LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Translink Systems en verborgen kosten met de OV-chipkaart

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
mikesies

Translink Systems en verborgen kosten met de OV-chipkaart

Ongelezen bericht door mikesies »

Aan iedereen die met de OV-chipkaart reist en vooral de mensen met automatische afboekingen, pas op! Ik zal mijn verhaal vertellen:

Ik reis nu ongeveer een jaar met de OV-chipkaart en automatisch afboeken en ik heb nog nooit zo veel problemen en kosten bij een bedrijf gehad. Totaal is er volgens een van de medewerkers zo'n 120 euro saldo verdwenen bij mijn kaart, dit heb ik zelf nooit gemerkt en de medewerker kon ook niet vertellen waarom en kon het ook niet herstellen. Dit terzijde.

+- 6 maanden geleden automatisch afschrijven uitgezet vanwege mysterieuze afschrijvingen, dit gedaan via een brief omdat ik op dat moment geen toegang tot iDeal had. Rond diezelfde tijd een adreswijziging per post gestuurd, want dit kan niet eens via de website. Lekker modern...

+- 2 maanden terug blijkt dat er een incasso voor me klaarligt, omdat er 20 euro niet kon worden afgeschreven. Totale incassobedrag: 82 euro?!? Wat blijkt: Automatisch afboeken is NIET uitgezet, adreswijziging is NIET doorgevoerd. Translink heeft geprobeerd 20 euro af te boeken, dat ging op dat moment niet. Rekeningen zijn naar mijn oude adres gestuurd, dus die heb ik nooit ontvangen.

Helaas kom ik bij Translink Systems niet tot een fatsoenlijke oplossing. De klantenservice kan mij geen antwoord geven en ze mogen mij niet doorverbinden met iemand die het wel kan. Ik krijg bij hun klantenservice sterk het idee dat ze zo veel klachten krijgen dat ze de deur maar dichthouden en niet bereid zijn tot een oplossing te komen.

Intrum is ook niet bereid om met Translink contact te zoeken, die interesseert het niet wat het verhaal is en of het een terechte incasso is. Geld is geld en de klant kan stikken. De 20 euro die ik moest betalen heb ik direct betaald toen ik op de hoogte was van het probleem. De 62 euro die overblijft heb ik niet betaald.

Helaas zit ik nu met een melding dat als ik niet binnen enkele dagen betaal de deurwaarder op de stoep staat. Nog steeds geven beiden bedrijven aan dat het ze niet interesseert en dat ik gewoon moet betalen.

Juridisch kan ik helaas niets maken want ik had moeten controleren waar die rekening bleef. Blijkbaar hoor ik te weten dat Translink zonder toestemming alsnog probeert af te schrijven en blijkbaar hoor ik er achteraan te bellen als ik geen rekening heb ontvangen voor een bedrag waar ik geen toestemming voor heb gegeven.

Ik hoop dat de overheid alle klachten bij elkaar schraapt en het openbaar vervoer fatsoenlijk gaat regelen. De OV chipkaart heeft een hoop geld gekost en heeft tot nu toe alleen nog maar problemen en iritaties gegeven. Translink Systems heeft al sinds de invoering van de OV-chipkaart laten blijken incapabel te zijn.

Jolijn

Re: Translink Systems en verborgen kosten met de OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Jolijn »

+- 6 maanden geleden automatisch afschrijven uitgezet vanwege mysterieuze afschrijvingen, dit gedaan via een brief omdat ik op dat moment geen toegang tot iDeal had. Rond diezelfde tijd een adreswijziging per post gestuurd, want dit kan niet eens via de website. Lekker modern...

+- 2 maanden terug blijkt dat er een incasso voor me klaarligt, omdat er 20 euro niet kon worden afgeschreven. Totale incassobedrag: 82 euro?!? Wat blijkt: Automatisch afboeken is NIET uitgezet, adreswijziging is NIET doorgevoerd. Translink heeft geprobeerd 20 euro af te boeken, dat ging op dat moment niet. Rekeningen zijn naar mijn oude adres gestuurd, dus die heb ik nooit ontvangen.

Als dit niet aangetekend is verstuurd, heb je geen bewijs. :(
Translink/incassobureau kan zich daarachter verschuilen.
Het zou wel toevallig zijn dat beide brieven niet aangekomen zijn.
De incasso is vast ook met de reguliere post gekomen. .. ..
Je hebt al laten weten dat je dat ontvangen hebt.
Heb je al gegoogled op de hoogte van de incassokosten?
Is het inmiddels wel bij Translink duidelijk dat je een nieuw adres hebt en automatisch opwaarderen NIET wilt?

mikesies

Ongelezen bericht door mikesies »

Klopt, ik heb geen bewijs dat het aangekomen is, dat is het vervelende eraan. Maar inderdaad, 2 keer een brief niet ontvangen zou wel heel toevallig zijn.

Translink heeft mijn wijziging inmiddels ontvangen en ik heb ook via de website het automatisch opladen uitgezet inmiddels. Blijkt ineens dat, ondanks de bevestiging dat het automatisch opladen is uitgezet, er gewoon geld van mijn rekening af is geschreven wederom.

Bedrag gestorneerd maar verder niets van gehoord. Ik bel af en toe naar mijn oude adres nu om te controleren of er nog post is, ik heb er weinig vertrouwen in dat het nu wel goed geregeld is en ben bang dat de factuur voor de stornering ook weer gaat komen.

