LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat ze niet vertellen over de OV-chipkaart

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Ahem

Wat ze niet vertellen over de OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Ahem »

Elke keer als ik op het station kom vraag ik het me af: hoe wordt die OV chipkaart eigenlijk bekostigd? Daar zit toch wel zolangzamerhand een paar honderd miljoen in, als het geen miljard is. Al die hardware, de kabels, de programmatuur, het onderhoud, de busjes met technici die van hot naar her dieselen om het allemaal aan te sluiten, en vooral de salarissen van de managers en directeuren die het allemaal aan elkaar moeten ouwehoeren in hun kantoren met hun marmeren recepties en dito receptionistes.

De prijzen zouden niet stijgen, en is zo'n stukje papier nou zo'n enorme kostenpost dat het ogenblikkelijk moet worden vervangen door een scheepslading moderne technologie?

Ik denk dat ik het wel weet. Het zit zo: een beetje winkelier kijkt naar publiek als een kudde vlezige transportmiddelen van portemonees, en op die regel zijn onze OV boeren geen uitzondering. Net als de uitbater van de snackbar, de visboer op de markt en de filiaalmanager van de Hema loert ook de NS op dat stukje van uw zuurverdiende salaris dat u misschien gaat besteden aan een treinkaartje. Alleen heeft de NS of de busmaatschappij net als de visboer pas wat aan uw geld als u het heeft besteed. U eet een harinkje, hij 3 euro. U koopt een kaartje en u reist. U betaalt de chauffeur, hij brengt u verderop. En als u thuis blijft betaalt u precies helemaal niets. Jammer voor de NS. Leuk voor u, uw geld blijft van u.

Dat gaat nu veranderen, en dit is volgens mij de olifant in de kamer: de openbaar vervoerders beginnen hun eigen bank. Als je je chipkaart oplaadt, ontvangen de vervoerders vooraf je geld of je nu reist of niet. Daarover kun je zelf niet meer beschikken. Je kunt er niet even nog lekker een ijsje, een zak sinaasappels of en vette flatscreen van kopen.

Zij wel. De vervoerders beschikken namelijk na de invoering van de OV chipkaart over het OV budget van een paar miljoen mensen tegelijk. Lekker.
Reken maar uit. Hoeveel klanten hebben we het over? Laten we zeggen 1,5 chipkaart per gezin met een gemiddeld saldo van €15. Dat lijkt me niet overdreven. Dan hebben we het over een fonds van 6 miljoen maal 1.5 maal €15, hopla honderdvijfendertig miljoen harde euro's. Daar kun je leuke dingen mee doen. Apparaten kopen, mooie treinen enzo, maar ook lekker speculeren en beleggen.

Wat ik ga doen: zo lang mogelijk gewoon papieren kaartjes kopen van mijn eigen geld, en de rest gebruiken voor een haringkje, een sinaasappel of een flatscreen.

Albert28

Re: Wat ze niet vertellen over de OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Albert28 »

testreactie
OV chipkaart wordt ons gewoon opgedrongen

atesli

Ongelezen bericht door atesli »

Kan je je ook nog ff druk maken over parkeren in garages enz.

Ben heel blij met de OVchip, lekker makkelijk reizen.

Maar heb ik gelijk een punt waar jij je weer ff druk kan maken....
Ik heb een prepaid telefoon en ik laad daar 10 euro op......

Inderdaad zelfde......
Wat een oplichters allemaal en wij zijn de pineut van de moderne techchnologie

Waar kan een mens zich allemaal druk om maken......

MZZL
ATESLI

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Die chipkaart kost bij aanschaf 7,50 (normale prijs dan), en kent een geldigheidsduur van 5 jaar. Na 5 jaar moet je dus weer een nieuwe kopen voor 7,50 euro, en kost het je 2,50 euro om het saldo van de oude kaart op de nieuwe te zetten.

Reken op pak-hem-beet gemiddeld 6 miljoen OV-chipkaart-houders, dan is dat een opbrengst van 60 miljoen per 5 jaar. Oftewel 12 miljoen per jaar.

De verloren kaarten, kapotte kaarten, kortingskaarten, eenmalige kaarten voor toeristen en dergelijke, niet meegerekend.

Ziedaar hoe het systeem bekostigd wordt.

KaiS

Ongelezen bericht door KaiS »

En daarom ga ik met mijn auto naar mijn werk. Die heeft ook nog eens minder vertragingen als het even een beetje waait of sneeuwt.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Ahem schreef:de openbaar vervoerders beginnen hun eigen bank.
Je ziet één ding over het hoofd. De BV Nederland heeft "het systeem" bedacht en geïntroduceerd. Tevens stelt de BV Nederland de prijs per "reiseenheid" vast. De kosten voor de kaart worden geïnd door de BV Nederland, die daarmee de NS en OV-boeren van subsidie voorziet.
Het is dus feitelijk de BV Nederland die "een eigen bank" begint.
En de winst gaat niet naar de NS en de OV-boeren, maar naar de bedrijven die de systemen leveren en onderhouden.

Gesloten