LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onredelijke prijzen NS-frisdrankautomaat?, RET: prima!

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.

vind u 2 euro voor automaat-limonade op NS-stations nog redelijk?

JA, 2 euro, daar kan ik nog wel begrip voor opbrengen
2
17%
NEE, als NS bijv. minder huur vraagt, kan het vast wel goedkoper
8
67%
ergens tussenin
2
17%

Totaal aantal stemmen: 12

Dilbert29

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Weer een zinloze poll bedacht Venantius?

Zolang mensen bereid zijn om die 2 euro te betalen hoeven ze ook niets aan de prijs te veranderen. Waarom zouden ze? Als ik om me heen kijk worden die flesjes met tientallen tegelijk verkocht, dus blijkbaar valt de prijs nog wel mee.

Het enige wat helpt is massaal weigeren die dingen te kopen, maar ja, dat doet geen mens.....

Martin1976

Re: onredelijke prijzen NS-frisdrankautomaat?, RET: prima!

Ongelezen bericht door Martin1976 »

't is wellicht een beetje misbruik maken van de situatie, NS is monopolist daar en kan dus goed geld vragen voor de drankjes uit de automaten. Natuurlijk heeft Dilbert een punt door te zeggen dat het ieders vrije keus is om voor die prijs wel of geen drankje af te nemen. Maar zeker met dit weer zullen veel mensen die hoge prijs een keer voor lief nemen om de dorst te lessen. Het zou inderdaad meer van gastvrijheid van de NS getuigen door de drankjes wat gunstiger te prijzen, de mensen komen niet om te drinken daar maar om te reizen, en zaak voor de NS om dat zo aangenaam mogelijk te maken.

Dilbert29

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Zijn die automaten wel van de NS? Bied de NS niet de gelegenheid om ze te plaatsen maar zijn de automaten van een ander die dus ook de prijzen bepaald?

Martin1976

Dat zou natuurlijk ook nog kunnen, wellicht is het niet de NS zelf die de automaten exploiteert. Er zitten ook andere zaken op NS stations zoals de Burger King en broodjeszaken. Hoe dan ook, de broodjes zijn wel mals maar de prijzen niet dus ik koop er in elk geval (nagenoeg) nooit wat, in de supermarkt ben je ongeveer 300% goedkoper uit dus ik zorg altijd dat ik m'n natje en droogje bij me als ik met de trein ga.

gjvisser

Ongelezen bericht door gjvisser »

Ik denk dat dit bedrijf de automaten doet voor NS stations:
http://www.servex.nl/

Servex is dochteronderneming van de NS.

tienepien

Ongelezen bericht door tienepien »

Wellicht zorgen die hogere prijzen ervoor dat de prijzen van de treinkaartjes minder hoog zijn?

Martin1976

nou, als ik de prijzen van de treinkaartjes zie lijkt mij dat niet. Bepaald goedkoop wil ik het reizen per trein niet noemen. En als ze dan nog een strakke dienstregeling en goed onderhouden treinstellen zouden hebben dan zou het de prijs nog wel waard zijn maar geen van beiden is het geval. Het product NS scoort bij niet hoog.

tienepien

Ongelezen bericht door tienepien »

Ik denk dat je in je laatste zin een woord vergeten bent, ik begrijp niet goed wat je bedoeld.

Ik zal het anders zeggen wat ik bedoel: Als ze de prijzen van de frisdrankdingen goedkoper maken, dan compenseren ze dat wellicht/waarschijnlijk wel weer in een duurder treinkaartje.
Dan weet ik wel waar ik voor kies :)

Overigens vind ik het met de strakke dienstregeling wel meevallen. Ik heb vorige zomer drie weken in Italie met de trein gereisd en daar moest je per reis minstens een uur extra erbij rekenen. Daarnaast reden sommige treinen eens in de 5! uur en heel onregelmatig. Daar steekt de NS prima bij af :)

svdmeer

Ongelezen bericht door svdmeer »

Op alle stations heeft NS de vrije markt werking geblokeerd. Zoals iedereen wie wel eens met de trein reist weet, zijn er allerlei soorten winkeltjes en voorzieningen, zoals de Kiosk, Smullers, DuPain, etc.. Het meeste is in handen van NS-dochter Servex. Je kunt bepaalde produkten, zoals frisdrank, bij meerdere winkeltjes kopen. Echter allemaal exact even duur. Er zijn ook enkele winkeltjes op stations die niet van NS en Servex zijn. Voorbeeld zijn de AH-to-go fillialen. En zelfs daar kost een frisdrank exact hetzelfde als bij al die andere winkeltjes. Ik denk dat je alleen op stations kunt huren als je niet concurreert met de rest.

Overal dringt de EU de 'vrije markt' op. OV-bedrijven moeten verplicht geprivatiseerd worden, zelfs sociale woningbouw moet volgens sommige zieke geesten verdwijnen omdat het concurrentie tegen gaat. Maar de vrije markt fundamentalisten laten de stations met rust, terwijl dat juist een plek bij uitstek is waar een beetje verplichte marktwerking heilzaam kan zijn.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ja, je kan net zo goed zelf wat meenemen van huis of eventjes van het station weglopen naar een supermarkt. En als ik echt dorst heb dan wil ik daar best 2 euro voor betalen.

Wat ik irritanter vind is dat sommige automaten niet werken en ook je geld niet teruggeven.

karr-2

Ongelezen bericht door karr-2 »

drankjes van huis zijn moeilijk koud te houden
voor koude drankjes ben je dus aangewezen op ns-monopolist-servix

als er vrije concurrentie zou zijn, zou het wellicht ca 1 euro kunnen kost
Koelbox anyone? Als je die dingen mee zeult naar strand en pretpark kunnen ze ook mee de trein in als je dan perse een koud drankje wilt hebben.

Dat de prijzen 1 euro zouden zijn bij vrije concurrentie is natuurlijk belachelijk, aangezien er al vrije concurrentie is op een station. Dat er maar weinig bedrijven op een station willen zitten is wat anders, het zijn niet de meest aantrekkelijke locaties soms. Of wou je zeggen dat bedrijven als Albert Heijn, Free Record Shop en Burger King zich ook aan de prijzen van de NS moeten houden?

Gesloten