LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Arriva: oproep systeem werkt niet altijd

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Rolandroland

Arriva: oproep systeem werkt niet altijd

Ongelezen bericht door Rolandroland »

Wanneer je wilt gaan overstappen moet soms de chauffeur een oproep doen om te vragen dat de andere lijn even moet gaan wachten. Helaas komt het vaak voor dat de Arriva bussen geen goede communicatie systeem heeft. Verbindingen die niet tot stand kunnen worden gebracht. Het gebeurd ook wel wanneer een bus niet komt opdagen, dat je de klantenservice van Arriva belt dat ze niet weten wat er aan de hand is. Als je een chauffeur vraagt om bijvoorbeeld een oproep te doen wordt dat vaak niet gehonoreerd.

Dus de bussen van Arriva zijn niet alleen toe aan een APK-keuring maar ook aan technische gedeelte, nl. de zender en ontvanger!

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Arriva: oproep systeem werkt niet altijd

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Dit gebeurd bij Connexxion ook. Daarnaast legt het eraan of de overstap nog gehaald kan worden en de andere lijn niet ook in vertraging komt, omdat toevallig 1 of 4 personen deze lijn moeten hebben.

Het is een Combo systeem en dat werkt via het GSM-netwerk. Deze kunnen in orde zijn, maar de palen in de omtrek kunnen het bijvoorbeeld laten afweten. Daarnaast is het ook nog eens mogelijk dat de desbetreffende lijn in gesprek is met iets anders. Hij of zij zal degenen die hem of haar dan aanroept niet horen.

Verder even over de APK keuring van Arriva.... Jij hoort de bel luiden maar weet blijkbaar niet waar de klepel hangt. Niet al hun bussen zijn APK afgekeurd. Merendeel moet opnieuw worden herzien. Ze mogen met deze bussen tijdelijk geen passagiers meer vervoeren, omdat de RDW en IVW, vanwege een aantal mankementen, heeft besloten een aantal bussen te herzien en dat is iets heel anders dan geen APK meer hebben. De voertuigen mogen namelijk nog wel op de weg. Voorts is de APK slechts een moment opnamen en kan en mag ook op een willekeurig moment, bijvoorbeeld bij een algemene verkeerscontrole, bij uw voertuig door het RDW en IVW worden gehouden.

De media die overtrekt de boel zoals gewoonlijk.

Rolandroland

Re: Arriva: oproep systeem werkt niet altijd

Ongelezen bericht door Rolandroland »

Volgens een medewerker van Arriva:

Voorheen werden de onderdelen vervangen na een bepaalde tijd. Nu is het zo: Wanneer een onderdeel defect raakt wordt het pas vervangen. Echter als er vervolgens weer een onderdeel defect raakt moet er wederom een monteur komen. Volgens mij is het wel goedkoper voor de aanschaf van de onderdelen maar om nu elke keer een monteur te laten komen....

Ook schijnt dat Arriva onderling (provincies) weleens ruzie te hebben. Een bus uit Drenthe die voor de provincie Groningen rijdt, en daar defect raakt...Dan wil Arriva dat het onder de kosten post van Drenthe gaat vallen of juist andersom. Dat snap ik niet helemaal maar goed.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Arriva: oproep systeem werkt niet altijd

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Arriva heeft geen eigen werkplaatsen. Zij besteden dit uit aan bijvoorbeeld TSN van Connexxion dat werkt inderdaad kostenbesparend en reparaties duren daardoor ook langer. Zij hebben ook geen garages, maar staan veelal buiten op grote parkeerplaatsen dat gaat bij ons ook komen.

Dat er een onderlinge strijd is, lijkt mij sterk, maar niets is onmogelijk. Het lijkt mij zo dat zij echt wel samen werken en dat het kostenplaatje ook gezamelijk wordt gedragen.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Arriva: oproep systeem werkt niet altijd

Ongelezen bericht door Bailey »

Ach, wat werkt er nu wel goed bij Arriva?

