Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden (mijn inziens veroorzaakt door een zeer onduidelijke en incorrecte informatievoorziening van de kant van de DUO - IB Groep) zit ik momenteel met een betalingsverzoek voor een schuld studentenreisproduct à € 136,-.
Nu wil ik hier bezwaar tegen aantekenen, maar de bezwaarprocedure zal hoogstwaarschijnlijk langer lopen dan de betaaltermijn. Nu vraag ik mij af wat de correcte gang van zaken is. Moet ik ondanks mijn bezwaarschrift toch de betaling voldoen, om zo te voorkomen dat hier rente op komt mocht mijn bezwaarschrift geen stand houden? Persoonlijk stuit dit mij wel tegen de borst omdat hier mijn inziens echt sprake is van een misverstand. Of sta ik met het versturen van een bezwaarschrift in mijn recht om het betalen uit te stellen, zelfs als dit (volgens de OV-site) zo lang als zes weken kan duren? Dit schept natuurlijk wel het risico dat ik bij afwijzing van het bezwaarschrift tegen extra rente / incasso kosten aanloop.
Ter illustratie kan ik mijn OV-chipkaart probleem wel even kort toelichten:
- 31 augustus 2010: studie loopt samen met studiefinanciering en OV-reisrecht af, studenten OV-chipkaart nog nooit gebruikt of geactiveerd
- per 1 september 2010: studiefinanciering en OV-reisrecht op de website van DUO-IB Groep afgemeldt
- begin oktober 2010: ongeactiveerde studenten OV-chipkaart om willen zetten naar een persoonlijke OV-chipkaart, moest hiervoor studenten OV-chipkaart activeren (later wordt beweerd dat dit niet noodzakelijk was geweest)
- rond 11 oktober 2010 realiseerde ik me dit pas, en probeerde ik mijn studentenreisproduct bij zogenaamde ophaalpunten er van af te halen. Tot op heden kon ik dit echter niet vinden onder "ophalen bestelling", terwijl alle informatievoorzieningen mij hier naar verwezen.
- 10 november 2010: acceptgiro voor schuld studentenreisproduct ontvangen. Contact opgenomen met DUO - IB Groep, deze erkent dat dit een erg ongelukkige samenloop van omstandigheden is, dat ik het niet had hoeven / moeten activeren begin oktober en dat ik niet onder "ophalen bestelling" maar "ophalen product" had moeten kijken om het af te melden. Dit is echter in geen enkele communicatie terug te vinden, en wordt zelfs tegengesproken door onder andere de informatiesite van de studenten OV-chip kaart. (Zie http://www.studentenov-chipkaart.nl/Stopzetten stap 2 punt 3. Desondanks gaf de service medewerker een bezwaarprocedure weinig kans en raadde hij mij toch vooral aan om maar te betalen. Persoonlijk wijt ik het vooral aan de gebrekkige informatievoorziening / voorlichting en de nevel aan onduidelijkheid die de OV-chipkaart omhult.
Nu begrijp ik wel dat ik dit alles misschien niet zo slim heb aangepakt door zolang met activatie te wachten, maar om met zo'n schuldeisen te komen terwijl ik sinds de constatering van dit misverstand zo goed als geen gebruik heb gemaakt van de studenten OV-chipkaart vind ik toch wel erg wrang. Heeft iemand hier ideeën over?
Bij voorbaat dank,
Azon
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Schuld studentenreisproduct
Re: Schuld studentenreisproduct
Inmiddels heb ik het studentenreisproduct in ieder geval verwijderd. Klopt het dat ik de schuldeis nu eerst moet betalen alvorens bezwaar te gaan maken? Dan kunnen de kosten in ieder geval niet verder oplopen.