LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV chipkaart - beledigend en dom?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Guardian72
Contacteer:

OV chipkaart - beledigend en dom?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ook wij hebben een paar van die ov chipkaarten.
Zelf een anonieme (gebruik nauwelijks OV) maar vrouwlief een persoonlijke.

Omdat zij ook minder van OV gebruik maakt, heeft zij de automatische opwaardering stopgezet.
Dit is ook bevestigd per mail, dus, einde van dat zou je denken.

Maar nee, OV chipkaart (anders dan in de voorwaarden staat) besluit om na opzegging alsnog op te waarderen. Incasso geblokkeerd, want opgezegd (en door OVC bevestigd) - maar volgt mail van OVC : incasso mislukt, wilt u betalen.

Bericht gestuurd, uitgelegd, en gevraagd waarom toch opgewaardeerd was - want saldo was nog bijna 6 euro (meer dan opstaptarief/reservering van 4 euro bij connexxion).

Komt automatisch mailtje terug dat volgens voorwaarden blah blah ze op waarderen.
(https://www.ov-chipkaart.nl/reizen/ovch ... pladen.htm - hier staat dat als het saldo onder de 0 komt.. ) Echter - helaas - het saldo van deze kaart is nooit onder de 0 euro geweest..
Wanneer worden bedragen afgeschreven?

Als u automatisch opladen op uw kaart heeft staan, gebeurt het volgende:

U reist en uw saldo komt onder € 0. Uw kaart wordt dan automatisch opgeladen. Het bedrag per keer wordt direct bijgeschreven bij het saldo op uw kaart. Dit bedrag wordt aan u voorgeschoten.
Dus, nogmaals uitleg per mail gestuurd - en gevraagd of ze zich aan hun eigen voorwaarden zouden willen houden en de incasso (die opgezegd is, en door hun bevestigd)

Weer een nietszeggend bericht dat volgens hun voorwaarden .. blah blah..
En, nogmaals een herinnering dat er betaald moet worden.

Ik vraag me af - als men probeert alsnog te incasseren, nadat men zelf bevestigd hebben dat dit automatisch opladen gestopt is, niet een onrechtmatige incasso is.
En, of mensen daar zitten die bewust frustreren - omdat mails / berichten niet inhoudelijk gelezen worden.

Gelukkig is het geen groot probleem - financieel gezien - maar blijft wel de frustratie dat je als kleine man/vrouw tegen zo`n onpersoonlijk gedrocht niets kan beginnen. Wie wilde die kaart - en waarom heb je als 'klant' (of slachtoffer) alleen maar het recht om te betalen en verder mag je zwijgen..
Plus de vraag die blijft - werken daar wel mensen, of is alles geautomatiseerd... ?

lichtstad

Re: OV chipkaart - beledigend en dom?

Ongelezen bericht door lichtstad »

De hamvraag is:
Wanneer is het laatst met de kaart gereisd?
Wanneer is de automatische opwaardering stop gezet?

Het mag duidelijk zijn, dat de opwaardering gebeurd tijdens het reizen, maar de kosten pas later op de bankafschriften te lezen zijn.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik weet het niet zeker (want ik reis ook nooit met het OV). maar er staat me bij dat de NS juist een minimaal saldo hanteert van 20 euro bij automatisch opwaarderen.
Dus als je nog 19,50 saldo hebt, en je wil een treinreisje maken die 10 euro kost , betekent dat dat er automatisch 20 euro op wordt gestort. Misschien is zoiets aan de hand ?

Overigens wel vreemd dat de voorwaarden van NS en van de Chipkaart dan zo afwijkend zijn van elkaar.

En zoals lichstad zegt, het kan natuurlijk zijn dat de stopzetting van automatisch betalen, en de automatische opwaardering elkaar net gekruist hebben. Maar als er bijvoorbeeld enkele dagen (of meer) tussenzitten is het wel dubieus ja.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Gewoon even inchecken, een treinreisje maken, en kijken of het weer automatisch wordt opgewaardeerd...

