LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NS 'volgens de richtlijnen'?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: NS 'volgens de richtlijnen'?

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Dat is natuurlijk belachelijk. Ze moeten de factuur crediteren en een nieuwe sturen. In verband met bewijslast kunt u het beste vragen of ze e.e.a. via mail o.i.d. willen bevestigen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: NS 'volgens de richtlijnen'?

Ongelezen bericht door moederslink »

Meestal gaat het wel zo , ik hoor altijd: het zit in het systeem en " het systeem kunnen we niet aanpassen" arghhh.....
Vaak eerst betalen , later crediteren , maar idd , bevestigen via de mail!

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: NS 'volgens de richtlijnen'?

Ongelezen bericht door 53078 »

Conform Nederlandse wetgeving moet er EERST een factuur komen, die moet worden goedgekeurd en daarna gaat me over tot betalen. Niet andersom of in een andere volgorde. Dat weten ze ook bij de NS hoor, ze vinden het alleen op deze manier wat handiger uitleggen voor zichzelf.

Opzeggen dus, en na de bevestiging daarvan een factuur ontvangen die je kunt betalen. Is die factuur voor het hele jaar, vraag dan (nogmaals) om een bevestiging van de opzegging per 12 november zodat je zeker weet dat je het niet gebruikte maar wel betaalde deel terugkrijgt. Nog handiger is het om gewoon een maand te wachten omdat het systeem dan de credit zelf doorvoert en je dus de correcte factuur overhoudt.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: NS 'volgens de richtlijnen'?

Ongelezen bericht door 53078 »

lol, al zou ik die wet hebben, dan nog maakt die mensjes aan de telefoon dat niets uit. Het is bij wet bepaald dat er eerst gefactureerd wordt, dan geaccordeerd en dan pas betaald. Als ze dat niet weten bij de Klantenservice vraag dan gewoon naar een collegamedewerker die de regels wel kent. Gewoon vragen, niet schreeuwen/razen/tieren. Is er geen collegamedewerker.. hang dan gewoon op. Eerst die opzegbevestiging, daarna de rest. Doe je dat niet, dan drukken ze stiekum hun zelfbedachte regels erdoor en dat mag...maar slaat nergens op. Als je de bevestiging hebt dan hoort na de verwerking een goede factuur te verschijnen. En tot die tijd sta je in je recht om niet te betalen. Je hebt immers aangegeven dat de factuur niet klopt en zonder accordatie geen betaling: eerst de correcte factuur.

Vraag anders Alfatrion of Olaf ( dat zijn de forum-wet-betweters en ze weten er inderdaad veel )

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: NS 'volgens de richtlijnen'?

Ongelezen bericht door 53078 »

een aankondiging van een verlenging, zonder akkoord, is gewoon maandelijks opzegbaar. Incassoburea wordt pas ingeschakeld na een maand of twee drie. Dan heb je allang de juiste factuur gekregen en betaald.
Heb je de opzegbevestiging al?

( overigens hebben ze bij Scarlett ook die vreemde wijze van een hele maand factureren en later terugbetalen )

alfatrion
Berichten: 21949
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: NS 'volgens de richtlijnen'?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik ga er vanuit dat deze voorwaarden van toepassing zijn:
http://www.ns.nl/binaries/content/asset ... 031209.pdf
sjonniej87 schreef:Als eerst kreeg ik een rekening voor de vernieuwing van mijn 'kortingskaart'.
Het lijkt mij dat dit het regelmatig verrichten van een dienst is en daarmee onder de Wet Van Dam valt. Dat lijken ze zelf ook te vinden, maar ze halen daarbij stilzwijgende verlenging voor bepaalde duur steeds door de war met stilzwijgende omzetting in onbepaalde duur.

