LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Translink / OV chipkaart - spookrekening

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Guardian72
Contacteer:

Translink / OV chipkaart - spookrekening

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Afgelopen vrijdag (22-01-10) lag er een brief van de OV chipkaart op de mat.

Ik schijn mijn OV chipkaart bij hun ter vernietiging aangeboden te hebben, maar er stond een negatief saldo op - volgens hun dan.

Wat is het probleem?
- ik heb nooit een OV chipkaart aan hun aangeboden voor vernietiging.
- ik had een NS kortingskaart, maar die is teruggezonden ivm OV jaarkaart van werkgever (kreeg een brief van NS hierover, kon nog geld terugkrijgen!)
- de kortingskaart is nooit als reiskaart/ chipkaart gebruikt - ik heb tot op het moment dat ik de OV jaarkaart kreeg een papieren abonnement gehad (scheelde 80 euro/maand in vergelijk tot ov chip)
- er heeft nooit saldo op de kortingskaart (chip) gestaan

Met andere woorden - zij hebben een storing in het systeem, en proberen op deze wijze geld te innen. Okay - het is maar 4 euro - maar het gaat om het principe.
Voor meer info? Tuurlijk, een betaald 0900 nummer bellen - a 10 cent per minuut. Dus, nog meer geld voor een fout van OV chipkaart/translink zelf. Dacht het niet.

Ik heb via hun website contactformulier een en ander kenbaar gemaakt.
Ben benieuwd of ik ooit nog antwoord krijg.

stofzuigertje

Re: Translink / OV chipkaart - spookrekening

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Op elke niet gebruikte dus niet geactiveerde kaart staat -€ 4,-
Dus klopt, en niets betalen want dat moeten zij al weten.

Ik verwacht dat er juist minder mensen met Openbaar vervoer gaan reizen, want ik lees als Automobilist en Motorrijder alleen maar problemen!
Als deze Chipkaart niet werkt, daarom ben ik ook tegen het nog lastiger Rekening rijden, de Noord Zuid lijn en HSL waren tenslotte ook vele malen duurder dan ooit belooft!

Guardian72
Contacteer:

stofzuigertje schreef:Op elke niet gebruikte dus niet geactiveerde kaart staat -€ 4,- Dus klopt, en niets betalen want dat moeten zij al weten.
Serieus? Dus dan is die rekening een bewuste oplichtingspoging??

Dit is nieuw voor mij.
De OV jaarkaart (echte, geen studentenkaart) is gewoon altijd overal geldig - dus dan merk je het niet (poortjes gaan gewoon open).

Maar dat men standaard op een chip een negatief bedrag zet - is of diefstal, of oplichting...

Waar kan ik dit terugvinden - kan ik ze daarmee om de oren slaan.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij instappen en dit is standaard, dus bij activeren kaart verdwijnt deze achterstand!

Elke kaart zou dit hebben, maar omdat U deze nooit gebruikte en activeerde is dit vergeten!
Verder vind ik het erger dat je €2,50 moet betalen om je nog aanwezige saldo terug te krijgen, dus als je over 5 jaren een nieuwe kaart nodig hebt €2,50 boete?

diadino

Ongelezen bericht door diadino »

toch klopt de bewering niet, op een nieuwe kaart staat geen negatief saldo.
ik heb er 2 en op beide heeft een saldo van €0,00 gestaan tot voor kort.
wat er waarschijnlijk is gebeurt,
1x per ongeluk (ongemerkt) ingelogd in een bus doordat je te dicht tegen het apparaat aangestaan hebt eb vervolgens niet meer uitgelogd omdat je niet wist dat je had ingelogd.
bij inloggen wordt er €4,00 afgehaald en bij uitloggen wordt het teveel afgehaalde weer terug gezet op de kaart.
niet uitloggen kost dus uiteindelijk €4,00
volgens het systeem staat op mijn ene kaart nu €0 en de andere -€0,75(starttarief, ben je dus ook kwijt als je geen meter reist maar wel inlogd en gelijk weer uitlogd)
ik heb wel een formuliertje ingevuld om het te corrigeren en de ene kaart is dus terug gezet op €0 (de andere niet) en van connexxion kreeg ik ook nog eens €4,00 op de giro gestort, iets te veel dus.
vraag me trouwens even niet waar die formulieren te vinden zijn, want ik weet het echt niet meer hoe ik er aan gekomen ben :-)

misschien zijn ze te vinden op de site van connexxion of ov-chipkaart.nl

Guardian72
Contacteer:

Ik heb de OV chipkaart gelijk via hun webformulier een bericht gestuurd.
Brief referentie erbij - anders kunnen ze niets vinden - maar nu, een week later - nog geen bericht, zelfs geen ontvangstbevestiging.

Treurig - want hoe kan ik er anders achterkomen waar dit gebeurt zou moeten zijn.

Daarnaast - ik heb geen enkel 'reisproduct' op de kaart geladen - dus zou het niet eens moeten kunnen, dat je ergens 'inchecked'.

Daarnaast natuurlijk de feitelijke onjuistheden - dat men zegt dat ik de kaart bij hun heb aangeboden - wat niet zo is (is naar NS gestuurd).

Ik wacht op hun antwoord... want voor mijn gevoel klopt het niet.

Guardian72
Contacteer:

Afgelopen vrijdag bericht van OV chipkaart ontvangen.

Blijkt dat op een kaart zonder reisproduct - wel 4 euro afgeschreven kan worden - door het GVB in dit geval.

Echter - ik heb met een NS kortingskaart (zat de chip in) nooit in of uitgechecked.
Ik heb namenlijk tot moment van ontvangst een papieren abbonement gehad, met van het GVB een tijdelijke chip voor de metro los erbij.

Volgens OV chip moet ik dus wel betalen - en bij het GVB de 4 euro gaan claimen...
Dank u wel voor uw reactie van 24-01-2010.
Excuses voor de late reactie, door grote drukte hebben wij een langere beantwoordingstijd nodig gehad dan u van ons gewend bent.

Wij kunnen u als volgt informeren: Uw voordeelurenkaart is bij ons in het systeem op 20-01-2010 geblokkeerd, waarschijnlijk is dit gebeurd nadat u de kaart bij de ns heeft ingeleverd. In de voordeelurenkaart is een ov-chip geplaatst waardoor deze ook gebruikt kan worden als ov-chipkaart. Uit onze gegevens is gebeleken dat er met deze kaart op 08-09-2009 om 18.13 wel is ingecheckt maar niet uitgecheckt, waardoor het negatieve saldo van 4 euro is ontstaan. Deze incheck heeft plaats gevonden bij het GVB. Voor eventuele restitutie willen wij u dan ook adviseren om contact op te nemen met het gvb.

GVB Klantenservice
Telefoon: 0900 - 8011 (lokaal tarief)
Website: www.gvb.nl

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice OV-chipkaart
De tijd zou kunnen kloppen - maar ik heb nooit ingechecked met die kaart..

Gesloten