LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV-chipkaartreiziger wordt getild!

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
J. Vrij

OV-chipkaartreiziger wordt getild!

Ongelezen bericht door J. Vrij »

Sinds een maand heeft mijn moeder, 86 jaar oud, een persoonlijke OV-chipkaart met daarop de ouderenkorting (65-plusser) én de dalurenkorting van vervoerder Veolia: op werkdagen na 09.00 uur en in het weekend 20% korting op de ritprijs. Regelmatig reist zij in haar woonplaats Maastricht van huis naar het ziekenhuis en terug. De standaard ritprijs bedraagt 2,09 euro, met ouderenkorting 1,38 euro en met de (aanvullende) dalurenkorting 1,11 euro. Doorgaans wordt die 1,11 euro ook van haar chipkaart afgeboekt. Zo niet op 20 juli 2011, want toen werd (voor hetzelfde traject, op een woensdagmiddag) 1,38 euro afgeboekt.

Op 3 augustus heb ik gereclameerd. Positief is dat het teveel betaalde (27 cent) zal worden terugbetaald. Toen ik echter informeerde hoe zoiets in een geautomatiseerd systeem überhaupt mogelijk is, luidde het antwoord: "Dat weet ik niet, het gebeurt wel vaker." Ik: "Maar hoe weet een reiziger dan dat-ie te veel heeft betaald? Ik doe veel moeite om alle reizen van mijn moeder achteraf te checken, maar dat zal niet iedereen doen." Antwoord: "Iedereen KAN dat doen. Degene die dat niet WIL doen, zal er niet achter komen en loopt dus het risico te veel te betalen."

Mij vertrouwen in het fenomeen OV-chipkaart - toch al niet groot - is momenteel helemaal verdwenen. Ik ben inmiddels in mijn kennissenkring en op het internet op zoek gegaan naar een anonieme, gekraakte chipkaart voor mezelf, want als OV-bedrijven op deze wijze hun klanten (kunnen) tillen, dan zie ik daarin een rechtvaardiging om hetzelfde - zij het op grotere schaal - te doen...

Kate25

Re: OV-chipkaartreiziger wordt getild!

Ongelezen bericht door Kate25 »

Het is al maanden bekend, dat diverse kortingen waar reizigers recht op hebben niet of niet goed worden doorberekend door de software van de OV chipkaart.
Alleen wordt er geen h*l met die berichten gedaan.

Vanmiddag langs de "klantenservice" van OV bedrijf A geweest.
Aanleiding? Gisteren in de bus van OV bedrijf B, in een ander deel van Nederland, vielen alle apparaten uit voor in/uit checken en ook de software met route/tijd info. Heb eenmaal op plaats van bestemming gecheckt bij een NS automaat.
Bleek niet alleen door bedrijf B 4 euri te zijn afgeschreven vanwege de storing aan hun apparatuur. Blijkbaar was het in/uit checken bij bedrijf A vorige week ook 2x niet goed gegaan. In totaal dus 12 euri afgeschreven voor 3 OV reisjes van minder dan 2 euri per rit.
Bij "klantenservice" gevraagd of ze een overzicht konden uitprinten, omdat bedrijf A 10 ritten terug wil kijken, voor ze tot restitutie van een ritje besluiten. Wordt dat overzicht van exact tot 10 ritten terug niet ingeleverd, krijg je niets.
Ja er was op het schermpie van bedrijf B te zien, dat er rond die en die tijd in die en die bus van concurrent A iets mis was gegaan.
Nee, er was niets te zien op het schermpie bij "klantenservice" dat er 2x 4 Euri waren afgeschreven voor ritten bij hen.
Blijkbaar reis ik zo vaak met OV, zo'n 2 a 3 dagen per week een heen- en terugreis, dat die twee ritten toevallig van het scherm gedonderd waren... Van restitutie of verrekening kon geen sprake zijn.
Nee, printen dat kon ook niet. Voor het akkefietje bij concurent A kreeg ik een telefoonnummer mee, dat ik "tegen lokaal tarief" mag bellen, om te smeken of ik ongeveer 2 Euri terug mag omdat er dankzij een storing aan hun apparatuur niet kon worden uitgecheckt.
Enig idee hoe telefonisch bereikbaar "klantenservice" van welk bedrijf ook, tegenwoordig is?
Waarom moet een klant kosten maken (reiskosten naar klantenservice en telefoonkosten omdat het om een ander vervoersbedrijf gaat), als er sprake is van storing aan apparatuur?
Het geld gerestitueerd krijgen van die apparaat/software storing gaan mij meer kosten, dan het bedrag waar het om gaat.

Waarom hangt restitutie van verkeerd in/uitchecken af, van het aantal ritten dat op een schermpie te zien is? Bij NS kon ik zien op welke datum/tijd er iets fout was gegaan. Het schermpie van "klantenservice", waar ik niet op kon meekijken, kon blijkbaar niet meer dan 5 regeltjes terug in de tijd - dus stond ik te liegen.

Wat zegt u? Automatisch 10 euri af laten schrijven als je saldo te laag is, een geweldige oplossing?
De verhalen van kennissen die daar in zijn gestonken liegen er niet om. De ene keer verdwijnt er 5 euri van je banksaldo - hopelijk naar je OV kaart - de andere keer 20 en weer een andere keer de afgesproken 10 waar je de duitendieven voor hebt gemachtigd. En dat zijn verhalen van mensen die regelmatig hun bankafschriften kontroleren.

Overigens kan je nog zo goed rekenen: er zijn nog steeds trajecten waar de heen- en terugreis verschillende prijzen hebben.

De tijden in bus/tram/ander OV, die wordt weergegeven op displays is niet altijd correct, maar wordt wel gebruikt om te berekenen of je bijvoorbeeld in de spits hebt gereden of niet.
Ik kreeg vanmiddag te horen dat de storing in die bus om 17:10 was opgetreden. Klopt volgens de tijd die het display aangaf, maar dat was niet de werkelijke tijd. Op gegeven moment reden we de route volgens het display zelfs in omgekeerde richting.
Die software gaat straks ook gebruikt worden om te kijken of je in/buiten de spits rijdt.

Afschaffen die hele miljarden kostende miskleun van een OV chip!
De enige die er rijk van is geworden: het automatiseringsbedrijf.
De enigen die er rijk van worden: de OV bedrijven.

Gesloten