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

langste adem schreef:Ik weet het niet zeker (want ik reis ook nooit met het OV). maar er staat me bij dat de NS juist een minimaal saldo hanteert van 20 euro bij automatisch opwaarderen.
Dus als je nog 19,50 saldo hebt, en je wil een treinreisje maken die 10 euro kost , betekent dat dat er automatisch 20 euro op wordt gestort. Misschien is zoiets aan de hand ?
Klopt voor de anonieme chipkaart. Daar moet je 20 euro aanbetalen om te mogen instappen. Dan heb je nog geen milimeter met de trein gereden. Bij de persoonlijke chipkaart is het 10 euro
Overigens wel vreemd dat de voorwaarden van NS en van de Chipkaart dan zo afwijkend zijn van elkaar.
Dit heeft niks met elkaar te maken. NS schrijft een aanbetaling af als je instapt. En TransLink waardeerd je saldo automatisch op als je onder een bepaald bedrag komt. Standaard is dat bedrag conform voorwaarden 0, maar je kunt dit zelf wijzigen naar 10, 20 of 50 (geloof ik).
En zoals lichstad zegt, het kan natuurlijk zijn dat de stopzetting van automatisch betalen, en de automatische opwaardering elkaar net gekruist hebben. Maar als er bijvoorbeeld enkele dagen (of meer) tussenzitten is het wel dubieus ja.
Dan nog horen zij niet alsnog aan te dringen om betaling, want die is dan onterecht. En horen ze natuurlijk antwoord op de vragen te geven en niet een standaard mail dat over iets heel anders gaat.

Guardian72
Contacteer:

even ter verduidelijking:
Opzegging gedaan half December 2015.
ivm vakantie etc. daarna niet meer met de bus (niet per trein) gereisd tot 8 januari van dit jaar.

Opstaptarief bus bij ons 4 euro (connexxion Noord Holland, weet niet of dat overal gelijk is).
Tarief bij opzegging 5 euro 84

Afspraak was destijds opladen indien saldo op 0 of lager komt.

De grootste frustratie is dat je alleen maar automatische mails krijgt - en niet een echt antwoord van iemand die ook je mail inhoudelijk heeft gelezen.
En, als kleine man kan je niets tegen zo`n 'bedrijf' beginnen, helaas :(

taxikemperman

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Half december. Feestdagentijd. Dan hebben bedrijven meer tijd nodig om post te lezen.
Niet inhoudelijk reageren op emails is standaard bij alle bedrijven met "Klantenservice"

Misschien wel handig om uitdraai bij automaat te maken of via je persoonlijke account op de OVchip site van de laatste transacties zodat je kan bewijzen dat je niet bij aanvang van de reis onder 0 bent grkomen

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Guardian72 schreef:......Opstaptarief bus bij ons 4 euro.....
Opstaptarief wat wordt ingehouden is E 4,- bij bus, tram, metro
Opstaptarief wat wordt ingehouden bij NS is E 20,- (bij een gewone kaart, zonder kortingen enz.)

Omdat een soort borg is voor de vervoerder zijn de bedragen verschillend. Immers reiskosten in de trein zijn meestal hoger dan in rest OV.

Tip: Zou de kaart nog eens even uitlezen wat NU het saldo is. Klopt het dat er nog bijna 6 euro op staat, dan hoef je natuurlijk geen geld bij te storten.

Guardian72
Contacteer:

We hebben de strijd maar opgegeven.
Gelijk hebben, en gelijk krijgen zijn werelden van verschil.

En gezien het feit dat we altijd opletten hoeveel we waar uitgeven wisten we zeker wat het saldo was (want, dan bij automatische opwaardering zorg je voor voldoende saldo).

Het gevecht aangaan met deze (piep) kost teveel tijd, energie en stress terwijl je niets kan beginnen.

lichtstad

Guardian72 schreef:even ter verduidelijking:
Opzegging gedaan half December 2015.
ivm vakantie etc. daarna niet meer met de bus (niet per trein) gereisd tot 8 januari van dit jaar.

