In actualtiteiten programma's komen wij nagenoeg niet daar deze worden gesponserd door het rijk. Hier wordt selektief gekeken naar een programma welke voldoende kijkcijfers garandeert. Dat brengt namelijk centen in het laadje.
Een staking komt altijd rauw op je dak vallen zeker als dit je treft. Het wordt pas echt bekend wanneer er een staking plaatsvind. Dan krijg je ineens aandacht. Zolang je niemand er over hoort dan intresseert het je weinig en verwacht je gewoon dat het OV blijft rijden. Ook tijdens het nieuws luister je niet, want het is een ver van je bed show. Totdat het door staken ook jou treft en dan krijg je dit wat hier nu plaatsvind op dit topic. Onbegrip!!
Hmmz.. ik denk dat je bij een programma als HvN of het RTLnieuws dan nog wel een eind moet kunnen komen. Daar heeft de overheid in principe geen invloed op. OWWW schrijf naar de spits of de metro oid. Die plaatsen volgens mij ook bijna alles, zeker wanneer het over OV gaat en daarmee bereik je direct een hoop reizigers. ROVER lijkt me ook een belangrijke speler in het verhaal.
Wat denk jij dat wij nu aan het doen zijn!!! Wakker worden aub!!!!!!
En komt dit over bij de mensen denk je? Staat dit probleem nu centraal in het politieke debat? Nee. Ik denk dat dat komt omdat de redenen van de stakers niet eenduidig zijn. Of in ieder geval niet zo naar buiten worden bebracht.
Jouw problemen met het aanbestedingsgedoe kan ik goed begrijpen. Maar er wordt nog zoveel meer bij gehaald :chagrijnige reizigers, rusttijden, baangarantie etc. etc.
Jullie maken niet duidelijk wat de gevolgen voor de reiziger zijn. Misschien bij een klein groepje, maar niet bij het grote gros. Voor het grote gros zijn jullie mensen die bang zijn voor hun eigen hachje.
Ik kan in de bijdragen van tienepien maar één rode draad ontdekken: "doe iets, maar zorg dat ik er geen last van heb."
Juist. Dat heb je heel goed begrepen. Doe iets, maar zorg ervoor dat de overlast voor het publiek tot het minimum beperkt wordt. Bijvoorbeeld door maar een aantal uur te staken en dit goed aan te kondigen.
dán wordt er gemekkerd, dán blijkt dat de gemiddelde passagier geen flauw benul heeft van wat er "achter de schermen" gebeurt, en dán blijkt ook dat men niet geïnteresseerd is TOTDAT die bus niet meer rijdt.
En dat is het andere wat me dwars zit: het woord mekkeren wat je hier gebruikt: het afdoen van de overlast die jullie veroorzaken bij mensen die julllie blijkbaar niet op een fatsoenlijke manier duidelijk kunnen maken dat het volgens jullie de verkeerde kant op gaat afdoen als aanstellerij. Dat getuigd van disrespect voor je klanten die op jou rekenen.
Ik denk dat je eerst zou moeten lobyen achter de schermen wat blijkbaar ook gebeurd.
Daarna zou je het voor de schermen moeten doen.
Daarna kan je kleine acties houden (aantal uur staken, langer pauze nemen etc. etc.) Een actiegroep oprichten, Rover mobiliseren
En als dan alles niet gewerkt heeft kun je eventueel op grotere acties overgaan.
Maar bij dat alles is mijn voorwaarde: heb begrip voor de reiziger die je dupeert! Maak van de reiziger niet je tegenstander maar je medestander.
Vrolijke chauffeurs zijn mijn helden. Ik werk zelf in een winkel en als je achter de kassa staat maak je ook de nodige vervelende mensen mee en is het soms lastig om vrolijk te blijven
Tot slot zal ik nogmaals zeggen dat ik denk dat dit soort sectoren toch naar een andere manier van actievoeren moet. OV is voor veel mensen heel belangrijk en we willen eigenlijk ook voor het milieu dat veel meer mensen met het OV gaan. Deze mensen zijn voor hun vervoer afhankelijk van de bus en de trein. Zonder vervoer kun je heel erg weinig en je zou er dus op moeten kunnen rekenen. Net als dat je op de huisarts moet kunnen rekenen als je ziek bent, en op de brandweer als je huis in de hens staat, of op de politie als er bij je wordt ingebroken bijv. (Ik vind het trouwens flauw om dan een opmerking te maken "ook dat zul je niet begrijpen", terwijl jij zelf blijkbaar niet wil begrijpen wat ik bedoel te zeggen over het OV, namelijk dat dit voor mensen gewoon ontzettend belangrijk is)
Natuurlijk zijn er verschillen tussen deze beroepen en kan de een wat makkelijker alternatieven vinden dan de andere categorie, maar ze hebben wel allemaal gemeen dat veel mensen er erg afhankelijk van zijn en er op moeten kunnen rekenen.
Wanneer deze sectoren stakingen zouden doen, moeten ze dat beperken en niet volledig het werk neerleggen. Bijvoorbeeld door een aantal uur te staken of met minder mensen te werken (dus alleen het hoognodige doen) Met een beetje fantasie en goede wil moet men een eind kunnen komen lijkt mij...