Ik reis bijna niet met het openbaar vervoer. Een aantal jaren geleden heb ik via de gemeente Rotterdam een anonieme ov-chipkaart met korting kunnen kopen. Dat was de versie met de Erasmusbrug erop. Hierop stond geen geldigheidsdatum. Dus ik heb geen idee van wanneer tot wanneer deze kaart geldig is geweest. Toen ik dan eindelijk weer eens met het openbaar vervoer wilde gaan en het saldo wilde controleren, bleek deze verlopen. Niets aan de hand, ik heb daarop een nieuwe gekocht.
Nu wilde ik het saldo terugvragen wat er nog op de kaart stond, want ik had gehoord dat dat kon. Dus ik eindelijk in de buurt van een metro-station aan het loket gevraagd hoe dit moest. De loketbediende stopte de kaart in een apparaat vertelde me dat er nog 7,30 euro op stond en gaf me een formulier om dit terug te vragen. Omdat ik in de media eerder wel eens had gehoord over administratiekosten die ingehouden zouden worden op het terug te betalen bedrag, vertelde hij mij dat dat niet meer mocht. En dat was het dan.
Begin maart heb ik het formulier volledig ingevuld met de kaart opgestuurd, zoals geïnstrueerd door de meneer achter het loket. Kostte me ook nog een postzegel.
Eind maart kreeg ik een automatisch gegenereerde brief: de kaart was meer dan een jaar verlopen en ik krijg het tegoed niet terug. De kaart is daarbij vervolgens vernietigd.
Ik heb daarop een klacht ingediende bij de klantenservice van ov-chipkaart.nl. Zij verwijzen me naar hun internetsite waarop dit duidelijk te vinden zou zijn, een folder die ik niet heb en de algemene voorwaarden waar ik mee akkoord zou zijn gegaan. Daarbij zeggen ze dat ze geen verantwoordelijkheid kunnen nemen voor de medewerker van het vervoerbedrijf. Hij had me dit moeten vertellen. Het vervoerbedrijf zegt vervolgens niks te kunnen doen, want ik moet bij de klantenservice van ov-chipkaart zijn... kastje... muur...
Nu heb ik dus achteraf op de site gekeken van ov-chipkaart.nl. Want waarom zou ik dat vooraf doen, als ik denk de volledige instructie van de medewerker te hebben gekregen? Op de site staat bij het stukje waar hetzelfde formulier te downloaden is, als die ik heb opgestuurd, niets over dat de kaart maximaal een jaar verlopen mag zijn. Dit staat weer heel ergens anders (verborgen) op de site. Het staat ook niet op het formulier dat ik in moest vullen. Waarom zet ov-chipkaart.nl het niet op het formulier? Had mij een postzegel en moeite gekost.
De algemene voorwaarden waar ik mee akkoord zou zijn gegaan heb ik ook nooit te zien gekregen of ondertekend. Zoals gezegd, ik heb de kaart destijds via het huis-aan-huis blad of iets dergelijks besteld via een actie.
Nu vond ik iets op de site van ov-chipkaart dat je ook restitutie kunt krijgen bij een loket van het ov-bedrijf als het saldo onder de 30 euro is, maar ze hebben de kaart vernietigd, dus dat kan ook niet meer.
Ik heb ook nog geprobeerd om te kijken naar de geldigdheidsdatum op de site van ov-chipkaart.nl, waar je het nummer van de kaart in kunt vullen. Maar het nummer van mijn kaart wordt niet herkend. Ik heb nl iets gelezen over kaarten die te vroeg verlopen waren, waarvoor mensen 7,50 euro terug kregen. Maar dit kan ik dus ook niet (meer) achterhalen.
