LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte vordering uit naam van NS (Identiteitswissel)

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
stacfi

Onterechte vordering uit naam van NS (Identiteitswissel)

Ongelezen bericht door stacfi »

Ik zit met een vrij ingewikkeld probleem.
Op 25 februari jl. ontving ik van de NS een herinnering van een uitstel van betaling. Ik woon en werk in Amsterdam en reis vrijwel nooit met de trein, wanneer ik wel met de trein reis reis ik op saldo (ik ben in het bezit van een voordeelurenkaart). Gezien ik geen idee had waarom ik deze herinnering ontving nam ik op de 27e contact op met de NS Klantenservice.

De medewerkster van de NS Klantenservice meldde mij dat de uitstel van betaling aan een totaal ander persoon was uitgeschreven. Deze man heeft de achternaam Groot, ikzelf heb de achternaam De Groot. Onze adressen, voornamen, voorletters en geboortedata komen op geen enkele manier overeen. Op mysterieuze wijze is hier in het systeem van de NS mijn naam met bijbehorende gegevens aan gelinkt. Het advies van de NS medewerkster was dan ook om de acceptgiro retour afzender te sturen. Volgens haar zou de NS dan onderzoeken waar dit fout zou zijn gegaan. Ook bevestigde zij dat zij hiervan een aantekening had gemaakt.

Echter ontving ik gisteren een vordering van Inkasso Unie m.b.t. diezelfde uitstel van betaling. Mijn gegevens kloppen allemaal op deze vordering, hoogstwaarschijnlijk gezien ik klant (voordeelurenkaart) van de NS ben. Uiteraard heb ik gelijk gebeld met Inkasso Unie, waar de medewerkster mij meldde dat zij hiervan een melding toevoegde in het dossier. Het terugroepen van de vordering was volgens haar aan de NS.

Vervolgens heb ik de NS Klantenservice weer gebeld waar de medewerker het advies gaf deze brief retour afzender te sturen. Hij zag inderdaad ook de dubbele persoonsgegevens, maar had hier geen oplossing voor. Ook meldde hij dat er in het systeem geen melding of notitie te vinden was van mijn eerdere telefoontje op 27 februari. Naar mijn mening zou deze oplossing het probleem niet oplossen, gezien de Inkasso Unie in dat geval alsnog zou doorgaan met de vordering.

Vervolgens belde ik nogmaals met de NS Klantenservice. Deze medewerker was uiterst behulpzaam. Hij meldde dat er zowel van mijn gesprek op de 27e alsmede die van eerder op de dag geen enkele notitie was gemaakt. Hij zei zelf niet te kunnen zien waar de andere persoonsgegevens vandaan kwamen, wel kon hij mij vertellen dat er een ander adres aan mijn naam gekoppeld stond op de (oorspronkelijke) uitstel van betaling. Helaas kon ook hij geen oplossing bieden behalve het advies om alle brieven retour afzender te sturen. Als troost heeft hij 2 dagkaarten toegestuurd, en hij verzekerde mij dat er deze keer wel notities gemaakt werden.

Ik zit nu dus nog steeds met een probleem. Inkasso Unie heeft opdracht gekregen tot vordering en heeft al mijn juiste gegevens. Post retour afzender sturen heeft in dat geval volgens mij weinig nut.

NS heeft op een of andere manier mijn identiteit aan deze uitstel van betaling gekoppeld en weigert enige medewerking te verlenen. Als ik daadwerkelijk in die trein aanwezig was geweest had ik me moeten identificeren. Het is voor mij dus een raadsel hoe mijn identiteit aan dit dossier verbonden is geraakt.

Iemand enig idee wat mijn volgende stap zou kunnen zijn?

Jolijn

Re: Onterechte vordering uit naam van NS (Identiteitswissel)

Ongelezen bericht door Jolijn »

Alles op papier (brief en mail) zetten, data van telefoongesprekken, tijd (terug te vinden op je factuur of telefoongeheugen ?).
Zoals je hebt gemerkt, staat er niks zwart op wit. Doe dat nu zelf.

Guardian72

Re: Onterechte vordering uit naam van NS (Identiteitswissel)

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Je kan (schriftelijk) ook een kopie van de ingevulde uitstel van betaling opvragen.
Hier zou een legitimatie nummer op moeten staan.

Ik zou dit zowel aan die incassocowboys als aan de NS sturen - met de vermelding erbij dat u dit niet was, en dat het reeds 2x telefonisch is doorgegeven.
Meld erbij dat als ze dit niet staken, je juridische stappen overweegt (misbruik persoonsgegevens)

Gesloten