LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Spookafschrijvingen OV-Chipkaart
Spookafschrijvingen OV-Chipkaart
Beste forumleden,
Ik heb speciaal een account aangemaakt hier, omdat ik benieuwd ben of er mensen zijn die het zelfde is overkomen als wat mij is overkomen.
Sinds ongeveer anderhalf jaar heb ik een persoonlijke OV-chipkaart. Deze gebruik ik zo nu en dan voor mijn werk en soms ook prive. Omdat ik voor mijn werk de reizen mag declareren, heb ik onlangs een uitdraai gemaakt van alle gemaakte ritjes in 2011 en 2012. (De reden dat ik dit nu pas doen met terugwerkende kracht, is omdat ik niet voor elke twee euro een declaratieformulier wil invullen en het dus heb opgespaard). Nou goed, ik heb dus alles uitgeprint via de OV-Chipkaart website en ben de ritjes één voor één langs gegaan om te kijken wat onder 'werk' valt en wat onder 'prive'.
Plots kwam ik ritjes tegen waarvan ik zeker wist dat ik die nooit gemaakt had, ik was nooit op de plek geweest, de naam van de halte/straat kende ik niet en het gekke was dat er binnen drie minuten zowel ingecheckt als uitgecheckt was op dezelfde halte. Eerst dacht ik dat ik vergeten was uit te checken tijdens een rit en dat het systeem mij automatisch op een later moment heeft uitgecheckt. Dit bleek na verder onderzoek niet het geval te zijn, want de ritjes vlak vóór deze spookafschrijvingen waren netjes uitgecheck. Ik kwam er steeds meer tegen in mijn overzicht op de meeste vreemde locaties en steeds weer hetzelfde principe: binnen drie minuten zowel in- als uitchecken op dezelfde halte. Per keer 83 cent lichter geworden. En ik mij al die tijd afvragen waarom er steeds zo snel automatisch wordt opgeladen. Nou begrijp ik het.
Nou kan ik voor elke spookafschrijving wel een teruggave formulier opsturen naar de HTM, maar ik vind dat niet kunnen. Dit kost mij extra tijd en het systeem mag dit soort transacties niet zomaar afboeken. Ik benieuwd of er meer mensen zijn bij wie dit het geval is. Op deze manier wordt er namelijk makkelijk verdient, als het bij meerdere mensen gebeurt. Wellicht heeft u het niet eens in de gaten. Ik zou zeggen, print al je ritjes uit en controleer het.
Ik ga één deze dagen maar langs bij een HTM-service punt en ze vragen dit op te lossen, maar ik ben bang dat het allemaal niet zo makkelijk zal gaan gelet op ervaringen van andere reizigers omtrent het verhelpen van problemen met de OV-Chipkaart.
Ik heb speciaal een account aangemaakt hier, omdat ik benieuwd ben of er mensen zijn die het zelfde is overkomen als wat mij is overkomen.
Sinds ongeveer anderhalf jaar heb ik een persoonlijke OV-chipkaart. Deze gebruik ik zo nu en dan voor mijn werk en soms ook prive. Omdat ik voor mijn werk de reizen mag declareren, heb ik onlangs een uitdraai gemaakt van alle gemaakte ritjes in 2011 en 2012. (De reden dat ik dit nu pas doen met terugwerkende kracht, is omdat ik niet voor elke twee euro een declaratieformulier wil invullen en het dus heb opgespaard). Nou goed, ik heb dus alles uitgeprint via de OV-Chipkaart website en ben de ritjes één voor één langs gegaan om te kijken wat onder 'werk' valt en wat onder 'prive'.
