LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Weerstand gemeenten tegen sluiten ov-poortjes op stations
Weerstand gemeenten tegen sluiten ov-poortjes op stations
"Het sluiten van controlepoortjes op NS-stations stuit op groeiende weerstand van gemeenten. Dat blijkt uit een rondgang van NRC Handelsblad. Leiden heeft NS gesommeerd de poortjes onmiddellijk te verwijderen omdat het station publieke ruimte is, waar mensen ook doorheen lopen als ze niet met de trein gaan. NS heeft bezwaar aangetekend.
Ook Amersfoort, Zwolle, Deventer en Haarlem eisen alternatieven voor de poortjes."
De poortjes moesten er komen tegen zwartrijden. De poortjes zijn echter op compleet domme plekken neergezet. Ze moesten die poortjes gewoon bij de persons neerzetten. Bij sommige stations kun je niet eens een kopje koffie halen omdat die /achter/ de poortjes staan. Natuurlijk heeft straks iedere Nederlander een OV-kaartje (in- en uitchecken binnen 30min kost geen geld). Maar wat dacht u van toeristen bijvoorbeeld die via het vliegtuig + taxi zijn aangekomen. Die kunnen niet leuk rondwandelen.
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/06/16/wee ... -stations/
Ook Amersfoort, Zwolle, Deventer en Haarlem eisen alternatieven voor de poortjes."
De poortjes moesten er komen tegen zwartrijden. De poortjes zijn echter op compleet domme plekken neergezet. Ze moesten die poortjes gewoon bij de persons neerzetten. Bij sommige stations kun je niet eens een kopje koffie halen omdat die /achter/ de poortjes staan. Natuurlijk heeft straks iedere Nederlander een OV-kaartje (in- en uitchecken binnen 30min kost geen geld). Maar wat dacht u van toeristen bijvoorbeeld die via het vliegtuig + taxi zijn aangekomen. Die kunnen niet leuk rondwandelen.
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/06/16/wee ... -stations/
Re: Weerstand gemeenten tegen sluiten ov-poortjes op stations
Hoe gaan ze dat straks doen, geen enkele ambulance medewerker heeft een kaartje en de brandweer ook niet.
Zolang deze poortjes nog zo matig zijn is er overheen springen gratis reizen want verder zal de controle minder worden.
Ook het samen op 1 kaartje door de poort gaan is mogelijk dus fraude zal anders worden en vermoedelijk alleen maar erger.
Hoe jaag je met een onduidelijk en slecht werkend systeem eenmalige klanten weg want ik rij normaal dagelijks een auto....
Alleen wegens duur parkeren op Schiphol maar ook die raken ze dan kwijt.
Zolang deze poortjes nog zo matig zijn is er overheen springen gratis reizen want verder zal de controle minder worden.
Ook het samen op 1 kaartje door de poort gaan is mogelijk dus fraude zal anders worden en vermoedelijk alleen maar erger.
Hoe jaag je met een onduidelijk en slecht werkend systeem eenmalige klanten weg want ik rij normaal dagelijks een auto....
Alleen wegens duur parkeren op Schiphol maar ook die raken ze dan kwijt.
Re: Weerstand gemeenten tegen sluiten ov-poortjes op stations
Het is een goede vraag of de stations openbaar gebied zijn of niet. Het is goed dat dat een keer wordt uitgezocht, desnoods in een bodemprocedure. Ook als het prive terrein zou zijn van de NS of prorail of wat dan ook, dan nog kan het zijn dat er bij bepaalde stations in het verleden een bepaald recht van overpad is bedongen door de overheid en dat die doorgang dus niet zomaar, zonder alternatief, kan worden afgesloten.
-
- Berichten: 32323
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Weerstand gemeenten tegen sluiten ov-poortjes op stations
De stations horen wel tot de openbare ruimte, maar zijn toch in beheer van de spoorwegen. Dus de spoorwegen mogen in beginsel bepalen wie ze wel of niet toelaten.
Maar ja, kijk eens naar Amsterdam Centraal. Kom je vanuit de binnenstad, wil je met de pont naar Noord. Moet je me toch een eind omlopen als je niet meer binnendoor kan en geen kaart bij je hebt.
En ja, dan kun je met een OV-kaart 30 minuten daar rond hangen. Maar wat als je iemand op wilt halen van de trein? Je bent er al gauw 10 minuten van te voren. Dan moet je nog naar buiten lopen, als het druk is, reken dan nog maar op 10 minuten. En stel dat je besluit samen ergens een kop koffie te drinken? Dat gaat achter die poortjes niet meer lukken, je hebt echt de tijd niet om even rustig te gaan zitten.
Wel vind ik het flauw dat die gemeenten nu pas beginnen te nuilen. Die poortjes staan er al een paar jaar, en dat de boel ooit volledig af zou worden gesloten, is ook al jarenlang bekend. Toen, in het begin, kon er geprotesteerd worden tegen het hele systeem. Daar is het nu veel te laat voor.
Maar ja, kijk eens naar Amsterdam Centraal. Kom je vanuit de binnenstad, wil je met de pont naar Noord. Moet je me toch een eind omlopen als je niet meer binnendoor kan en geen kaart bij je hebt.
En ja, dan kun je met een OV-kaart 30 minuten daar rond hangen. Maar wat als je iemand op wilt halen van de trein? Je bent er al gauw 10 minuten van te voren. Dan moet je nog naar buiten lopen, als het druk is, reken dan nog maar op 10 minuten. En stel dat je besluit samen ergens een kop koffie te drinken? Dat gaat achter die poortjes niet meer lukken, je hebt echt de tijd niet om even rustig te gaan zitten.