Opstaptarief bus bij ons 4 euro (connexxion Noord Holland, weet niet of dat overal gelijk is).
Tarief bij opzegging 5 euro 84

Afspraak was destijds opladen indien saldo op 0 of lager komt.

De grootste frustratie is dat je alleen maar automatische mails krijgt - en niet een echt antwoord van iemand die ook je mail inhoudelijk heeft gelezen.
En, als kleine man kan je niets tegen zo`n 'bedrijf' beginnen, helaas :(
Duidelijk is het niet!

Ik had al eens de vraag gesteld, wanneer(datum) voor het laatste gereist?
Wanneer is de opwardering geweest (datum)?

Wat zegt je "Mijn OV Chipkaart" ?

Hier kan je nalezen, hoe het automatische opladen ter werk gaat.

Als u automatisch opladen op uw kaart heeft staan, gebeurt het volgende:

U reist en uw saldo komt onder € 0. Uw kaart wordt dan automatisch opgeladen. Het bedrag per keer wordt direct bijgeschreven bij het saldo op uw kaart. Dit bedrag wordt aan u voorgeschoten.
De oplaadtransactie wordt ’s nachts door uw vervoerder naar het centrale OV-chipkaartsysteem gestuurd ter verwerking. Daarna gaat de opdracht naar uw bank om het bedrag van uw bankrekening af te schrijven. Het bedrag wordt uiterlijk vijftien dagen na het ontvangen van uw reistransactie afgeschreven.
Er zit dus een aantal dagen tussen het bijstorten van saldo op uw kaart en de afschrijving van uw bankrekening. Het kan zijn dat uw kaart ondertussen meerdere keren automatisch is opgeladen. Deze bedragen worden dan tegelijk afgeschreven van uw bankrekening.
In de omschrijving op uw bankafschrift ziet u op welke datum en tijdstip het automatisch opladen bedrag op uw kaart is bijgestort.
U kunt de oplaadtransactie controleren in uw Mijn OV-reishistorie. Heeft u nog geen Mijn OV-chipkaartaccount, meldt u dan eenvoudig aan.

Guardian72
Contacteer:

Laatste keer (met bus) gereisd : 14-12-15
Na afloop reis, saldo op kaart: EUR 5,84
Daarna wijziging doorgevoerd en is verwerkt en bevestigd op 16-12-2015

Eerste reis na opzegging: 8-1-16
Saldo op kaart bij aanvang die reis: EUR 5,84
Saldo na einde reis: EUR 3,17
Prijs reis dus EUR 2,67

Hierna wilde OVC pas weer gaan incasseren, wat ons inziens te vroeg is daar het saldo zowiezo niet onder de 0 EUR is gekomen (MIJN omgeving bevestigd dit) en men al had bevestigd dat de automatisch opladen dienst gestopt was per 15-12.

Alleen, omdat daar niemand inhoudelijk reageert op onze vragen - komen we niet verder.

Wat mij dus verbaast is dat er toch wel enige tijd zit tussen einde automatisch opladen, en de eerstvolgende reis - maar dat bij beide gelegenheden het saldo op de kaart nooit onder de 0 euro is gekomen (tenzij de systemen van OV chip ineens meer gingen inhouden in de bus (dus, 6 euro of meer als starttarief) zodat gedurende de reis het saldo onder 0 gekomen zou zijn - maar dan nog...)

lichtstad

Guardian72 schreef:Laatste keer (met bus) gereisd : 14-12-15
Na afloop reis, saldo op kaart: EUR 5,84
Daarna wijziging doorgevoerd en is verwerkt en bevestigd op 16-12-2015

Eerste reis na opzegging: 8-1-16
Saldo op kaart bij aanvang die reis: EUR 5,84
Saldo na einde reis: EUR 3,17
Prijs reis dus EUR 2,67

Hierna wilde OVC pas weer gaan incasseren, wat ons inziens te vroeg is daar het saldo zowiezo niet onder de 0 EUR is gekomen (MIJN omgeving bevestigd dit) en men al had bevestigd dat de automatisch opladen dienst gestopt was per 15-12.