Plots kwam ik ritjes tegen waarvan ik zeker wist dat ik die nooit gemaakt had, ik was nooit op de plek geweest, de naam van de halte/straat kende ik niet en het gekke was dat er binnen drie minuten zowel ingecheckt als uitgecheckt was op dezelfde halte. Eerst dacht ik dat ik vergeten was uit te checken tijdens een rit en dat het systeem mij automatisch op een later moment heeft uitgecheckt. Dit bleek na verder onderzoek niet het geval te zijn, want de ritjes vlak vóór deze spookafschrijvingen waren netjes uitgecheck. Ik kwam er steeds meer tegen in mijn overzicht op de meeste vreemde locaties en steeds weer hetzelfde principe: binnen drie minuten zowel in- als uitchecken op dezelfde halte. Per keer 83 cent lichter geworden. En ik mij al die tijd afvragen waarom er steeds zo snel automatisch wordt opgeladen. Nou begrijp ik het.
Nou kan ik voor elke spookafschrijving wel een teruggave formulier opsturen naar de HTM, maar ik vind dat niet kunnen. Dit kost mij extra tijd en het systeem mag dit soort transacties niet zomaar afboeken. Ik benieuwd of er meer mensen zijn bij wie dit het geval is. Op deze manier wordt er namelijk makkelijk verdient, als het bij meerdere mensen gebeurt. Wellicht heeft u het niet eens in de gaten. Ik zou zeggen, print al je ritjes uit en controleer het.
Ik ga één deze dagen maar langs bij een HTM-service punt en ze vragen dit op te lossen, maar ik ben bang dat het allemaal niet zo makkelijk zal gaan gelet op ervaringen van andere reizigers omtrent het verhelpen van problemen met de OV-Chipkaart.
-
- Berichten: 32358
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Spookafschrijvingen OV-Chipkaart
Gekke vraag misschien van iemand die het ook niet weet.
Zou het kunnen dat er een bus stopt bij de halte waar je staat, dat je kaart dan incheckt omdat je te dicht bij de voordeur staat, ook al stap je niet in, en als hij wegrijdt, dat hij dan met de achterdeur precies langs je heen rijdt, en dat je dan weer automatisch uitcheckt?
Zou het kunnen dat er een bus stopt bij de halte waar je staat, dat je kaart dan incheckt omdat je te dicht bij de voordeur staat, ook al stap je niet in, en als hij wegrijdt, dat hij dan met de achterdeur precies langs je heen rijdt, en dat je dan weer automatisch uitcheckt?
-
- Berichten: 6858
- Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
- Contacteer:
Re: Spookafschrijvingen OV-Chipkaart
Geen gekke vraag.witte angora schreef:Gekke vraag misschien van iemand die het ook niet weet.
Zou het kunnen dat er een bus stopt bij de halte waar je staat, dat je kaart dan incheckt omdat je te dicht bij de voordeur staat, ook al stap je niet in, en als hij wegrijdt, dat hij dan met de achterdeur precies langs je heen rijdt, en dat je dan weer automatisch uitcheckt?
Maar je moet dat ****ding bijna door het apparaat heen duwen wil die het lezen.
En als je er te snel langs gaat, leest ie het weer niet.
Het zou in theorie kunnen - maar ik denk dat de apparatuur niet goed genoeg is.
(maar ja, wat wil je als ze via vriendjes dit soort dingen regelen.. krijg je echt niet de beste kwaliteit)
Re: Spookafschrijvingen OV-Chipkaart
@ Witte Angora: Nee dat kan absoluut niet. Mijn OV-chipkaart heb ik altijd in mijn portomonnee en die moet ik eruit halen wil ik in/uitchecken. Ik kan dus niet met mijn portomonnee langs het in-/uitcheckapparaat. Dan wil ie 'm om één of andere reden niet 'pakken'. Het is dus onmogelijk dat ik van buiten het voertuig te dicht bij het apparaat kom en op die manier incheck. Daar is het signaal simpelweg te zwak voor. Daarnaast kom ik nooit op de betreffende haltes van de spookafschrijvingen. Sterker nog; bij een aantal ben ik nog nooit van mijn leven geweest.
