Het volgende
Vrijdag 2 Oktober stonden er 2 agenten aan me deur die geld wilde ontvangen.
Zonder dat zij zich legitimeerden moest ik met €375,- op de proppen komen anders zouden ze me wel eventjes meenemen en vastzetten.
Ik wist van niks en vroeg ze waarover het ging.
Toen vertelde ze mij dat het om een paar boetes van de NS zou gaan.
Ik zei dat ik geen idee had en eerst wilde uitzoeken of dat wel waar was.
Die dag heb ik gelijk naar NS gebeld.
Daar wist men van niks, "meneer er staat hier niks open hoor".
Ik naar het politie bureau om onderzoek te doen of ik geen oplichters aan me deur had, ze hadden zich tenslotte niet gelegitimeerd.
Op straat sprak ik 2 agenten aan en ben met hun naar het bureau gegaan, daar konden ze niks in het systeem terug vinden.
Op de vraag wat nu te doen kreeg ik het antwoord "als ze nog een keer aan je deur komen moet je ons maar bellen".
En zo werd ik naar huis gestuurd.
Inmiddels heb ik nu een rekening binnen van €468,-
Mijn vraag is wat te doen in situaties als deze?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wel of niet de boete betalen?
-
Re: Wel of niet de boete betalen?
Van wie heb je nu die rekening binnengekregen dan? Begrijp ik nu goed dat:
- je twee agenten aan de deur had;
- de NS zegt dat er niets open staat;
- de politie niets kan vinden over het bezoek van die twee agenten;
- er nu wel een rekening op de mat ligt?
Als je oom agent weer aan de deur hebt en hij wil zich weer niet legitimeren, zou ik de deur gewoon weer dichtdoen. Je hoeft ze dan niet binnen te laten. Daarnaast zou ik met die rekening weer naar het buro of de NS gaan (afhankelijk waar'ie vandaan komt) en om uitleg vragen.
- je twee agenten aan de deur had;
- de NS zegt dat er niets open staat;
- de politie niets kan vinden over het bezoek van die twee agenten;
- er nu wel een rekening op de mat ligt?
Als je oom agent weer aan de deur hebt en hij wil zich weer niet legitimeren, zou ik de deur gewoon weer dichtdoen. Je hoeft ze dan niet binnen te laten. Daarnaast zou ik met die rekening weer naar het buro of de NS gaan (afhankelijk waar'ie vandaan komt) en om uitleg vragen.
-
- Contacteer:
Voor zover ik weet gaat het innen van boetes via OF de uitgevende instantie (gemeente, bij parkeerboetes) OF via het CJIB.
Ik heb nog nooit gehoord van agenten die aan de deur kwamen om geld te halen.
Daarnaast - echte agenten tonen in een "aan de deur komen geval" spontaan hun legitimatie.
Ik vermoed dus dat je oplichters aan de deur hebt gehad.
Daarnaast - waar komt de rekening vandaan, wie heeft het verzonden?
Zonder meer info word het gissen - en dan krijg je fouten.
Heb je eventueel een mogelijkheid deze in te scannen, adres gegevens te verwijderen, en dan te plaatsen?
Ik heb nog nooit gehoord van agenten die aan de deur kwamen om geld te halen.
Daarnaast - echte agenten tonen in een "aan de deur komen geval" spontaan hun legitimatie.
Ik vermoed dus dat je oplichters aan de deur hebt gehad.
Daarnaast - waar komt de rekening vandaan, wie heeft het verzonden?
Zonder meer info word het gissen - en dan krijg je fouten.
Heb je eventueel een mogelijkheid deze in te scannen, adres gegevens te verwijderen, en dan te plaatsen?
Guardian schreef:
gr Henk
Jij misschien niet maar het gebeurd wel is ook al een aantal malen in een tv programma te zien geweest.Ook als je aangehouden wordt bij een verkeers overtreding kunnen agenten direct de openstaande boetes opeisen.Ik heb nog nooit gehoord van agenten die aan de deur kwamen om geld te halen.
gr Henk
Als een agent geen legitimatie (politie legitimatie, andere zijn in dit geval ook ongeldig) kunt U het bureau bellen en zij worden dan bestraft als het echte agenten zijn.
