LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Schootmobiels verboden in de tram
Schootmobiels verboden in de tram
Hallo Lezers,
Kwam van deze week met mijn boodschappen terug van winkelen en daar kwam de tram aan,de trambestuurser hielp mij met de plank en gelijkertijd vertelde zei dat ze bezig zijn om een verbod te krijgen om met een scootmobiel in de tram te reizen want dat is een gevaarlijk Projectiel. Daar schrok ik heftig van want dan kunnen we nergens meer naar toe door de tram kom je nog ergens met een bus lukt dat ook al niet. Vroeg ook nog en de kinderwagens dan ja dat wordt ook zo'n probleem die moeten ze op schoot nemen.
Wat gaan wij doen om de OV tegen tehouden met deze nieuwe eisen?
Gr. Joke
Kwam van deze week met mijn boodschappen terug van winkelen en daar kwam de tram aan,de trambestuurser hielp mij met de plank en gelijkertijd vertelde zei dat ze bezig zijn om een verbod te krijgen om met een scootmobiel in de tram te reizen want dat is een gevaarlijk Projectiel. Daar schrok ik heftig van want dan kunnen we nergens meer naar toe door de tram kom je nog ergens met een bus lukt dat ook al niet. Vroeg ook nog en de kinderwagens dan ja dat wordt ook zo'n probleem die moeten ze op schoot nemen.
Gr. Joke
Re: Schootmobiels verboden in de tram
Een scootmobiel is bedoeld voor mensen die nog wel wat kunnen lopen en daarom wordt deze beschouwd als een vervoersmiddel. De tram is ook een vervoersmiddel. Je reist dan met een vervoersmiddel in een vervoersmiddel. Dat wil men niet meer. Is ook zo met scootmobiels en regiotaxi's. Ergens wel te begrijpen. Een kinderwagen en een rolstoel zijn geen vervoersmiddel, maar vervanging van benen en die mogen nog wel in de trams, bussen en regiotaxi's. Hard, maar regens wel begrijpelijk vanuit het oogpunt van de vervoerder.
Waarom zou je met een scootmobiel in de tram willen? Het idee is toch dat je met zo'n ding zelf kunt rijden?
-
Past dat ding wel in de tram???? En hoe wil je vooruit of achteruit als het druk is en er veel mensen staan? Of knal je dan 'per ongeluk expres' tegen mensen op omdat je er in/uit moet/wil/zal en het allemaal niet vlug genoeg gaat naar je zin?
Wat te denken bij een noodstop? Schiet je dan naar voren, tegen passagiers aan die voor je staan, om de simpele reden dat je 'vergeten' bent het ding op de rem te zetten?
Hoe groot is je actieradius eigenlijk? Een beetje scootmobiel kan makkelijk 40 tot 50 kilometer ver komen met een volle accu, dus dat is het probleem ook al niet zou je zeggen.
Laat die dingen alsjeblieft uit het OV wegblijven. Sorry hoor. Er bestaat nog altijd iets als rolstoelvervoer. Maar dat is een stuk duurder natuurlijk.
Wat te denken bij een noodstop? Schiet je dan naar voren, tegen passagiers aan die voor je staan, om de simpele reden dat je 'vergeten' bent het ding op de rem te zetten?
Hoe groot is je actieradius eigenlijk? Een beetje scootmobiel kan makkelijk 40 tot 50 kilometer ver komen met een volle accu, dus dat is het probleem ook al niet zou je zeggen.
Laat die dingen alsjeblieft uit het OV wegblijven. Sorry hoor. Er bestaat nog altijd iets als rolstoelvervoer. Maar dat is een stuk duurder natuurlijk.
Helemaal niet, er zijn inmiddels ook al diverse deeltaxiorganisaties die geen scootmobielen meer vervoeren. Ze zijn erg lastig vast te zetten, nemen de plaats in van 2 rolstoelen en de bestuurder neemt ook nog een extra zitplaats in want men mag niet in de scootmobiel blijven zitten als de taxi rijdt.Joke1946 schreef:Hallo Lezers,
Gr. Joke
Scootmobielen zullen nog wel verder teruggedrongen worden, in de winkels, op het trottoir. Ook in voetgangersgebieden en overdekte winkelcentra gaan scootmobielen aan de leiband van max 5 km per uur.
