LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] openbaar vervoer hoezo openbaar?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
nico ergert

openbaar vervoer hoezo openbaar?

Ongelezen bericht door nico ergert »

De OV chipkaart is ingevoerd om het de mensen makkelijker te maken. Nu rijdt mijn zoon met Arriva NS en de RET. 3 jaar geleden lukte het( na bij meerdere vervoerders aan het loket gestaan te hebben) om met 1kaart te reizen (sterabonnement) maar als ik het nu goed begrijp ern juist uitgevogeld te hebben zal er voor alle 3 de vervoerders aparte kortingskaarten moeten worden aangeschaft. Resultaat wij zijn waarschijnlijk 20% duurder uit dan andere jaren.
Waarom kan iedere vervoerder zomaar eigen regeltjes instellen en waarom krijgt iemand in bv Brabant meer korting dan in Z-H. Die hele OV chipkaart heeft ondertussen geen enkele nut meer.

olaf79

Re: openbaar vervoer hoezo openbaar?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Omdat het ov regionaal is geregeld en niet landelijk. En in groningen hebben ze nou eenmaal ander beleid dan in Limburg.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

In Brabant is je euro kennelijk meer waard. Net als op de markt, vroeger, toen een gulden daar nog een daalder waard was. Soms is het gewoon zoals het is. De wegenbelasting/houderschapsbelasting verschilt ook per provincie, om eens wat te noemen.

Moedt

Ongelezen bericht door Moedt »

Het zou volgens onze politici allemaal makkelijker en goedkoper worden met die OV chipkaart maar het tegendeel is het geval.
Het zegt wel weer genoeg over onze onbetrouwbare politiek.

Maar het is nog erger dan verschillende kaarten met de daarbij horende verschillende prijzen.
Je hebt namelijk ook lijnen waar twee vervoerders gezamelijk rijden en dan kan het gebeuren dat je op de heen rit duurder uit bent dan de terug rit
Of je kunt bij de ene vervoerder een kaartje kopen waarmee je kunt overstappen in de stad van aankomst en met de andere vervoerder niet.

Kortom, het is een drama.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Een drama is het al je niet te eten hebt en als er geen schoon drinkwater is. Een OV traject die bij de ene vervoerder een andere prijs heeft dan bij de ander kan je onmogelijk een drama noemen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik ben overigens zeer content met mijn OV-chip(business)kaart, niks geen gedoe meer met kaartjes kopen, deze later declareren en wat al niet meer. Gewoon naar het station, "bliep", en presto.

Overigens is het voordeel van die lokale vervoerders, dat zij die onrendabele lijnen wél weer rendabel kunnen exploiteren, en dus krijgen we netto meer OV voor onze provinciale belastinggelden. :wink:

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Als je je reizen niet zelf hoeft te betalen, is er idd geen reden tot klagen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het een heel gepuzzel is, als je dagelijks met verschillende vervoerders reist (afhankelijk bent van) om de juiste reisproducten te krijgen voor een redelijke prijs.
En dan maar hopen dat ze allemaal werken.

Moedt

Ongelezen bericht door Moedt »

sjohie schreef:Ik ben overigens zeer content met mijn OV-chip(business)kaart, niks geen gedoe meer met kaartjes kopen, deze later declareren en wat al niet meer. Gewoon naar het station, "bliep", en presto.

Overigens is het voordeel van die lokale vervoerders, dat zij die onrendabele lijnen wél weer rendabel kunnen exploiteren, en dus krijgen we netto meer OV voor onze provinciale belastinggelden. :wink:
Dat rendabel exploiteren is dus niet het geval aangezien vervoerders failliet dreigen te gaan.
Denk maar aan Syntus nog niet zo lang geleden.
Maar Connerxxion zit ook niet best op dit moment.

Gesloten