LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Openbaar Vervoerswet
Openbaar Vervoerswet
Weet iemand iets over de inhoud van de Openbaar Vervoerswet of waar ik die kan vinden? Ik heb op Google gezocht, maar niks gevonden.
Re: Openbaar Vervoerswet
Thanx, was even vergeten hoe het ook alweer heette. Oh god...ik geloof dat ik al begin met rijmen
Heb het nu een beetje globaal doorgenomen, maar ik kan niet vinden wat ik zoek. Misschien dat iemand mij kan helpen.
Volgens een collega zou het wettelijk geregeld dat kinderen tot 4 jaar gratis met openbaar vervoer mogen. Ik wil dat nu nakijken, maar het enige wat ik kan vinden is dat volgens er geen verbod op artikel 70 is bij kinderen tot 4 jaar als er een begeleider bij is. Maar artikel 70 is in 2005 vervallen.
Volgens een collega zou het wettelijk geregeld dat kinderen tot 4 jaar gratis met openbaar vervoer mogen. Ik wil dat nu nakijken, maar het enige wat ik kan vinden is dat volgens er geen verbod op artikel 70 is bij kinderen tot 4 jaar als er een begeleider bij is. Maar artikel 70 is in 2005 vervallen.
Zou de vakbond die de belangen behartigt voor werknemers binnen de openbaar vervoer-sector dit niet weten?
Kinderen onder de 4 jaar worden kostenloos vervoerd indien zij geen aanspraak maken op een zitplaats
Geplaatst op 17 Nov 2006 14:47 door S.
Geen idee!Zou de vakbond die de belangen behartigt voor werknemers binnen de openbaar vervoer-sector dit niet weten?
Geplaatst op 17 Nov 2006 14:53 door Robus
Je normaal gesproken wel, maar is dat ook wettelijk vastgelegd? Dat zou ik wel willen weten.Kinderen onder de 4 jaar worden kostenloos vervoerd indien zij geen aanspraak maken op een zitplaats
Bel eens met verschillende OV bedrijven........
Vast wel!Bailey schreef:Geen idee!
Dat weten ze zeker. Die vraag zullen de betrokken bonden geregeld via hun leden krijgen.
Dit is vastgelegd in de Algemene Vervoersvoorwaarden, artikel 4 lid 2, gebaseerd op artikelen 41 en 42 Besluit Personenvervoer.Voor kinderen jonger dan vier jaar is geen vervoerprijs verschuldigd, mits voor hen geen afzonderlijke zitplaats wordt verlangd.
http://www.vbn-bv.nl/ovinfo/algemeen.asp?vPaginaID=257
Dank je wel, je hebt mij geweldig geholpen!
http://www.vbn-bv.nl/algemeen_nvb.asp?vPaginaID=90
Vervoer van kinderen:
Kinderen tot 4 jaar worden gratis vervoerd, maar kunnen dan geen aanspraak maken op een zitplaats. De begeleider van deze kinderen kan iedereen met een geldig vervoerbewijs zijn. Een begeleider mag gratis meerdere kinderen tot 4 jaar meenemen.
Bedankt, maar zover waren we al.
-
Bailey wellicht ten overvloede, maar het besluit personenvervoer is opgenomen in de Wet Personenvervoer 2000. Dat houdt in dat het via deze wettelijk geregeld is.
Komen we nu op een ander deel en een hoop weten dat niet en er zijn zelfs chauffeurs die dat stellig ontkennen, maar helaas is dit ook in hetzelfde besluit opgenomen.
Het betreft reductiegerechtigden.
Ouderen van 65 jaar en ouder, indien deze kunnen aantonen middels een 65+ pas (wordt tegenwoordig niet meer uitgegeven) of indentiteitsbewijs zijn reductie gerechtigd.
Kinderen vanaf 4 tot en met 11 jaar zijn per strippenkaart reductiegerechtigd en met abonnement tot en met 18 jaar (geen combinatie met abonnement en strippenkaart). Kinderen 12 jaar en ouder is voor de strippenkaart voltarief.
Wat wil ik nu zeggen.
Wanneer oma of opa met haar 2 reductiegerechtigde kleinkinderen op de bus komt en een kaartje wilt kopen dan kan zij wanneer zij geen rose strippenkaart heeft net als ieder ander een kaartje in de bus kopen. Moet zij dan, als zij zelf de kinderen niet op haar rose kaart wilt stempelen, 1 kaart of 2 kaarten kopen voor haar kinderen. Antwoord is slechts 1 kaartje van € 1,60 of € 2,40 of € 6,40. Hij of zij betaald dus enkelt voor 1 persoon de benodigde zones. Een kind telt enkelt voor de grijze strippenkaarten te koop in de bus of automaat in theoretische zin voor de helft. Wanneer oma of opa met 1 kleinkind reist en voor zichzelf ook een kaartje in de bus koopt, geldt hetzelfde.
Nog leuker wordt het wanneer er 4 kinderen en 2 volwassenen 65+ mee willen en allen een kaartje kopen. Hun moeten allen 2 zonemee. Je hebt hier dus maar 3 kaartjes van 2,40 voor nodig. Dus betalen zij maar € 7,20.
Leuke wetenswaardigheid voor een ieder die kinderen heeft en het altijd anders heeft gedaan.
Komen we nu op een ander deel en een hoop weten dat niet en er zijn zelfs chauffeurs die dat stellig ontkennen, maar helaas is dit ook in hetzelfde besluit opgenomen.
Het betreft reductiegerechtigden.
Ouderen van 65 jaar en ouder, indien deze kunnen aantonen middels een 65+ pas (wordt tegenwoordig niet meer uitgegeven) of indentiteitsbewijs zijn reductie gerechtigd.
Kinderen vanaf 4 tot en met 11 jaar zijn per strippenkaart reductiegerechtigd en met abonnement tot en met 18 jaar (geen combinatie met abonnement en strippenkaart). Kinderen 12 jaar en ouder is voor de strippenkaart voltarief.
Wat wil ik nu zeggen.
Wanneer oma of opa met haar 2 reductiegerechtigde kleinkinderen op de bus komt en een kaartje wilt kopen dan kan zij wanneer zij geen rose strippenkaart heeft net als ieder ander een kaartje in de bus kopen. Moet zij dan, als zij zelf de kinderen niet op haar rose kaart wilt stempelen, 1 kaart of 2 kaarten kopen voor haar kinderen. Antwoord is slechts 1 kaartje van € 1,60 of € 2,40 of € 6,40. Hij of zij betaald dus enkelt voor 1 persoon de benodigde zones. Een kind telt enkelt voor de grijze strippenkaarten te koop in de bus of automaat in theoretische zin voor de helft. Wanneer oma of opa met 1 kleinkind reist en voor zichzelf ook een kaartje in de bus koopt, geldt hetzelfde.
Nog leuker wordt het wanneer er 4 kinderen en 2 volwassenen 65+ mee willen en allen een kaartje kopen. Hun moeten allen 2 zonemee. Je hebt hier dus maar 3 kaartjes van 2,40 voor nodig. Dus betalen zij maar € 7,20.
Leuke wetenswaardigheid voor een ieder die kinderen heeft en het altijd anders heeft gedaan.