LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] OV-chipkaart - misschien een domme vraag....
-
OV-chipkaart - misschien een domme vraag....
Ik verzorg altijd de post van mijn moeder , en vandaag zag ik dat ze een brief heeft ontvangen dat haar ov-chipkaart binnenkort verloopt . Maar wat blijkt nu, mijn moeder heeft 2 persoonlijke ov-chipkaarten, 1 met een logo van connexxion en 1 met een NS-logo. Die van Connexion gebruikt ze voor busvervoer zegt ze . De chipkaart met het NS-logo gebruikt ze voor treinverkeer, en is nog tot oktober geldig.
Maar kun je met zo'n ov-chipkaart dan niet gebruik maken van zowel bus, tram en metro ? Ik dacht juist dat dat nou juist het grote voordeel was van die kaarten....Op beide pasjes staat overigens een ander telefoonnummer van een klantenservice.
Excuus voor de misschien hele domme vraag, maar ikzelf heb al vele jaren niet meer met het openbaar vervoer gereisd.. Bellen met de klantenservice kon vandaag niet meer, en de kans is groot dat ik dit morgen vergeet te doen....
Maar kun je met zo'n ov-chipkaart dan niet gebruik maken van zowel bus, tram en metro ? Ik dacht juist dat dat nou juist het grote voordeel was van die kaarten....Op beide pasjes staat overigens een ander telefoonnummer van een klantenservice.
Excuus voor de misschien hele domme vraag, maar ikzelf heb al vele jaren niet meer met het openbaar vervoer gereisd.. Bellen met de klantenservice kon vandaag niet meer, en de kans is groot dat ik dit morgen vergeet te doen....
Re: OV-chipkaart - misschien een domme vraag....
Je kunt inderdaad gewoon met beide OV-chipkaarten zowel in de bus als in de trein reizen. Het is dus dubbelop om twee kaarten te hebben.
Maar kaart voor trein moet wel eenmalig aangemeld worden. Dit is bv om te bepalen in welke klasse je wilt reizen. Kijk even voor info op de site van NS.
-
Die OV-chipkaart die ze voor de trein gebruikt is nog tot oktober geldig.....
Dus eigenlijk moet ik gewoon vragen om terugstorten van het saldo van de kaart die binnenkort verloopt.
En dan kan mijn moeder ook gewoon met haar huidige NS OV-chipkaart reizen met de bus ?
Of moet ze die pas dan ook weer eerst ergens activeren bij een oplaadpunt ?
Dus eigenlijk moet ik gewoon vragen om terugstorten van het saldo van de kaart die binnenkort verloopt.
En dan kan mijn moeder ook gewoon met haar huidige NS OV-chipkaart reizen met de bus ?
-
Dit klopt !kweenie schreef:Je kunt inderdaad gewoon met beide OV-chipkaarten zowel in de bus als in de trein reizen. Het is dus dubbelop om twee kaarten te hebben.
@langste adem , ik heb mijn eigen ov chipkaart , met een NS logo er op , er even bijgepakt, deze gebruik ik voor en de bus en de trein.
Ik denk niet dat deze geactiveerd moet worden, hij is nog geldig tot oktober . Wat je wel even zou kunnen doen is bij een NS oplaadpunt of bij een NS station even de kaart ervoor houden en kijken hoeveel saldo er nog op staat.langste adem schreef:Die OV-chipkaart die ze voor de trein gebruikt is nog tot oktober geldig.....
Deze Connexxion kaart , daar weet ik het fijne niet van, staat daar ook saldo op?
En dat is misschien on-line uit te zoeken of even bellen met de klantenservice als je het kaartnummer bij de hand houdt om dan het eventuele tegoed terug te laten storten,
NB:
vragen zijn nooit dom, domme vragen bestaan niet...
De connexion kaart even voor de NS automaat houden en uitlezen. Je ziet dan precies wat er aan saldo nog opstaat. Of naar het loket, zetten ze het saldo over.
Alle chipkaarten zijn hetzelfde, hoe deze er ook uitziet. Het is maar net waar je hem koopt.
Alle chipkaarten zijn hetzelfde, hoe deze er ook uitziet. Het is maar net waar je hem koopt.
Weer wat geleerd. Nuttig topic. Jammer dat ik al ruim 30 jaar het OV links laat liggen. En over een half jaar komt de nieuwe Tesla op de oprit, dan betalen we helemaal geen wegenbelasting meer...dus nog goedkoperderder dan het OV..en een P met Teslalaadpaal is ook grrrrrratis ( nou ja, laadabbo van 20 euri per jaar). De X is overigens bijna zo zwaar als een stadsbus...2400 kilootjes...
Goedkoper dan het OV? Zo'n Tesla kost in aanschaf ongeveer evenveel als dertig OV jaarkaarten. Nog afgezien van onderhoud en stroom.
Overigens is en stadsbus ook wel een paar keer zwaarder dan zo'n Tesla.
Overigens is en stadsbus ook wel een paar keer zwaarder dan zo'n Tesla.
Domme vraag? Nee, ik denk dat vele die zowel trein abonnement als strippenkaart of Bus abonnement hadden dit probleem toen kregen omdat ze het niet wisten.
Toen werd elke bestaande klant benaderd dus je moeder 2x.
Als ik van studenten hoorde hoe de nu 5 jaar oude kaart werkte en de problemen denk ik dat vele nog oude niet meer gebruikte kaarten hebben liggen.
Dus dom wil ik het niet noemen, meer onduidelijke info bij het toen invoeren en daarbij noemde ze wel de mogelijkheid van andere vervoerders te gebruiken maar niet dat je moest kiezen....
Gewoon een puinhoop van regels en niet goed werkende bij de invoer ooit....
Dus ook ik had die fout kunnen maken, gewoon onduidelijke info toen!
Als ik van studenten hoorde hoe de nu 5 jaar oude kaart werkte en de problemen denk ik dat vele nog oude niet meer gebruikte kaarten hebben liggen.
Dus dom wil ik het niet noemen, meer onduidelijke info bij het toen invoeren en daarbij noemde ze wel de mogelijkheid van andere vervoerders te gebruiken maar niet dat je moest kiezen....
Van de houderschapsbelasting (wegenbelasting bestaat niet) die je het komende half jaar dan nog moet betalen kan je aardig wat OV kilometers maken....igen schreef:Weer wat geleerd. Nuttig topic. Jammer dat ik al ruim 30 jaar het OV links laat liggen. En over een half jaar komt de nieuwe Tesla op de oprit, dan betalen we helemaal geen wegenbelasting meer...dus nog goedkoperderder dan het OV..en een P met Teslalaadpaal is ook grrrrrratis ( nou ja, laadabbo van 20 euri per jaar). De X is overigens bijna zo zwaar als een stadsbus...2400 kilootjes...
Sorry, dit soort tekst is toch niet te lezen.......stofzuigertje schreef:Domme vraag? Nee, ik denk dat vele die zowel trein abonnement als strippenkaart of Bus abonnement hadden dit probleem toen kregen omdat ze het niet wisten.
Elke OV chipkaart, waar ook gekocht is overal in het openbaar vervoer te gebruiken. Alleen voor NS moet deze eenmaal aangemeld worden.