LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ov-chipkaart zogenaamd "beschadigd" ontvangen?
-
ov-chipkaart zogenaamd "beschadigd" ontvangen?
M'n moeder heeft sinds eind 2011 een ov-chipkaart. Ze reist niet zo veel, dus het ding zit continu in de portemonee bij de overige pasjes. Beschadigen is dus vrijwel uitgesloten. Eind 2012 ging ze weer eens met de trein en toen bleek de kaart veel problemen te geven. Met veel moeite ingecheckt en op Utrecht CS wederom problemen. De kaart is door de conducteur bekeken die niets kon vinden behalve dat hij het niet meer deed. Ook is ze bij de NS balie langsgegaan waar men er naar gekeken heeft. Zelfde resultaat: niets te zien maar kaart reageerde niet meer. Het advies was om hem om te laten ruilen door OV-chipkaart. Zo gezegd zo gedaan. Op het forumlier staat dat je akkoord moet geven om 11 euro af te schrijven voor vervanging van een beschadigde kaart., Aangezien de kaart niet beschadigd was heeft m'n broef deze regels doorgekrast, er was dus geen akkoord voor afschrijving. Wat schetst onze verbazing? OV-chipkaart schrijft doodleuk 11 euro af voor vervanging. Natuurlijk hebben we geklaagd want er was niets aan de kaart te zien en hij was niet beschadigd (7 personen hebben die dag de bewuste kaart gezien en geen beschadiging opgemerkt). OV-chipkaart stuurde ons echter doodleuk een foto van de kaart waarop te zien was dat deze een flinke beschadiging had, alsof hij dubbel gevouwen was. Wij stonden echt paf. De kaart was zonder beschadiging opgestuurd en nu was hij ineens grof beschadigd? Echt niet.
We hebben diverse mailtjes richting ov-chipkaart gestuurd dat we het hier natuurlijk niet mee eens waren. Ze houden echter hun poot stijf: ze geven aan dat de de kaart beoordelen op de staat zoals deze bij hun binnen komt. Ofwel: je bent als klant overgeleverd aan de manier waarop PostNL met je post omgaat, of (conspiracy theory) ze beschadigen de kaart gewoon opzettelijk zelf om 11 euro van elke klant te kunnen incasseren.
Mometeel weet ik even geen andere opties. Het gaat mij niet direct om die 11 euro, maar wel om het principe. Als klant trek je blijkbaar altijd aan het korste eind omdat je geen invloed hebt op de kaart zodra deze op de post zit.
We hebben diverse mailtjes richting ov-chipkaart gestuurd dat we het hier natuurlijk niet mee eens waren. Ze houden echter hun poot stijf: ze geven aan dat de de kaart beoordelen op de staat zoals deze bij hun binnen komt. Ofwel: je bent als klant overgeleverd aan de manier waarop PostNL met je post omgaat, of (conspiracy theory) ze beschadigen de kaart gewoon opzettelijk zelf om 11 euro van elke klant te kunnen incasseren.
Mometeel weet ik even geen andere opties. Het gaat mij niet direct om die 11 euro, maar wel om het principe. Als klant trek je blijkbaar altijd aan het korste eind omdat je geen invloed hebt op de kaart zodra deze op de post zit.
Re: ov-chipkaart zogenaamd "beschadigd" ontvangen?
Beschadigen hoeft niet te betekenen dat er zichtbare schade is.microkid42 schreef: Aangezien de kaart niet beschadigd was
Hiermee kan al voldoende beschadiging optreden om er voor te zorgen dat een pas met chip niet meer werkt.microkid42 schreef:, dus het ding zit continu in de portemonee bij de overige pasjes.
Dus toch beschadigd, zij het niet zichtbaar.microkid42 schreef:De kaart is door de conducteur bekeken die niets kon vinden behalve dat hij het niet meer deed.
-
Beste berndv, je vergeet alleen dat de kaart onbeschadigd is opgestuurd en dat we een foto terugkrijgen van een kaart met een flinke breuk en vouw er in.....
Ik heb exact dezelfde ervaring met mijn persoonlijke OV-Chipkaart.
Ook hiervan was de chip defect van een vrij nieuwe kaart en heb dit nog extra laten controleren door het GVU te Utrecht.
Ik weet zeker, dat de OV-chipkaart geen uiterlijke beschadigingen had toen ik deze met het formulier samen naar TLS heb verzonden.
Ook bij mij werd 11 Euro in mindering gebracht met de automatische incasso.
Na een aantal e-mails met het verzoek de 11 Euro terug te boeken, kreeg ik uiteindelijk een e-mail met een foto van de OV-chipkaart, waarin in een rood kader de beschadiging (krassen) werd aangemerkt.
Ik dien geen klacht meer in, maar overweeg nu aangifte te gaan doen.
Ook hiervan was de chip defect van een vrij nieuwe kaart en heb dit nog extra laten controleren door het GVU te Utrecht.
Ik weet zeker, dat de OV-chipkaart geen uiterlijke beschadigingen had toen ik deze met het formulier samen naar TLS heb verzonden.
