LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vernielzucht

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
kampvuur

Vernielzucht

Ongelezen bericht door kampvuur »

Als wij als klant of te gast bij iemand op visite komen gaan we niet op hun muren schrijven, of de binnenkant van hun bankstel bekijken met een meegebrachte stiletto.

Waarom gelden deze ongeschreven fatsoennormen schijnbaar niet (of veel minder) voor bus, trein, tram ect.
Het is een grote onkostenpost...en reizigers gaan dan zeker klagen bij chauffeur of conducteur dat ze het niet netjes vinden, hun vervoersmiddel.

Ook vernielingen aan abri's is schering en inslag.

Dus mijn vraag? ....vanwaar deze agressie aan eigendomen en regelmatig ook tegen het persooneel.

NAK

Re: Vernielzucht

Ongelezen bericht door NAK »

Waarom gelden deze ongeschreven fatsoennormen schijnbaar niet (of veel minder) voor bus, trein, tram ect.
Omdat jij en ik deze randfiguren geen toegang geven tot onze bezittingen.

kampvuur

Beroepshalve wel, alleen zijn deze bezitting van derde.
Maar dat maakt het geheel niet minder erg.

NAK

Maar het is geen nieuw fenomeen.
Toen ik in de jaren '60 met de bus naar school ging werd er ook al op de banken geschreven en werd de inhoud van de banken ook al menig maal te voorschijn gehaald.
Alleen konden en mochten de chauffeurs daar tegen optreden.
Laatst gewijzigd door NAK op 26 dec 2006 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Maarten1234

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Daar is nooit echt iets in veranderd, want dat mag nu nog steeds. Vroeger werd gewoon in afwachting van de politie de deuren dichtgehouden en was er nog respect voor de chauffeur en andere autoriteiten. Tegenwoordig als je dat doet krijg je een mes op je nek of in je buik. Ze zijn er niet meer bang voor.

Persoonlijk laat ik de politie er bij komen en laat ik ze uit de bus halen. Het nadeel is dan wel dat ze er snel bij moeten zijn, want hun gaan daar echt niet op wachten. Dus het is stil melden aan de centrale en doorrijden. Ergens op de route moeten ze je bus dan in en daar begint het al mee.

Ik ben 1 keer het terrein van een politie bureau opgereden na telefonisch contact. Hier zijn de 3 vandalen door 3 agenten in de bus en 4 daarbuiten uit de bus uitgehaald.

Vroeger ging dat nog makkelijk, want je had toen nog normale telefoonnummers van politiebureau's. Tegenwoordig gaat dat allemaal via een 0900 centrale en moet je maar afwachten of zij je begrijpen en als ze dat dan doen is de politie nog te laat of er is geen melding doorgegeven aan het betreffend politiebureau waar jij naar onderweg bent.

jiping

Ongelezen bericht door jiping »

De laatste keer dat er bij ons in de bus werdt geschreven met stift werden die mensen gewoon door de chauffeur én medepassagiers aangesproken op hun acties en werden ze op het station opgepakt door de politie.
Niks steekpartijen of gebrek aan autoriteiten, maar dat er door de omgeving daadkrachtig werd opgetreden komt natuurlijk niet in de krant, want dat is positief nieuws, mensen hebben liever negatief............

Ik probeer altijd af te gaan op mijn eigen ervaringen en niet wat ik in de krant lees en mijn ervaringen zijn tot nu toe gewoon goed
.
Als je wel wat meegemaakt hebt is het natuurlijk anders maar daar ga ik wel mee om op het moment dat het gebeurt maar ik ga geen tijd besteden aan wat er zou kunnen gebeuren omdat het ergens anders ook gebeurt is.

Toch gek dat ik zoveel leuke dingen meemaak in het OV, mischien zie ik het wel te positief....................
Maar dat is nu eenmaal mijn houding... :D

Maarten1234

Tja ach wat moet ik zeggen. Ik houd er geen rekening meer mee dat passagiers opkomen voor de chauffeur. Dat is helaas nog maar zelden. 9 van de 10 keer zien zij niets of doen zij niets en staat de chauffeur wederom alleen.