Dit onderdeeltje van de "wij" is het niet met je eens, en zal dus ook niks doen om dit te voorkomen, als het al waar is.Joke1946 schreef:Hallo Lezers,
Gr. Joke
Overigens kan een familielid van mij, met haar scootmobiel ~40 km rijden op een volle lading, en dat lijkt me wel genoeg om de afstand die men doorgaans met een tram aflegt ook te kunnen rijden? Terwijl een scootmobiel in een tram wel degelijk een veiligheidsrisico is, en een logistieke sta in de weg. Immers, trams worden met veel moeite zo ontworpen dat mensen er zo snel mogelijk in en uit kunnen, dan is dit een sta in de weg.
Het kan een opvouwbare driewieler zijn natuurlijk. Die hebben kleine actieradia...meer voor in de winkelstraten zeg maar.
Gewoon flauwekul, een scootmobiel is verboden in elke tram of bus. Je kunt er in met een rolstoel, kinderwagen en soms fietsen.
Hier de voorwaarden en daar staat geen scootmobiel bij.
http://www.gvb.nl/reisinformatie/reisre ... stoel.aspx
Kinderwagen mee in het ov
Kinderwagens mogen nooit overlast veroorzaken of de doorgang belemmeren. Zet ze daarom uitsluitend op de daarvoor bestemde plek en houd de doorgang altijd vrij.
De kinderwagen/rolstoelplek bevindt zich in de bus in het middengedeelte (bij de uitstapdeuren), in de Combino tram (nieuwe type tram) bij de conducteur. Bij de oudere trams met een laag middengedeelte kan de wagen daar worden neergezet. De oudste type trams hebben uitsluitend ruimte op het achterbalkon.
Rolstoelgebruikers hebben altijd voorrang op kinderwagens!
De ruimte is beperkt, dus als de plekken al bezet zijn door rolstoelen of kinderwagens moet u uw kinderwagen inklappen.
U bent zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van uw kind. Zet de kinderwagen op de rem en zorg ervoor dat het kind goed vast zit.
Volg de instructies van onze medewerkers op. Zij mogen u de toegang ontzeggen wanneer u geen gehoor geeft aan het verzoek uw kinderwagen in te klappen.
Met een rolstoel het ov in
De rolstoeltoegankelijke bussen zijn uitgerust met een rolstoelplank en een speciale rolstoelplek in het midden van de bus. Deze plek wordt aangeduid met een rolstoelsticker.
De rolstoeltoegankelijke trams van het 'oudere type' hebben in het lage middengedeelte een plek voor een rolstoel. In de Combino trams (nieuwe type trams) is een rolstoelplank aanwezig en bevindt de rolstoelplek zich bij de conducteur. De plekken in de trams worden ook aangeduid met een sticker.
Bij zowel tram als bus dient de rolstoelplek tevens als kinderwagenplek, waarbij altijd geldt dat een rolstoel voorrang heeft op een kinderwagen. Lees hier meer over toegankelijk ov.
Ik weet het, maar het wordt nog steeds gedoogd, net als een scootmobiel in de winkels, het wordt nog steeds gedoogd. Het komt echter steeds dichterbij dat de scootmobiel op bepaalde plaatsen niet meer gedoogd wordt. Reden, de mensen die misbruik maken van het gedogen. Je ziet die dingen soms op het trottoir scheuren met snelheden harder dan een fiets.trail46 schreef:Gewoon flauwekul, een scootmobiel is verboden in elke tram of bus. Je kunt er in met een rolstoel, kinderwagen en soms fietsen.
Kinderwagen mee in het ov
Kinderwagens mogen nooit overlast veroorzaken of de doorgang belemmeren. Zet ze daarom uitsluitend op de daarvoor bestemde plek en houd de doorgang altijd vrij.