Alleen, omdat daar niemand inhoudelijk reageert op onze vragen - komen we niet verder.

Wat mij dus verbaast is dat er toch wel enige tijd zit tussen einde automatisch opladen, en de eerstvolgende reis - maar dat bij beide gelegenheden het saldo op de kaart nooit onder de 0 euro is gekomen (tenzij de systemen van OV chip ineens meer gingen inhouden in de bus (dus, 6 euro of meer als starttarief) zodat gedurende de reis het saldo onder 0 gekomen zou zijn - maar dan nog...)

Dus je hebt deze procedure gevolgt?

http://uploadenfoto.nl/pictures/cc29a0d ... d9a570.png

Guardian72
Contacteer:

lichtstad schreef:

Yep.

En OV Chip heeft dit (per mail) bevestigd dat het verwerkt was.

Dus - of ze belazeren de boel.
Of verwerken betekent bij hun "we hebben uw bericht/formulier gelezen en op onze 'to-do' stapel gelegd tot het moment dat wij u waardig genoeg achten uw verzoek echt te behandelen"....

En ja - automagisch opladen is ook middels "ophalen bestelling" van de kaart gehaald
(Dit vind ik vreemd - maar dat terzijde)

lichtstad

Guardian72 schreef:
lichtstad schreef:

Yep.

En OV Chip heeft dit (per mail) bevestigd dat het verwerkt was.

Dus - of ze belazeren de boel.
Of verwerken betekent bij hun "we hebben uw bericht/formulier gelezen en op onze 'to-do' stapel gelegd tot het moment dat wij u waardig genoeg achten uw verzoek echt te behandelen"....

En ja - automagisch opladen is ook middels "ophalen bestelling" van de kaart gehaald
(Dit vind ik vreemd - maar dat terzijde)

Op 14.12.2015 gereisd en opgezegd.
Wanneer was dan de afboeking op de bank?
Op 16.12.2015 al verwerkt?

Met de post verstuurd en 2 dagen later al verwerkt, dat is toch snel.

Er blijft nog de optie over, om weer schriftelijk naar dit adres de klacht te sturen, waarom nog opgewaardeerd is, ofwel opgezegd is/was.!

Guardian72
Contacteer:

lichtstad schreef: Er blijft nog de optie over, om weer schriftelijk naar dit adres de klacht te sturen, waarom nog opgewaardeerd is, ofwel opgezegd is/was.!
reeds 2 keer gedaan - en elke keer weer hetzelfde (knip & plak?) antwoord.
Zoals gezegd - voor zover wij weten is alles volgens de regels / voorwaarden van TLS gegaan - maar houden ze zich er zelf niet helemaal aan.

Het is maar zo - ik ga er echt niet meer tijd aan besteden - omdat dat gebleken zinloos is, er werken geen mensen maar alleen computers.

@ FRL - nope - Qliner is niet mee gereisd. (Laatste keer daarmee was in Mei 2015)

lichtstad

Guardian72 schreef:
lichtstad schreef: Er blijft nog de optie over, om weer schriftelijk naar dit adres de klacht te sturen, waarom nog opgewaardeerd is, ofwel opgezegd is/was.!
reeds 2 keer gedaan - en elke keer weer hetzelfde (knip & plak?) antwoord.
Zoals gezegd - voor zover wij weten is alles volgens de regels / voorwaarden van TLS gegaan - maar houden ze zich er zelf niet helemaal aan.

Het is maar zo - ik ga er echt niet meer tijd aan besteden - omdat dat gebleken zinloos is, er werken geen mensen maar alleen computers.

@ FRL - nope - Qliner is niet mee gereisd. (Laatste keer daarmee was in Mei 2015)

Dus niet naar het postadres gestuurd, dat je aantwoord via mail kreeg?

Ook het opzeggen moet via het postadres gebeuren.

Maar ik zou er ook geen energie meer insteken.

Gesloten