LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] OV-chipkaart (voorlopig) niet geldig bij Veolia
-
- Berichten: 3040
- Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26
OV-chipkaart (voorlopig) niet geldig bij Veolia
Mensen die langs een trajekt wonen waar alleen Veolia-treinen en -bussen komen, hebben vooralsnog pech: zij kunnen voor het trajekt naar het dichtstbijzijnde NS-station geen gebruik maken van de OV-chipkaart. Dit staat in de bussen en treinen van deze maatschappij aangegeven. Men raadt reizigers die met meer maatschappijen reizen, aan om voorlopig geen gebruik te maken van de nieuwe kaart, omdat men dan voor elk deel van het trajekt (soms dus wel 6 keer....) het geldende tarief plus het instaptarief betaalt.
Dat heeft deels te maken met de aparte kaartjes die Veolia heeft (je bent echt stukken goedkoper uit met een dagkaart van Veolia, dan met het tarief van de NS), maar ik vind dat Openbaar Vervoer een nationale gelegenheid is, en dat mensen die door overname van bepaalde trein- en of bustrajekten ineens buiten het NS-bereik wonen, benadeeld worden. Voor regionaal reizen is zo'n dagkaart misschien handiger, maar die zal niet blijven bestaan.
Wie is er met mij van mening dat die OV-chipkaar gewoon op alle trein- en buslijnen moet gelden? Voor zover ik weet, is ie wel geldig in onder meer de Connexion-lijnen. Wat is dan het wezenlijke verschil met Veolia, vraag ik me af.
Dat heeft deels te maken met de aparte kaartjes die Veolia heeft (je bent echt stukken goedkoper uit met een dagkaart van Veolia, dan met het tarief van de NS), maar ik vind dat Openbaar Vervoer een nationale gelegenheid is, en dat mensen die door overname van bepaalde trein- en of bustrajekten ineens buiten het NS-bereik wonen, benadeeld worden. Voor regionaal reizen is zo'n dagkaart misschien handiger, maar die zal niet blijven bestaan.
Wie is er met mij van mening dat die OV-chipkaar gewoon op alle trein- en buslijnen moet gelden? Voor zover ik weet, is ie wel geldig in onder meer de Connexion-lijnen. Wat is dan het wezenlijke verschil met Veolia, vraag ik me af.
Re: OV-chipkaart (voorlopig) niet geldig bij Veolia
Fijn he, zo'n regering die van mening is dat het openbaar vervoer geprivatiseerd moet worden... Dan krijg je dus dit soort situaties. Ieder openbaar vervoer bedrijf is een eilandje, en communiceren met elkaar gaat erg slecht. Tel daarbij op een overheid die de touwtjes niet in handen neemt, en geen regie kan voeren, en je krijgt dit soort ellende.
Helaas denkt men in Nederland nog altijd de wijsheid in pacht te hebben, terwijl een simpele blik naar de overkant van de Noordzee ze had kunnen leren dat privatisering van het OV een kansloze missie is.
Helaas denkt men in Nederland nog altijd de wijsheid in pacht te hebben, terwijl een simpele blik naar de overkant van de Noordzee ze had kunnen leren dat privatisering van het OV een kansloze missie is.
-
- Berichten: 3040
- Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26
Re: OV-chipkaart (voorlopig) niet geldig bij Veolia
Je bedoelt toch de situatie met Britrail? Het enige leuke van die maatschappij waren hun billboard-reclames:
Hendrik de 8e, die voor een loket staat, en een retourtje naar de Tower wil hebben. Staat Anna Boleyn naast hem, waarop ie de lokettist duidelijk maakt, dat ie een enkele reis voor zijn vrouw wil hebben..........
Onderstaande tekst geeft weer wat jij mogelijk bedoelt:
''Iedere dag vertrekken er 20 intercitytreinen vanaf dit station in de richting van Birmingham''.
Eronder stond in iets kleinere letters: ''er keren er slechts 14 van terug''.
Hendrik de 8e, die voor een loket staat, en een retourtje naar de Tower wil hebben. Staat Anna Boleyn naast hem, waarop ie de lokettist duidelijk maakt, dat ie een enkele reis voor zijn vrouw wil hebben..........
Onderstaande tekst geeft weer wat jij mogelijk bedoelt:
''Iedere dag vertrekken er 20 intercitytreinen vanaf dit station in de richting van Birmingham''.
Eronder stond in iets kleinere letters: ''er keren er slechts 14 van terug''.
Re: OV-chipkaart (voorlopig) niet geldig bij Veolia
Ik bedoel onder andere de situatie rondom een ongeluk in Londen, een aantal jaren geleden. Na onderzoek bleek dat de seinen slecht zichtbaar waren, en het veiligheidssysteem niet voldoende voldeed om een situatie te voorkomen die tot een ongeluk zou leiden. De beheerder van het bewuste baanvak was daarvan op de hoogte, maar had besloten dat het duurder was om te investeren in een adequaat veiligheidssysteem dan het zou zijn om schadevergoeding uit te keren in het geval dat het fout ging. Deze nalatigheid kostte een aantal mensen het leven...
Edit: Over deze crash heb ik het dus.
Edit: Over deze crash heb ik het dus.
-
- Berichten: 3040
- Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26
Re: OV-chipkaart (voorlopig) niet geldig bij Veolia
Het uit handen geven van verantwoordelijkheden die beter bij de overheid hadden kunnen blijven, heeft al tot meer problemen geleid.