De kinderwagen/rolstoelplek bevindt zich in de bus in het middengedeelte (bij de uitstapdeuren), in de Combino tram (nieuwe type tram) bij de conducteur. Bij de oudere trams met een laag middengedeelte kan de wagen daar worden neergezet. De oudste type trams hebben uitsluitend ruimte op het achterbalkon.
Rolstoelgebruikers hebben altijd voorrang op kinderwagens!
De ruimte is beperkt, dus als de plekken al bezet zijn door rolstoelen of kinderwagens moet u uw kinderwagen inklappen.
U bent zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van uw kind. Zet de kinderwagen op de rem en zorg ervoor dat het kind goed vast zit.
Volg de instructies van onze medewerkers op. Zij mogen u de toegang ontzeggen wanneer u geen gehoor geeft aan het verzoek uw kinderwagen in te klappen.
Met een rolstoel het ov in
De rolstoeltoegankelijke bussen zijn uitgerust met een rolstoelplank en een speciale rolstoelplek in het midden van de bus. Deze plek wordt aangeduid met een rolstoelsticker.
De rolstoeltoegankelijke trams van het 'oudere type' hebben in het lage middengedeelte een plek voor een rolstoel. In de Combino trams (nieuwe type trams) is een rolstoelplank aanwezig en bevindt de rolstoelplek zich bij de conducteur. De plekken in de trams worden ook aangeduid met een sticker.
Bij zowel tram als bus dient de rolstoelplek tevens als kinderwagenplek, waarbij altijd geldt dat een rolstoel voorrang heeft op een kinderwagen. Lees hier meer over toegankelijk ov.
Zoals al gezegd, de actieradius is ruim voldoende om een behoorlijk eind weg te kunnen winkelen en weer thuis te komen. Mijn vraag aan u is dus: waarom wilt u dan met de tram. De scootmobiel zelf maakt u onafhankelijk, door de tram te willen nemen maakt u zich weer afhankelijk van anderen. Moet u toch niet willen als het niet nodig is?Joke1946 schreef:Hallo Lezers,
Kwam van deze week met mijn boodschappen terug van winkelen en daar kwam de tram aan, de trambestuurster hielp mij met de plank en tegelijkertijd vertelde zij dat ze bezig zijn om een verbod te krijgen om met een scootmobiel in de tram te reizen want dat is een gevaarlijk Projectiel.
De bestuurster van de tram gebruikt wel het goede woord.Daar schrok ik heftig van want dan kunnen we ,nergens meer naar toe!
Gr. Joke
Er zijn enkele die tot 70 Km afstand kunnen halen en 18 Km/H halen op het open fietspad, maar er zijn ook kleinere die maar 4 Km/h halen en na 6 Km leeg zijn, dat noem ik elektrische stoelen dus welke maat?
Er zijn zoveel merken en maten dat niet elke Scootmobiel in een tram kan maar een aantal wel.
Verder zijn er rolstoelen en Scootmobielen en tussenvormen van wat is het nu?
Bovendien kan per stad de regels verschillen HTM en RET zijn geen GVB.... en Utrecht, ik weet niet eens of ze daar rijden. en elke stad dus firma mag zelf bepalen.
De invalide busjes met laadklep zijn wel voor dit soort voertuigen gemaakt en beschikbaar en als er problemen zijn bij je eigen gemeente informeren voor deze wet WMO die plaatselijk sterke verschillen kan hebben.
Er zijn zoveel merken en maten dat niet elke Scootmobiel in een tram kan maar een aantal wel.
Verder zijn er rolstoelen en Scootmobielen en tussenvormen van wat is het nu?
Bovendien kan per stad de regels verschillen HTM en RET zijn geen GVB.... en Utrecht, ik weet niet eens of ze daar rijden. en elke stad dus firma mag zelf bepalen.
De invalide busjes met laadklep zijn wel voor dit soort voertuigen gemaakt en beschikbaar en als er problemen zijn bij je eigen gemeente informeren voor deze wet WMO die plaatselijk sterke verschillen kan hebben.