Ik zit niet in de politiek, heb niet gestudeerd als vervoersdeskundige, economie of iets dergelijks, maar kan ik buigen over een jarenlange Nederlandse ervaringsdeskundige, ik woon er al 37 jaar, en ben van nature een wereldwijde observator, lid van Greenpeace e.a. en in bezit van een geldig Nederlands HBO- diploma.
Iets moet me van het hart en hoop dat ik hiermee medestanders voor een plan kan krijgen.
Wat zou dit Kikkerlandje met al zijn regels en regeltjes er beter van worden als zij bij DE EU een plan zouden indienen om al het openbaar vervoer, te beginnen in ons land, tegen een landelijk zeer laag tarief aan te bieden. En met laag bedoel ik ook laag. Een uitkeringsgerechtigede (bijstand/AOW etc..) die op het minimum zit neemt voor hem of haar "plezier" de trein / bus of zelfs een concurrende taxi. Op het kopen van (brom) fietsen geven wij aankooppremies (zelfde als aankoop isolatie of witgoed met een A "keurmerk")
Gelijkertijd breiden wij het publieke vervoersnet flink uit en breiden wij ook uit met veilige (brom)fiets en skate / step routes. De taxi's mogen collectieve vervoer aanbieden (Meerdere personen met diverse eindbestemmingen) Sharing... met een mooi woord.
Tevens stimuleren wij weer, nu anders graag, het carpoolen, het huren of delen van een auto. Ook een bijdrage is dat alle uitkerings instanties de eis laten vallen dat 1,5 uur enkele reis p/d rijden naar een werkgever pas het limiet is om niet te solliciteren. Werkgevers hun uiterste best doen (premie?) werknemers uit hun eigen regio te halen. Werkgevers erop wijzen dat flexibele arbeidstijden er niet voor niets zijn. Telewerken bij hun nog meer stimuleren.
De financiering komt vanuit de motorrijtuigenbelasting, Accijns op benzine/diesel voor personen auto's, afschaffen uitbreiding wegennet, afschaffing alle fiscale werkgevers en werknemers voordelen met betrekking tot het "moeten hebben van een "zakelijke" auto.
Veel voordelen...in 1 klap!
Het file probleem zal zich zeker niet uitbreiden, maar zelfs op termijn afnemen. Dit houdt in dat ook het milieu in de ruimste zin des woords gespaard gaat worden.
Het is een korte opsomming en zeker kan er hier en daar wat zaken toegewoegd of aangepast worden, maar er is een begin. En dat ik dit opschrijf weet ik zeker dat met mij al vaker om dit soort maatregelen gevraagd is.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] openbaarvervoertarief versus file en mileu problemen
Re: openbaarvervoertarief versus file en mileu problemen
Ik ben het er mee eens dat je het OV prioriteit kan bieden om een deel van het milieuprobleem en het zogenoemde congestievorming tegen te gaan.
Er is inderdaad een cirkeltje gaande, meer autogebruik, meer congestie en vertragingen, vraag OV daalt, frequentie OV daalt, OV kosten hoger, auto's worden aantrekkelijker etc. Dit alles kan door stijgende inkomens (bijv) bewerktstellig worden. Om de cirkel te onderbreken zijn er een aantal mogelijke oplossingen, OV prioriteit en subsidies OV (etc).
Om het OV heel goedkoop te maken is een enorme bult geld nodig, zoals U suggereerde kan dat uit accijns ed. Nu komt mijn kleine maar, als het OV goedkoop zal worden zal de cirkel zich omkeren, hoge frequentie OV, minder autobezit, minder inkomen van U genoemde accijns, nog meer gebruik OV en dat kan weer leiden tot bijvoorbeeld ontzettend veel busgebruik. NU is hier ook een probleem, buslijnen die kruisen en te veel aan bussen geven alleen nog maar een groter probleem. Als er congestie van bussen ontstaat, zal dat alleen maar grotere vertragingen opleveren dan de auto-congestie.
Nu ben ik een voorstander van het OV, dat wel. Want bij uitbreiden van het wegennet is ook een probleem, betere infrastructuur leidt tot meer gebruik ervan en zal binnen de korste tijd weer een uitbreiding nodig zijn.
Ik zit ook niet in de politiek.
Groeten,
Lieke Vrancken
Er is inderdaad een cirkeltje gaande, meer autogebruik, meer congestie en vertragingen, vraag OV daalt, frequentie OV daalt, OV kosten hoger, auto's worden aantrekkelijker etc. Dit alles kan door stijgende inkomens (bijv) bewerktstellig worden. Om de cirkel te onderbreken zijn er een aantal mogelijke oplossingen, OV prioriteit en subsidies OV (etc).
Om het OV heel goedkoop te maken is een enorme bult geld nodig, zoals U suggereerde kan dat uit accijns ed. Nu komt mijn kleine maar, als het OV goedkoop zal worden zal de cirkel zich omkeren, hoge frequentie OV, minder autobezit, minder inkomen van U genoemde accijns, nog meer gebruik OV en dat kan weer leiden tot bijvoorbeeld ontzettend veel busgebruik. NU is hier ook een probleem, buslijnen die kruisen en te veel aan bussen geven alleen nog maar een groter probleem. Als er congestie van bussen ontstaat, zal dat alleen maar grotere vertragingen opleveren dan de auto-congestie.
Nu ben ik een voorstander van het OV, dat wel. Want bij uitbreiden van het wegennet is ook een probleem, betere infrastructuur leidt tot meer gebruik ervan en zal binnen de korste tijd weer een uitbreiding nodig zijn.
Ik zit ook niet in de politiek.
Groeten,
Lieke Vrancken