Ook de Kon Marechaussee bellen mag die dit kan afhandelen.
Ook mag U een foto maken en probeer getuigen te vinden door even naar de buurvrouw te lopen.
Net als U een overtreding maakt hebben zij ook een legitimatie plicht en zijn strafbaar als ze deze niet kunnen tonen.
Ook het opschrijven van hun nummer is mogelijk.
Verder zou U eerst op Uw adres een brief met boete bedrag voor vermoedelijk zwart rijden moeten ontvangen.
Als bij de NS niets bekend is lijkt mij dit fraude.
Als ze het eerst naar een ander adres stuurde geld dit niet.
Verder bestaat de kans dat ze iemand zoeken die dezelfde naam heeft opgegeven maar elders woonde of totaal niet bestaat.
Er zijn zwartrijders die via oud papier een bewijs van Omroepgids tonen als hun adres, en zo iemand anders met de boete lastig vallen en vrijuit gaan.
Als je niet zwart hebt gereden is betalen onzin en als je weigerde te betalen word het gewoon een rechtszaak indien je geen overtreding bij NS kunt herinneren.
Pas na uitspraak rechter moet je pas betalen tenzij U in hoger beroep zou gaan, want zij moeten bewijzen dat U het was die een fout maakte en dat is voor hun erg lastig, vooral omdat een envelop met Uw adres vaak al als bewijs door conducteur geaccepteerd word.
Diverse tijdschriften hebben de gegevens op de omslag, Tros Kompas niet maar de Vara Gids wel, net als Eigen Huis dus fraude is mogelijk.
Ook de Kon Marechaussee bellen mag die dit kan afhandelen.
Ook mag U een foto maken en probeer getuigen te vinden door even naar de buurvrouw te lopen.
Net als U een overtreding maakt hebben zij ook een legitimatie plicht en zijn strafbaar als ze deze niet kunnen tonen.
Ook het opschrijven van hun nummer is mogelijk.
Verder zou U eerst op Uw adres een brief met boete bedrag voor vermoedelijk zwart rijden moeten ontvangen.
Als bij de NS niets bekend is lijkt mij dit fraude.
Als ze het eerst naar een ander adres stuurde geld dit niet.
Verder bestaat de kans dat ze iemand zoeken die dezelfde naam heeft opgegeven maar elders woonde of totaal niet bestaat.
Er zijn zwartrijders die via oud papier een bewijs van Omroepgids tonen als hun adres, en zo iemand anders met de boete lastig vallen en vrijuit gaan.
Als je niet zwart hebt gereden is betalen onzin en als je weigerde te betalen word het gewoon een rechtszaak indien je geen overtreding bij NS kunt herinneren.
Pas na uitspraak rechter moet je pas betalen tenzij U in hoger beroep zou gaan, want zij moeten bewijzen dat U het was die een fout maakte en dat is voor hun erg lastig, vooral omdat een envelop met Uw adres vaak al als bewijs door conducteur geaccepteerd word.
Diverse tijdschriften hebben de gegevens op de omslag, Tros Kompas niet maar de Vara Gids wel, net als Eigen Huis dus fraude is mogelijk.
-
- Contacteer:
Dat van in het verkeer ken ik , zeker bij buitenlandse personen waarvan inning anders niet mogelijk zou zijn.henk51 schreef:Jij misschien niet maar het gebeurd wel is ook al een aantal malen in een tv programma te zien geweest.Ook als je aangehouden wordt bij een verkeers overtreding kunnen agenten direct de openstaande boetes opeisen.
gr Henk
Alleen, voor een boete voor zwartrijden - waar het schijnbaar hier om gaat - lijkt het mij vrij stug dat de politie hier voor boetes gaat innen.
Voor gemeentelijke belastingen snap ik, of bij openstaande boetes willen ze soms wel (rond het WK) de schuldenaren oppakken om ze tot betaling te dwingen.
Dus mijn reactie zou moeten zijn:
Mij is het onbekend dat de politie namens de NS boetes aan de deur zou komen innen. Daarbij stuurt de NS allereerst een rekening (als je niet kunt betalen), daarna een (hogere) herinnering - en gaat men daarna een incasso / gerechtelijk traject in.
Gut feeling - TS heeft oplichters aan de deur gehad.