LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Voldoende ventilatie in de bus? Hoge co2 concentraties....
Voldoende ventilatie in de bus? Hoge co2 concentraties....
Eerder heeft Tros Radar de leefklimaat op kleuter/basis scholen onder de loep genomen. Naar aanleiding van die uitzending heb ik besloten om een co2 meter aan te schaffen. Dit omdat ik veel vermoeidheidsklachten heb....
Onlangs heb ik met een co2 meter gemeten hoe het leefklimaat in de bus was. Dit omdat ik soms hoofdpijn krijg in de bus. Nu waren elke stoel bezet en ook alle staanplaatsen waren bijna vol. Toen ik het apparaat aanzette stond hij eerst op 800 part per millions. Op zich nog een goede zuurstof gehalte. Maar al snel kwam hij boven de 2000 p.p. uit en hoger kon hij ook niet meer gaan op de meter. Hij begon keihard te piepen, dus heb ik het apparaat maar uitgezet. Alle glazen in de bus waren beslagen.
Ook valt het mij op dat wanneer de verwarming aanstaat in de bus dat dit niet verse lucht aanvoer is. Ook hierdoor krijg ik hoofdpijn en kom ik dizzy aan op mijn werk. Waarom ik toch kies voor het openbaar vervoer? Omdat ik vind dat er genoeg auto's op de weg zitten en dit milieu vriendelijker is. Maar voor mij zelf minder helaas. Dat neem ik dan maar op de koop toe.
Verder merk ik dat de airco systemen vaak uitstaan in de bus. Airco kost veel meer brandstof. Zou dit de keuze van de chauffeur zijn die zijn raampje mooi open heeft staan om wat koele lucht binnen te krijgen? Of is dit de keuze van de vervoerder die dingen oplegt?
Onlangs heb ik met een co2 meter gemeten hoe het leefklimaat in de bus was. Dit omdat ik soms hoofdpijn krijg in de bus. Nu waren elke stoel bezet en ook alle staanplaatsen waren bijna vol. Toen ik het apparaat aanzette stond hij eerst op 800 part per millions. Op zich nog een goede zuurstof gehalte. Maar al snel kwam hij boven de 2000 p.p. uit en hoger kon hij ook niet meer gaan op de meter. Hij begon keihard te piepen, dus heb ik het apparaat maar uitgezet. Alle glazen in de bus waren beslagen.
Ook valt het mij op dat wanneer de verwarming aanstaat in de bus dat dit niet verse lucht aanvoer is. Ook hierdoor krijg ik hoofdpijn en kom ik dizzy aan op mijn werk. Waarom ik toch kies voor het openbaar vervoer? Omdat ik vind dat er genoeg auto's op de weg zitten en dit milieu vriendelijker is. Maar voor mij zelf minder helaas. Dat neem ik dan maar op de koop toe.
Verder merk ik dat de airco systemen vaak uitstaan in de bus. Airco kost veel meer brandstof. Zou dit de keuze van de chauffeur zijn die zijn raampje mooi open heeft staan om wat koele lucht binnen te krijgen? Of is dit de keuze van de vervoerder die dingen oplegt?
-
- Berichten: 1384
- Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06
Re: Voldoende ventilatie in de bus? Hoge co2 concentraties....
De MAC-waarde TGG 8 uur voor CO2 is 5000 ppm.
MAC = Maximaal Aanvaardbare Concentratie:
de maximale concentratie van een gas, damp of nevel of van een stof in de lucht op de werkplek, die bij inademing gedurende arbeidsperiode in het algemeen geen nadelige gevolgen heeft op de gezondheid van de werknemers en hun nageslacht.
TGG = TijdGewogen Gemiddelde
De door u gemeten waarde van 2000 ppm valt dus zeer ruim binnen de marge voor een werkomgeving.
MAC = Maximaal Aanvaardbare Concentratie:
de maximale concentratie van een gas, damp of nevel of van een stof in de lucht op de werkplek, die bij inademing gedurende arbeidsperiode in het algemeen geen nadelige gevolgen heeft op de gezondheid van de werknemers en hun nageslacht.
TGG = TijdGewogen Gemiddelde
De door u gemeten waarde van 2000 ppm valt dus zeer ruim binnen de marge voor een werkomgeving.
-
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01
Re: Voldoende ventilatie in de bus? Hoge co2 concentraties....
***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 03 jan 2012 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1384
- Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06
Re: Voldoende ventilatie in de bus? Hoge co2 concentraties....
MAC-tgg waarden worden gebruikt in werk omgevingen, alwaar concentratiestoornissen niet handig zijn. Het lijkt me dus sterk dat de normale gezonde mens bij blootstelling aan de MAC-tgg 8 uur CO2 concentratieproblemen zou krijgen.
Volgens Wikipedia levert 10000 ppm CO2 bij langere blootstelling sufheid op.