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Arriva: oproep systeem werkt niet altijd

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Dat vind ik nu eens hele mooie algemene vraag wat met 1 duidelijk antwoord is te zeggen:


NIETS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

8)

gwreijman
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 feb 2004 12:27

Re: Arriva: oproep systeem werkt niet altijd

Ongelezen bericht door gwreijman »

@Maarten1234
Ik heb in eerdere topics gelezen dat je bij Connexxion werkt, maar je haalt 2 systemen door elkaar.
Namelijk de analoge Combofoon, wat nog een ouderwetse mobilofoon is, en de Infoxx dat wel per GSM werkt.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: Arriva: oproep systeem werkt niet altijd

Ongelezen bericht door kampvuur »

Infox is nog een beetje uitgesteld, men kan geen probleem op probleem gaan stapelen.

Soms heb ik ook weleens de indruk dat men van alles te gelijk wilt, maar in praktijk er (nog) niet klaar voor is.
Natuurlijk is het grootste struikelblok zoals altijd weer...het geld.

Politiek heeft ook dus hele grote plannen voor een modern O.V. maar trekt er geen of te weinig geld voor uit.
Voor een geldverslinderde verliesgevende betuwe lijn b.v (is een bodemloze prestige project) is niets te gek, en maakt een paar miljard gemeenschap euro's meer of minder echt niets uit, maar wat echt belangrijk is voor de meeste inwoners kan hoegenaamd niets!

_-MdJ-_
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 sep 2006 16:55

Re: Arriva: oproep systeem werkt niet altijd

Ongelezen bericht door _-MdJ-_ »

...betuwe lijn...
betuweroute neem ik aan? :wink: :)

(betuweroute = die goederenspoorlijn
betuwelijn = die spoorlijn Dordrecht-Geldermalsen-Tiel-Elst) :wink: :)

Maar inderdaad, de politiek wil alles zo snel en goedkoop mogelijk... Kijk eens bij de randstadrail... Na bijna een jaar rijdt er nog geen tram/trein (doorhalen wat niet van toepassing is) omdat het binnen 3 maanden moest worden omgebouwd van spoorlijn naar "tramspoorlijn". Deze week is er weer een tram ontspoord op een wissel.... Dat is de zoveelste al...

MvG _-MdJ-_

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Arriva: oproep systeem werkt niet altijd

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Laat ik het anders uitleggen, want in zekere zin heb je gelijk.

Op het moment dat wij de Combo gebruiken vind er een verbinding plaats tussen 2 plaatsen. Ik spreek nu over de lange en korte verbindingen. Plaats 1 is de bus welke bijvoorbeeld in het noorden van Groningen rijdt. Plaats 2 is onze Centrale Verkeers Leiding in Nieuwegein. Op het moment dat deze combo van deze bus een verbinding maakt met plaats 2 dan vinden er 2 soorten verbindingen plaats. Namelijk via de ether en via de in de grond leggende kabels. De Combo maakt contact met de telefoonzendmast bij hem in de buurt. Vervolgens wordt het signaal versterkt en via de grondkabels richting een zendmast in Nieuwegein, welke in de buurt van plaats 2 staat, gestuurd. Hier komt het signaal wederom versterkt uit de zendmast en stuurt het signaal weer via de ether door naar de antenne van onze Centrale Verkeers Leiding.

Bovenstaande gebeurd niet met het Korte Verkeer. Het Korte Verkeer (het contact tussen 2 bussen) vind enkelt plaats via de ether. Vandaar dat wij soms voertuigen niet goed of niet kunnen bereiken.

Infoxx daarentegen maakt inderdaad gebruik van GSM, sterker nog het is GSM. In een aangekoppeld zendertje zit een simpele SIM- kaart welke je ook in je mobiele telefoon ziet. Op het moment dat wij contact maken gaan wij via de ether en satteliet. Wanneer je de juiste pincodes bezit dan kun je gewoon met dit systeem naar een willekeurig nummer in Nederland of buitenland bellen. Met andere woorden, elke bus heeft een eigen telefoonnummer. Het is te begrijpen dat dit gedeelte om te bellen is beveiligd, want anders belt iedereen maar raak op kosten van de zaak. Het is helaas bij invoering van Infoxx al gebeurd vandaar dat deze beveiligingen erin gekomen zijn.

Gesloten