Ik ben inmiddels langs een HTM-servicepunt gegaan en daar hebben ze toegegeven dat het een bekend probleem is en er aan gewerkt wordt. Echter kon ik het geld niet terug krijgen van de afgelopen anderhalf jaar. Dit kon alleen van de afgelopen drie maanden. Had ik maar beter moeten opletten volgens de baliemedewerkster. Ik ben er nu te laat mee volgens haar. Verder kon ze me niet helpen en verwees zij mij door naar de website van de HTM om daar een reactieformulier in te vullen. (Heb dit zojuist gedaan). Maar ik ga het er zeker niet bij laten zitten. Ik wil gewoon al mijn geld terug en HTM/OV-chipkaart moeten er maar voor zorgen dat dit probleem opgelost wordt. Het kan niet zo zijn dat ik straks in toekomst iedere keer weer achter mijn geld aan moet, omdat zij hun systeem niet op orde hebben. Op die manier verdienen ze makkelijk geld van mensen die de moeite niet willen nemen of simpelweg niets door hebben! Wat een dieven!
Ik ben inmiddels langs een HTM-servicepunt gegaan en daar hebben ze toegegeven dat het een bekend probleem is en er aan gewerkt wordt. Echter kon ik het geld niet terug krijgen van de afgelopen anderhalf jaar. Dit kon alleen van de afgelopen drie maanden. Had ik maar beter moeten opletten volgens de baliemedewerkster. Ik ben er nu te laat mee volgens haar. Verder kon ze me niet helpen en verwees zij mij door naar de website van de HTM om daar een reactieformulier in te vullen. (Heb dit zojuist gedaan). Maar ik ga het er zeker niet bij laten zitten. Ik wil gewoon al mijn geld terug en HTM/OV-chipkaart moeten er maar voor zorgen dat dit probleem opgelost wordt. Het kan niet zo zijn dat ik straks in toekomst iedere keer weer achter mijn geld aan moet, omdat zij hun systeem niet op orde hebben. Op die manier verdienen ze makkelijk geld van mensen die de moeite niet willen nemen of simpelweg niets door hebben! Wat een dieven!
-
- Berichten: 6858
- Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
- Contacteer:
Re: Spookafschrijvingen OV-Chipkaart
Dus, het is een bekend probleem - maar men weigert mensen hiervan op de hoogte te stellen?En nu? schreef:Ik ben inmiddels langs een HTM-servicepunt gegaan en daar hebben ze toegegeven dat het een bekend probleem is en er aan gewerkt wordt. Echter kon ik het geld niet terug krijgen van de afgelopen anderhalf jaar. Dit kon alleen van de afgelopen drie maanden. Had ik maar beter moeten opletten volgens de baliemedewerkster
Daar is een juridische term voor, mogelijk zelfs 2: Diefstal en oplichting.
Ik zou zeker dit gesprek melden, en alsnog eisen dat de onterechte afschrijvingen binnen 30 dagen volledig worden vergoed - en dat anders aangifte volgt (men weet van problemen af, maar weigert mee te werken aan een oplossing, en geeft geen informatie - dus neemt men bewust teveel geld in = diefstal) en een procedure om alsnog het onrechtmatig geincasseerde geld terug te halen, waarbij de HTM voor alle extra kosten op zal draaien.
Wat een oplichting zeg.. pff..
Re: Spookafschrijvingen OV-Chipkaart
In mijn geval heeft het volgende plaats gevonden met mijn OV chipkaart van Arriva.
Ik heb de kaart aangevraagd in januari 2012 met de optie voor 65+, waarmee ik in mijn woonplaats gratis kan reizen. Dat gaat ook goed want bij de 5 ritten die ik gemaakt heb en netjes ben in- en uit gechecked staat overal een verrekend bedrag van 0,00 euro.
Als basis heb ik 5 euro op de kaart gezet zonder automatische verhoging omdat ik toch gratis reis.
Tot mijn grote verbazing staat er op 18 december 2012 nog maar 3,91 euro op. Er is dus 1,09 euro verdampt.
