Afgelopen zomer ben ik samen met mijn vriendin 2 weken naar Lanzarote geweest, om precies te zijn van 22 augustus t/m 2 september. Ons vliegtuig vertrok om 6 uur 's ochtends vanaf Schiphol en aangezien wij in Tilburg wonen en geen auto tot onze beschikking hebben besloten we om rond 1 uur de nachttrein richting Schiphol te pakken. Nou wil het echter zo zijn dat op 21 augustus het hardcore-festival Decibel Outdoor (40.000 bezoekers) plaatsvond in Hilvarenbeek (vlakbij Tilburg). Dit festival was rond 10 / 11 uur afgelopen en vele festivalgangers kwamen dan ook rond 12 uur / half 1 aan op het station in Tilburg. Aangezien wij weinig trek hadden om met al die koffers en tassen in een halletje 2 uur (trein ging niet rechtstreeks naar Schiphol, maar met een omweg langs het westen van het land) te moeten staan, besloten wij om een overgangskaartje naar de eerste klas te kopen, zodat we in ieder geval konden zitten.
Aangekomen in de eerste klas bleek dat er overal reeds dronken festivalgangers zaten / hingen. Verder hing er een erg agressieve en onprettige sfeer, om over de stank en geluidsoverlast nog maar niet te beginnen. Aangezien ik het niet zag zitten om deze jongeren erop aan te spreken ben ik blijven staan in de hoop dat er een conducteur zou komen die er iets van zou zeggen of in ieder geval kaartjes zou komen controleren. Maar gedurende die gehele reis van ruim 2 uur is er geen conducteur in de buurt geweest. Uiteindelijk konden we het laatste kwartier wel weer zitten, omdat toen de meesten waren uitgestapt, maar al met al was het niet echt het gewenste begin van de vakantie. Wij voelden ons behoorlijk onprettig in die trein en als je vakantie begint met een dronken joch die je vriendin uitscheldt wordt je daar niet vrolijker van.
Toen wij terugwaren van onze vakantie heb ik een brief geschreven over dit voorval naar de NS, wellicht dat ik in ieder geval mijn overgangskaartje vergoed kon krijgen. Nou sta ik ook regelmatig in een overvolle trein, waarbij ook de eerste klas vaak vol zit. Ik snap dat ze dit niet in alle gevallen kunnen gaan vergoeden, maar in dit geval zat er gewoon (bijna) niemand in mijn coupé die daadwerkelijk betaald had voor die plaats. Wij voelden ons echter vooral helemaal niet op ons gemak en dat wilde ik ze toch even laten weten. Na mijn tweede mailtje (op de eerste kwam geen reactie) kreeg ik uiteindelijk een standaardmail terug dat ze me bedankten voor de feedback en dat ze het mee zouden nemen. Meer niet, totaal geen persoonlijke ingang op de mail. Over eventuele vergoeding werd helemaal niet bericht, niet eens dat ze dit niet gaan vergoeden of zo.
Nou hoor ik graag wat jullie van deze situatie vinden en of ik überhaupt recht van spreken had betreffende eventuele compensatie.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Onprettige ervaring met NS
Re: Onprettige ervaring met NS
De eerste klas leeg laten en wachten omdat zij tekort treinen had is ook voor deze feestende mensen niet leuk.
Dus controle was niet mogelijk en staan laten en leeg laten is vragen om moeilijkheden.
Als je geen rekening houd met dit soort feesten op bepaalde tijden en routes kan dit overkomen.
Wel mag je het extra betaalde terug claimen wegens niet geleverde service!
Dus controle was niet mogelijk en staan laten en leeg laten is vragen om moeilijkheden.
Als je geen rekening houd met dit soort feesten op bepaalde tijden en routes kan dit overkomen.
Wel mag je het extra betaalde terug claimen wegens niet geleverde service!
Re: Onprettige ervaring met NS
Bedankt voor het meedenken, maar valt er veel rekening mee te houden dan? Niemand gaat toch voordat ie de trein pakt de gehele omgeving afzoeken of er wellicht ergens een festival of feest wordt gehouden waardoor je in de betreffende trein overlast zou kunnen krijgen?
Overigens denk ik niet dat we veel anders konden, of we hadden al om 9 uur de trein moeten pakken. Maar om dan vervolgens nog 7 uur op Schiphol te moeten zitten wachten..
Ik snap wel dat het ook voor deze mensen niet fijn zou zijn als de eerste klas leeg zou zijn en dat ze dan zouden moeten wachten.. Maar als mensen die wel betalen geen zitplaats hebben en mensen die niet betalen (voor eerste klas) wel een zitplaats hebben, dan klopt dat toch niet?
Overigens denk ik niet dat we veel anders konden, of we hadden al om 9 uur de trein moeten pakken. Maar om dan vervolgens nog 7 uur op Schiphol te moeten zitten wachten..
Ik snap wel dat het ook voor deze mensen niet fijn zou zijn als de eerste klas leeg zou zijn en dat ze dan zouden moeten wachten.. Maar als mensen die wel betalen geen zitplaats hebben en mensen die niet betalen (voor eerste klas) wel een zitplaats hebben, dan klopt dat toch niet?