De incassokosten heb ik helaas moeten betalen, ik kreeg een laatste kans van enkele dagen voor de deurwaarder voor de deur zou staan a 375 euro. Daar heb ik geen zin in want de kans dat ik het win is vrij klein.

Jammer dat het zo moet...

angga

Ongelezen bericht door angga »

Dezelfde vervelende ervaring heb ik met Translink gehad. Incasso op het moment niet gelukt. Wegens verhuizing geen brief gehad van Translink of Intrum. NS en GVB loketten konden niet informeren wat er aan de hand was. Gebeld en lang gewacht en dat vervelend nieuws gekregen. Gek dat Translink niet met NS communiceert. OV kaart heb ik van NS zelf gekregen. Zo raar. En Translink is zo op geld gericht zonder hun techniek te verbeteren. Waarom waarschuwing niet per mail? NS geeft waarschuwing over winter dienstregeling toch per mail en incasso via intrum ook via mail kan? Ik word echt ziek van deze bureaucratie. OV met automatische incasso was bedoeld om mensen makkelijker te maken. Maar ik wil nooit meer automatische incasso. Maar kan het? Binnenkort om met korting te reizen kan men alleen met OV doen.

Toen ik Translink belde, zeiden ze dat er niemand met dezelfde ervaring als ik had, terwijl ik zo zeker dat er meer waren. Ik ben blij om de berichten van Mike en Jolijn hierboven te lezen. We zijn de enige die dit verhaal hier zetten. Er zijn zeker honderden misschien toch duizenden gedupeerden die niet schrijven of elders hun klachten plaatsen. Voor deze lotgenoten, vraag ik aub. om hierover te schrijven zodat er iets gedaan kunnen worden. We betalen boete terwijl we geen regels overtreden. Zo onterecht.

angga

Ongelezen bericht door angga »

Een update. Ik heb soortgelijke casussen (incasso niet gelukt en plotseling 60, 80 en zelf meer incasso boete) betaald moeten worden. Let op: sommige woordgebruik in onderstaande links is onfatsoenlijk.

http://forum.fok.nl/topic/1741690
http://www.klacht.nl/trans-link-systems ... -justitia/
http://www.klacht.nl/trans-link-systems ... nksystems/
https://www.ovloket.nl/?ac=complaintvie ... urrentTop5

Snuwerd

Ongelezen bericht door Snuwerd »

Zelfde hier. Tijdje terug is mijn OV-kaart met automatisch opladen (die ik van de NS heb gekregen als kortingskaart) geblokkeerd, omdat ik geen 20 euro op mijn rekening had staan. Nu heb ik net gebeld met de NS, daarna met Translink, daarna met de administratie van Translink en daarna met het incassobureau (waar ik toch een beetje gek van stond te kijken). Nu blijkt dat ze per post herinneringen hebben verstuurd naar mijn oude adres. Ik krijg de post van de NS naar mijn nieuwe adres, dus daar zal ik het gewijzigd hebben, maar schijnbaar ben je automatisch klant van Translink en had ik mijn adres ook bij Translink moeten wijzigen.

Nu moet ik 60,09 euro betalen i.p.v. 20 euro. Wel geeft het incasso-bureau aan dat Translink 1 maal en het incasso-breau 2 maal een brief naar mijn vorige adres hebben verstuurd.

Ik ben het hier wel mee eens dat Translink een e-mail had moeten sturen (of hier iets over in de wet staat of niet). Daarnaast vraag ik me af waar ik schuld kan neerleggen, 1) bij mezelf, 2) bij de NS, omdat ze mijn adres niet doorcommuniceren of daar bij mijn weten niets over gezegd hebben bij de wijziging bij de NS, 3) Bij Translink, gezien ze daar wel meer bureaucratisch extreem onhandig doen. Ik heb het gevoel dat Translink geen idee heeft hoe je IT toepast om klanten beter te helpen, of dat ze het expres doen om louter meer geld binnen te halen. Er zouden hier meer mensen op moeten staan lijkt me, ik kan me niet voorstellen dat iemand gelukkiger wordt door geld uit te geven dat zo verdient wordt.

Snuwerd

Ik heb zojuist mijn adres op OV-chipkaart.nl gewijzigd, wat schijnbaar inmiddels wel via internet kan. Echter was mijn e-mailadres daar niet bekend (en telefoonnummer niet). Ik vraag me af of er dan slechts een deel van mijn gegevens vanuit de NS is doorgestuurd ofzo. Of dat ik me niet kan herinneren dat ik zelf die gegevens bij OV-chipkaart heb opgegeven. In ieder geval vind ik dat de NS hier meer aan zou moeten doen wanneer ik via hun een OV kaart krijg.

Snuwerd

En nog een keer ... wat helemaal raar is, is dat ze wel in staat zijn om mij een mail te sturen met mijn gebruikersnaam of wachtwoord, maar dat aan die OV-kaart geen mail adres te koppelen is ... eh?

En na het wijzigen van mijn adresgegevens staat er:
Tip: e-mailadres voor Mijn OV-chipkaart wijzigen
Het e-mailadres voor Mijn OV-chipkaart is niet gewijzigd. Wilt u dit wel? U kunt hier uw e-mailadres wijzigen.

Terwijl er wel veldjes waren met
"telefoonnummer"
en "e-mail adres"
zijn beiden niet gewijzigd. Ook staat er bij dat de wijzigingen door een storing niet kunnen worden doorgevoerd en dat ik ze over 2 dagen gewijzigd worden ... even controleren dan dus.

Gesloten