Ik reis 4 dagen per week op het traject Ermelo-Amersfoort. Aangezien ik voor een voordeelurenabonnement gekozen heb (dit leek mij het voordeligst), pin ik ’s ochtends voor 09:00 uur in Ermelo mijn treinkaartje en s middags weer in Amersfoort. Er is nu 2 keer pinpasfraude bij mij gepleegd Volgens de gegevens van mijn bank hebben ze mijn pinpas tot tweemaal aan toe in de NS-kaartjesautomaat gekopieerd. Ik heb gebeld met de NS, de medewerkster die ik aan de telefoon kreeg meldde mij dat het probleem bekend is maar dat ze er niets tegen kunnen doen. Ik heb dit probleem vervolgens per email voorgelegd aan de NS en gevraagd of zij hun automaten niet beter kunnen beveiligen. Ik durf in ieder geval niet meer te pinnen bij de kaartjesautomaten. Dit is het antwoord wat ik vervolgens van de NS kreeg:
"Onze kaartautomaten zijn op een aantal manieren beveiligd tegen fraude. Uiteraard kunnen wij niet voorkomen dat derden, zonder onze toestemming, externe attributen op onze kaartautomaten plaatsen. Wij adviseren u daarom vóór het pinnen te controleren of geen externe middelen op onze kaartautomaten geplaatst zijn. Indien u reden heeft te veronderstellen dat uw pas geskimd is, adviseren wij u dit elke keer te melden bij uw bank. Deze is namelijk verantwoordelijk voor de betrouwbaarheid van uw pas.
Mocht u huiverig zijn om onze kaartautomaten te gebruiken ( voor de duidelijkheid melden wij u dat onze kaartautomaten veilig en beveiligd zijn: een pas in een niet-NS invoerdoorgang plaatsen leidt wel tot onveilige situaties ), dan kunt u uiteraard contant betalen aan onze loketten. Een wijziging van abonnement is namelijk niet nodig."
Nu weet ik zelf ook wel dat ik bij een loket mijn kaartje kan kopen (hoewel Ermelo geen loket heeft en daar moet je dus wel je kaartje pinnen) maar zijn die kaartjesautomaten er juist niet gekomen voor het gemak van de reiziger en zodat er steeds minder gebruik van de loketten gemaakt wordt. Ik vind dat de NS zich er gemakkelijk van af maakt met dit antwoord.
Ik vraag me af of er meer mensen zijn die dit zijn overkomen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] NS kaartjesautomaat
Re: NS kaartjesautomaat
Wat een service van de NS! Geweldig! En als u een kaartje wilt kopen aan het loket betaald u wel 50 cent extra. Veiligheids service? NS: Nederlandse Smoesjes. Misschien kunt u even opnieuw bellen naar 0800-0540 (gratis)? Misschien is er dan een andere medewerker die u wel wil gaan helpen.