Zo'n 2 à 3x per week reis ik een gedeelte met de sprinter van uit Amsterdam naar Santpoort. Ik kom vanuit Zandvoort en moet op Haarlem overstappen en omgekeerd.
Op Bloemendaal arriveert de sprinter altijd standaard ruim een minuut nadat hij eigenlijk al weg had moeten zijn. In de sprinter zelf wordt netjes via zo'n geprogrammeerde computerstem omgeroepen wat de eerstvolgende stop is en dat 'hier kunt u overstappen op de trein naar Zandvoort...bla'. De sprinter komt echter pas aan op het moment dat de trein naar Zandvoort vertrekt, je hebt eigenlijk -1 minuut om over te stappen. Nog vervelender is alleen dat de sprinter helemaal doorrijdt tot aan de andere kant van het station. Strategisch sta je al gereed in de laatste wagon voor een sprint van een halve kilometer waar je halverwege de trein naar Zantvoort voor je neus ziet wegrijden. Helaas hij gaat maar 1x in het half uur en valt ook geregeld zomaar uit.
Omgekeerd is het ook niet echt beter. Het Zandvoorts boemeltje moet vaak wachten op een vertraagde sneltrein of intercity, de sprinter naar Uitgeest is een minuut vervroegd, dus is het weer eindeloos hollen geblazen om hem te halen. En natuurlijk weer helemaal naar de andere kant, jawel. Even logisch houden: de rest van de perrons zijn leeg.
Dat de NS impliciet werkt aan de conditie van mensen, okee, maar niet op zo'n lullige manier. Je bent namelijk wel een half uur vertraagd maar dat is niet officieel.
Ik begrijp die mensen van de logistiek niet. Het is allemaal zo onlogisch. Denken ze daar niet na ofzo? Tuurlijk snap ik dat het gaat om seinen en wissels. Maar die van Zandvoort naar Haarlem en omgekeerd pendelt,..Ik baal enorm van 3x per week nu steeds een half uur te moeten bevriezen, laat staan voor de mensen die dit elke dag hebben.
Nee, dan maar 24 kilometer heen en weer fietsen, is nog sneller ook, alleen superonveilig in het pikkedonker door de duinen. En in de winter rijden er geen extra strandtreinen...
Wat wens ik mezelf toch een autorijbewijs toe....NS en ik, geen vrienden!! En ik vind het verrot dat je via hun site niet dit soort klachten-toegankelijkheid hebt. Spijtig
![Sad :(](./../images/smilies/icon_sad.gif)