Ik heb OV chipkaart gebeld en die verwijst me naar Arriva, dus Arriva gebeld en die.....u begrijpt het al. Ik heb bij de Arriva helpdesk mijn verhaal gedaan. Intussen een email ontvangen met de mededeling dat ik een restitutie formulier kan invullen. Maar dat formulier wil weten over welke ritten er gerestutieerd wordt en dat is niet het geval. Formulier dus ongeschikt. Dan volgt de uitnodiging om maar weer te bellen op eigen kosten en alles weer uit te leggen aan iemand die niet begrijpt waar het over gaat. Etc. etc.
Het gaat mij niet om die 1,09 euro, want mijn telefoonkosten zijn intussen al hoger. Wat wel belangrijk is dat Arriva zo makkelijk over het probleem heen loopt, wel wat geld terug geeft en het probleem blijft onopgelost. Hoeveel geld verdampt er op deze manier op jaar basis, hoewel verdampen, het verdwijnt in de kas van Arriva. Geen haan die er naar kraait toch........
Ik heb de kaart aangevraagd in januari 2012 met de optie voor 65+, waarmee ik in mijn woonplaats gratis kan reizen. Dat gaat ook goed want bij de 5 ritten die ik gemaakt heb en netjes ben in- en uit gechecked staat overal een verrekend bedrag van 0,00 euro.
Als basis heb ik 5 euro op de kaart gezet zonder automatische verhoging omdat ik toch gratis reis.
Tot mijn grote verbazing staat er op 18 december 2012 nog maar 3,91 euro op. Er is dus 1,09 euro verdampt.
Ik heb OV chipkaart gebeld en die verwijst me naar Arriva, dus Arriva gebeld en die.....u begrijpt het al. Ik heb bij de Arriva helpdesk mijn verhaal gedaan. Intussen een email ontvangen met de mededeling dat ik een restitutie formulier kan invullen. Maar dat formulier wil weten over welke ritten er gerestutieerd wordt en dat is niet het geval. Formulier dus ongeschikt. Dan volgt de uitnodiging om maar weer te bellen op eigen kosten en alles weer uit te leggen aan iemand die niet begrijpt waar het over gaat. Etc. etc.
Het gaat mij niet om die 1,09 euro, want mijn telefoonkosten zijn intussen al hoger. Wat wel belangrijk is dat Arriva zo makkelijk over het probleem heen loopt, wel wat geld terug geeft en het probleem blijft onopgelost. Hoeveel geld verdampt er op deze manier op jaar basis, hoewel verdampen, het verdwijnt in de kas van Arriva. Geen haan die er naar kraait toch........
Re: Spookafschrijvingen OV-Chipkaart
Het is me niet bekend of en wie dit leest, maar toch wil ik wel even het vervolg op mijn email wisseling over bovenstaande weergeven.
In een vervolg email stelde de helpdesk dat ik wel verkeerde handelingen zal hebben begaan, zoals mijn OV kaart in een andere plaats gebruiken waar mijn 65+ korting niet werkt. Dat kan dus niet, anders zou er een afschrijving van de rit zichtbaar moeten zijn geweest. Is dan ook niet gebeurd. Vervolgens moet ik mijn gironummer opgevan zodat het geld terug gestort kan worden. Dat is mooi, maar daarmee wordt het probleem niet opgelost. Dat probleem is dus dat er bij Arriva geld verdampt van de tegoeden van mensen.
Dan volgt er tot mijn verrassing een email waarin de helpdesk stelt dat er via email geen klachten ingediend mogen worden want die worden niet in behandeling genomen. Ik moet dus opnieuw mijn klacht aan gaan melden via een klachten formulier. Terug naar af en dat na een email wisseling vanaf begin januari.
Men kan het probleem niet aantonen, heeft geen zin er iets aan op te lossen en je kan je geld terug krijgen of je bekijkt het maar.
