LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Prijsverhoging NS veel meer dan 3%
Prijsverhoging NS veel meer dan 3%
Voor het traject waar ik met de NS op reis: Nijmegen Heyendaal naar Leerdam is het tarief per 1 januari verhoogd van 5,90 naar 7,00 euro (kortings tarief). Dit is een verhoging van maar liefst 18,6%. Heel wat meer dan de beloofde 3%.
Hebben meer mensen ervaring met zulke extreme tariefsverhogingen?
Hebben meer mensen ervaring met zulke extreme tariefsverhogingen?
Re: Prijsverhoging NS veel meer dan 3%
Ah, gelukkig ben ik niet de enige die het was opgevallen,
vanmorgen een kaartje gekocht, breda-prinsenbeek --> R'dam centraal
oude prijs met korting: 4,10
nieuwe prijs met korting: 4,30
da's een verhoging van 20 cent, of te wel 4,88%
gelukkig nog niet zo erg als je 18,6 %, maar wel hoger dan de
afgesproken 3,15, of is dit een gemiddelde prijsverhoging?
vanmorgen een kaartje gekocht, breda-prinsenbeek --> R'dam centraal
oude prijs met korting: 4,10
nieuwe prijs met korting: 4,30
da's een verhoging van 20 cent, of te wel 4,88%
gelukkig nog niet zo erg als je 18,6 %, maar wel hoger dan de
afgesproken 3,15, of is dit een gemiddelde prijsverhoging?
3 % is een gemiddelde, op korte stukken wordt het volgens mij meer op langere stukken minder. Alles bij elkaar op geteld is het gemiddeld 3 %
-
Een trajekt waar ik eerst 18.20 voor betaalde, kost nu 18.40, dus alleszins redelijk.
Een verhoging van 20 cent valt inderdaad nogal mee. Strippenkaarten zijn ook 20 cent duurder geworden zag ik op het nieuws.
Omdat ik niet elke dag met de trein reis naar mijn werk in Utrecht koop ik 5 retourkaartjes. Ik rijd eerst 13 km met de auto naar het NS station in Hilversum om niet de kans te lopen dat ik in de file kom te staan op de A27 bij Utrecht.
Vorig jaar kostte een set van 5 retourkaartjes 27.00 EUR;
M.i.v. 1 januari betaal ik nu voor dezelfde set kaartjes 29,50 EUR. Dit is een verhoging van 2,50 EUR. Dus een prijsverhoging van bijna 9% en geen 3%, zoal door de NS aangekondigd werd in nov.2005!!!
Wie kan dit verklaren of toelichten?
Vorig jaar kostte een set van 5 retourkaartjes 27.00 EUR;
M.i.v. 1 januari betaal ik nu voor dezelfde set kaartjes 29,50 EUR. Dit is een verhoging van 2,50 EUR. Dus een prijsverhoging van bijna 9% en geen 3%, zoal door de NS aangekondigd werd in nov.2005!!!
Wie kan dit verklaren of toelichten?
Kijk eerder in ditzelfde onderwerp en het antwoord staat daar. De 3 % is een GEMIDDELDE. Dat kan dus per geval verschillen.
-
Bovendien:
gerekend vanaf de volle prijs voor 1 kaartje, is de procentuele prijsstijging ook lager. Bij mijn weten is het prijsvoordeel bij het kopen van 5 kaartjes ineens, sinds kort ook vervallen. Dat zal voor een deel ook die prijsverhoging (ik vind 9 procent ook nogal fors, hoor) verklaren.
gerekend vanaf de volle prijs voor 1 kaartje, is de procentuele prijsstijging ook lager. Bij mijn weten is het prijsvoordeel bij het kopen van 5 kaartjes ineens, sinds kort ook vervallen. Dat zal voor een deel ook die prijsverhoging (ik vind 9 procent ook nogal fors, hoor) verklaren.
Het voordeel bij het kopen van 5 kaartjes ineens is inderdaad sinds kort vervallen omdat er te weinig gebruik van gemaakt werd meen ik.
Een jeugdmaandtrajectkaart van Roosendaal naar Rotterdam is gestegen van 222 euro naar 240,50. Dit is 18,5 euro dus meer dan 8% omhoog gegaan. Gebeld met klantenservice van de NS. Blijkt dat ze de kortingen van bepaalde kaarten afgehaald hebben. Zoals de juffrouw mij vertelde kwam dit omdat de NS geen winst meer maakte en moest ergens vandaan komen, in dit geval vooral de jeugdkortingen en bijvoorbeeld de 60+ ers!!!
En terecht, kortingen aanbieden op basis van leeftijd is discriminatie in mijn ogen en zou dus verboden moeten zijn.