Iemand een idee hoe ik mijn geld alsnog terug kan krijgen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ov-chipkaart restitutie saldo geweigerd
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 20 apr 2012 16:43
Re: Ov-chipkaart restitutie saldo geweigerd
omdat het hele OVkaart bedrijf draait op oplichtingNu heb ik dus achteraf op de site gekeken van ov-chipkaart.nl. Want waarom zou ik dat vooraf doen, als ik denk de volledige instructie van de medewerker te hebben gekregen? Op de site staat bij het stukje waar hetzelfde formulier te downloaden is, als die ik heb opgestuurd, niets over dat de kaart maximaal een jaar verlopen mag zijn. Dit staat weer heel ergens anders (verborgen) op de site. Het staat ook niet op het formulier dat ik in moest vullen. Waarom zet ov-chipkaart.nl het niet op het formulier? Had mij een postzegel en moeite gekost.
Re: Ov-chipkaart restitutie saldo geweigerd
iersmeisje schreef:Ik reis bijna niet met het openbaar vervoer. Een aantal jaren geleden heb ik via de gemeente Rotterdam een anonieme ov-chipkaart met korting kunnen kopen. Dat was de versie met de Erasmusbrug erop. Hierop stond geen geldigheidsdatum. Dus ik heb geen idee van wanneer tot wanneer deze kaart geldig is geweest. Toen ik dan eindelijk weer eens met het openbaar vervoer wilde gaan en het saldo wilde controleren, bleek deze verlopen. Niets aan de hand, ik heb daarop een nieuwe gekocht.
Nu wilde ik het saldo terugvragen wat er nog op de kaart stond, want ik had gehoord dat dat kon. Dus ik eindelijk in de buurt van een metro-station aan het loket gevraagd hoe dit moest. De loketbediende stopte de kaart in een apparaat vertelde me dat er nog 7,30 euro op stond en gaf me een formulier om dit terug te vragen. Omdat ik in de media eerder wel eens had gehoord over administratiekosten die ingehouden zouden worden op het terug te betalen bedrag, vertelde hij mij dat dat niet meer mocht. En dat was het dan.
Begin maart heb ik het formulier volledig ingevuld met de kaart opgestuurd, zoals geïnstrueerd door de meneer achter het loket. Kostte me ook nog een postzegel.
Eind maart kreeg ik een automatisch gegenereerde brief: de kaart was meer dan een jaar verlopen en ik krijg het tegoed niet terug. De kaart is daarbij vervolgens vernietigd.
Ik heb daarop een klacht ingediende bij de klantenservice van ov-chipkaart.nl. Zij verwijzen me naar hun internetsite waarop dit duidelijk te vinden zou zijn, een folder die ik niet heb en de algemene voorwaarden waar ik mee akkoord zou zijn gegaan. Daarbij zeggen ze dat ze geen verantwoordelijkheid kunnen nemen voor de medewerker van het vervoerbedrijf. Hij had me dit moeten vertellen. Het vervoerbedrijf zegt vervolgens niks te kunnen doen, want ik moet bij de klantenservice van ov-chipkaart zijn... kastje... muur...
Nu heb ik dus achteraf op de site gekeken van ov-chipkaart.nl. Want waarom zou ik dat vooraf doen, als ik denk de volledige instructie van de medewerker te hebben gekregen? Op de site staat bij het stukje waar hetzelfde formulier te downloaden is, als die ik heb opgestuurd, niets over dat de kaart maximaal een jaar verlopen mag zijn. Dit staat weer heel ergens anders (verborgen) op de site. Het staat ook niet op het formulier dat ik in moest vullen. Waarom zet ov-chipkaart.nl het niet op het formulier? Had mij een postzegel en moeite gekost.
De algemene voorwaarden waar ik mee akkoord zou zijn gegaan heb ik ook nooit te zien gekregen of ondertekend. Zoals gezegd, ik heb de kaart destijds via het huis-aan-huis blad of iets dergelijks besteld via een actie.
Nu vond ik iets op de site van ov-chipkaart dat je ook restitutie kunt krijgen bij een loket van het ov-bedrijf als het saldo onder de 30 euro is, maar ze hebben de kaart vernietigd, dus dat kan ook niet meer.