Klantvriendelijkheid bij Arriva voor mensen die ze proberen te helpen hun problemen op te lossen. Doordat er hier sprake is van ernstige onwil, kan je je afvragen of Arriva misschien wel blij is met deze extra inkomsten. Misschien moest Radar hier eens verder naar gaan kijken.
Met vriendelijke groet,
Wim
In een vervolg email stelde de helpdesk dat ik wel verkeerde handelingen zal hebben begaan, zoals mijn OV kaart in een andere plaats gebruiken waar mijn 65+ korting niet werkt. Dat kan dus niet, anders zou er een afschrijving van de rit zichtbaar moeten zijn geweest. Is dan ook niet gebeurd. Vervolgens moet ik mijn gironummer opgevan zodat het geld terug gestort kan worden. Dat is mooi, maar daarmee wordt het probleem niet opgelost. Dat probleem is dus dat er bij Arriva geld verdampt van de tegoeden van mensen.
Dan volgt er tot mijn verrassing een email waarin de helpdesk stelt dat er via email geen klachten ingediend mogen worden want die worden niet in behandeling genomen. Ik moet dus opnieuw mijn klacht aan gaan melden via een klachten formulier. Terug naar af en dat na een email wisseling vanaf begin januari.
Men kan het probleem niet aantonen, heeft geen zin er iets aan op te lossen en je kan je geld terug krijgen of je bekijkt het maar.
Klantvriendelijkheid bij Arriva voor mensen die ze proberen te helpen hun problemen op te lossen. Doordat er hier sprake is van ernstige onwil, kan je je afvragen of Arriva misschien wel blij is met deze extra inkomsten. Misschien moest Radar hier eens verder naar gaan kijken.
Met vriendelijke groet,
Wim
Re: Spookafschrijvingen OV-Chipkaart
Hallo,Wim777 schreef:In mijn geval heeft het volgende plaats gevonden met mijn OV chipkaart van Arriva.
Ik heb de kaart aangevraagd in januari 2012 met de optie voor 65+, waarmee ik in mijn woonplaats gratis kan reizen. Dat gaat ook goed want bij de 5 ritten die ik gemaakt heb en netjes ben in- en uit gechecked staat overal een verrekend bedrag van 0,00 euro.
Als basis heb ik 5 euro op de kaart gezet zonder automatische verhoging omdat ik toch gratis reis.
Tot mijn grote verbazing staat er op 18 december 2012 nog maar 3,91 euro op. Er is dus 1,09 euro verdampt.
Ik heb OV chipkaart gebeld en die verwijst me naar Arriva, dus Arriva gebeld en die.....u begrijpt het al. Ik heb bij de Arriva helpdesk mijn verhaal gedaan. Intussen een email ontvangen met de mededeling dat ik een restitutie formulier kan invullen. Maar dat formulier wil weten over welke ritten er gerestutieerd wordt en dat is niet het geval. Formulier dus ongeschikt. Dan volgt de uitnodiging om maar weer te bellen op eigen kosten en alles weer uit te leggen aan iemand die niet begrijpt waar het over gaat. Etc. etc.
Het gaat mij niet om die 1,09 euro, want mijn telefoonkosten zijn intussen al hoger. Wat wel belangrijk is dat Arriva zo makkelijk over het probleem heen loopt, wel wat geld terug geeft en het probleem blijft onopgelost. Hoeveel geld verdampt er op deze manier op jaar basis, hoewel verdampen, het verdwijnt in de kas van Arriva. Geen haan die er naar kraait toch........
Ik weet uit ervaring dat je bij sommige restitutie aanvragen bij de ritten en nr. van de lijn ook nvt kan invullen. En als dat toch niet pakt, vul dan zomaar wat in, zolang je bij het algemene invulvak maar duidelijk je eigen verhaal schrijft.
Kies bij het contactformulier "vraag/verzoek" dan "restitutie" en dan "algemeen" .
vr.gr.
J.