindigt u en u koopt een nieuwe....
Nog een nadeel van de "anonieme"ov kaart: Als je kaart is verlopen is, kan je het rest bedrag terug vragen. Hiervoor moet je een formulier invullen en samen met je verlopen kaart opsturen per post. Op dit formulier moet je behalve je bank gegevens (voor restitutie) ook al je adres gegevens, je geboortedatum en je geslacht invullen! Hoezo anoniem?
eum.. ik heb een persoonlijke kaart (mijn partner overigens een anonieme) maar ik kan ook maar tot 10 terugkijken hoor
Als je je registreert als gebruiker op de site van OVChipkaart kun je de transacties van je kaart van minimaal een jaar terug zien zonder problemen.bianca82 schreef:eum.. ik heb een persoonlijke kaart (mijn partner overigens een anonieme) maar ik kan ook maar tot 10 terugkijken hoor
ja maar er wordt nu gepraat over het nakijken bij een loket..
die inschrijving op die website is ook een lachertje..
heb 6 pogingen gedaan en een mail gestuurd elke keer herkende hij het wachtwoord niet (terwijl ik hem had opgeschreven)
ach gelukkig gebruik ik hem amper ik doe alles met de fiets
die inschrijving op die website is ook een lachertje..
heb 6 pogingen gedaan en een mail gestuurd elke keer herkende hij het wachtwoord niet (terwijl ik hem had opgeschreven)
ach gelukkig gebruik ik hem amper ik doe alles met de fiets
Tja de anonieme kaart.
Dit is ons gegeven omdat er idioten werken bij het het instituut CBP (Bescherming Persoonsgegevens).
Dus bij deze kaart mogen er nauwelijks gegevens bewaard worden en al zeker helemaal geen persoonlijke zaken gekoppeld worden.
Dus geld retour wordt moeilijk als er geen gegeven gekoppeld mogen worden.
went u zich tot het CBP
Dit is ons gegeven omdat er idioten werken bij het het instituut CBP (Bescherming Persoonsgegevens).
Dus bij deze kaart mogen er nauwelijks gegevens bewaard worden en al zeker helemaal geen persoonlijke zaken gekoppeld worden.
went u zich tot het CBP
ben 2 weken terug overigens gaan navragen ivm t bijna verlopen van mijn partners kaart.. als je een nieuwe kaart koopt (anoniem) kan je het geld zo overzetten blijkbaar bij de baliehuibf schreef:
went u zich tot het CBP
als je het geld terug wil op je rekening betaal je 2,50 administratiekosten