Ik vraag me eigenlijk af of deze verhoging wel mag.
Heeft NS niet met de regering een afspraak gemaakt
dat 86.5% van de treinen volgens het schema zouden rijden.
Dit hebben ze niet waargemaakt slechts 84.8% van de treinen reed volgens het boekje.
Ik meen dat de regering dit als eis had gesteld voldeed NS niet dan was een verhoging onrechtmatig.
Dit hebben ze niet waargemaakt slechts 84.8% van de treinen reed volgens het boekje.
Ik meen dat de regering dit als eis had gesteld voldeed NS niet dan was een verhoging onrechtmatig.
-
korting op grond van leeftijd is van alle tijden, en mag wat mij betreft best. Karr-2, ik zou jou weleens willen zien aan het loket van de NS, als jij voor die korting in aanmerking komt.
U heeft recht op reizen met korting. En jij principieel volhouden: "Nee, ik wil het niet, ik wil het niet, ik wil de volle prijs betalen, omdat het zo zielig is voor de anderen die geen korting krijgen".
Je gelooft het vast zelf.............
U heeft recht op reizen met korting. En jij principieel volhouden: "Nee, ik wil het niet, ik wil het niet, ik wil de volle prijs betalen, omdat het zo zielig is voor de anderen die geen korting krijgen".
Ook ik heb zojuist gebeld met de NS klachtenservice. De prijs op mijn traject is met precies 20% verhoogd. Ronduit belachelijk dus.
Het enige dat meneer mij wist te vertellen, is dat het landelijk gemiddelde 3% is...en sommige trajecten erg op kunnen lopen.
Het enige dat meneer mij wist te vertellen, is dat het landelijk gemiddelde 3% is...en sommige trajecten erg op kunnen lopen.
De ns mag ieder jaar zijn prijzen verhogen nagelang de inflatie. Als zij het stiptheidpercentage halen mogen ze bovenop de inflatieverhoging een verhoging doorvoeren voor de winst.Geplaatst op 10 Jan 2006 22:38 door peukiemon
--------------------------------------------------------------------------------
Ik vraag me eigenlijk af of deze verhoging wel mag.
Zolang ze landelijk de prijzen gemiddeld met niet meer dan de inflatie laten stijgen doen ze niks fout.
En dan heeft deze meneer volledig gelijk, want zo is het ook. Of het op jou traject nou 1% of 20 % is, gemiddeld is het 3% en daar gaat het om.Het enige dat meneer mij wist te vertellen, is dat het landelijk gemiddelde 3% is...en sommige trajecten erg op kunnen lopen.
ik geloof het niet alleen, het is ook nog eens zo. Maar goed, geloof wat je wilt, ik weet wat ik zelf doe en daar gaat het om.Karr-2, ik zou jou weleens willen zien aan het loket van de NS, als jij voor die korting in aanmerking komt.
U heeft recht op reizen met korting. En jij principieel volhouden: "Nee, ik wil het niet, ik wil het niet, ik wil de volle prijs betalen, omdat het zo zielig is voor de anderen die geen korting krijgen". Rolling Eyes Rolling Eyes
-
Karr-2, het is geen aanval op je, hoor. Wanneer de NS het instelt, heb je gewoon recht op die korting.
Het is hetzelfde als bijvoorbeeld huursubsidie: wanneer jij een woning huurt, en je hebt door wat voor omstandigheid dan ook, recht op huursubsidie, laat jij die dan liggen (overigens heeft het nu dus huurtoeslag, maar het principe is hetzelfde)?
Het is hetzelfde als bijvoorbeeld huursubsidie: wanneer jij een woning huurt, en je hebt door wat voor omstandigheid dan ook, recht op huursubsidie, laat jij die dan liggen (overigens heeft het nu dus huurtoeslag, maar het principe is hetzelfde)?
Ja ook die hoef ik niet te hebben, nooit gehad ook.
....Andere onderdelen van het tarievenbesluit zijn de verlaging van de jongerenkorting, het afschaffen van de 5-retourenkaart en het duurder maken van de 60+ seniorenkaart. De korting die het jeugdabonnement biedt is in 3 jaar tijd teruggebracht van 15 naar 9% en NS wil deze afbouwen tot 0. Volgens de consumentenorganisaties verwaarloost de NS hiermee zijn maatschappelijke functie. Het gaat hier immers om scholieren, die in de spits moeten reizen omdat hun school nu eenmaal om half negen begint. Ook forenzen die gebruik maken van de 5-retourenkaart reizen doorgaans niet uit vrije keuze met de trein maar omdat er geen alternatief is....