De reis per trein met Veolia over de lijn Nijmegen-Roermond is met OV chipkaart zo'n 23% duurder dan een papieren kaartje: Nijmegen Heyendaal-Roermond kost met papieren kaartje €12,90 en met OVchip €15,92. Roermond-Cuijk met korting kaartje: €6,70 en OV €8,23
Bovendien zijn de tarieven niet publiekelijk beschikbaar, op NS.nl en OV9292.nl krijg je de tarieven van de papieren kaartjes. Het blijft dus tamelijk geheim wat de ov-reizen met Veolia kosten, pas na printen van het transactieoverzicht van de OVkaart kom je daar achter.
Verder is bij NS in juni en juli de gehele dag reizen met korting mogelijk, bij Veolia alleen na 09.00 uur; dat is ook nog eens een fikse verhoging van het tarief.
En dan promoot Veolia het reizen met de OV-kaart omdat na 7 juli de strippenkaart is afgeschaft. U weet nu waarom. Het is tenslotte een leuke opsteker om je passagiers stiekem 23% meer te laten betalen :-$
En die stoeltjes in de Veoliatreinen zitten ook nog eens voor geen meter, maar dat terzijde.
Reactie van Veolia na mijn klacht: (let op de rare manier van formuleren dat ze géén korting geven in vakantietijd, en toegeven dat de prijzen niet openbaar zijn zonder met de ogen te knipperen!)
Inderdaad geldt bij Veolia dat u altijd de dalurenkorting ontvangt bij reizen na 9.00 uur. Dit is dus ook tijdens de vakantie. De prijzen voor de trein op 9292ov zijn gebaseerd op de N.S. tarieven terwijl de N.S. een andere grondslag gebruikt. De eigen tarieven van Veolia zijn momenteel nog niet beschikbaar. Hierdoor bent u bij korte reizen duurder uit dan de door N.S. vermelde tarieven. Daar de papieren treinkaartjes voorlopig nog geldig zijn adviseren wij u deze te gebruiken daar deze over het algemeen goedkoper zijn dan het reizen met de OV Chipkaart.
Met vriendelijke groet M van Haaren, medewerkster klantenservice Veolia-transport.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] OV chip en Veolia: 23% prijsverhoging
Re: OV chip en Veolia: 23% prijsverhoging
en ook in 2013 betaal je nog veel te veel met je ov-chipkaart ten opzichte van een papieren ticket als je met veolia op de lijn Nijmegen-Roermond en dan krijg je de volgende reactie als je een klacht indient en géén verzoek om restitutie!:
"Geachte heer Vos,
U hebt bij ons een restitutieverzoek ingediend, omdat er naar uw mening een onjuist tarief van uw OV-chipkaart is afgeschreven.
Uit controle van uw kaartgegevens, voor datum 27-01-2013, is gebleken dat wij helaas niet kunnen overgaan tot vergoeding.
Naar aanleiding van uw opmerking over de hogere tarieven van het reizen met de OV-chipkaart bij Veolia ten opzichte van de papieren NS-treinkaartje schrijven wij u dit bericht.
Doordat de tarieven voor het reizen met het papieren NS-treinkaartje en het reizen met de OV-chipkaart op een Veolia-traject volgens twee verschillende methodes berekend worden, ontstaat er een prijsverschil.
Het tarief van het reizen met de OV-chipkaart is gebaseerd op het totaal afgelegde kilometers tussen het station waar u instapt en het station waar u uitstapt. De tarieven van de OV-chipkaart zijn vastgesteld in overeenstemming met de provincie Limburg.
Afhankelijk van het traject dat u aflegt, kan het reizen met de OV-chipkaart ten opzichte van het NS-treinkaartje duurder of goedkoper zijn.
In uw geval is het reizen met het papieren NS-treinkaartje voordeliger dan het reizen met de OV-chipkaart. Ons advies is om zo lang mogelijk met het NS-treinkaartje (indien dit mogelijk is in combinatie met uw NS abonnement) te blijven reizen.
Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u op de volgende manieren contact met ons opnemen:....."
"Geachte heer Vos,
U hebt bij ons een restitutieverzoek ingediend, omdat er naar uw mening een onjuist tarief van uw OV-chipkaart is afgeschreven.
Uit controle van uw kaartgegevens, voor datum 27-01-2013, is gebleken dat wij helaas niet kunnen overgaan tot vergoeding.
