Hierbij eens even kijken wat andere mensen van mijn ervaringen vinden.
Het gaat om het bestellen van in mijn geval een traject vrij abonnement via "mijn NS"
Ik vind dit behoorlijk omslachtig als ik het vergelijk met andere bestelprocessen. Elke maand als ik het abonnement bestel (ik heb het nodig voor woon/werk verkeer) wordt ik behandeld alsof ik het voor de eerste keer bestel. Dit betekend dat ik al mijn gegeven moet invullen, inclusief het hele lange kaartnummer dat ik niet eens in een keer kan kopieren plakken maar in groepjes van 4 moet invullen.
Ik weet dat het technisch gewoon mogelijk moet zijn om een knop toe te voegen die zegt: Opnieuw bestellen en dat je dan alleen de datum van ingang invoert en zoals gebruikelijk via b.v. Ideal betaald.
Verder is het ook nog zo dat je tijdens het bestelproces een behoorlijk aantal aanvink vakjes krijgt. Een van deze aanvink vakjes is zelfs verwerkt in "de kleine lettertjes" in lichter gemaakte text. En je raad het al, deze staan automatisch aangevinkt! Zie hier een voorbeeld:
![Afbeelding](http://i.imgur.com/HPTfou7.png)
Wat mij betrefd hoort dit helemaal niet thuis in het bestelproces, en moeten deze vakjes altijd uitgevinkt staan. Persoonlijk maakt het me niet zoveel uit wat de NS met mijn gegevens doet maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die nu ongewenste reclame krijgen door deze praktijken. Ook denk ik dat de NS hier wat betrefd reizen via de trein een monopoly positie heeft, want de klant kan in een groot gedeelte van Nederland niet een andere treinvervoerder kiezen.
Maargoed, reageer maar, ik heb mijn steentje bijgedragen dacht ik zo
![Razz :P](./../images/smilies/icon_razz.gif)