LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] RET klachten afhandeling en persoonlijk chipkaart

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Netteke333

RET klachten afhandeling en persoonlijk chipkaart

Ongelezen bericht door Netteke333 »

Onbegrijpelijk dat de RET niet door iets of iemand eens flink onder de loep genomen worden. Als consument kan je helemaal niks als je in rotterdam woont, want ja, het is nu eenmaal het stadverkeer!

Alsof het niet genoeg is dat trams rijden wanneer de bestuurders het uitkomt en/of ze per enige regelmaat de tram van 10 over (bijvoorbeeld) eventjes er tussen uit laten vallen..

Nu dit weer:

Ik ben vrijdag mijn chipkaart verloren in de tram (lijn 23). Ik heb wel ingescheckt maar toen ik wilde uitchecken bleek mijn kaart verdwenen. Aangezien ik bij eindpunt uitstapt nog de tram doorzocht maar niks te vinden.
Meteen Chipkaart laten blokkeren en de ns gebeld voor een nieuwe kaart.

Echter haal ik elke maand een maandabbonnement bij de RET en deze had ik NET 24-01-2011 opnieuw gehaald.

Ik heb eerste klantenservice gebeld, die in eerste instantie vermelde dat ik niks vergoed kreeg. Ik heb daarna aangeven dat ik de bon nog heb waarop de datum, mijn chipkaartnummer en het bedrag staat aangeven. Daarbij kan ik via mijn bankafschrift aantonen dat ik ook daadwerkelijk heb betaald. Toen werd ik verwezen naar het servicelocket op laan op zuid.

Ik kon hen niet bellen, ik moest persoonlijk daarnaar toe.

Ik heb 2,50 betaald voor een kaartje en toen ruim 30 minuten op het kantoorje zitten wachten.

De mevrouw aan de bali keek 1 keer naar mijn bon en zei toen ''ja, helaas we kunnen niks voor u doe, dit kan wel de bon van uw opa zijn.'' Ik vertelde de mevrouw dat dit toch echt niet het geval was aangezien het een PERSOONLIJKE chipkaart is de bon het nummer van deze kaart stond vermeld en ik daarbij ook nog eens gewoon zelf had betaald.. NEE HOOR, het was volstrekt onmogelijk om mij enige toegemoedkoming aan te bieden. Ik kon nog wel weer naar een ander kantoor, maar deze zouden mij zeker hetzelfde antwoord geven..

Eind van het verhaal dus 70 euro + 5 euro extra reiskosten armer en geen stap verder.

Ja, ik kan opnieuw contact opnemen met de klantenservice die me weer doorverwijzen naar datzelfde kantoor..

Wat nu?

Ik haal ELKE maand mijn abbonement op hetzelfde verkooppunt, elke maand betaald ik netjes en het chipkaartbedrijf kon zo zien welke producten er op mijn kaart stonden.

Ik vind dit echt asociaal van de RET en ik heb deze klacht ook gemeld bij Rover inmiddels.
Ik verwacht dat ik alsnog een tegoedkoming ontvang van de ret en in afwachting van een positieve reactie zal ik ook geen betalingen verrichten op het traject waarop mijn abonnement loopt tot 24-02-2011. Ik heb hier tenslotte al voor betaald en heb betaaldbewijzen, daarbij zit ik 5 dagen in de week in dezelfde tram op hetzelfde traject ingecheckt en WEL!

Ik zal dit schriftelijke bezwaar en mijn klachtnummer bij rover constant aan eventuele controlerende medewerkers tonen. Daarbij ga ik ook gewoon naar de geschillencommissie als ze nog steeds niks doen!

KMUDP

Re: RET klachten afhandeling en persoonlijk chipkaart

Ongelezen bericht door KMUDP »

Volgens mij wordt het hoog tijd dat het stadsvervoer in de grote steden wordt aanbesteed. De klantonvriendelijkheid bij deze bedrijven is gigantisch, niet alleen in Rotterdam, ook in Den Haag en Amsterdam.
Laat de echte professionals maar eens aan het werk!

Martin

sascha-link

Ongelezen bericht door sascha-link »

Er is nog niets verbetert met die OV-chipkaart.
Ik kocht 2 dagen geleden een anonieme ov-chipkaart met € 10 tegoed, maar er kwam gewoon niets uit die automaat! Zelfs geen bon.
Maar de € 17,50 was natuurlijk wel gewoon van mijn rekening afgeschreven.. via www.ret.nl kwam ik op het nummer van de ov-chipkaart klantenservice, dus daar belde ik naartoe. Krijg ik iemand aan de telefoon die mij in gebrekkig nederlands verteld dat ik maar naar dat station moet gaan en een conducteur moet aanspreken, want zij konden natuurlijk niks voor mij betekenen, verdorie de KLANTENSERVICE VAN DE OV-CHIPKAART!!!
Na dit gesprek heb ik de gewone klantenservice van de RET gebeld, die vertelden dat ik alleen het betalingsbewijs moest scannen en het verhaal erbij moest mailen. Nu ik dat gedaan heb, krijg ik een mail dat ze gaan proberen om mijn klacht binnen 15 werkdagen (!!!!!!!) te beantwoorden.
Echt niet te geloven..!