Ik heb ook nog geprobeerd om te kijken naar de geldigdheidsdatum op de site van ov-chipkaart.nl, waar je het nummer van de kaart in kunt vullen. Maar het nummer van mijn kaart wordt niet herkend. Ik heb nl iets gelezen over kaarten die te vroeg verlopen waren, waarvoor mensen 7,50 euro terug kregen. Maar dit kan ik dus ook niet (meer) achterhalen.
Iemand een idee hoe ik mijn geld alsnog terug kan krijgen?
Artikel 24 van de algemene voorwaarden (simpel te vinden als url op hun site onderaan) stelt
24. Kaarthouder is tot één (1) jaar na beëindiging van het gebruiksrecht op de OV-chipkaart
gerechtigd tot restitutie van het Elektronisch Tegoed, in de gevallen en onder de
voorwaarden als voorzien in deze Algemene Voorwaarden en volgens de instructies die
nader bekend worden gemaakt bij het Verkoop- en Informatiepunt. TLS is gerechtigd,
via een Distributeur, daarvoor een geldig legitimatiebewijs te eisen.
Je hebt dus conform de door jou geaccepteerde voorwaarden, geen recht meer op restitutie.
Verder lees ik daar:
39. Het gebruiksrecht van een Kaarthouder op de OV-chipkaart eindigt in de volgende
gevallen:
e. Op het moment van het verstrijken van de technische geldigheidsduur van de
OV-chipkaart van maximaal vijf (5) jaar. De Kaarthouder zal op gepaste wijze op de
hoogte worden gesteld van het verstrijken van de geldigheidsduur.
Nou is gepaste wijze in het geval van een anonieme kaart natuurlijk niet een brief of email, want ze kennen je verder niet. Dan heeft het op de site gestaan, waar je het had kunnen lezen.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 20 apr 2012 16:43
Re: Ov-chipkaart restitutie saldo geweigerd
Beste Sjohie,
Dat heb ik ook gevonden, alleen was dat achteraf. Waarom zou ik namelijk op internet gaan kijken als ik denk de volledige instructie/ info te hebben gehad bij het metrostation waar ik het formulier heb gekregen? De baliemedewerker heeft daarover niets gezegd. Hij vertelde me bijvoorbeeld wel dat er geen administratiekosten meer in rekening mogen worden gebracht voor het restitueren van het saldo. Iets wat in artikel 27 nog genoemd staat van de algemene voorwaarden. Ook heeft de medewerker aan het loket de kaart voor me uitgelezen, dus hij heeft zelf ook de verloopdatum kunnen zien bij die handeling.
Daarbij staat in artikel 24 ook nog het volgende:
"en volgens de instructies die nader bekend worden gemaakt bij het Verkoop- en Informatiepunt." Ik heb de instructies van het verkooploket precies opgevolgd. Namelijk, formulier volledig invullen en opsturen.
Het had al alles gescheeld als er op het formulier had gestaan dat de kaart maximaal een jaar verlopen mag zijn. Dit staat er niet. Wat is dat nu voor kleine moeite? Het is namelijk 1 van de belangrijkste voorwaarden voor restitutie.
Daarbij als je naar de site gaat waar de link staat naar het formulier, wordt dit ook niet genoemd. Dat staat weer ergens anders, als je weer doorklikt.
Verder heb ik de kaart zoals gezegd, aangeschaft met een actie destijds in het huis-aan-huis-blad bij de introductie in Rotterdam, meen ik. Ik heb niets gezien van algemene voorwaarden verder.
Dus nee, ik heb wel degelijk gekeken destijds op de site voor wat betreft de geldigheidsdatum (had ik gelezen ergens in de media dat dat kon met een link erbij meen ik), maar het was toen niet te achterhalen en nu nog steeds niet.
Dat heb ik ook gevonden, alleen was dat achteraf. Waarom zou ik namelijk op internet gaan kijken als ik denk de volledige instructie/ info te hebben gehad bij het metrostation waar ik het formulier heb gekregen? De baliemedewerker heeft daarover niets gezegd. Hij vertelde me bijvoorbeeld wel dat er geen administratiekosten meer in rekening mogen worden gebracht voor het restitueren van het saldo. Iets wat in artikel 27 nog genoemd staat van de algemene voorwaarden. Ook heeft de medewerker aan het loket de kaart voor me uitgelezen, dus hij heeft zelf ook de verloopdatum kunnen zien bij die handeling.
