LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV Chipkaart en Licht Verstandelijk Beperkte jongeren

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Ruud03

OV Chipkaart en Licht Verstandelijk Beperkte jongeren

Ongelezen bericht door Ruud03 »

Als orthopedagogisch werker op een behandelgroep voor licht verstandelijk beperkte jongeren loop ik tegen het volgende aan:
Ik werk op een behandelgroep voor LVB jongeren in de buurt van Utrecht, de meeste van onze jongeren werken of gaan op school in de omgeving van Utrecht en reizen met het openbaar vervoer.
Tot nu toe ging dat via een abonnement of buskaart, dit kan binnenkort niet meer.
Door dat er meerdere vervoerders in het spel zijn en onze jongeren zich niet altijd aan de regels kunnen houden zijn we bang dat de kosten erg uit de hand gaan lopen, met de chipkaart.
Een traject abonnement schijnt niet te kunnen omdat er meerdere vervoersmaatschappijen in het spel zijn en dus de kosten dan heel hoog worden, en de chip opladen is met onze jongeren (licht verstandelijk beperkt) een groot risico omdat er vergeten word in of uit te checken.
En sommige jongeren die het nu al moeilijk vinden naar school te gaan, naar andere plekken en of plaatsen reizen dan de afspraak is.
Al met al het beloofd één grote ellende te worden dit systeem voor jongeren die op een groep wonen....
Is er iemand die ervaring heeft met dit probleem of de ideale oplossing weet voor onze groep?

Met vriendelijke Groet, Ruud

anita1971

Re: OV Chipkaart en Licht Verstandelijk Beperkte jongeren

Ongelezen bericht door anita1971 »

Het lijkt misschien wel 1 grote ellende maar in London doen ze niet anders...........
Daar heb je als enige regelmatig vervoer middel de ostercard en ik heb daar nog nooit iemand horen klagen.

Bij mij is het 1x mis gegaan omdat ik mijn kaart als voordeelurenkaart vergeten was op te laden.
In Almere bij een info bali geweest en na 5 dagen stond het "te veel" verreisde op mijn rekening.

Ruud03

Als je gewoon een traject abonnement zou kunnen afsluiten geen probleem maar zoals het nu is, is het echt niet werkbaar voor onze jongeren, gaat heel veel geld kosten en het is al geen vet pot in de hulpverlening!

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Denk niet dat daar een oplossing voor is.

Je zult toch echt bij de verantwoordelijken van de ov kaart moeten zijn.

Wellicht gaat het meevallen, of zijn de problemen van het vergeten uitchecken alleen in het begin.

Ruud03

Er moet toch gewoon een oplossing zijn in het kader van een abonnement of traject kaart...
We hebben het hier over licht verstandelijke beperkte jongeren die echt niet begrijpen hoe het werkt :-(

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ Ruud,

je verwacht hier van de overheden en vervoerbedrijven dat ze meedenken en een klantgerichte oplossing aanbieden.

Dat zal uitlopen op een grote teleurstelling, ben ik bang.

"Den Haag" wil per se deze chipkaart erdoor hebben (ik weet niet wie er een zak geld voor heeft gekregen, maar gezien het wanproduct kan het haast niet anders) en het kan hen niet schelen dat hierdoor hele groepen in een sociaal isolement komen.

In dit geval de licht verstandelijk beperkte mensen, maar ook andere mensen met een 'psychosociale handicap' of bejaarden, en buitenlandse gasten.

Het enige is 'den haag' schrijven - en vragen om een oplossing, of meer budget.
Ze krijgen het uiteindelijk via de OV bedrijven wel weer terug...

Succes.

Tineke59

Ongelezen bericht door Tineke59 »

Zeg Ruud,

Wat is de reden dan dat deze jongeren binnenkort niet meer met een abonnement kunnen reizen?
Mijn zoon reist ook vanuit een tehuis dagelijks heen en weer met een abonnement, dit gaat op zich prima.

Gesloten