Clautje

Ongelezen bericht door Clautje »

RET, wat een bagger bedrijf!!!
Ik ging laatst een abonnement op mijn persoonlijke OV kaart zetten bij Akkers te Spijkenisse, betaal netjes de 145,15. De bon kon niet geprint worden dus ik check voor de zekerheid of het abonnent ook daadwerkelijk op mijn kaart staat. Nee dus!! Ik bel vervolgens met de RET, ik moest naar het loket op Zuidplein, zij zouden het zo voor mij in orde maken als ik de bon maar had. Helaas...de pinbon had ik, maar de OV-bon kon niet geprint worden en daar bleek iets essentieels te missen.
Aangekomen op Zuidplein, de meneer die hier achter de bali zat sprak boekdelen, zuchtend en steunend zat hij onderuit op zijn stoel, en was tevens de persoon die mij vorige keer ook al onbeschoft behandeld had bij een simpele vraag.
Ik probeerde rustig te blijven, en vertelde hem mijn probleem. "hebbie een bon"?! Snauwde hij. Ik vertelde dat deze niet geprint kon worden dus nee. Tja, zegt hij: "dan heb jij dus mooi pech he? En wat verwacht je nu van mij dat ik doe"? Ik wil graag dat mijn abonnement er gewoon op gezet word zodat ik naar mijn werk kan, gaf ik als antwoord. Tja, dan zou je moeten lopen ofzo, goed voor de lijn nietwaar? Het begon aardig te kriebelen inmiddels en vroeg wat nu te doen. "vul dit brieffie maar in dan gaan ze kijke of ze je geld terug stortte" ( op plat Rotterdams)
Thuis gekomen bel ik weer met de RET, deze mevrouw verteld mij naar de Laan op Zuid te moeten, zij regelen dat wel even. Maandagmorgen vertrek ik naar de Laan op zuid. Hier krijg ik hetzelfde verhaal, zelfde brief voor restitutie (wat wel eens 6 tot 8 weken kan duren). Als ik de bon had gehad, dan hadden ze het zo voor mij kunnen regelen. Ik vertelde dat ik het via mijn bankafschrift in mijn telefoon zo kon aantonen dat het betaald was, maar helaas....het mocht niet baten. Ik moest maar zien hoe ik nu op het werk kwam. Het was niet hun probleem! Nee, zij hebben ondeugdelijk apparatuur wat tot ons probleem gemaakt wordt!
Voor de duidelijkheid, ik ben niet voor agressie, maar wat kan ik me indenken dat mensen zo boos worden dat ze gaan slaan! De onbeschoftheid, ongeinteresseerdheid en klant-onvriendelijkheid viert hoogtij bij dit bedrijf.

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC »

Als iemand hierboven vind dat hij/zij onbehoorlijk is behandeld door een OV-bedrijf dan kan hij/zij terecht bij het OV Loket. Dit is een onafhankelijk ombudsman in Nederland, speciaal voor het Openbaar Vervoer. Internetsite voor meer informatie: [url]http:/www.ovloket.nl[/url] . Meerdere praktijkgevallen zijn te lezen op deze internetsite, zoals diverse idiotieën van OV-bedrijven die, na interventie van de Ombudsman OV, zijn opgelost waar oplossingen schier onmogelijk leken.

kama79

Ongelezen bericht door kama79 »

geen reactie op bezwaar tegen boete !!!! ME3959

Geachte heer,mevrouw,

Ik heb tot nu toe geen enkele reactie ontvangen op mijn bezwaar tegen boete. In plaats van dat kreeg in aanmaning.

K.M ( en mijn dochter N.B)

Geachte heer/mevrouw,

Op 29-05-2013 om 16:54 hebben ik K.M en mijn dochter N. B ingecheckt bij Varkenoordseviaduct in tram 23, en werden we gecontroleerd door BOA, wat bleek dus, ze had met de verkeerde ov chipkaarrt ingecheckt die van mijn zoon, haar boer nog in haar portemonnee zat, maar niet expres.

Ik was in de tram samen met mijn dochter en probeerde de situatie aan de BOA medewerker uit te leggen. Ik zei dat we toch voor de rit betaald hebben want beide kaarten ( van mijn zoon en van mijn dochter worden automatisch opgeladen en de bedragen worden daarna van mijn bank rekening afgeschreven. Als moeder zijnde betaal dus alle onze reiskosten.