Ook bij mij werd 11 Euro in mindering gebracht met de automatische incasso.
Na een aantal e-mails met het verzoek de 11 Euro terug te boeken, kreeg ik uiteindelijk een e-mail met een foto van de OV-chipkaart, waarin in een rood kader de beschadiging (krassen) werd aangemerkt.
Ik dien geen klacht meer in, maar overweeg nu aangifte te gaan doen.
Hier hetzelfde:
op station weigert de OV-Chipkaart/kortingskaart, met alleen maar een bliep. Niets aan de kaart te zien.
Medewerker aan NS Loket zegt:"Ja er is niets aan te zien, maar wij kunnen er ook niet verder mee. U moet hem met dit formulier opsturen, en dan krijgt u een nieuwe...."
Eerst nog eens bij OV-chipkaart per mail nagevraagd waarom ik al van te voren voor 11 EUR moet tekenen.
Antwoord in de mail: "Is de kaart buiten uw schuld defect, dan incasseren wij geen ? 11". En vrij dwaas wat tekst betreft:" ....Dan zal er van de machtiging gebruik gemaakt worden en word uw OV-chipkaart dus kosteloos vervangen."
Heb een scan van de onbeschadigde kaart gemaakt en het formulier, en de zaak getekend opgestuurd.
Maar wat dacht je wel, kostenloos vervangen??
Nee, volgens de reactie in de antwoord mail:
"...Uit onderzoek is gebleken dat deze zichtbaar beschadigd was........"
Ja, wanneer kun je dan als klant bewijzen dat de onbeschadigde kaart niet werkt en dit niet jouw schuld is? Het lijkt erop dat bij OV-Chipkaart de vervanging gewoon altijd 11 EUR kost.
Waarbij de vraag rijst waarom dit product zo vaak in het nieuws komt. En wat voor garantie er op zo'n product is, dat blijkbaar wat kwaliteit betreft niet voldoet.
De uitspraak van de NS loket medewerker is niet hun verantwoordelijkheid. Maar het is natuurlijk wel een punt dat als ze dit wel zouden accepteren, het beleid van een kaart vervangen = 11 EUR ( een onbeschadigde kaart is altijd beschadigd, en anders is hij beschadigd aangekomen) in gevaar zou komen.
Ik heb weer een protestmail gestuurd, geef niet zo gauw op. Zal ook eens kijken of de bank de incasso wil intrekken.
op station weigert de OV-Chipkaart/kortingskaart, met alleen maar een bliep. Niets aan de kaart te zien.
Medewerker aan NS Loket zegt:"Ja er is niets aan te zien, maar wij kunnen er ook niet verder mee. U moet hem met dit formulier opsturen, en dan krijgt u een nieuwe...."
Eerst nog eens bij OV-chipkaart per mail nagevraagd waarom ik al van te voren voor 11 EUR moet tekenen.
Antwoord in de mail: "Is de kaart buiten uw schuld defect, dan incasseren wij geen ? 11". En vrij dwaas wat tekst betreft:" ....Dan zal er van de machtiging gebruik gemaakt worden en word uw OV-chipkaart dus kosteloos vervangen."
Heb een scan van de onbeschadigde kaart gemaakt en het formulier, en de zaak getekend opgestuurd.
Maar wat dacht je wel, kostenloos vervangen??
Nee, volgens de reactie in de antwoord mail:
"...Uit onderzoek is gebleken dat deze zichtbaar beschadigd was........"
Ja, wanneer kun je dan als klant bewijzen dat de onbeschadigde kaart niet werkt en dit niet jouw schuld is? Het lijkt erop dat bij OV-Chipkaart de vervanging gewoon altijd 11 EUR kost.
Waarbij de vraag rijst waarom dit product zo vaak in het nieuws komt. En wat voor garantie er op zo'n product is, dat blijkbaar wat kwaliteit betreft niet voldoet.
De uitspraak van de NS loket medewerker is niet hun verantwoordelijkheid. Maar het is natuurlijk wel een punt dat als ze dit wel zouden accepteren, het beleid van een kaart vervangen = 11 EUR ( een onbeschadigde kaart is altijd beschadigd, en anders is hij beschadigd aangekomen) in gevaar zou komen.
Ik heb weer een protestmail gestuurd, geef niet zo gauw op. Zal ook eens kijken of de bank de incasso wil intrekken.
Hier hetzelfde, chipkaart zag er gewoon uit, maar de ene keer deed hij het wek en de andere keer niet. Omdat je zo'n kaart niet vertrouwd toch maar een vervangende aangevraagd. En daarbij al aangegeven in de brief, dat de beschadeging niet te verwijten valt. En wat blijkt, €11,- afgeschreven. Daarop heb ik een klacht ingediend warop ik dezelfde dag bericht terug kreeg dat en wel degelijk een beschadiging gezien was. Hierop heb ik bezwaar gemakt, ik kan dat niet bewijzen, de kaart ligt bij hun!!!! Ook bij mij gaat het niet om die € 11,00, ,aar uit principe, hij was niet kapot, anders had ik wel een nieuwe aangevraagd, want dit is maar € 7,-. Je kunt je niet verweren want de kaart ligt bij hun, dit vind ik oplichterij
En ja hoor, ook ik kreeg een foto van mijn kaart terug,met een flinke scheur in het midden, wat een oplichters, dat mag toch zomaar niet? Wie doet hier nu wat aan?