Je praat trouwens wel anders als je al eens geweld tegen je hebt gehad en de passagiers het zien gebeuren maar niet willen getuigen. Ze zeggen dan vaak van dat ze niets gezien hebben. Scheelt hen tevens in reistijd, want dat houdt namelijk op. Hun willen gewoon zo snel mogelijk de volgende bus pakken en een getuigschrift of afgeven van adres en telefoonnummer kost tijd.

jiping

Je praat trouwens wel anders als je al eens geweld tegen je hebt gehad
Ben ik ook met je eens, ik schreef ook al;
Als je wel wat meegemaakt hebt is het natuurlijk anders
En mischien is het in jouw omgeving erger dan in de mijne, dat verschilt ook ...

Maar tot die tijd ga ik mijn houding niet aanpassen aan dingen die ik niet zelf ervaren heb maar in de krant lees.

Ik ben ook weleens op straat zomaar aangevallen en het duurt dan inderdaad een hele tijd voor je weer een normale kijk op de wereld hebt maar ik weiger mijn belevingswereld aan te passen aan een aantal negatieve entiteiten en geloof altijd nog in de goedheid van de mens en zie daar elke dag ook veel mooie voorbeelden van. Maar niet in het nieuws.

Ik hoop ook dat jij blijft geloven en het zwaartepunt legt op die mensen die wel het beste met je voor hebben.
Want echt waar, ik heb inmiddels een auto, maar ga toch regelmatig met het OV omdat ik het wel wat vind hebben en er ook een hoop leuke dingen gebeuren. Iig. meer als waneer je in je eentje in een auto zit en stations toch ook heel intressante plekken zijn.

kampvuur

Even iets nog in het kort.

Zondag 24 dec. 2006 - Den Bosch

BBA buschauffeur werd rond drie uur aangevallen door een nog onbekende dader, die weigerde te betalen voor zijn plaatsbewijs.
Chauffeur sommeerde de bus te verlaten, werd hij voor de eerste maal belaagd.
Hierop gebruikte de chauffeur zijn noodknop/oproep, waarop deze onverlaat de bus uitvluchten.
Direkt keerde hij terug en stak de chauffeur met een scherp voorwerp op een vreselijke bloederige manier.
De dader is nog voortvluchtig en de chauffeur is uiteraad onder doktersbehandeling gesteld.

Getuigen die het gezien hebben kunnen evt. contact opnemen met het politieteam NW 0900-8844..

Het plaatsdelict Churchillaan in Den Bosch-West....de dader ging er vandoor in de richting van Kardinaal de Jonghsingel.

Nou daar gaat weer een kerst naar de knoppen van een O.V. werkman en zijn gezin. (en de nodige liktekens op zijn ziel en lichaam gegrift)
Voor een paar lullige stripjes...pffff

jiping

Waar heb je dit bericht gelezen dan?

Hier in het Brabants Dagblad stond precies hetzelfde bericht maar dan met in plaats van de woorden "op een vreselijk bloederige manier",de woorden;
"Hij raakte licht gewond. Zijn kleding liep schade op."

Hoewel een geweldsdelict altijd erg is en bestraft moet worden vind ik dat nogal een groot verschil in berichtgeving.

:arrow: Een lichte verwonding en schade aan kleding door een scherp object
of
:arrow: vreselijk bloederig neergestoken
:?:

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Misschien leest de een het brabants dagblad, en de ander de telegraaf.

Dat zou het verschil kunnen verklaren.
Laatst gewijzigd door bodejosm43 op 25 dec 2006 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

jiping

Maar als je zoekt met GoogleNieuws staat daar dat alleen het Brabants dagblad en Omroep Brabant bericht van de gebeurtenis hebben gegeven
.
Volgens het B.D. dus lichte verwondingen en kledingschade

Omroep Brabant meldde dat de buschauffeur de aanval zag aankomen en de belager kon afweren en daarom slechts lichte verwondingen opliep.

Maarten1234

Ook al doe ik niets aan kerst en mijn vrouw ook niet, wens ik toch mijn en onze collega en zijn familie alle sterkte toe. Ook al ben ik van een ander OV bedrijf; we zijn toch 1 grote familie en we maken hetzelfde mee.

Hoogstwaarschijnlijk zal dit toch niet gelezen worden door deze personen, maar ik vind medeleven toch wel op zijn plaats, want een ieder die in het OV werkt voelt dit.....