Wel vind ik het flauw dat die gemeenten nu pas beginnen te nuilen. Die poortjes staan er al een paar jaar, en dat de boel ooit volledig af zou worden gesloten, is ook al jarenlang bekend. Toen, in het begin, kon er geprotesteerd worden tegen het hele systeem. Daar is het nu veel te laat voor.
Re: Weerstand gemeenten tegen sluiten ov-poortjes op stations
witte angora schreef:De stations horen wel tot de openbare ruimte, maar zijn toch in beheer van de spoorwegen. Dus de spoorwegen mogen in beginsel bepalen wie ze wel of niet toelaten.
Maar ja, kijk eens naar Amsterdam Centraal. Kom je vanuit de binnenstad, wil je met de pont naar Noord. Moet je me toch een eind omlopen als je niet meer binnendoor kan en geen kaart bij je hebt.
En ja, dan kun je met een OV-kaart 30 minuten daar rond hangen. Maar wat als je iemand op wilt halen van de trein? Je bent er al gauw 10 minuten van te voren. Dan moet je nog naar buiten lopen, als het druk is, reken dan nog maar op 10 minuten. En stel dat je besluit samen ergens een kop koffie te drinken? Dat gaat achter die poortjes niet meer lukken, je hebt echt de tijd niet om even rustig te gaan zitten.
Wel vind ik het flauw dat die gemeenten nu pas beginnen te nuilen. Die poortjes staan er al een paar jaar, en dat de boel ooit volledig af zou worden gesloten, is ook al jarenlang bekend. Toen, in het begin, kon er geprotesteerd worden tegen het hele systeem. Daar is het nu veel te laat voor.
zou er geen recht van overpad zijn ontstaan ondertussen?
bovendien is er vaak geen redelijk alternatief voor voetgangers, omdat het spoor alleen maar via het station over te steken is zonder een lange omweg te maken
Re: Weerstand gemeenten tegen sluiten ov-poortjes op stations
En hoe komen dan zometeen internationale reizigers die met een buitenlands treinkaartje reizen het station uit?
Heb zelf ook al meermaals ‘gevangen’ gestaan in de Rotterdamse metro omdat ik reisde met een legaal kaartje, maar niet met een OV-chip. Fijn is dat.
OV-chip betekent dat je alleen nog maar kan reizen als je getraceerd kan worden. En als kind met korting alleen nog maar als je ook geregistreerd staat(!). Mocht er ooit weer eens iemand als Hitler aan de macht komen (en let wel, die werd democratisch gekozen), dan hebben we de mechanismes voor overheersing en controle al prachtig voorbereid…
Heb zelf ook al meermaals ‘gevangen’ gestaan in de Rotterdamse metro omdat ik reisde met een legaal kaartje, maar niet met een OV-chip. Fijn is dat.
OV-chip betekent dat je alleen nog maar kan reizen als je getraceerd kan worden. En als kind met korting alleen nog maar als je ook geregistreerd staat(!). Mocht er ooit weer eens iemand als Hitler aan de macht komen (en let wel, die werd democratisch gekozen), dan hebben we de mechanismes voor overheersing en controle al prachtig voorbereid…
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37
Re: Weerstand gemeenten tegen sluiten ov-poortjes op stations
Maar daar werkt een alu-hoedje dan weer fantastisch tegen.bdb schreef:En hoe komen dan zometeen internationale reizigers die met een buitenlands treinkaartje reizen het station uit?
Heb zelf ook al meermaals ‘gevangen’ gestaan in de Rotterdamse metro omdat ik reisde met een legaal kaartje, maar niet met een OV-chip. Fijn is dat.
OV-chip betekent dat je alleen nog maar kan reizen als je getraceerd kan worden. En als kind met korting alleen nog maar als je ook geregistreerd staat(!). Mocht er ooit weer eens iemand als Hitler aan de macht komen (en let wel, die werd democratisch gekozen), dan hebben we de mechanismes voor overheersing en controle al prachtig voorbereid…
Re: Weerstand gemeenten tegen sluiten ov-poortjes op stations
Hoeveel rampen gebeuren er dan in andere landen waar het al jaren gebruikelijk is om poortjes voor het perron te plaatsen?
Re: Weerstand gemeenten tegen sluiten ov-poortjes op stations
In de Rotterdamse metro kun je alleen reizen met een OV-chipkaart, al het andere mag niet. Dus volgens mij kan dat niet, maar goed.bdb schreef:En hoe komen dan zometeen internationale reizigers die met een buitenlands treinkaartje reizen het station uit?
Heb zelf ook al meermaals ‘gevangen’ gestaan in de Rotterdamse metro omdat ik reisde met een legaal kaartje, maar niet met een OV-chip. Fijn is dat.
OV-chip betekent dat je alleen nog maar kan reizen als je getraceerd kan worden. En als kind met korting alleen nog maar als je ook geregistreerd staat(!). Mocht er ooit weer eens iemand als Hitler aan de macht komen (en let wel, die werd democratisch gekozen), dan hebben we de mechanismes voor overheersing en controle al prachtig voorbereid…
En wat Hitler te maken heeft de vraag of je zonder OV-chipkaart op een station moet kunnen komen, is mij vooralsnog een raadsel, maar ik zal zoals al eerder gezegd, mijn alu-hoedje eens opzetten en daar eens goed over na gaan denken