Ik wilde gisteren met totaal 4 personen naar Amsterdam gaan met 4 anonieme ov-chipkaarten, waarvan er 2 reeds 2 jaar ongebruikt op een veilige plek liggen en 1 (wel gebruikt) in harde plastic hoes. Hoe veilig wil je het hebben? Toch niet veilig genoeg blijkbaar, want toen ik de 2 ongebruikte kaarten in een supermarkt wilde opladen, kreeg ik het bericht dat de kaarten waren verlopen, terwijl op beide kaarten toch echt een einddatum van 12 november 2014 staat (dat is ruim over een jaar). Deze waren dus al direct niet bruikbaar zonder dat ze ooit gebruikt zijn. Op de 2 andere passen stond nog voldoende saldo, maar 1 van deze 2 bleek bij het controleren in de oplader ook verlopen te zijn. Hierop stond overigens een einddatum van 1 september 2015 (dat is pas over 2 jaar !!). Dat betekent dus dat van de 4 passen die ik heb liggen en altijd zorgvuldig heb bewaard, er nu al 3 niet meer bruikbaar zijn (allemaal verlopen), terwijl de einddatum pas over 1 of 2 jaar verloopt. Toen ik belde met de OV-chipkaart-klantenservice, werd mij medegedeeld dat ik alleen het saldo van deze kaarten terug zou krijgen, maar dat ik de aanschafbedragen van 3 maal 7 euro 50 kwijt ben. Dit is volgens de klantenservice gewoon pech en stom toeval. Alleen als ik de kassabon van deze 3 of 4 jaar oude passen nog kon tonen, zou ik kunnen proberen om het bij de winkelier (!!) nog terug te krijgen.
Toen ik de klantenservice vervolgens vroeg wat er gebeurt als ik morgen nieuwe passen koop en deze over een maand ook automatisch op "Verlopen" staan was men heel simpel en duidelijk: "Dan heb je pech gehad, kan gebeuren en geld kwijt". Dat is lekker snel verdienen voor de ov-baronnen !!
Men doet het voorkomen alsof het de fout van jezelf is, maar van deze 3 passen kan ik 100% zeker stellen dat deze niet beschadigd zijn door wat dan ook. Het is de arrogantie ten top ! Ik durf wel te stellen dat als een lokale middenstander in ons dorp dit zou flikken, hij of zij direct zou moeten verhuizen.
Wij hebben gisteren alvast een voorschot genomen op dit verlies en ons keurig door een familielid met de auto naar plaats van bestemming laten brengen en halen, en dat is mij zo goed bevallen dat ik dat zoveel mogelijk ga herhalen. Die 22,50 is gisteren bijna terugverdiend, en ga ik hoe dan ook in veelvoud terugverdienen op de OV-baronnen. Kan gebeuren, pech gehad, it's all in the game zou ik zeggen. Ik stond tot op dit moment voor de moeilijke keuze om 75 euro per maand aan een bus-jaarabonnement uit te geven of 75 euro per maand in de brommer van mijn zoon te gieten. Deze keuze is nu ineens helemaal niet zo moelijk meer. Met dank aan OV-chipkaart. Ga zo door !
Toen ik de klantenservice vervolgens vroeg wat er gebeurt als ik morgen nieuwe passen koop en deze over een maand ook automatisch op "Verlopen" staan was men heel simpel en duidelijk: "Dan heb je pech gehad, kan gebeuren en geld kwijt". Dat is lekker snel verdienen voor de ov-baronnen !!
Men doet het voorkomen alsof het de fout van jezelf is, maar van deze 3 passen kan ik 100% zeker stellen dat deze niet beschadigd zijn door wat dan ook. Het is de arrogantie ten top ! Ik durf wel te stellen dat als een lokale middenstander in ons dorp dit zou flikken, hij of zij direct zou moeten verhuizen.
Wij hebben gisteren alvast een voorschot genomen op dit verlies en ons keurig door een familielid met de auto naar plaats van bestemming laten brengen en halen, en dat is mij zo goed bevallen dat ik dat zoveel mogelijk ga herhalen. Die 22,50 is gisteren bijna terugverdiend, en ga ik hoe dan ook in veelvoud terugverdienen op de OV-baronnen. Kan gebeuren, pech gehad, it's all in the game zou ik zeggen. Ik stond tot op dit moment voor de moeilijke keuze om 75 euro per maand aan een bus-jaarabonnement uit te geven of 75 euro per maand in de brommer van mijn zoon te gieten. Deze keuze is nu ineens helemaal niet zo moelijk meer. Met dank aan OV-chipkaart. Ga zo door !
-
Hele vreemde verhalen! Hebben jullie 't al eens geprobeerd via www.klachtenkompas.nl?