Hun definitie van de vervaldatum (bijvoorbeeld steeds de eerste van de maand) en de opzegtermijn van een maand (art. 10.3 AV) maakt dat er feitelijk wordt verlengt met een duur van een maand. Dit mag niet. Het was geen probleem geweest als de NS maar geen opzegtermijn had gehanteerd. De bedoeling van de WVD is dat je max één maand moet doorbetalen. Bij de NS zijn dat er tussen de één en twee.

Je kunt aangegeven dat de kortingskaart niet is vernieuwd, omdat de voorwaarden in strijd zijn met de WVD. Mijn advies is om dit schriftelijk aan te geven. Je hoeft dus geen cent te betalen.
sjonniej87 schreef:Ik vind dit een vreemde manier van zaken doen, mag dit überhaubt wel?
Op zich staat er niets in de weg om klanten de verplichting te geven jaarlijks te betalen.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: NS 'volgens de richtlijnen'?

Ongelezen bericht door 53078 »

Dus... lijkt me dat TS hier wel mee uit de voeten kan, toch?
Alleen of het vertrouwen er is dat de NS ook daadwerkelijk het geld terugstort weet ik niet.

alfatrion
Berichten: 21949
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: NS 'volgens de richtlijnen'?

Ongelezen bericht door alfatrion »

sjonniej87 schreef:Beste Jhonny,
Aangezien het abonnement per jaar betaald wordt, zal rond de verlengingsdatum het volledige bedrag worden afgeschreven. Immers, je hebt het abonnement niet beëindigd en wij gaan er dan vanuit dat je het abonnement wilt laten doorlopen. Zou je een abonnement hebben die maandelijks wordt betaald (bijvoorbeeld Weekend Vrij, €40,00 p/m), dan zou je alleen het maandbedrag van de resterende maand hoeven over te maken. Immers bij het ingaan van de nieuwe contractmaand. Als het mogelijk was om €5,- over te maken dat had ik dit gedaan, helaas krijg je dan gedoe met incassobureaus en ik wil dit graag voorkomen.
Om terug te komen op de Wet van Dam: de wet van Dam zegt niets over het niet hanteren van een opzegtermijn. Opzegtermijnen zijn ook sinds de Wet van Dam nog altijd toegestaan en worden ook nog gehanteerd.
De Wet van Dam stelt verder dat we je abonnement niet stilzwijgend mogen verlengen. We hebben je daarom een aankondiging van de verlenging gestuurd.
Vriendelijke groet,
Jan
Zou je namens mij een bericht terug willen sturen?

Beste Jan,

De Wet Van Dam (WVD) is een aanpassing van de zwarte lijst voor algemene voorwaarden (dwz een beding dat is opgesteld in een aantal overeenkomsten). De WVD verbied het stilzwijgend verlengen met bepaalde duur, het hanteren van een opzegtermijn van meer dan een maand en het verbieden van het opzeggen op ieder moment (zie art. 6:236 onder j en art. 6:237 onder o BW). Door het verstrekken van anders luidende informatie heb je als handelaar een misleidende en oneerlijke handelspraktijk verricht en dat is onrechtmatig waardoor NS de schade die hieruit voortvloeit moet vergoeden. Feitelijk heeft de NS de overeenkomst stilzwijgend verlengt voor bepaalde duur; immers, de vervaltermijn schuift steeds met een maand op. Het gevolg hiervan is dat de overeenkomst met de NS voor de kortingskaart nooit stilzwijgend is verlengt of omgezet.

Met vriendelijke groet,
Alfatrion (van het radar forum)

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/v ... Artikel236
Laatst gewijzigd door alfatrion op 23 okt 2014 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: NS 'volgens de richtlijnen'?

Ongelezen bericht door 53078 »

Maar je bedoelt toch Jan( van de NS hopelozedesk ) ip Jhohnny ( nick van TS )

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: NS 'volgens de richtlijnen'?

Ongelezen bericht door 53078 »

Nou ja "maar €5,- " ... hoe vaak doen ze dit? En op jaarbasis kan dat een beste Mercedes zijn. Want de hoge heren van de NS reizen verrassend genoeg met de auto...

Gesloten