Als de BOA controleur de ov kaart had gecontroleerd met wie mijn dochter had ingecheckt als niet geldige vervoerbewijs had bestempeld - “reizen zonder geldig vervoersbewijs” dan moest hij de kaart in beslag nemen. Want hij is van iemand anders misschien is hij gewoon gestolen? Maar dat deed hij niet, en met deze
accepteert hij de kaart toch als geldig en ook dat mijn dochter niet zwart rijd. Dat klopt niet.

De controleur eiste dat ik (de moeder) de boete ter plekke moest betalen. Ik zei dat ik de boete onterecht vond en ik van plan ben bezwaar indienen. Ik betaalde dus niks gelijk. We hebben voor onze reis gewoon betaald.
Hij vroeg naar het id van mijn dochter en ik het had paspoort van mijn dochter aan hem gegeven,
hij had ook onze adresgegevens genoteerd en vervolgens had hij de boete uitschreven. Wat ik brutaal vond is dat hij minachtend zei - "Je mag het bezwaar indienen maar dat heeft geen zin, want hij komt toch naar mij toe terug en die wordt niet toegekend."
Ik zei - Het kan toch niet? Als men een bezwaar/klacht heeft dan mag het niet door degene op wie de klacht word ingedient de beslissing worden genomen over de klacht! Hij zei - "Oh... ja hoor. Het is onze werkwijze."
Het is jammer dat ik op deze manier ben voorgelicht ben door binnen uw bedrijf. Hij zou moeten weten dat er nog vele andere mogelijkheden zij om een klacht bij de hogere instanties in te dienen.

Wat ik ook super vervelend vond is dat de controleur zijn naam ook niet wilde noemen. Dat is een grove fout, hij is verplicht zich voor te stellen, sterker nog ik heb recht om naar zijn werkpas of id vragen.
Moet een boa zich ook kunnen legitimeren?
Ja, een boa moet zich altijd kunnen legitimeren als opsporingsambtenaar. Het insigne geldt niet als legitimatiebewijs. ( info van http://www.justis.nl/).

Ik en mijn dochter hadden het gevoel gekregen dat we gediscrimineert waren. Een stelletje honden maar die allen maar plichten hebben en geen enkele rechten. Als dezelfde situatie met Hollandse mensen gebeurt zou zijn zou die BOA medewerker zich anders zou gedragen en de situatie anders hebben gezien. Om die redenen als mijn klacht niet toegewezen wordt vraag ik om de naam, achternaam en de afdeling waar de BOA medewerker werkt die de boete had uitgegeven aan mij bekend te maken. Die informatie heb ik nodig om een persoonlijke klacht tegen desbetreffende medewerker in te dienen.
Hij weigerde zich legitimeren en ik vind dat we door hem gediscrimineerd werden. Dat is genoeg aanleiding om een onderzoek te starten.

Tram 23 , 29-05-2013 Check-in 16:54 Varkenoordseviaduct bij RET.

We hadden niet de mogelijkheid om ons uit-checken omdat de BOA medewerker onze OV-kaart op het laatste moment had teruggegeven! We hebben bij Rotterdam centraal uitgestapt!

Het nummer van het proces verbaal is ME 3959 / C 12 12 00024 12355.

Ik vindt dat de boete onterecht is omdat ik en mijn dochter voor onze reis hadden betaald van ons gezamenlijk budget. Vandaar mijn bezwaar tegen de opgelegde boete.
Ik begrijp dat de RET, zoals vele andere organisaties, in een financieel doolhof zit.
(De RET moet van het CBP 120.000 euro betalen.) Dit is echter geen reden om op deze manier met medemensen om te gaan. Dat komt niet overeen met de logo - aardig onderweg. Belachelijk.