Hoop dat ze de daders snel pakken en berechten!!!!!!!!!!!

kampvuur

Ook al is deze collega chauffeur hierbij (gelukkig) licht gewond geraakt, de psychische schade is waarschijnlijk vele malen groter.
En wens hem goede steun en opvang.

Het is net wat Maarten ook al zegt, het bedrijf heeft dan wel misschien een andere naam, we zijn en blijven toch één grote familie.
Het kan ons allemaal overkomen, heb het al eerder gemeld; Fundamentele aggressie is 1 van het ergste soort, waar we allemaal weleens vroeg of laat mee te maken zullen krijgen.
Deze onzinnige steekpartij kan men zonder meer hier ook aan toebeschouwen.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Niet alleen de agressie tegen de chauffeur is een groot probleem, ook de arrogantie van passagiers. Wie groet er nog een chauffeur als je instapt, daarna gaat hij of zij lekker twee stoelen bezet houden want er zou maar iemand naast gaan zitten. Zelfs als de bus overvol is het niet opschuiven, nee dit is mijn plek en kom er maar eens aan. In mijn woonplaats is de agressie nog niet groot gelukkig, maar toch verdienen de chauffeurs veel respect om met de onverschillige passagiers om te gaan. Als je in de super bij de kassa staat zeg je toch ook hallo!
Laatst stapte ik in en was voor die dag de eerste die gewoon goedenmiddag zei.

Ronald.

jiping

Las vandaag ergens over ernstige geweldsdelicten waarbij ze geregistreerd zijn over 2006 per beroepsgroep.
Buschauffeur heeft een gedeelde plaats met werken in de de Supermarkt(geweld bij gewapende overvallen).
De meeste en ernstigste geweldsdelicten vonden plaats bij werken in het tankstation, op de eerste hulp en andere vormen van hulpverlening zoals maatschappelijk werk en de politie..

men spreekt er altijd over dat men zulke voorvallen maar gewoon is gaan vinden en er niet meer van opkijkt.
ik blijf het vreemd vinden dat nieuwsberichten gewoon maar worden aangepast van lichte verwondingen en kleerscheuren naar een vreselijk bloederige steekpartij zonder dat hier nog maar van op gekeken wordt.
Waarom?
Is het voorval zoals het is nog niet ernstig genoeg?
Lezen we dan echt liever i.p.v. iemand die zich op tijd kon verweren en daarom met kleerscheuren en lichte verwondingen wegkwam dat er een vreselijk bloederige steekpartij heeft plaatsgevonden?

Ik vind dat naast aggressie die inderdaad onderschat wordt ook de invloed van media en berichtgeving onderschat wordt in hun bijdrage aan en verergering van een probleem.
Kijk maar eens een keer naar "de leugen regeert" hoe sommige berichtgeving klakkeloos aangepast worden aan wat de kijker en lezer wil horen niet besefende dat het wereldbeeld wat ontstaat vele malen erger is en de gevolgen daarvan verslechteren t.o.v. de eigenlijke gebeurtenis.

Dat is mijn mening en die staat los van het feit dat elke vorm van geweld ernstig is en bestraft moet worden en de ernstige gevolgen voor de slachtoffers die ik ook bij deze alle sterkte toewens.
Ook alle lezers fijne feestdagen en een gelukkig en geweldloos 2007.

NAK

Wie groet er nog een chauffeur als je instapt.
Ik ben 5 jaar lang met de bus van Amsterdam CS naar een bepaald punt gereisd.
Als recht geaarde Brabander zei ik de allereerste dag "goede morgen" tegen de chauffeur.
Als rechtgeaarde Mokummer beet hij terug dat ik m'n bek moest houden.
Is dit een uitzondering..................??????
Nee. Want op diverse busdiensten van de BBA en Hermes heb ik binnen de provincie Noord Brabant al meerdere malen de zelfde reactie mee gemaakt.
In mijn ogen is het dan niet vreemd dat passagiers een chauffeur aan zijn lot over laten.

bot321

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 26 Dec 2006 18:21 door NAK

Als rechtgeaarde Mokummer beet hij terug dat ik m'n bek moest houden
Zal wel een import Mokummer geweest zijn.
Een rechtgeaarde Mokummer is rauw maar
wel fatsoenlijk. :wink:

NAK

Ik geloof je op je woord. :lol:

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Geboren en getogen in Brabant misschien? :roll:

Gesloten