Naar aanleiding van uw opmerking over de hogere tarieven van het reizen met de OV-chipkaart bij Veolia ten opzichte van de papieren NS-treinkaartje schrijven wij u dit bericht.
Doordat de tarieven voor het reizen met het papieren NS-treinkaartje en het reizen met de OV-chipkaart op een Veolia-traject volgens twee verschillende methodes berekend worden, ontstaat er een prijsverschil.
Het tarief van het reizen met de OV-chipkaart is gebaseerd op het totaal afgelegde kilometers tussen het station waar u instapt en het station waar u uitstapt. De tarieven van de OV-chipkaart zijn vastgesteld in overeenstemming met de provincie Limburg.
Afhankelijk van het traject dat u aflegt, kan het reizen met de OV-chipkaart ten opzichte van het NS-treinkaartje duurder of goedkoper zijn.
In uw geval is het reizen met het papieren NS-treinkaartje voordeliger dan het reizen met de OV-chipkaart. Ons advies is om zo lang mogelijk met het NS-treinkaartje (indien dit mogelijk is in combinatie met uw NS abonnement) te blijven reizen.
Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u op de volgende manieren contact met ons opnemen:....."
Re: OV chip en Veolia: 23% prijsverhoging
23? eerder 100 bij mij.
Ik ben in Juli 2013 met de NS, veolia en arriva gereist i.v.m. werkzaamheden(of zo iets dergelijks) en dat we niet langs utrecht centraal konden.
Een normaal kaartje van Harlinger Haven naar Echt kost 24,60 en met 40% korting, zoals bij mij, zou het 14,80 kosten.
We hebben het volgende reisschema gehad:
Arriva - Harlingen Haven - Leeuwarden - Groningen
+- 10 euro
NS - Groningen - Zwolle - Nijmegen
14,10
Veolia - Nijmegen - Roermond
+- 10 euro
NS - Roermond - Echt
1,18
De NS heeft ongeveer gerekent wat het hele bedrag zou moeten zijn, hier heb ik de NS over gebelt en dit vonden hun volledig normaal dat dit bedrag zo hoog was, wat de vrouw zei kwam eigenlijk neer op: "had je maar een kaartje moeten kopen" alleen dan op een verzachte aardige manier verteld.
Ik weet niet precies hoeveel mij is afgenomen van mijn kaart bij Veolia en Arriva aangezien ov-chipkaart.nl niet mee wil werken, het toont het overzicht niet ook al heb ik het aangevraagt.
Ik had voor de reis 20 euro erop, daarna 25 bij gedaan, daarna nog is 25 bij gedaan en ik heb nu nog 6 euro erop. Ga na, een reis die 30 euro moest kosten heeft me meer dan 60 euro gekost!!!
Absurd en de NS zegt gelijk dat het niet hun fout is maar dat het het systeem is.
Fijn!
Nog meer mensen met zo'n ervaring?
Ik ben in Juli 2013 met de NS, veolia en arriva gereist i.v.m. werkzaamheden(of zo iets dergelijks) en dat we niet langs utrecht centraal konden.
Een normaal kaartje van Harlinger Haven naar Echt kost 24,60 en met 40% korting, zoals bij mij, zou het 14,80 kosten.
We hebben het volgende reisschema gehad:
Arriva - Harlingen Haven - Leeuwarden - Groningen
+- 10 euro
NS - Groningen - Zwolle - Nijmegen
14,10
Veolia - Nijmegen - Roermond
+- 10 euro
NS - Roermond - Echt
1,18
De NS heeft ongeveer gerekent wat het hele bedrag zou moeten zijn, hier heb ik de NS over gebelt en dit vonden hun volledig normaal dat dit bedrag zo hoog was, wat de vrouw zei kwam eigenlijk neer op: "had je maar een kaartje moeten kopen" alleen dan op een verzachte aardige manier verteld.
Ik weet niet precies hoeveel mij is afgenomen van mijn kaart bij Veolia en Arriva aangezien ov-chipkaart.nl niet mee wil werken, het toont het overzicht niet ook al heb ik het aangevraagt.
Ik had voor de reis 20 euro erop, daarna 25 bij gedaan, daarna nog is 25 bij gedaan en ik heb nu nog 6 euro erop. Ga na, een reis die 30 euro moest kosten heeft me meer dan 60 euro gekost!!!
Absurd en de NS zegt gelijk dat het niet hun fout is maar dat het het systeem is.
Fijn!
Nog meer mensen met zo'n ervaring?