kama79

Datum: 27-08-2013 Uw kenmerk : ME3959
Telefoon: +31(0)10 447 5799 Ons kenmerk: H13/316137
Onderwerp: Proces verbaal
Geachte mevrouw K M,
Helaas heeft de behandeling van uw brief langer geduurd dan bij ons gebruikelijk is. Onze excuses hiervoor.
In aansluiting op diverse brieven waarin u aangeeft dat u het niet eens bent met het aan uw dochter N. B opgelegde voorlopig proces-verbaal, het volgende.
Op het moment van controle was uw dochter niet in het bezit van een geldig vervoerbewijs. Door in te checken en te reizen met een persoonlijke chipkaart van een ander en deze als het eigen vervoerbewijs bij controle te overhandigen, maakt uw dochter misbruik van het vervoerbewijs in kwestie ook al gaat het hier om een vergissing. De controleur heeft geconstateerd dat uw dochter gebruik heeft gemaakt van de persoonlijke OV-chipkaart van haar broer.
De persoonlijke OV-chipcard is zoals het woord al zegt 'persoonlijk'. Dit betekent dat het alleen voor diegene die op de foto staat een geldig vervoerbewijs is. De controleur heeft getracht hierover uitleg te geven.
Uit coulance heeft de controleur besloten de OV-chipkaart niet in beslag te nemen. Wel heeft hij een voorlopig proces verbaal uitgeschreven conform art. 70 wet personenvervoer 2000.
In uw brief geeft u aan dat de controleur zich niet heeft gelegitimeerd. Ik heb de controleur aangesproken dat hij zich, ook al is hij in uniform gekleed, desgevraagd dient te legitimeren. Ook heb ik hem aangesproken over zijn uitleg betreffende de klachtenprocedure.
Ook geeft u aan dat u vindt dat u gediscrimineerd werd. Ik zie in uw bezwaar echter niet hoe. Dit is waarschijnlijk uw gevoel en niet gebaseerd op feiten. De controleur heeft mij verklaard dat u boos en onbeschoft was en niet voor rede vatbaar.
Gezien het bovenstaande ben ik van mening dat het voorlopig proces verbaal terecht is opgemaakt.
Regelgeving met betrekking tot het reizen met het openbaar vervoer is vastgelegd in de Wet Personenvervoer en de Algemene Vervoervoorwaarden. In de Wet Personenvervoer staat vermeld dat iedere reiziger te allen tijde zelf verantwoordelijk is voor het in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs. Wanneer uw dochter om wat voor reden dan ook geen geldig vervoerbewijs heeft, is zij in overtreding.
U wordt verzocht om aan uw betalingsverplichting te voldoen.
Het bedrag à € 38,50 dient u binnen 7 dagen na dagtekening van deze brief over te maken naar:
ING Bank rekeningnummer 65.27.66.706
t.n.v. RET N.V. Processen Verbaal
Postbus 112 3000 AC ROTTERDAM
Onder vermelding van het PV-nummer

Indien u in gebreke blijft, zal deze vordering in handen worden gegeven van ons incassobureau. Daarbij zullen de kosten hiervan worden doorberekend.
Hoogachtend,

Sectiechef G. van der Schaaf,
Afdeling Handhaving

kama79

BreejKC schreef:Als iemand hierboven vind dat hij/zij onbehoorlijk is behandeld door een OV-bedrijf dan kan hij/zij terecht bij het OV Loket. Dit is een onafhankelijk ombudsman in Nederland, speciaal voor het Openbaar Vervoer. Internetsite voor meer informatie: [url]http:/www.ovloket.nl[/url] . Meerdere praktijkgevallen zijn te lezen op deze internetsite, zoals diverse idiotieën van OV-bedrijven die, na interventie van de Ombudsman OV, zijn opgelost waar oplossingen schier onmogelijk leken.
Nee...dat werkt ook niet, ze zijn volgens mij een club ret en ov ombudsman

Geachte mevrouw KM,

Hartelijk dank voor het delen van uw klacht over de boete die uw dochter ontving.

We hebben uw klacht bestudeerd en moeten helaas tot de conclusie komen dat we deze niet in behandeling zullen nemen. We zijn van mening dat de vervoerder in uw geval correct heeft gehandeld. Het bedrijf heeft voldaan aan zijn verplichtingen op grond van de wet, dan wel op grond van de eigen algemene voorwaarden. Bovendien zijn we van mening dat in dit geval van de vervoerder geen andere opstelling verwacht had mogen worden.

Om te voorkomen dat de kosten nog sneller oplopen raden wij u aan boete wel te betalen. Indien u van mening blijft dat RET onjuist concludeert, dan raden wij u aan uw klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie Openbaar Vervoer. De Geschillencommissie baseert zich op de Nederlandse wet en op de algemene voorwaarden van de vervoerder en doet een bindende uitspraak. Als u een klacht indient bij de Geschillencommissie betaalt u een klachtengeld van € 25 ,-. U krijgt dit bedrag terug als de commissie de klacht gegrond acht. U kunt het geschil schriftelijk indienen of via internet. U hoeft zelf niet bij de behandeling van uw zaak voor de Geschillencommissie te verschijnen. De gemiddelde behandeltermijn ligt op ruim 5 maanden. Een afgewezen klacht moet binnen 3 maanden bij de commissie worden aangemeld. Bent u te laat dan kunt u de klacht wel indienen, bij voorkeur met een reden waarom u te laat bent, maar de vervoerder mag de Geschillencommissie vragen om uw klacht niet in behandeling te nemen. Wanneer u een goede reden had voor de late inzending kan de commissie besluiten uw zaak alsnog te behandelen. Voor meer informatie verwijzen wij u de site of u kunt schrijven naar Secretariaat Geschillencommissie Openbaar Vervoer, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag, (070) 310 53 10.

Het spijt ons dat wij u niet verder kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Nathalie Hettinga

ombudsman ovloket
Postbus 2132
3800 CC Amersfoort

Gesloten