LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NS wanneer trein vol is en de 1e klas leeg....

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.

Vind u dat u gegarandeert een plaatsje mag hebben?

A. Nee vol is vol dus maar gaan staan
4
27%
B. Wanneer de 2e klas vol is mag u naar de 1e klas gaan
3
20%
C. U mag geld van kaartje terug krijgen als de trein vol is
1
7%
D. Minder 1e klasse wagons inzetten daar voor in de plaats 2e
7
47%

Totaal aantal stemmen: 15

berendjan

Re: NS wanneer trein vol is en de 1e klas leeg....

Ongelezen bericht door berendjan »

Waar het mij om gaat is het 'verplicht' reizen, omdat je naar je werk of school moet en het 'voor de lol' reizen. De eerste categorie is aan de tijd gebonden waarop ze op hun werk of school moeten zijn, de tweede categorie kan rustig een trein later nemen. Ook ik reis met enige regelmaat met de trein. Soms omdat ik naar een zakelijke afspraak moet en dan moet ik op een bepaalde tijd de trein nemen om niet te laat te komen, soms voor de lol omdat ik bij vrienden op bezoek ga of ergens ga shoppen. Dan neem ik altijd een trein op een tijdstip waarvan ik vermoed dat het dan niet zo druk zal zijn. Ik reis bijvoorbeeld geregeld naar Berlijn met de trein. Ik heb een keer de fout gemaakt een trein te pakken die rond de middag op een vrijdag vertrok. Hoe dichter ik bij Berlijn kwam, hoe voller de trein werd. Met reizigers die, gelet op hun bagage en kleding, vanuit de kazerne, het pensionadres of de universiteit, op weg waren naar huis voor het weekend. Op het laatst werd de toch behoorlijke lange trein toch wel erg vol. Vanaf dat moment wist ik dat ik beter op die dag en tijdstip beter de trein kan mijden en veel vroeger of later moet gaan. Met de nachttrein die rond een uur of 2 's nachte vertrek kan ik in alle rust reizen en ben 's morgens vroeg op de plaats van bestemming. Als je moet, moet je en heb je niets te kiezen. Als je niet moet, kun je kiezen en kies kan verstandig.

Keesjan

Re: NS wanneer trein vol is en de 1e klas leeg....

Ongelezen bericht door Keesjan »

Wat mij betreft mag de 1e klas verdwijnen. Vroeger waren er nog duidelijke verschillen tussen de eerste en tweede klas, maar tegenwoordig verdwijnt dat verschil steeds meer. Heb je wel eens de nieuwe Sprinters van de NS gezien? Daar zijn de 1e en 2e klas stoelen precies hetzelfde met uitzondering van de kleur. De jaren '70 Koplopers hebben voor beide klassen relatief dezelfde stoelen, alleen een andere stoffering. De nieuwe Regiorunners verschillen bij de 1e en 2e klas ook zowat alleen maar qua stoffering. Alleen in de jaren '60 Sprinters maakte het uit, maar ja, die worden ingezet als stoptreinen en daar maken mensen meestal geen lange ritten in. Waarom dan nog het onderscheid?
Beetje radicaal moet ik toegeven, maar maak hun OV pas duurder of gelimiteerd. Als er geen plaats is dan komt dat door studenten.
Lijkt me niet. De problemen ontstaan meestal in de spits. Studenten rijden niet in de spits. Een beetje student komt pas om 10:00 uit z'n bed als de spits allang voorbij is en is ruim voor de spits weer thuis. ;)
Waarom moet je nu weer oudere mensen aanspreken op het feit dat jij in de trein moet staan? OV is van iedereen en dus heb je er maar rekening mee te houden. Hoe zou jij het vinden om te horen:'Het is 14.00 uur en je mag pas vanaf 15.00 uur met de trein omdat nu het 65+ uur begonnen is'. Dan ben jij ook niet blij toch...
Ik spreek oudere mensen niet aan op het feit dat ik moet staan. Ik spreek ze aan op hun klaaggedrag. Want zij klagen tegen mij dat zij moeten staan. Dan is mijn reactie: als je nou wat te zeuren hebt, ga dan niet in de spits reizen. Van mij mag iedereen op alle tijden met de trein. Maar ga niet lopen zeuren dat je moet staan in de spits.

Gesloten