LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitstel betaling NS

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
sweet_devil8

Uitstel betaling NS

Ongelezen bericht door sweet_devil8 »

Ik heb laatst voor het eerst perongeluk gereisd zonder studenten ov-chipkaart. Ik was hem gewoon domweg vergeten. Ik kreeg die dag dus een uitstel van betaling van de conducteur en omdat ik al mijn pasjes bij elkaar bewaar had ik ook geen IDkaart. De conducteur heeft maar op mijn woord mijn naam en adres aangenomen zonder ooit echt legitimatie gezien te hebben.
Nu ben ik er zelf achter gekomen dat mijn studenten OVchip pas 1 sept. geldig was terwijl ik in augustus zonder ov-chip heb gereisd. Nu denk je vast: "oh mijn god, lees de voorwaarden dan eens", maar ik dacht dat ik gewoon geluk had en dat de mijne al geactiveerd was doordat ik in Rotterdam gewoon met de Metro door de poortjes kon zonder dat ik ooit geld op mijn ov-chip had gestort.
Ik weet dat er bij de NS een regeling is dat je 1 keer je studenten OVChip mag vergeten en dan krijg je je geld terug, maar ik neem aan dat ik daar nu geen aanspraak op kan maken aangezien mijn kaart überhaupt nog niet geldig was.
Nu is mijn vraag; kunnen ze mij alsnog verplichten te betalen, terwijl ik mij niet gelegitimeerd heb? Is het mogelijk dat ik aangeef dat ik gewoon niet in die trein op dat tijdstip zat? Ze hebben toch eigenlijk geen bewijs en iedereen had zich kunnen uitgeven voor mij?...

stofzuigertje

Re: Uitstel betaling NS

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je studie voor 1 september begon moeten ze de begin datum aanpassen!
Dus voor die tijd mogen ze een boete geven maar als je studie al was begonnen hoef je toch niet de eerste dagen het volle bedrag te betalen?

sweet_devil8

Nee helaas kan je verder helemaal niets met je studenten ov chip tot 1 sept.

jeanne-veghel

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Gewoon eerlijk zijn en niet liegen. Ik weet dat studenten
vaak krap bij kas kunnen zitten, maar betaal de boete
of waag er eerst nog een brief aan en leg de situatie uit.
Soms wil dat nog wel eens helpen. Misschien word je
wel verrast door het antwoord wat je krijgt.

sweet_devil8

Nou eerlijk gezegd, als ik het internet zo na lees stuurt de NS vaak een standaard brief terug, geen persoonlijke.

jeanne-veghel

sweet_devil8 schreef:Nou eerlijk gezegd, als ik het internet zo na lees stuurt de NS vaak een standaard brief terug, geen persoonlijke.

Is niet helemaal waar, omdat mijn dochter in haar studententijd
ook zoiets aan de hand heeft gehad.
Ze heeft er toen een brief aan gewaagd en ik moet zeggen dat
het netjes door NS is opgelost. Geen standaard brief teruggehad hoor.
Vandaar dat ik deze raad aan je geef.

Gewoon Klantenservice aanschrijven en zeggen dat je het NOOIT
meer zult doen. Met eerlijkheid kom je het verst.

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

Legitimatie of niet, het is met alle goede info die je gaf wel aannemelijk dat jij het was. Dat zal een rechter ook vinden.
Ik zou gewoon een brief sturen dat je je ov vergeten was, gewoon niks zeggen dat hij pas in september inging. De kans dat degene die je verzoek in behandeling dat controleert is denk ik niet bijzonder groot. Die kijkt waarschijnlijk gewoon ov-studentkaart, ok.. vordering verscheuren

sweet_devil8

Misschien dat ik dat dan maar doe ja...
68,80 is een hoop geld, hopelijk werkt 't :(

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

sweet_devil8 schreef:Misschien dat ik dat dan maar doe ja...
68,80 is een hoop geld, hopelijk werkt 't :(
nee heb je, ja kan je krijgen... anders komen ze het geld hoe dan ook wel halen via incasso

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Nu is mijn vraag; kunnen ze mij alsnog verplichten te betalen, terwijl ik mij niet gelegitimeerd heb? Is het mogelijk dat ik aangeef dat ik gewoon niet in die trein op dat tijdstip zat? Ze hebben toch eigenlijk geen bewijs en iedereen had zich kunnen uitgeven voor mij?...
Helaas vergeet je een belangrijk ding:
Een HC (Hoofdconducteur) bij de NS is tevens een BOA, Buitengwoon Opsporingsambtenar en bevoegd jou een boete te geven. Tevens wordt zijn verklaring of Proces Verbaal ambstedig opgemaakt. Zijn verklaring telt zwaar en de rechter gaat er van uit dat hij de waarheid spreekt. Ontkennen dat je in de trein zat heeft geen zin. De verklaring van de HC wordt als waarheid gebruikt. Ik zou die boete maar betalen, je hebt zonder geldig reisdocument gereist en dan wordt er standaard een boete gegeven.
Je mag blij zijn dat de HC je identiteit niet in twijfel heet getrokken, had j dar ook nog een boete voor kunnen krijgen (niet in het bezit van een geldig ID)

melomaan

Ongelezen bericht door melomaan »

dhc schreef:
Helaas vergeet je een belangrijk ding:
Een HC (Hoofdconducteur) bij de NS is tevens een BOA, Buitengewoon Opsporingsambtenaar en bevoegd jou een boete te geven. Tevens wordt zijn verklaring of Proces Verbaal ambstedig opgemaakt. Zijn verklaring telt zwaar en de rechter gaat er van uit dat hij de waarheid spreekt. Ontkennen dat je in de trein zat heeft geen zin. De verklaring van de HC wordt als waarheid gebruikt. Ik zou die boete maar betalen, je hebt zonder geldig reisdocument gereist en dan wordt er standaard een boete gegeven.
Je mag blij zijn dat de HC je identiteit niet in twijfel heet getrokken, had j dar ook nog een boete voor kunnen krijgen (niet in het bezit van een geldig ID)
Zo is het precies.

Wanneer je niet betaald volgt er een incassoprocedure, waardoor de rekening nog hoger wordt.

sweet_devil8

Net een brief gehad van de NS, ze zullen het gehele bedrag terug storten op mijn rekening!
Hulde aan de NS :D

jeanne-veghel

sweet_devil8 schreef:Net een brief gehad van de NS, ze zullen het gehele bedrag terug storten op mijn rekening!

Fijn voor je en dan heb ik me toch niet vergist in NS.

sweet_devil8

jeanne-veghel schreef:
sweet_devil8 schreef:Net een brief gehad van de NS, ze zullen het gehele bedrag terug storten op mijn rekening!

Fijn voor je en dan heb ik me toch niet vergist in NS.
\
Ja ik heb inderdaad je advies opgevolgd van een beetje slijmen, thanks! :P

Gesloten