Bij TS ligt dit anders vermoed ik.
Het antwoord beoogde mensen te informeren die nu wellicht denken dat busreizen gevaarlijk kunnen zijn (zijn ze ook, maar dan ergens anders om), en allerlei poepjes en pijntjes hieraan gaan toeschrijven, terwijl er wellicht een meer voor de hand liggende oorzaak valt aan te wijzen.
Volgens Wikipedia levert 10000 ppm CO2 bij langere blootstelling sufheid op.
Bij TS ligt dit anders vermoed ik.
Het antwoord beoogde mensen te informeren die nu wellicht denken dat busreizen gevaarlijk kunnen zijn (zijn ze ook, maar dan ergens anders om), en allerlei poepjes en pijntjes hieraan gaan toeschrijven, terwijl er wellicht een meer voor de hand liggende oorzaak valt aan te wijzen.
Re: Voldoende ventilatie in de bus? Hoge co2 concentraties....
Doorgaans reis ik met plezier met de bus overigens en het voldoet me goed. En wilde graag even hier een lichtje over laten schijnen. Nu begrijp ik dat waardes boven de 5000 minder goed zijn. Jammer dat de meter die waarde niet aan kan.
-
- Berichten: 1384
- Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06
Re: Voldoende ventilatie in de bus? Hoge co2 concentraties....
Gezien het feit dat de buschauffeur in deze bus zijn werk doet mag u er van uit gaan dat de MAC-tgg 8 uur niet overschreden wordt. Zou de Arbo niet leuk vinden.
Indien u het echt zeker wilt weten schaf dan een industriele meter aan. Deze kosten echter wel wat meer dan de huis-tuin-en-keuken dingetjes.
Indien u het echt zeker wilt weten schaf dan een industriele meter aan. Deze kosten echter wel wat meer dan de huis-tuin-en-keuken dingetjes.
Re: Voldoende ventilatie in de bus? Hoge co2 concentraties....
In de wat goedkopere/oudere bussen zit alleen chauffeursairco dus als er passagiersairco inzit dan heeft de chauffeur ook airco.student538 schreef:
Verder merk ik dat de airco systemen vaak uitstaan in de bus. Airco kost veel meer brandstof. Zou dit de keuze van de chauffeur zijn die zijn raampje mooi open heeft staan om wat koele lucht binnen te krijgen? Of is dit de keuze van de vervoerder die dingen oplegt?
Verder kan de chauffeur vaak alleen de temperatuur regelen en dat schijnt tegenwoordig heel erg moeilijk te zijn voor een busbouwer om dat goed te laten werken.
In de zomer blijven de kachels branden en de airco loeien (als die airco het doet) en in de winter doen de kachels het nou juist vaak weer niet.
Leve de marktwerking zullen we maar denken.
Re: Voldoende ventilatie in de bus? Hoge co2 concentraties....
Brandende kachels in de zomer lijkt me nou ook niet erg goed voor de veiligheid maar toch is het zo en niemand doet er iets aan.adSolvendum schreef:Gezien het feit dat de buschauffeur in deze bus zijn werk doet mag u er van uit gaan dat de MAC-tgg 8 uur niet overschreden wordt. Zou de Arbo niet leuk vinden.
Kortom, de Arbo is ook een lachertje.
Re: Voldoende ventilatie in de bus? Hoge co2 concentraties....
De arbo???? Laat staat de arbeidsinspectie. Die trekt zich steeds meer terug. De overheid is namelijk van mening dat werknemer - werkgever zaken met elkaar moeten oplossen. Gevolg wil dat er bij investeringen die nodig zijn de werknemer niet voor elkaar krijgt. En als je gaat zeuren krijg jij ontslag. Als je daardoor (slechte lucht ventilatie op het werk) ziek raakt dan ben je te vaak ziek en heb je geen werk meer. De sterke gezondere mensen blijven werk houden die wel tegen de slechtere omstandigheden kunnen.
Het klopt inderdaad dat de verwarming aan staat met airco.
Het klopt inderdaad dat de verwarming aan staat met airco.
Re: Voldoende ventilatie in de bus? Hoge co2 concentraties....
Even een correctie op het voorgaande de Co2 monitor ZG106 gaat tot 3000 PP. Dus niet tot 2000 PP zoals ik eerder had vermeld. Dit apparaat kostte circa € 200 euro.
-
- Berichten: 4625
- Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19
Re: Voldoende ventilatie in de bus? Hoge co2 concentraties....
800 ppm voor het co2 gehalte wordt inderdaad als normaal gezien om een langdurig in te verblijven.
2000 ppm is erg hoog, maar ik betwijfel of de meting zoals je die hebt uitgevoerd wel nauwkeurig is
2000 ppm is erg hoog, maar ik betwijfel of de meting zoals je die hebt uitgevoerd wel nauwkeurig is