Daarbij staat in artikel 24 ook nog het volgende:
"en volgens de instructies die nader bekend worden gemaakt bij het Verkoop- en Informatiepunt." Ik heb de instructies van het verkooploket precies opgevolgd. Namelijk, formulier volledig invullen en opsturen.
Het had al alles gescheeld als er op het formulier had gestaan dat de kaart maximaal een jaar verlopen mag zijn. Dit staat er niet. Wat is dat nu voor kleine moeite? Het is namelijk 1 van de belangrijkste voorwaarden voor restitutie.
Daarbij als je naar de site gaat waar de link staat naar het formulier, wordt dit ook niet genoemd. Dat staat weer ergens anders, als je weer doorklikt.
Verder heb ik de kaart zoals gezegd, aangeschaft met een actie destijds in het huis-aan-huis-blad bij de introductie in Rotterdam, meen ik. Ik heb niets gezien van algemene voorwaarden verder.
Op de kaart die ik heb gekregen heeft verder ook geen datum gestaan (het was de versie met de Erasmusbrug). Op de site was daarover ook niets terug te vinden. Ergens op de site kan je namelijk ook het nummer van de ov-chipkaart ingeven, waarbij je vervolgens kunt zien wanneer deze verloopt. Ik heb dat destijds gedaan, maar dat kon niet weergegeven worden voor de kaart die ik had. En ook als ik het nu probeer op dat nummer, dan krijg ik een foutmelding daarop: "Het is momenteel helaas niet mogelijk om een bestelling te plaatsen of de geldigheidsdatum van uw OV-chipkaart op te vragen. Probeert u het op een later tijdstip opnieuw. Excuses voor het ongemak."Dan heeft het op de site gestaan, waar je het had kunnen lezen.
Dus nee, ik heb wel degelijk gekeken destijds op de site voor wat betreft de geldigheidsdatum (had ik gelezen ergens in de media dat dat kon met een link erbij meen ik), maar het was toen niet te achterhalen en nu nog steeds niet.
Re: Ov-chipkaart restitutie saldo geweigerd
Mijn standaard OV - chipkaart heeft een geldigheid tot februari 2018.
Vorige week constateerde een conducteur ineens dat mijn OV - chipkaart defect is, waardoor ik bijna een boete kreeg voor zwart rijden. Ondanks dat ik netjes had ingecheckt, moest ik een treinkaartje kopen.
De klantenservice van de OV - chipkaart geeft het saldo op mijn OV - chipkaart niet terug... Ik moet maar een nieuwe OV - chipkaart kopen. Totale extra kosten € 56,00. Ondanks mijn herhaaldelijk aandringen (2x gebeld en 3 klachten) voor restitutie, horen de extra kosten "gewoon bij het product OV - chipkaart", volgens de OV - chipkaart klantenservice.
Hartelijk dank voor de klantgerichtheid!
... Als ik in het vervolg in de supermarkt 1 pak boter koop, leg ik ook maar € 10,00 extra bij. Niet dus.
Vorige week constateerde een conducteur ineens dat mijn OV - chipkaart defect is, waardoor ik bijna een boete kreeg voor zwart rijden. Ondanks dat ik netjes had ingecheckt, moest ik een treinkaartje kopen.
De klantenservice van de OV - chipkaart geeft het saldo op mijn OV - chipkaart niet terug... Ik moet maar een nieuwe OV - chipkaart kopen. Totale extra kosten € 56,00. Ondanks mijn herhaaldelijk aandringen (2x gebeld en 3 klachten) voor restitutie, horen de extra kosten "gewoon bij het product OV - chipkaart", volgens de OV - chipkaart klantenservice.
Hartelijk dank voor de klantgerichtheid!
... Als ik in het vervolg in de supermarkt 1 pak boter koop, leg ik ook maar € 10,00 extra bij. Niet dus.