LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te veel afgeschreven van OV-Chipkaart bij HTM

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
npl070

Te veel afgeschreven van OV-Chipkaart bij HTM

Ongelezen bericht door npl070 »

Gebruik van de OV chipkaart in o.a. RandstadRail in de tramtunnel in Den Haag loopt niet altijd vlekkeloos. Vandaag voor de derde keer werd Centraal Station als incheck halte aangegeven terwijl ik bij een andere halte instapte. De eerste keer was een paar weken gelden rond 23.30u. Ik stapte die dag in bij halte Grote Markt. Ritprijs naar het Azaleaplein is EUR 1,32. Echter werd er EUR 1,48 van mijn kaart afgeschreven.
Op 4 februari stapte in bij halte Spui. Volgens de HTM ben ik op Centraal Station ingestapt. weer EUR 1,48 afgeschreven (i.p.v. 1,37).
Vanmiddag stapte ik in bij halte Grote Markt. Volgens de HTM ben ik op Centraal station ingestapt. Weer EUR 1,48 afgeschreven (i.p.v. 1,32).
Van de laatste twee voorvallen heb ik de uitdraai nog.

Bij de klantendienst in de Wagenstraat wist men mij te vertellen dat er problemen kunnen zijn. Geld terug krijgen zit er niet in want het zal om enkele gevallen gaan.

Ik vraag mij af hoeveel mensen onbewust te veel betalen voor hun ritten met de OV chipkaart. Er is nog steeds geen apparaat voor consumenten beschikbaar om de opgeslagen informatie uit te lezen. Een gedegen overzicht verkrijgen via http://www.ov-chipkaart.nl zit er niet in.

Deze zaak leent zich om onder de aandacht van de lezers te brengen. Als er structureel iets mis gaat met het chipkaartsysteem als de trams de tunnel induiken, hoort de HTM dit te onderzoeken en te herstellen. Echter vrees ik dat de HTM niets aan zal doen als er maar incidenteel iemand bij ze aanklopt. Ik vrees ook dat de consument lang moet wachten voor er een (betaalbaar) uitleesapparaat beschikbaar komt. In de rij gaan staan in de Wagenstraat is thans de enige manier om inzicht te krijgen in je verbruik.

stefan1982

Re: Te veel afgeschreven van OV-Chipkaart bij HTM

Ongelezen bericht door stefan1982 »

je kan je OVchip transacties ook aflezen op de kaartautomaten van de NS

Arjan de Zeeuw

Ongelezen bericht door Arjan de Zeeuw »

Bese nlp070,

Je kunt met je chipkaart naar de winkel van HTM en dan wordt het teveel afgeschreven bedrag op je chipkaart bijgeschreven. Een andere mogelijkheid is het claimformulier te downloaden en dit in te vullen ook dan wordt het te veel afgeschreven bedrag geretoureerd. Wellicht nu nog door na een terugkopeling even bij de winkel langs te moeten. Voordat je het claimformulier invult is het wel zaak dat je even een bonnetje van een vorige transactie bijvoegd. Kijk op www.htm.net

Groet,
Arjan

weardguy

Ongelezen bericht door weardguy »

stefan1982 schreef:je kan je OVchip transacties ook aflezen op de kaartautomaten van de NS
Tja. Leuk, maar wat heb je daar aan? Je kan het zien... meer niet. Overigens staat er dan alleen een maatschappij (als je dat geluk al hebt) datum, tijd, handeling en bedrag, maar geen haltenaam.
Arjan de Zeeuw schreef:Bese nlp070,
Je kunt met je chipkaart naar de winkel van HTM en dan wordt het teveel afgeschreven bedrag op je chipkaart bijgeschreven.
Ja... hoeveel mensen zullen dat wel doen: het is gewoon ontmoedigingsbeleid: als je het heel moeilijk maakt om te klagen, of geld terug te krijgen, zullen heel weinig mensen dat ook gaan doen. Kan de HTM later zeggen dat het allemaal prima werkt en de reizigers tevreden zijn.

Overigens heb ik van een medewerker gehoord dat vele voertuigen die overdekte haltes aandoen een sprong in het chipkaartsysteem tot gevolg hebben: de GPS verbinding valt weg, en dus valt het systeem terug op de laatst bekende of de eerstvolgende bekende halte.

Gesloten