Prorail pakt dit hier redelijk aan, de baanvakken vallen niet onder het beheer van Veolia.
Dat vind ik het kwalijke ervan: men wil wel de opbrengsten van een goed lopende lijn, maar wanneer er problemen zijn, geven ze niet thuis.
Uiteraard doet zich hetzelfde voor bij de talloze energieleveranciers: ze huren alleen de leveringscapaciteit, maar niet het net zelf. Bij problemen kan de oorspronkelijke eigenaar daar namelijk voor opdraaien.
Prorail pakt dit hier redelijk aan, de baanvakken vallen niet onder het beheer van Veolia.
Dat vind ik het kwalijke ervan: men wil wel de opbrengsten van een goed lopende lijn, maar wanneer er problemen zijn, geven ze niet thuis.
Uiteraard doet zich hetzelfde voor bij de talloze energieleveranciers: ze huren alleen de leveringscapaciteit, maar niet het net zelf. Bij problemen kan de oorspronkelijke eigenaar daar namelijk voor opdraaien.
Re: OV-chipkaart (voorlopig) niet geldig bij Veolia
Veolia krijgt in Brabant vergoeding van de provincie per rit. Daarom zijn er speciale dag- en strippenkaarten in omloop die spotgoedkoop zijn. Het is stukken voordeliger dan in de rest van Nederland.
Mijn ervaring is dat een rit vanuit Brabant naar een andere provincie, in mijn geval Zuid Holland, inclusief meerdere opstarttarieven, toch nog voordeliger is dan het reizen op alleen de OV-chip. Daarbij komt dat het OV op rustige routes en tijden blijft bestaan (of zoveel mogelijk).
Het probleem is dat Veolia de investering voor de apparatuur zo lang mogelijk wil uitstellen. Voor mij een opluchting, want anders verdwijnen de gesubsidieerde kaartjes waarschijnlijk. Veolia knijpt trouwens op alle uitgaven, zelfs op de bussen worden winterbanden niet aangeschaft.
Wat mij in ieder geval opvalt is:
1. Dat Veolia geld verdient aan het openbaar vervoer in Brabant.
2. Dat ik heel goedkoop reis, max €3,- voor een dagkaart binnen Brabant (2 dagkaarten van / naar een andere provincie).
Waarom is het reizen op de OV-chip vele malen duurder?
Overigens is er bij de RET een overstap strippenkaart in omloop (geweest), waarmee de opstarttarieven teruggevraagd kunnen / konden worden. Misschien dat dit een oplossing is voor je probleem?
Overigens kun je alle teveel betaalde opstarttarieven terugvorderen middels een klachtenformulier, alleen moet je dan weer zelf achter je eigen geld aan.
Mijn ervaring is dat een rit vanuit Brabant naar een andere provincie, in mijn geval Zuid Holland, inclusief meerdere opstarttarieven, toch nog voordeliger is dan het reizen op alleen de OV-chip. Daarbij komt dat het OV op rustige routes en tijden blijft bestaan (of zoveel mogelijk).
Het probleem is dat Veolia de investering voor de apparatuur zo lang mogelijk wil uitstellen. Voor mij een opluchting, want anders verdwijnen de gesubsidieerde kaartjes waarschijnlijk. Veolia knijpt trouwens op alle uitgaven, zelfs op de bussen worden winterbanden niet aangeschaft.
Wat mij in ieder geval opvalt is:
1. Dat Veolia geld verdient aan het openbaar vervoer in Brabant.
2. Dat ik heel goedkoop reis, max €3,- voor een dagkaart binnen Brabant (2 dagkaarten van / naar een andere provincie).
Waarom is het reizen op de OV-chip vele malen duurder?
Overigens is er bij de RET een overstap strippenkaart in omloop (geweest), waarmee de opstarttarieven teruggevraagd kunnen / konden worden. Misschien dat dit een oplossing is voor je probleem?
Overigens kun je alle teveel betaalde opstarttarieven terugvorderen middels een klachtenformulier, alleen moet je dan weer zelf achter je eigen geld aan.
-
- Berichten: 6858
- Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
- Contacteer:
Re: OV-chipkaart (voorlopig) niet geldig bij Veolia
Veolia is m.i. slimmer en klantvriendelijker dan al die andere clubjes die dat wangedrocht van een OV chipkaart wel invoeren.
OV chipkaart kent te veel nadelen.
OV chipkaart kent te veel nadelen.
Re: OV-chipkaart (voorlopig) niet geldig bij Veolia
Ja helemaal waar!
Van de week stond ik in Rotterdam in de metro, waar een student zijn ov-studentenkaart liet zien aan de controleur, maar toch een boete kreeg, want geen ov-chip.
a. Een arme student
b. Een geldig vervoersbewijs, alleen niet met chip
c. Na alle ellende voor de studenten om zo'n chip te regelen
De RET is super arrogant en zo klantonvriendelijk! Ik hoop dat door de marktwerking die hele bende een keer verdwijnt! Zielige boel daar.
Van de week stond ik in Rotterdam in de metro, waar een student zijn ov-studentenkaart liet zien aan de controleur, maar toch een boete kreeg, want geen ov-chip.
a. Een arme student
b. Een geldig vervoersbewijs, alleen niet met chip
c. Na alle ellende voor de studenten om zo'n chip te regelen
De RET is super arrogant en zo klantonvriendelijk! Ik hoop dat door de marktwerking die hele bende een keer verdwijnt! Zielige boel daar.